Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

josk

Lid
7e tankbeurt, vanwege snel rijden (125-130Km/u) een duidelijk slechter gemiddeld verbruik 1:19,43
Voor 797,6Km was 41,05L nodig.
Terwijl ik met mijn Mazda dan een gemiddelde van 1:17,5 zou halen.
Bij 125Km/u (op de GPS) rijdt de Fabia dan 1:18 wat ik toch redelijk veel vind.
Ik had er meer van verwacht en heb het idee dat als je sneller dan 108Km/u (op de GPS) rijdt je verbruik al snel naar de 1:19 gaat.
Langzamer geeft wel een mooi verbruik, maar ik heb het idee dat de luchtweerstand verantwoordelijk is voor het hoge verbruik.
 

Mixh

Lid
Maar wellicht spelen andere factoren ook een rol; bij een rustig rijgedrag rijdt deze auto gewoon lekkerder.

Ik wilde niet te veel off-topic doorgaan, maar wil dit zeker beamen. Met een voor mij nog belangrijker reden: een rustig rijgedrag is voor mezelf ook veel lekkerder. Na al die jaren jakkeren (130 als kruissnelheid) is rijden met een snelheidje van rond de 100 km heerlijk ontspannen :2133:
 

van_der_P

Senior Member
maar ik heb het idee dat de luchtweerstand verantwoordelijk is voor het hoge verbruik.
Volgens mij is dat altijd de reden voor het verbruik, en ook voor de topsnelheid. Was de luchtweerstand veel kleiner dan kon je gemakkelijk 250 km/u rijden met een GL, aan een verbruik van 1 op 40.
 

Greenliner

Senior Member
De luchtweerstand is boven de 30 km per uur al de bepalende factor voor het verbruik. Na 5000 km verbruik ik nu zo'n beetje 4.2 l op 100 km. Max snelheid is dan 100 per uur op de teller, dat zal zo'n beetje 96 in het echt zijn. Daarnaast heel rustig optrekken en ver vooruit kijken en laten uitrollen in de versnelling. Als ik echt mijn best doe en 90 per uur rij met de banden op 3.2 Bar haal ik op een rit van 100 km een verbruik van 1 op 29.
 

NielsW

Lid
Waarom hou je het niet bij op spritmonitor.de?
meestal zul je dan zien dat je stiekem toch net iets meer verbruikt dan je hier aangeeft ;)
 
Daarnaast heel rustig optrekken

Het schijnt dat het voor het verbruik beter is om juist snel op te trekken, gaspedaal op 3/4 en zo snel mogelijk opschakelen (maar niet te snel opschakelen)

Ik merk dat ik hiermee vooral op korte ritten, voor boodschappen e.d., ook onder de 5.0/100km kom.
 
Het schijnt dat het voor het verbruik beter is om juist snel op te trekken, gaspedaal op 3/4 en zo snel mogelijk opschakelen (maar niet te snel opschakelen)

Hoe moet ik dit interpreteren: zo snel mogelijk opschakelen, maar niet te snel??

Wellicht kun je het wat concreter maken door bvb toerentallen te noemen.
Wat ik overigens wel zou willen weten is hoeveel toeren de motor terugvalt bij schakelen naar een hogere versnelling.
Ik hoor van velen, dat de versnellingen lang zijn...

Voorbeeld ter concretisering:
Schakel in de tweede versnelling bij 2500 toeren naar de derde.
De motor pakt dan bij 1750 toeren op en heeft voldoende vermogen om redelijk goed te versnellen.
(genoemde waarden zijn in dit voorbeeld slechts indicatief)
Als je het zo doet, dan is het enigszins controleerbaar of in ieder geval herhaalbaar.
 

Greenliner

Senior Member
@sgl 49.

De Greenline rijdt bij 1000 tpm in de versnellingen 1 tm 5 de volgende snelheden: 9km/u, 15km/u, 26km/u, 37km/u en 49km/u. Mijn ervaring is dat als je doortrekt tot 2500 tpm je in de volgende versnelling voldoende toeren draait om rustig verder te accelereren.

@Nielsw.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Ik laat ook eerst de motor op temperatuur komen voordat ik een "officiële meting" start, dat gaat stukken beter. Haha.
 
Hoe moet ik dit interpreteren: zo snel mogelijk opschakelen, maar niet te snel??

sorry, verkeerde woordkeus. Niet te vroeg opschakelen bedoel ik. Dus niet in een te laag aantal toeren. Ik volg de schakelaanwijzing op het display.

Dus met snel opschakelen bedoel ik dat je niet te lang in een lage versnelling rijdt, dus doorschakelen als het pijltje omhoog verschijnt. Met niet te snel bedoelde ik dat je niet schakelt voordat dat pijltje verschijnt.

Bij rijles leerde ik vroeger dat ik bij 50km/u naar 3 moest schakelen, en bij 60/70 naar 4. tegenwoordig zit ik al bij iets over de 50 in zijn 4, en ik geloof bij 70 in zijn 5
 
@Greenliner
""De Greenline rijdt bij 1000 tpm in de versnellingen 1 tm 5 de volgende snelheden: 9km/u, 15km/u, 26km/u, 37km/u en 49km/u. Mijn ervaring is dat als je doortrekt tot 2500 tpm je in de volgende versnelling voldoende toeren draait om rustig verder te accelereren.""

Als ik een grafiekje uitzet (zal ook wel ergens op het internet te vinden zijn) dan zie ik dat indien je doortrekt in je 2e versnelling tot 2500 toeren en dan opschakelt naar drie, het toerental bijna 1000 toeren terugvalt naar 1550 toeren.
Van derde naar vierde versnelling idem dito.
Dat klopt ook, omdat de versnellingen lang zijn (van 2 t/m 5).
Wat ik mij echter afvraag is, of de motor als hij bij het schakelen terugvalt op 1500 toeren, nog wel 'lekker' oppakt.
Definitie van 'lekker' hier is: kan ik bvb met redelijk pittig gasgeven (3/4 gadpedaal) verder doortrekken?
Dat denk ik haast niet.
Bij dit soort rijgedrag moet je dus echt rustig rijden en voorzichtig gasgeven bij 1500 toeren, totdat je toch minstens 1750-1800 toeren maakt.

Bij de proefrit heb ik er niet zo op gelet, omdat ik tot 3200 toeren doortrok...

Let op: ik geef hier geen waardeoordeel!
Wat mij betreft prima.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben nooit zo van het lang doortrekken geweest, maar tijdens de proefrit met de Yeti (handgeschakeld), viel het me wel op dat de display steeds eerder aangaf op te schakelen dan ik zelf zou hebben gedaan. Ook met de DSG merk je dat hij supersnel opschakelt. Dit alles ondanks het beeld dat ik van mezelf had als een redelijk vlotte opschakelaar.
 
@Ros
Oke, dat doortrekken hoeft ook niet met een 1.2 TSI motor, die heeft vermogen genoeg bij lager toerenbereik. En....vlot opschakelen, weinig toeren betekent toch dat het nog enigszins draaglijk is qua verbruik (bij een Yeti dan) :)
 
@ sgl49:

Volgens mij klopt jouw theorie aardig.

Het moment van schakelen, het aangegeven ervan, verschilt overigens ook per rijstijl. Bij het rustig aan doen geeft hij bij een enigzins constante snelheid al snel aan dat je op kunt/moet schakelen. Wanneer je daarentegen het gas in trapt (doortrekken) zal hij dit pas later aangeven. Volgens mij ben ik, in vergelijking met de gemiddelde rijder hier op het forum, een vrij vlotte rijder en om eerlijk te zijn vind ik je, bij het doortrekken, vrij ver kunt/mag gaan voordat hij een teken van schakelen geeft. Het exacte toerental, in welke versnelling en bij welke snelheid moet ik je helaas verschuldigd blijven.

Wat het verbruik betreft zitten wij, met een goede 4500 op de teller, nu rond de 1:20, teller 2. Over het algemeen zit mijn vriendin (=zuiniger..) het meeste achter het stuur, gemiddeld een goede 800 km per week. Het zijn hoofdzakelijk snelweg kilometers met een (ruwe schatting) 30% buitenaf en binnen bebouwde kom. De kilometers die wij er, per week, naast rijden wisselen van 50 tot 400 km, meestal rij ik dan.

Wellicht dat wij de Greenline ook nog een beetje beter moeten leren aanvoelen, hierbij doel ik dan op de juiste schakelmomenten > vlot optrekken, maar ook weer op tijd schakelen met daarnaast een stukje "het nieuwe rijden". Mogelijk dat wij dan boven de 1:20 uit gaan komen, wellicht dat het koude weer van nu ook meespeelt.

Verder ben ik er ook van overtuigd dat, wanneer de rijstijl erop aangepast wordt, het zuiniger kan, maar om eerlijk te zijn heb ik weinig zin om in bepaalde gevallen langzamer dan 120 op de snelweg te gaan rijden. Een voorbeeld hiervan is dat mijn vriendin onlangs twee keer niet veel harder kon dan 100 á 110 en buiten/binnen de bebouwde kom strak 80/50, verbruik was toen op teller 1 1:23,6 over een afstand van ongeveer 80 km.

Als de verhalen kloppen m.b.t. het zuiniger in gebruik worden zijn wij meer dan tevreden. Een verbruik van 1:29 hadden wij sowieso al niet verwacht. We hebben gerekend met 1:20 en als hij richting de 1:23/24 zou gaan zou dat mooi (boven verwachting?) zijn.

Over de prestaties in het algemeen zijn wij ook dik tevreden. Het zal er vast ook mee te maken hebben wat je gewend bent, maar als de motor warm is en het gas ingetrapt kan worden komen wij meer dan goed mee in het verkeer, zelfs voor een vlotte rijder....
 

Rosinfield

† In Memoriam
@SGL: klopt zeker voor zo'n relatief zware auto met een dergelijke "ongelukkige" stroomlijn, valt het verbruik nog alleszins mee. Zeker in vergelijking met concurrenten.
 

Greenliner

Senior Member
Het vlotter of minder vlot optrekken zal op zich niet zoveel uitmaken qua verbruik denk ik maar vaak moet je je (vlot) opgebouwde snelheid even later weer wegremmen. Als je rustig optrekt en een gat laat onstaan tussen jezelf en je voorganger blijk je dit gat even later vaak met uitrijden (verbruik 0.0) nog netjes te kunnen dichten. Vaak zit ik zelf echter ook gewoon mee te douwen zonder er ene moer mee op te schieten.
 
Greenliner, dan moet je enkele keren met mijn vrouw gaan rijden.
Ik geef je op een briefje, dat je dat douwen heeeeeel snel verleerd; hahaha ;)
 

Greenliner

Senior Member
@SGL49,

Haha, ja dat zal wel.
Mijn vrouw maakt zich rustig op achter het stuur als ze te laat de deur uit gaat, ook als het licht al een tijdje op groen staat. Waarom hebben de mensen toch zo'n haast vraagt ze zich dan af als er achter haar getoeterd wordt, waarom gaan ze niet op tijd de deur uit? Haha.
 
Bovenaan Onderaan