Waar moet ik de krik plaatsen?

guitar_billy

Senior Member
beste allemaal,
wat ik nog heb gemist in de discussie is het feit dat je bij sommige modellen de deuren moet openen. Pas dan zie je de ingestanste driehoekjes die de krikpunten markeren.

Dit is zo bij de O2, en misschien ook bij de O3. Kan iemand bevestigen of de deuren van een O3 open moeten om de driehoekjes te kunnen zien?
 

leo442

Forumguru
Nee, portieren hoeven niet open. Je ziet de driehoekjes zo staan op de dorpel (wel even goed kijken)
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Het is lang geleden dat iemand heeft gereageerd op dit onderwerp (2014).
Maar toch een vraagje hier over.
Ik heb een mooie krik zo'n rode met wieltjes er onder (van de lidl maar werkt goed).

Ik heb er ook 2 "steunpaaltjes" https://images.app.goo.gl/Ges7XzMVScbUNF4V8 bijgekocht.
Vond/vind ik toch veiliger.
Bij mijn vorige auto (peugeot 206) kon ik ze prima kwijt vlak bij krik punt.
Maar bij mijn octavia 3 dus niet.
De verdikking voor de krik is te kort om na opkrikken ook nog een steunpoot er onder te kunnen zetten (om daarna bv aan de andere kant dat ook te doen).

Weet iemand een GOEDE VEILIGE oplossing?
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Gaat niet (alleen) om de hoogte.
Als ik de krik gebruik en de auto staat omhoog dan wil ik graag voor stabiliteit en handigheid die pootjes er onder.
Bv eerst links omhoog, dan pootje er onder, dan links omhoog (pootje eronder) dan heb je meer ruimte voor er onder en vind zelf veiliger.
 

Thijs4motion

Forumguru
onder een draagarm (waar deze scharniert een het subframe)
onder het subframe zelf.

het nadeel van deze steunen is dat je ze niet makkelijk op een vlak deel plaatst,
omdat ze dan alleen dragen op de randjes vd steun, vandaar dat ik er vaak een balkje inleg
zodat het draag opp groter wordt
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat wil je eigenlijk doen onder de auto? Voor alleen wielen wisselen heb je die assteunen in principe niet nodig, als je het eerste slagje van de wielbouten losmaken (en de laatste halen stevig vastdraaien met de momentsleutel) doet met de banden net aan de grond.
Als je zelf onder de auto moet zijn, wordt het een ander verhaal. Dan zou ik bij voorkeur 2 van die oprijsteunen gebruiken inplaats van de assteunen.
 

Thijs4motion

Forumguru
bij deze constructie is het veiliger om hem direct onder de bout te plaatsen, zie blauwe streep
minste kans dat het verschuift


verder is ieder vlak deel dan het subframe is sterk genoeg om de dragen



1646070279103.png
 

feestbeestzaandam

Senior Member
@Canon-Eye Voor wielen is het inderdaad niet nodig.
Maar voor oliewissel of controlle onder auto etc inderdaad een veiliger gevoel.
Oprijsteunen nemen meer ruimte in mijn schuur en ik heb deze pootjes al.

Plus binnenkort remblokken en misschien schijven vervangen.
Als je dan stabieler staat ivm tik tegen de schijven om los te krijgen wel zo'n gerust gevoel.
 

Tees

Donateur
Als ik dit soort dingen hoor, ben ik toch altijd blij dat ik lid ben bij een AHC en een goede brug tot m'n beschikking heb. Als ik zie hoe hard ik op m'n schijven heb moeten slaan om ze eraf te krijgen, zou ik ook 2 assteuntjes niet vertrouwen...
 

Thijs4motion

Forumguru
Die steuntjes zijn tot meer in staat dan de meeste denken. Met behulp van 2 steuntjes en 2 oprijbokken heb ik een automaatbak gewisseld.

Belangrijk is dat ze op de juiste plek staan en dat ze stabiel staan. Daarom zijn die met 3 poten eigenlijk beter dan die met 4
 
Bovenaan Onderaan