Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

FredV

Banned
@greenliner , heb je je tractor ook wel eens gevuld met gewone diesel, niet rode dus?
Ik weet nl niet of de rode diesel alle additieven bevat die normaal in de gewone diesel zitten.
En ja dan is het logisch dat je verschil merkt.
Maar das een dure grap, je tractor met gewone diesel vullen.
Evenals het een dure grap is om rode diesel in je Fab te gooien...Das niet echt green....
 

Greenliner

Senior Member
@Rosinfield,
Ja, dat is de enige juiste conclusie.Haha.

@FredV,
Nee dat heb nog niet geprobeerd, ik zal het eens doen. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat landbouwdiesel dezelfde kwaliteit heeft als de standaard diesel van Shell, maar ik heb daar totaal geen verstand van hoor.
 

jos_br

Actief lid
Op de vermogenstestbank zit er tussen BP Ultimate en "gewone diesel" wel degelijk verschil, verschil in Cetaan getal dus.........In Duitsland heeft Aral ook diesel met een hoger cetaan getal.
Dit is bij V-power bijv. niet het geval.

Jos.
 

namleop

Actief lid
Diesel is cetaan, benzine octaan.

En voor de duidelijkheid, dit is een vergelijkingsgetal, dus het is cetaalgetal en octaangetal. In de brandstof zit zelf geen octaan of cetaan, dus van een bepaald gehalte is geen sprake.
 

FredV

Banned
nu dus voor de tigste keer uitgelegd dat benzine octaangetal heeft en diesel cetaan.
Hoe vaak nog, ik ga steeds meer aan mezelf twijfelen... als je de vragen ziet en dan geen verschil weten tussen cetaan en octaan... Dan maar hopen dat de goede brandstof wordt getankt...
 

jos_br

Actief lid
nu dus voor de tigste keer uitgelegd dat benzine octaangetal heeft en diesel cetaan.
Hoe vaak nog, ik ga steeds meer aan mezelf twijfelen... als je de vragen ziet en dan geen verschil weten tussen cetaan en octaan... Dan maar hopen dat de goede brandstof wordt getankt...

Och, wanneer jij de boel door elkaar gooit helpen we je wel weer hoor...........

Jos.
 

erik2907

Actief lid
nu dus voor de tigste keer uitgelegd dat benzine octaangetal heeft en diesel cetaan.
Hoe vaak nog, ik ga steeds meer aan mezelf twijfelen... als je de vragen ziet en dan geen verschil weten tussen cetaan en octaan... Dan maar hopen dat de goede brandstof wordt getankt...

@Fred, in de dikke van Dale staat toch het werkwoord googelen :)? En het resultaat is:

Hexadecaan of cetaan is een koolwaterstof (alkaan) met de chemische formule CH3(CH2)14CH3. Het bestaat uit een keten van 16 koolstofatomenwaterstofatomen aan de buitenste twee koolstof atomen en twee waterstofatomen aan elk van de 14 tussenliggende koolstofatomen. Er bestaan 10.359 structuurisomeren van hexadecaan. met drie
Cetaan wordt gebruikt als referentiebrandstof voor het bepalen van het cetaangetal van dieselbrandstof als maat voor de zelfontbrandbaarheid. Het gedrag van de brandstof wordt vergeleken met het gedrag van cetaan. Cetaan komt zeer gemakkelijk tot zelfontbranding onder druk en aanwezigheid van zuurstof. Cetaangetal 100 betekent dat de brandstof zich gedraagt als 100% cetaan. Er hoeft echter geen cetaan in de brandstof te zitten: het cetaangetal is een referentiewaarde die iets zegt over het gedrag van de brandstof. Er zijn ook brandstoffen die een beter zelfontbrandingsgedrag hebben dan cetaan, waarbij het cetaangetal boven de 100 uitkomt. Een vergelijkbare referentiebrandstof is iso-octaan, waaraan het octaangetal wordt ontleend, wat bij benzine een rol speelt. Hierbij gaat het echter om het omgekeerde: octaan komt niet gemakkelijk tot zelfontbranding onder druk en aanwezigheid van zuurstof. Iets wat bij benzinemotoren van belang is.

Octaangetal

Het octaangetal is een referentiewaarde voor de klopvastheid van benzine. Voor diesel bestaat er het cetaangetal, een maat voor de neiging tot zelfontbranding. Bepaling

Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
RON

Het octaangetal wordt aan de brandstofpomp meestal aangeduid met de afkorting RON. RON staat voor Research Octane Number, een gestandaardiseerde methode voor de bepaling van het octaangetal in een testmotor.
 

Multi1100

Actief lid
Laatste twee reacties snap ik niet, als ik de reacties van FredV lees snapt ie het juist heel goed..voor de juiste lezer.
Goed dat je wiki heb geplaatst voor anderen die het niet snappen Erik2907
 

erik2907

Actief lid
Laatste twee reacties snap ik niet, als ik de reacties van FredV lees snapt ie het juist heel goed..voor de juiste lezer.
Goed dat je wiki heb geplaatst voor anderen die het niet snappen Erik2907

Mijn vorig berichtje (WIKI) was bedoeld als een steuntje in de rug voor Fred.

Even googelen voor al die anderen die het mogelijk niet begrijpen dan wordt het gelijk duidelijk in plaats van hier discussiëren in de vorm van wel / niet of i.d. :). Vandaar mijn WIKI berichtje.
 

FredV

Banned
Dank voor de ondersteunende woorden en teksten.
M'n posting was dan ook cynisch bedoeld en de goede lezer begreep dat ook.
 

Mixh

Lid
Ik dacht: laat ik weer 's ergens iets echt on-topic posten. Na 3600 km de vierde volle tankbeurt dus met merkbaar het effect van meer stadsverkeer en voor het eerst een paar keer familieleden (zowel als passagiers als chauffeur) in de GL.
Overall kruip ik richting de 22.0 die ik vooraf inschatte, maar dat duurt wel lang. En ik moet m'n rijstijl er ook meer voor aanpassen dan ik vooraf had gedacht.
En dan toch beetje :ot:: Verder blijf ik meer dan tevreden .
 
Ik hoor (lees) het toch relatief veel, dat bestuurders hun rijstijl aanpassen bij deze Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 Diesel
Zie daarvoor ook bvb het forum van autoweek.

Enerzijds is er natuurlijk de begrijpelijke prikkel om juist met deze auto zuinig te rijden.
Maar wellicht spelen andere factoren ook een rol; bij een rustig rijgedrag rijdt deze auto gewoon lekkerder.

Ik vind tussen de 1:20 en 1:22 toch erg netjes!
 
Bovenaan Onderaan