@ sgl49:
Volgens mij klopt jouw theorie aardig.
Het moment van schakelen, het aangegeven ervan, verschilt overigens ook per rijstijl. Bij het rustig aan doen geeft hij bij een enigzins constante snelheid al snel aan dat je op kunt/moet schakelen. Wanneer je daarentegen het gas in trapt (doortrekken) zal hij dit pas later aangeven. Volgens mij ben ik, in vergelijking met de gemiddelde rijder hier op het forum, een vrij vlotte rijder en om eerlijk te zijn vind ik je, bij het doortrekken, vrij ver kunt/mag gaan voordat hij een teken van schakelen geeft. Het exacte toerental, in welke versnelling en bij welke snelheid moet ik je helaas verschuldigd blijven.
Wat het verbruik betreft zitten wij, met een goede 4500 op de teller, nu rond de 1:20, teller 2. Over het algemeen zit mijn vriendin (=zuiniger..) het meeste achter het stuur, gemiddeld een goede 800 km per week. Het zijn hoofdzakelijk snelweg kilometers met een (ruwe schatting) 30% buitenaf en binnen bebouwde kom. De kilometers die wij er, per week, naast rijden wisselen van 50 tot 400 km, meestal rij ik dan.
Wellicht dat wij de Greenline ook nog een beetje beter moeten leren aanvoelen, hierbij doel ik dan op de juiste schakelmomenten > vlot optrekken, maar ook weer op tijd schakelen met daarnaast een stukje "het nieuwe rijden". Mogelijk dat wij dan boven de 1:20 uit gaan komen, wellicht dat het koude weer van nu ook meespeelt.
Verder ben ik er ook van overtuigd dat, wanneer de rijstijl erop aangepast wordt, het zuiniger kan, maar om eerlijk te zijn heb ik weinig zin om in bepaalde gevallen langzamer dan 120 op de snelweg te gaan rijden. Een voorbeeld hiervan is dat mijn vriendin onlangs twee keer niet veel harder kon dan 100 á 110 en buiten/binnen de bebouwde kom strak 80/50, verbruik was toen op teller 1 1:23,6 over een afstand van ongeveer 80 km.
Als de verhalen kloppen m.b.t. het zuiniger in gebruik worden zijn wij meer dan tevreden. Een verbruik van 1:29 hadden wij sowieso al niet verwacht. We hebben gerekend met 1:20 en als hij richting de 1:23/24 zou gaan zou dat mooi (boven verwachting?) zijn.
Over de prestaties in het algemeen zijn wij ook dik tevreden. Het zal er vast ook mee te maken hebben wat je gewend bent, maar als de motor warm is en het gas ingetrapt kan worden komen wij meer dan goed mee in het verkeer, zelfs voor een vlotte rijder....