Wanneer krijg jij je nieuwe Octavia III combi geleverd?

Antera

Donateur
beetje vaag centrale moer houd alleen de aandrijfas op zijn plek en niet het hele wiel. dit word namelijk op zijn plek gehouden door de veerpoot en fusee die gemonteerd zitten in een kom boven en onder met fusee kogels. Hebben ze niet vergeten de bout vast te zetten om de klemmen dicht te trekken waar de veerpoten in zitten. Kortom slordig wat er ook gebeurd is



Nu weet ik voor wie ze de veren met spoed nodig hadden. En dat allemaal op het laatst moment
 

Flem_nl

Forumguru
beetje vaag centrale moer houd alleen de aandrijfas op zijn plek en niet het hele wiel. dit word namelijk op zijn plek gehouden door de veerpoot en fusee die gemonteerd zitten in een kom boven en onder met fusee kogels. Hebben ze niet vergeten de bout vast te zetten om de klemmen dicht te trekken waar de veerpoten in zitten. Kortom slordig wat er ook gebeurd is



Nu weet ik voor wie ze de veren met spoed nodig hadden. En dat allemaal op het laatst moment
Tja, zo exact weet ik t niet. Dit was de snelle diagnose, vandaag uitgebreid onderzoek.

En ik was t sproedje. Hoe wist jij dat?
 

ertromp

Forumguru
Zo zie je maar dat voor bepaalde zaken zoals verlaging de dealer niet altijd een uitkomst is en je beter naar een deskundige kunt gaan die het ook nog voor de 1/2 van het geld doet waar de dealer het voor doet.

Hopelijk kun je zsm in je aanwinst rijden @Flem_nl en kan het grote genieten beginnen. Jammer van zo'n valse start.
Geinig dat de dealer z'n spul weer bij @Antera vandaan moet halen :D
 

Tom RS

Forumguru
Het kan wel degelijk de centrale moer zijn. Als je die niet vast genoeg draait (of vergeet te borgen) komt je wielnaaf los in je fusee te zitten (ze valt er niet uit, maar je kan het wiel vlot enkele cm bewegen in richtingen die niet de bedoeling zijn). Ga je zo rijden verbaast het me zelfs dat je het 2 km hebt uitgehouden. Die moeren moeten ook echt vast staan (denk aan vastzetten met een pijp van 1,5 meter op de sleutel). Zo wordt de naaf in het lager getrokken. Heb onlangs mijn Pug 205 Rallye nog van nieuwe aandrijfassen voorzien en dan kan je zien hoe groot die speling werkelijk is als ze niet vast (genoeg) staan.
 

ertromp

Forumguru
Maar waarom die centrale moer los? Bij de O2 die ik zelf verlaagd heb was het alleen een kwestie van de veerpoot los halen en de bout waar @Antera het over heeft daar waar op onderstaande foto de beitel tussen zit.

Foto02.jpg
 

Flem_nl

Forumguru
Maar waarom die centrale moer los? Bij de O2 die ik zelf verlaagd heb was het alleen een kwestie van de veerpoot los halen en de bout waar @Antera het over heeft daar waar op onderstaande foto de beitel tussen zit.
Zoals ik al zei, geen idee. Dit was wat ze me vertelden. Ik kon wel zien dat de wielen speling hadden en na het aandraaien van de naafmoer niet meer en was het aanlopen weg. Toen waren, volgens de monteur, de lagers al naar de knoppen en hoorde je die rammelen.
 

leo442

Forumguru
beetje vaag centrale moer houd alleen de aandrijfas op zijn plek en niet het hele wiel. dit word namelijk op zijn plek gehouden door de veerpoot en fusee die gemonteerd zitten in een kom boven en onder met fusee kogels. Hebben ze niet vergeten de bout vast te zetten om de klemmen dicht te trekken waar de veerpoten in zitten. Kortom slordig wat er ook gebeurd is



Nu weet ik voor wie ze de veren met spoed nodig hadden. En dat allemaal op het laatst moment


De centrale/naafmoer houd ook de binnencups van het wiellager onder spanning. Is de moer los zal ook het wiellager uiteen vallen tijdens het rijden en zit inderdaad het wiel los!.
 

CoesDoes

Forumguru
Lekker dan! Eerst met spoed de veren voor de neus van anderen wegkapen en ze vervolgens niet normaal kunnen monteren... :banghead:

Je kan zeggend at je wil @Flem_nl , maar ze laten bij jouw auto wel heeeel goed zien hoe lastig plannen kan zijn (of in ieder geval voor hun is..)
 

Flem_nl

Forumguru
Lekker dan! Eerst met spoed de veren voor de neus van anderen wegkapen en ze vervolgens niet normaal kunnen monteren... :banghead:

Je kan zeggend at je wil @Flem_nl , maar ze laten bij jouw auto wel heeeel goed zien hoe lastig plannen kan zijn (of in ieder geval voor hun is..)
Tja, wegkapen wil ik t niet noemen. Mijn veren waren reeds sinds 1e week juni in bestelling. Echter per ongeluk het verkeerde type... ;)
 

CoesDoes

Forumguru
Ik heb het ook over je dealert..., die kon blijkbaar zo goed plannen dat ze verkeerde veren bestelden en daarna met spoed ergens de juiste veren vandaan moesten toveren ;)
 

Blacky

Forumguru
Is bijna 4 maanden spoed?!
Ik bedoel nog even snel veren eronder nadat ze eerst verkeerd besteld waren om toch nog op tijd de auto af te leveren. Heb dat zelf ondervonden toen ik van een weekendje Duitsland terug kwam, men vergeten was na een service beurt de olie aftap plug goed vast te draaien waardoor ik bijna een vastgelopen motor had omdat de plug los getrild was. Al met al wens ik je sterkte dat binnenkort toch lekker mag genieten van je O3.
 

kleine heino

Senior Member
Waarschijnlijk bij verlaging de centrale moer voor beide voorbanden niet goed aangedraaid. Daardoor speling op banden die vervolgens door onbelans tegen van alles en nog wat aanliepen! Met als gevolg dat de lagers naar de klote zijn. De definitieve diagnose volgt morgen. Dan onderdelen bestellen en maandag repareren/monteren!

Skoda SIMPLY clever
 

Flem_nl

Forumguru
Ik bedoel nog even snel veren eronder nadat ze eerst verkeerd besteld waren om toch nog op tijd de auto af te leveren. Heb dat zelf ondervonden toen ik van een weekendje Duitsland terug kwam, men vergeten was na een service beurt de olie aftap plug goed vast te draaien waardoor ik bijna een vastgelopen motor had omdat de plug los getrild was. Al met al wens ik je sterkte dat binnenkort toch lekker mag genieten van je O3.
Thnx!
 
Bovenaan Onderaan