Zo, de nieuwe O3 is al intensief gebruikt, al ruim 500 km weggereden de afgelopen 4 dagen
Inclusief rondje Intratuin voor de nodige zakken potgrond, bodembedekking en kiezelsteentjes op vrijdag en daarna met een aanhanger rond de 400 kilo vulzand opgehaald. Zaterdag de Octavia al vol gehad naar de voetbal van zoonlief. Heb de Skoda-reclame wel eer aangedaan
Maar wat bevalt ie goed. Met deze 1.0 kom je in het dagelijks verkeer echt niets te kort. Koppeling grijpt mooi aan en de versnellingen laten zich prima inleggen. Maar wat een pit zit er in. Wist het al bij de proefrit, maar ook nu ben ik erg happy met deze motor. Lekker racy geluidje. En het koppel is ook merkbaar aanwezig. Inderdaad pas echt goed merkbaar boven de 2000 toeren, maar dan gaat het echt prima vooruit
De schakelindictor is alleen wel heel erg optimistich.....dus die wordt al snel genegeerd.
En de twee maanden extra wachttijd op de LED koplampen waren het wachten dubbel en dwars waard. Absoluut geen spijt van, wat een bak licht geven die. Super dus.
Zoals al eerder gezegd zijn de stoelen echt geweldig, hier ga ik het wel op uithouden. En de boys zijn ook erg blij met de ruimte op de achterbank.
Heb de afneembare trekhaak (van Brink). Die wordt geleverd met een opbergzak. Maar in de piepschuimen binnenring in het reservewiel, waar de krik + toebehoren in zitten opgeborgen, is ook een ruimte aanwezig voor de trekhaak kogel. Dat zal wellicht voor een ander merk trekhaak zijn, want de mijne paste niet helemaal. Maar na het weghalen van het nodige piepschuim past ie nu perfect.
Met de Admunsen radio/navi ben ik best tevreden. Zit een mooi geluid in en het scherm is mooi duidelijk. Wel valt bij mij af en toe het volume van de DAB+ zender even weg. Ben nog aan het uitzoeken of de USB koppeling met de telefoon hier iets mee heeft te maken. De volumeregeling op het stuur is vele malen beter dan in de Astra. Dus doe het nu wel vaker via het stuur dan via de unit zelf. Met de koppeling van de Admunsen met de telefoon ben ik minder happy. Android Auto is nog niet mijn ding. Ik heb de telefoon in een (Action) houder, perfect binnen handbereik. Flitsmeister er op en de radio aan. In principe heb ik Android Auto helemaal niet nodig. Ik had wel de hoop dat Mirrorlink zou werken, dat leek mij veel handiger. Maar dat wordt vooralsnog niet ondersteund met mijn Nokia 7 Plus. Het zal er dus op neer komen dat ik, gewoon zoals in mijn Astra, de radio en de telefoon gewoon 'apart' zal bliljven gebruiken.
Door de gemonteerde hulpveren staat de auto nu wel iets hoger dan normaal. Ik heb de hoop dat de auto wel iets zal inzakken in de loop van de tijd. Qua wegligging gaat ie perfect, alleen snel genomen drempels slaan wel iets door van achteren, door de hulpveren en vrijwel geen gewicht achterin.
Ik heb niet de virtuele cockpit genomen (kon het de eerste keer niet kiezen en de tweede keer waren er al zo veel wijzigingen dat ik het uiteindelijk maar zo heb gelaten). Maar ik ben wel happy met het dashboard. Mooi duidelijk en met de Maxi-DOT weergave in kleur toch luxe genoeg. Ook mijn vrouw was wel happy met de 'gewone' klokken. In het donker mooi verlicht. Ik mis alleen de mogelijkheid om de totaalstand van de kilometers permanent in beeld te hebben. Ik wist al dat dit niet kon, maar dat is inderdaad wel erg jammer.
De variabele kofferruimte is erg mooi en handig. Pefect vlakke laadvloer en de mogelijkheid om de bodem zo te laten zakken voor meer ruimte. Dan moet je wel eerst de inhoud er onder verwijderen, maar het kan wel. Ook kan je de bodem zo opklappen dat het half-half is. Dus vooraan diep en achteraan hoger. Voor de vakantie is het voor mij ideaal. Ik kan bijvoorbeeld zo de gehele voortent en grondzeil onder de dubbele bodem leggen. Helaas heb ik wel een thuiskomer in plaats van een normaal reservewiel. Kwam er nu pas achter dat het toch een restrictie bleek te zijn als je de variabele kofferbakvloer hebt. Handig dat de achterbank leuningen zo plat zijn te gooien middels de hendels in de kofferbakruimte. Alleen is de veer van het grote leuningdeel minder krachtig dan het kleine deel zodat het grote deel toch net niet vanzelf neerklapt. Aandachtspuntje voor de eerste beurt, zal het wss ook wel eens testen bij een andere Octavia met dezelfde optie. Wellicht dat anderen, die de optie ook hebben, dit kunnen bevestigen of ontkrachten?
De electrische achterklep is erg handig. Maar dat had ik al ondervonden bij onze huurauto tijdens de vakantie.
Vooralsnog louter positieve reacties gehad over de kleur. Ben er zelf ook erg happy mee.
Qua verbruik is het nog te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen. Na ruim 500 kilometers is de tank nu redelijk leeg (120 kilometer resterend). Wel veel in de stad gereden en een paar proefritjes gedaan met vrienden en familie.
We gaan het beleven de komende jaren. Over 4 weken de vuurdoop met de caravan, daar ben ik zeer benieuwd naar. Maar ik verwacht geen wonderen, dan zal het zeker niet tegen vallen. Heb voorzichtige hoop dat het wel eens erg mee zou kunnen vallen.