Wanneer krijg jij je nieuwe Octavia III combi geleverd?

Skotavia3

Senior Member
Ik heb altijd gezegd, nooit een VAG.
Mijn vrouw zei daarop, nooit een golf.
Toen hebben we een aantal jaren geleden eens een Fabia leenauto meegekregen, door problemen werd dat 3 maanden :deuk:.
Dat beviel eigenlijk prima.
En sinds een maand of wat rij ik nu in een ex-lease O3 TDi en mijn vrouw heeft vorige week een fabiaatje gekocht.
haha, hoezo nooit een VAG. :)

dirk27

Forumguru
Deze week is de opvolger besteld van mijn huidige Octavia, sinds april 2015 lekker gereden tot 105.000 km:

- Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition DSG7
- Maple Brown metallic
- Adaptive Cruise Control
- Pack GPS (amundsen, bluetooth)
- Pack Comfort (verwarmde zetels + elektrisch inklapbare spiegels)
- Pack Look (sunset + voetverlichting)
- 17" Trius
- Pack Chrome (ruiten rondom)
- Zwarte dakrails
- High Led verlichting achter

Verwachtte levering: juli 2018

Huidige:
17418430532_8458f28920_c.jpg

verwachtte opvolger:
40027086891_99604453c0_b.jpg

Skotavia3

Senior Member
Waarschijnlijk ben ik iets gevoeliger voor fel licht.
Ik rij ook vaak met een autobril, een soort zonnebril, maar dan tegen felle verlichting.

Rofffel

Forumguru
Waarschijnlijk ben ik iets gevoeliger voor fel licht.
Ik rij ook vaak met een autobril, een soort zonnebril, maar dan tegen felle verlichting.
Wat voor kleur glazen heb je hierin zitten?
Als deze geel zijn, doe deze aub zsm af. Deze beschadigen het hoornvlies omdat geel licht versterkt (ondanks dat het niet zo lijkt).

Ik ben persoonlijk ook gevoeliger voor fel licht en LED heeft wel de eigenschap dat ie in sommige omstandigheden erg verblind.
Vooral de Volvo V40 heeft daar last van is mij opgevallen.

Besteld op 29 januari door de dealer bij de fabriek, verwachtte levering is week 18, oftewel rond 7 mei.

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Style Business DSG 5d
  • Quartz Grey Metallic
  • Dynamic pakket (vooral voor de stoelen)
  • Lichtmetalen velgen 18 inch Alaris
  • Sunset
  • Verwarmbare voorruit
  • SKODA Media Command

Skotavia3

Senior Member
Wat voor kleur glazen heb je hierin zitten?
Als deze geel zijn, doe deze aub zsm af. Deze beschadigen het hoornvlies omdat geel licht versterkt (ondanks dat het niet zo lijkt).

Ik ben persoonlijk ook gevoeliger voor fel licht en LED heeft wel de eigenschap dat ie in sommige omstandigheden erg verblind.
Vooral de Volvo V40 heeft daar last van is mij opgevallen.

Soort van grijs.
Had ze eerst in geel, maar die zijn gesmolten in de auto.
Niet echt gesmolten, maar door de hitte zo wazig dat er niet meer doorheen te kijken was.
Ik heb nu overzetglazen (kunststof) voor over mijn jampotbodems, bruine voor zonnebril en grijs voor autorijden.
ik heb 2 x +7, dus misschien daarom wel extra gevoelig voor fel licht.
Ik zal eens extra op de V40 letten.

Slowro

Nieuw lid
5 maanden valt mee ik wacht ook al sinds 26 augustus.
Hoop op levering volgende week maar blijft angstvallig stil
Wat zegt de dealer? Want volgens mij worden er best veel sneller geleverd. De mijne bijvoorbeeld en die van mijn collega zijn allebei 1.0 TSI Combi's eentje met en eentje zonder DSG. Mijne staat al op kenteken bij de dealer en die van hem uit mijn hoofd volgende week.

Rofffel

Forumguru
Je filtert er een kleur uit met zo'n gele bril, dan kan er dus nooit meer licht in je ogen komen, dus er wordt niets "versterkt".
Zo'n gele bril geeft wel wat meer contrast, dus je "ziet" scherper.
Ik kan je vertellen dat ik verschillende mensen ken die met fel licht een gele bril op hebben gehad (langdurig zonlicht welliswaar). Zij hebben blijvend oogletsel opgelopen doordat is gebleken dat gele brilglazen het licht anders op je netvlies kan laten komen en daarmee schadelijk is.
Doe ermee wat je wilt ;)
Zie dat @Skotavia3 geen gele glazen heeft dus dan komt deze oftopic waarschuwing te vervallen.

SkodaOct

Nieuw lid
20 nov 2017 volgen config in de lease besteld, leverdatum vooralsnog 10 maart 2018. Nog even wachten dus, eind januari nog maar eens bij apoint checken.

ŠKODA Octavia Combi Style Business 1.5 110 kW / 150 pk TSI Combi 7 versn. DSG
Quartz grey metallic
Sport zwart/rood
Dynamic pakket + paddles
Travel pakket
Panoramisch glazen dak
Sunset (getint glas achter)
Reservewiel
Lm-velgen 18 inch alaris
voorruit verwarming
Afneembare trekhaak Octavia

SkodaOct

Nieuw lid
Auto is deze week geproduceerd! Staat nu op transport naar nederland. Dealer geeft nog steeds week 9 aflevering aan! Best lang of zouden ze een slag om de arm houden!

EdK

Forumguru
Affijn dan is je vrouw tenminste iemand die zich aan haar woord houd...
Kunnen we van jou niet zeggen......:pardon:

Canon-Eye

Forumguru
Zij hebben blijvend oogletsel opgelopen doordat is gebleken dat gele brilglazen het licht anders op je netvlies kan laten komen en daarmee schadelijk is.
Hier is vermoedelijk sprake van enige verwarring, vrees ik.

Blauw licht kan - bij veelvuldige en vrij intensieve blootstelling - bijdragen aan het optreden van maculadegeneratie en dat is een onomkeerbaar probleem (is al onderzoek over bekend, als ik het goed heb gezien). Dit is met name geïdentificeerd als een gevaar van teveel en te intensief beeldschermgebruik, omdat daarin veelal het blauwe licht overheerst.*)

Gele glazen zouden overdag de samenstelling van het daglicht dat het netvlies bereikt kunnen beïnvloeden in die zin dat dit relatief meer blauw bevat; in absolute zin komt er natuurlijk niet méér blauw licht binnen. En bij duisternis zie ik dat probleem al helemáál niet, tenzij je met of zonder gele glazen steeds urenlang recht in felle xenon- en ledverlichting gaat zitten staren.

*) Ik was dan ook blij verrast om bij de scherminstellingen van m'n Samsung tablet de mogelijkheid ontdekte om het blauwe licht deels te onderdrukken. Maakt het wit ietsje geelachtig, maar na een paar minuten valt dat niet meer op.
Maar dit geheel terzijde natuurlijk.

J0ris

Lid
Zojuist telefoon gekregen dat mijn Octavia bij de dealer staat. Ik heb een afspraak gemaakt om hem op te halen (besteld 27-11).

Bovenaan Onderaan