Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

ehhhhh, sorry, het was maar een ideetje. Niet nodig om mij dan direct zo af te zeiken lijkt mij. Ik zal nog eenmaal ontopic info delen (wat ik voorheen ook altijd deed) en dan dit forum verlaten. Zo'n reactie van nota bene een mod heeft er voor gezorgd dat mijn plezier hier om ontopic berichten te lezen en vergelijken verdwenen is. Jammer....


Nu bijna 10.000km gereden. Vind het lastig om te zeggen dat de GL nu zuiniger wordt, mede door mijn experimentje om langzamer te rijden de afgelopen 2 weken (weinig vergelijkingsmateriaal hierdoor)
Ben op zich redelijk tevreden over het gemiddelde verbruik. Hoop wel dat het verbruik nog zal dalen bij de wat hogere snelheden, want dit is zoals de meeste hier concluderen niet echt wat er beloofd wordt. Stel je je verwachtingen iets naar beneden bij dan is het verbruik natuurlijk nog best acceptabel voor een stationwagen :eek:p
Verbruik bij snelheden boven de 150km/uur zijn overigens nog verbazingwekkend goed (zo'n 65l/100km). Blijkbaar is er ergens een omslagpunt betreffende de grootte van de invloed van tegenwind....?
 

FredV

Banned
In basis zijn alle GL's identiek.
Als er dus afwijkingen in verbruik tov andere GL-bezitters zijn, dan kun je voor jezelf eens nagaan welke factoren van invloed zijn. Snelheid, je voet, gewicht en wind zijn de belangrijkste factoren.
Dus we kunnen eindeloos verder gaan, veel voegt het niet toe, de rest is allemaal werken in de marge.
 

EdK

Forumguru
CB hou rekening mee dat de Mod's flink hebben opgeschoond elke keer
Dus je kunt een redelijk verkeerd beeld krijgen mbt off topic gaan .
 

NielsW

Lid
Valt me wel op dat de laatste tijd de niet GL rijders het meest offtopic gaan.
Weer even on-topic graag of doe dit via prive berichten maar niet hier.

Is het verbruik de laatste week beter geworden bij iedereen?
Waarom ik dat vraag is of mijn huidig verbruik te relateren is aan de weersomstandigheden of (en daar komt die weer) omdat ik V-Power heb getanked.
Normaal gesproken is woon/werkverkeer volgens de BC zo rond de 4.5/4.6 per 100KM. Sinds ik begin deze week de auto weer heb volgegooid maar dan nu met Vpower (tsja mijn vrouw vond het F1 glas mooi :D) is het verbruik woon/werk verkeer gezakt naar tussen de 3.9 en 4.1 Met exact dezelfde rijstijl!
 

FredV

Banned
@NielsW, mijn verbruik varieert per dag.
De ene keer haal ik 3,8 en de andere keer ben ik blij als ik 4,3-4,5 haal en dat onder 'gelijkwaardige' omstandigheden.
Wind, belading, verkeersdrukte konden m.i. geen rol spelen om een dergelijke afwijking te veroorzaken.
Overigens is bij de FGL 10% meer verbruik relatief gezien veel.
Als je auto 8l/100 km verbruikt en 10% erbij, wat m.i. heel normaal is, lijkt dat gevoelsmatig minder.
Als je dezelfde hoeveelheid meerverbruik bij de FGL zou hebben, dan praat je gelijk over een meerverbruik van meer dan 20%.
dus t is maar hoe je het bekijkt.
 

Multi1100

Actief lid
@Niels; als dat verbeterde verbruik zich continueert zou ik dat zeker melden bij Kassa! Want dat zou inhouden dat er in het onderzoek van de HTS Apeldoorn toch iets mis gegaan is.
 
Ik heb de eerste 4 keer BP Ultimate getankt, nu de laatste 2 keer ''gewone'' diesel en ik zie geen duidelijk verschil.
Alleen dat de laatste tankbeurt het verbruik voor het eerst onder de 5.0 l/100 km is.
 

FredV

Banned
Wellicht kun je de mod vragen je posting te verplaatsen?, en tevens de reacties op je off topic posting te verwijderen?

[moderatorbreak]bericht is verplaatst, bedankt voor het meedenken guys!!![/moderatorbreak]
 

NielsW

Lid
Hoi Multi,
Ik denk niet dat het onderzoek slecht is wat ze uitvoeren maar was alleen op benzine gericht en niet op diesel. Ik wil toch best geloven dat er een verschil in zit. Maar eerst nog maar eens meer vergelijken voordat ik conclusies trek :)

Terwijl Combi de mogelijkheid heeft ergens anders off topic te gaan..

terug on topic; @Niels; als dat verbeterde verbruik zich continueert zou ik dat zeker melden bij Kassa! Want dat zou inhouden dat er in het onderzoek van de HTS Apeldoorn toch iets mis gegaan is.
 
@roosag: "Ik heb de eerste 4 keer BP Ultimate getankt, nu de laatste 2 keer ''gewone'' diesel....."

Daar was ik nu precies benieuwd naar!
Als mijn fabia greenline afgeleverd wordt, wilde ik ook BP ultimate gaan tanken, omdat deze diesel, in vergelijking met andere diesels, een hoger octaangehalte heeft.
Het gaat mij niet om puur minder verbruik, maar wel om schoner houden van de motor en vooral een soepeler rijgedrag tussen de 1800 en 2000 toeren.

Dus mijn vraag: merk je ook verschil in souplesse bij de motor rond de 1800 - 2000 toeren?
 

Captain Hook

Forumguru
Als mijn fabia greenline afgeleverd wordt, wilde ik ook BP ultimate gaan tanken, omdat deze diesel, in vergelijking met andere diesels, een hoger octaangehalte heeft.
Het gaat mij niet om puur minder verbruik, maar wel om schoner houden van de motor en vooral een soepeler rijgedrag tussen de 1800 en 2000 toeren.
Ik dacht dat dit onderwerp over de premium brandstoffen nu aardig voor- en uitgekauwd was. Maar blijkbaar ben jij nog een 'believer'. Nou, prima, als je graag te veel geld aan brandstof uit wil geven... :ahum:

ps: diesel heeft een cetaangehalte, benzin octaan... :koffie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cetaangetal
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal

Als je diesel en benzine al niet uit elkaar houdt, dan maakt het zeker geen verschil qua zogenaamde premium versus niet-gehypte brandstof. :winkie:
 
@Captain Hook

Ik heb wel wat testen gelezen gezien op tv, maar daar ging het altijd over benzine.
Hier gaat het over diesel en het is (mij) nog steeds niet klip en klaar duidelijk of er nu verschil zit in 'gewone diesel' en diesel met toevoegingen (behalve de prijs dan :)!

Wetenschappelijk heb ik nog nooit een echt betrouwbaar en onderbouwd onderzoek gezien.

Dat zuinigheidsaspect, daar geloof ik niet zo in.

Wat is aangetoond:
1. cetaangetal is bij BP ultimate 55, bij gewone diesel 51

Mijn vraag is dus weer, maakt dit uit voor de trekkracht (en geluid) bij lage toeren en een mogelijk schoner blijvend uitlaatsysteem?
Persoonlijk vind ik deze vraagstelling niet vreemd.

Ik heb nu een tweeliter direct ingespoten benzinemotor en daar merk je het verschil direct in trekkracht bij lage toeren als je een keer octaan 98 tankt i.p.v. 95.
Dus waarom zou dat bij diesel niet uitmaken?
 

EdK

Forumguru
Met alle respect hoor, maar als ik dit zo lees dan vraag ik me af of je tevreden bent met je wagen ?
En of je geen excuus zoekt op deze wijze om toch tevreden te zijn met deze wagen.
Maar nogmaals met alle respect zal ik het wel verkeerd lezen aanvoelen

Waarom zijn er sinds de TV uitzendingen leasemaatschappijen die het vanaf heden verbieden om nog benzine en diesel te tanken met toevoegingen ?
Maar goed na 1461 berichten zijn we er duidelijk nog niet uit en zal dat na 3000 berichten nog zo blijven !

Dus conclusie een ieder moet het voor zichzelf weten en zijn EIGEN conclusie hierin trekken en met dat gevoel lekker doorkarren over neerlands wegen
 
@EdK

Je voelt het zeker verkeerd aan!

En of je nu tot kamp a) of b) behoort (dus toevoegingen wel of niet onzinnig vindt), we weten wetenschappelijk absoluut niet wie er nu gelijk heeft.
Tot op heden zit alles zo'n beetje "tussen de oren".

Ook het tevreden zijn met "de wagen'', raakt m.i. kant nog wal. Sorry!
 

EdK

Forumguru
Tsja ik behoor tot het kamp van geen hokjes, want als ik ergens een hekel aan heb is het de hokjesgeest cultuur , dus dat is bij deze uit de wereld

Dat het dus tussen de oren zit is wel duidelijk en dus voor een ieder naders want een ieder heeft andere oren !

En dat het kant of wal raakt is in deze jouw mening ik hou daar een andere mening op na, en dat is in een democratisch land gelukkig veroorloofd !

En evengoed na 3000 berichten blijven we dus alle eigen meningen hebben en komen we hier geheel niet uit en zie ik ( mijn mening ) het nut niet meer in van dit topic
Alles is besproken en het blijft voor deze en gene alleen nog maar een ja en nee spelletje !
 

Greenliner

Senior Member
In mijn Fabia merk ik het verschil niet tussen landbouwdiesel, standaard diesel van Shell of V-power van Shell. Naast de Fabia bezit ik ook een tractor met 3-cilinder direkt ingespoten dieselmotor zonder turbo waar ik normaal landbouwdiesel in gooi. Gisteren had ik haast en heb even bij de Shell mijn jerrycan voor de tractor gevuld met V-power diesel, dat leek me een leuk experiment. Ik merk duidelijk het verschil, de motor loopt beduidend stiller en roet minder. Voor mij toch wel een bewijs dat er verschil in zit.
 
Bovenaan Onderaan