Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Bertm

Actief lid
..... Die 600 brandstofkostenvoordeel die je 'misloopt' omdat de 1:29 niet gehaald wordt weegt m.i.....

Ik heb het over een verschil tot 1 op 27. Dat is ca. 10%.

Als de gemeente bij je komt en zegt dat je € 600 per jaar meer belasting moet gaan betalen vindt je dat zeker ook zomaar goed.

Maar goed het gaat ook vooral over het feit dat je iets wordt beloofd...
Het gaat om het totale plaatje. Dat doe je toch als je een auto koopt?
 

peperskoda

Forumguru
@BertM: Ik behoor niet tot degenen die achter een vrachtwagen aanrijden. Daar ontleen ik mijn gunstige verbruik dus niet aan. Ik heb gedurende dit draadje vaker aangegeven hoe ik mijn verbruikscijfers realiseer, dus dat doe ik hier niet weer. Mijn laatste tank is leeggereden in vrijwel alleen maar druk stadsverkeer en bij stevige koude, dat leverde een verbruik van 1 op 19,2. Dat is niet mals, maar wel verklaarbaar.
 

erik2907

Actief lid
En ook ik rij niet achter een vrachtauto maar mee in het spoor op de rechterbaan. Door de verplaatsing van lucht door het vrachtverkeer zakt het verbruik meer dan op de linkerbaan waar mijn auto zelf het merendeel van de lucht dient te verplaatsen, ook de lucht die door vrachtauto's wordt 'weggedrukt' van de rechterbaan naar de linkerbaan. Haal maar eens een vrachtauto in bij hevige regenval wat je te verduren krijgt als je ernaast zit.

Daarnaast heeft mijn dealer, voor de ondertekening van het contract, aangegeven dat in de folder de EG norm staat en dat het verbruik eerder zou liggen tussen de 1:20 en 1:25, afhankelijk van de rijstijl, gebaseerd op de realisatie cijfers van het vorige model Greenline met 1.4 Diesel :)!
 

Noord26

Forumguru
Als de omstandigheden gunstig zijn dan is het mogelijk om 1:29 te halen. In een test-omgeving van een laboratorium zijn de omstandigheden natuurlijk geoptimaliseerd om dat te kunnen doen. In de praktijk ligt dat nu eenmaal enorm anders.

Dit is toch niets nieuws tov alle andere merken/modellen? Ongeacht was voor motor er in ligt?
 

Greenliner

Senior Member
Och,als je het geen probleem vind om je als een naaktslak voort te slepen over de rechterbaan dan kom je een eind richting de 1:29. Dat lukt echter volgens mij met ieder modern klein dieseltje wel.
 

peperskoda

Forumguru
Mijn gemiddelde snelheid over het totaal aantal kilometers op een tank ligt over het algemeen tussen de 80 en 85 km/h(met een enkele uitschieter daar net boven en de laatste tank die vrijwel geheel in de stad is leegereden liet een gemiddelde zien van 52km/h). Mijn normale gemiddelde op een tank brandstof ligt tussen de 1 op 22 en de 1 op 24,5. Ik heb een enkele uitschieter naar boven en de eerder in dit draadje aangehaalde 1 op 19,2. Hoewel ik met mijn GL zelden of nooit boven de 100km/h kom vind ik mijn gemiddelde snelheid redelijk vlot. Ik zou graag willen weten wat de gemiddelde snelheid is van mensen die menen dat hun GL teveel verbruikt.
 

erik2907

Actief lid
@Greenliner
Als het verschil voor mij op het Nederlandse wegennet in de ochtend en avond bij een afstand van 150 km enkele reis slechts 11 minuten bedraagt en dat valt dan onder de term naaktslak dan is 120 km per uur hooguit een schildpad :)! Wil je je voortbewegen als een jachtluipaard dan ben je je rijbewijs kwijt of kom je deze tegen :2133: daarboven.

@peperskoda
Mijn gemiddelde snelheid, ja ja op de rechterbaan en going with the flow, is 77 km per uur.
 

jos_br

Actief lid
Erik2907; de 3L uitvoeringen van de Lupo en de A2 halen de beloofde verbruikscijfers wel degelijk, deze auto´s zijn 11 jaar geleden op de markt gezet. Ook was met name de A2 gewoon voorzien van stuurbekrachtiging en airco enz.
Daarbij zijn deze auto´s onderin het toerengebied zeer sterk, een van de redenen waarom ze zo zuinig zijn........waarom dat bij de nieuwe 1.2tdi niet zo is blijft voor mij een raadsel.

Jos.
 

erik2907

Actief lid
@Jos

De banden van het merk Bridgestone, met het type B 381, de maat 155/65 R14 (GL 185/65/15) en de snelheidsklasse T, zijn speciaal voor de 3L Lupo ontwikkeld en vervaardigd. Breder is dus meer lucht- en rol weerstand.

De 3L Lupo heeft een Cw-waarde van 0,29, welke voor een productieauto bijzonder laag is. Skoda 0,32 = dus meer luchtweerstand.

Door het indrukken van de ‘eco’ –schakelaar, gebeuren er een aantal dingen. Allereerst daalt het vermogen van de motor van 61 naar 40 pk. Daarnaast schakelt de versnellingsbak vroeger op (soms al bij 1200 toeren) en treedt de ‘start-stop’ –functie in werking. Heeft de GL niet m.u.v. start-stop.

In veel autobladen is er aandacht besteed aan deze auto. Echter, meestal was de conclusie van een test nogal negatief. Dit komt eigenlijk alleen maar doordat de testredacteuren dachten met een auto van doen te hebben die ook bij ruw rijden en hoge snelheden zuinig blijft. Als dit dan tegenvalt, is het opeens geen goede auto meer…Meestal komt het gemiddelde verbruik in een test uit op 1:25.Tja, zonder woorden.

En zo zijn er nog meer zaken als: dunnere autoruiten, motorblok volledig uit aluminium, achterklep uit magnesium, langere remweg door smallere banden, alles om het verbruik naar beneden te krijgen. En ja, uit een test van autobild blijkt dat ze 1:40 hebben kunnen halen als ze hun uiterste best doen maar grosso modo 1:25 in alle andere autobladen.

Het complete overzicht staat hier en dan blijkt dat je de 3L Lupo niet kunt vergelijken met de GL.

En ik denk dat Skoda de GL niet op de markt h
eeft gezet met dezelfde gedachtegang als bij de 3L Lupo maar meer in de trend van "wat moet ik in het uiterste geval doen om onder het belastingregime van NL uit te komen zodat we meer klanten kunnen trekken om meer auto's kunnen verkopen". Een kosten / baten analyse. Bij de 3L Lupo hebben de VW ingenieurs m.i. hun uiterste best gedaan om van de Lupo het maximale zuinigheidswonder te maken.
 

namleop

Actief lid
Ik zou graag willen weten wat de gemiddelde snelheid is van mensen die menen dat hun GL teveel verbruikt.

Gelukkig ben ik redelijk tevreden met het verbruik van mijn GL, omdat ik niet heeel erg mijn best doe (dus geen 90 op de snelweg etc), maar wel gewoon rustig rijd.

Tot nu toe heb ik 6x getankt, en mijn gemiddelde snelheid schommelt tussen de 65 en 73km/u. 80-85 km/u is aardig rap, dat heb ik in het verleden alleen gehaald bij een lange vakantierit.
Mijn verbruik ligt gemiddeld op 21,5 km/l.
 

peperskoda

Forumguru
Je kunt voertuigen die specifiek ontwikkeld zijn om zuinig te rijden niet vergelijken met standaard produktiemodellen die zo zuinig mogelijk zijn afgesteld. Dat zijn 2 totaal verschillende werelden. Om je GL nog zuiniger te maken zou je kunnen overwegen om dezelfde bandenmaat als de pre-facelift GL te monteren 165-14. Ook zag ik dat er op het web al setjes te koop zijn om de voorkant van de GL te stroomlijnen(grill dicht maken etc.) Met dat soort kunstgrepen kun je nog wat procenten brandstof besparen.
 

jos_br

Actief lid
Euhh, ik heb toch echt begrepen dat de Greenline samen met andere diveriaten zoals de Bleumotion e.d. toch echt in het leven geroepen zijn juist vanwege het verbruik en uitstoot. Vanwege de vrijstelling BPM zou de door alle aanpassingen duur geworden auto betaalbaar moeten zijn...welke aanpassingen dan??

Wanneer nu zou blijken dat dit alleen een politiek correct autootje is, vindt ik dit volksverlakkerij en kan me dus levendig voorstellen dat mensen teleurgesteld zijn in het verbruik en zeker de motorkarakteristiek.

De 3L modellen zijn zelfs bij hoge snelheden zuinig. Ik heb verder niets met dit soort auto´s, repareer ze tegenwoordig veel en rijdt er dus ook vaak mee. Zeker de A2 3L is een volwaardig vergelijkbare auto t.o. de Greenline qua uitvoering en zeer zuinig bij een redelijk forse rijstijl.........

Jos.
 

erik2907

Actief lid
Wanneer nu zou blijken dat dit alleen een politiek correct autootje is, vindt ik dit volksverlakkerij.

Zeker de A2 3L is een volwaardig vergelijkbare auto t.o. de Greenline qua uitvoering en zeer zuinig bij een redelijk forse rijstijl.........

Jos.

@Jos,
Volksverlakkerij? Staat toch duidelijk in de folder dat gemeten is volgens EG norm, m.a.w., bezint eert gij koopt!

Ook voor de A2 geldt dat er zoveel aanpassingen zijn gedaan die niet op de GL zijn uitgevoerd (dunner glas b.v. en een aluminium blok!) dat het niet te vergelijken is. Bij de GL zijn ze niet tot in het extreme gegaan.
 

jos_br

Actief lid
In een tv programma werd zelfs door een verkoper geroepen dat (met dank aan die fijne testmethode....) dat de auto 1:29 zou lopen, en je kunt niet van iedereen verwachten dat een notabene door de politieke aanname (tenslotte lijkt het erop dat de regelgeving/testmethode dus ook niet deugt), en door levensgrote borden in de showroom aangeduide zuinige auto achteraf dusdanig niet klopt dit allemaal nagaat. Hoe wil je in godsnaam anders ook nagaan of de z.g. bedragen die bij bijv. een wasmachine staan wél kloppen??

Dit vindt ik dus volksverlakkerij en daarom kan ik me goed voorstellen dat mensen teleurgesteld zijn in het verbruik en motorkarakteristiek van zijn nieuwe auto. Overigens heeft de motorkarakteristiek niets met een oude of nieuwe motor te maken. De z.g. technische aanpassingen aan de 3L motor zijn bepaald niet schokkend en makkelijk met een nieuwe motor te realiseren. Tenslotten wordt hier netto meer voor de auto betaald, juist vanwege de aanpassingen die blijkbaar hun doel volledig missen.....

Jos.
 

erik2907

Actief lid
Om even in de Sinterklaas sfeer te blijven:

Wie is er eerlijk?
Wie vertelt vanaf het eerste moment tegen zijn kinderen dat Sinterklaas n.... bestaat?
Waarom zou dan de politiek of de Skoda dealer eerlijk moeten zijn? :) :473:
 
De lijst van test criteria voor de ece norm is lang.
Neem elk punt en kijk hoe je daarmee het verbruik van de nieuw te ontwikkelen auto/motor kan verlagen. Tel alle mogelijkheden voor besparing bij elkaar op en je kunt nog een veel zuinigere auto maken dan de GL.
Alleen heb je dan ook rekening gehouden met het feit of het in de praktijk ook zo is en de auto prettig rijd ?
 

peperskoda

Forumguru
De GL zoals wij die kennen is nooit vanaf het begin ontworpen om zo zuinig mogelijk te zijn. Het is een aangepast produktiemodel met wat redelijk eenvoudig te produceren zaken als een start/stop systeem en een verlagingsset. Samen met een versnellingsbak met lange overbrengingen maakt dat een auto die in de laboratoriumtest van de EU gunstige verbruikswaarden scoort.
De Lupo 3L en z'n afgeleiden zijn echt speciaal ontworpen om zuinig te zijn. Zo zijn er modelunieke materialen gebruikt en zijn er peperdure constructies bedacht om het voertuig zo zuinig mogelijk te laten zijn. Was hetzelfde gedaan met de GL dan had het ding waarschijnlijk in de praktijk ook zuiniger geweest als nu echter had geen mens het apparaat aangeschaft want veel te duur. Zo was dat ook met de Lupo 3L en de Audi A2 3L. Voor die tijd waren deze auto's verschrikkelijk duur en werden slechts gekocht door een zéér beperkte groep kopers. Vandaar dat VW/Audi deze modellen slechts een relatief korte tijd geproduceerd hebben.
Als je de GL puur en alleen gekocht hebt vanwege het verbruik volgens de EU-norm dan ben je in mijn ogen toch een beetje wereldvreemd en naief te noemen. Ik heb het ding aangeschaft vanwege het feit dat ik nu voor weinig geld een diesel kan rijden daar geen extra heffingen voor hoef te betalen noch houderschapsbelasting verschuldigd ben en op de koop toe minder brandstof vertsook als met mijn vroegere benzineauto's en dus geld over houd om andere leuke dingen te doen met mijn gezin. Ik wist op voorhand al dat ik slechts in uitzonderlijke gevallen met veel moeite de 1 op 29 zou kunnen realiseren.
 

erik2907

Actief lid
@pepersokoda
Wat een mooi stukje tekst! Sluit mij er volledig bij aan.
Voor mij was ook het totale financiële eind plaatje doorslaggevend en de GL bespaart mij € 260, = per maand bij 40.000 km per jaar. En het is een heerlijke auto om lange afstanden mee te rijden.
En wat het verbruik betreft, zie mijn handtekening.
 

RobS

Lid
De dealer vertelde mij 5 minuten nadat ik binnen kwam dat een verbruik van tussen de 1:20 en 1:25 realistischer was. Ik ben bij twee dealers geweest en beiden waren hier zeer duidelijk over. Ik was dus een gewaarschuwd man. Als je dit niet verteld wordt, of de dealer zegt tegen je dat deze cijfers in de praktijk wel gehaald kunnen worden, dan word je toch echt op zijn minst een beetje te lekker gemaakt of misschien toch wel misleid. Ik ga zelf uit van 1:20 (100% zuiniger dan mijn oude primera). Alles daarboven is mooi meegenomen.
De reden voor het kopen van de auto zijn dezelfde als Peperskoda, maar als de dealer mij vooraf niet uit de droom had geholpen over het verbruik, dan was ik op zijn minst toch ook teleurgesteld geweest. €600,- extra verbruik is een jaar peuterspeelzaal mensen!!

Nu nog wachten tot ik het ook in de praktijk kan brengen...(productieweek 1).
 
Bovenaan Onderaan