Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Ener

Nieuw lid
Bertm, je kunt ook 80 op binnenwegen, daar wel eens aan gedacht?
quote]

Ik woon in de polder en rijd dus regelmatig op 80 kilometer wegen. Ik kom niet hoger dan gemiddeld 1 op 22. Sterker nog, 100 op de snelweg is zuiniger dan 80 kilometer op slingerige dijken (remmen en weer optrekken). Maar goed, de overgrote meerderheid haalt de 1 op 24/5 niet dus waar zou dat dan aan liggen? Bovendien wil ik gewoon 120 rijden waar dat mag. Dan kan uiteraard ook, maar dan is de zuinigheid plotseling een stuk minder. 30 tot 40% meer verbruik vind ik toch naar misleiding rieken, en ik snap ook wel dat 1 op 29 in een test omgeving is. Met een moderne diesel is gemiddeld 1 op 17/8 makkelijk te halen en dan heb je wel een stuk meer vermogen dan nu. Als er straks weer mrb betaald moet worden denk ik dat de verkoop naar ongeveer 0 zal gaan.
 

FredV

Banned
Als het ece verbruik hoger (realistischer) was geweest had niemand de GL gekocht = geen vrijstelling = oninteressante auto.
Welnee, alle BMP- en mrb-vrije auto's lopen als een trein.
en halen ook de praktijkcijfers niet.
En auto's hebben een bepaalde rij-eigenschap waardoor de ene bij hoge en de ander bij lage snelheid zuiniger is.
De oude normen met stad-, snelweg en gemiddelde verbruikcijfers werden ook nooit gehaald.
en een afwijmking bij een auto die 10l/100 rijdt is een afwijking van 20% 12l/100 km. en daar hoor je niemand over!
Maar bij een auto die 4l/100 rijdt is een afwijking van 20% ineens 4,8l/100km en dan is Leiden in last...
dus zeg t maar....
 

FredV

Banned
Maar wanneer je 120 op de snelweg rijdt het verbruik tegen valt.
Een andere conclusie is dat Skoda meer heeft belooft dan mogelijk is. En dit nog steeds zegt. Dealers weten beter en vertellen dat meestal er ook gewoon bij.

Verder is de GL gewoon een fijne auto. Rijdt lekker en is van alle gemakken voorzien. :xyxthumbs:
Bertm, tegenvallen ten opzichte van wat?
Het verbruik is nergens bij die snelheid genoemd.
Voor de rest ben ik het met je conclusies volledig eens.

Ik heb al eens eerder gesuggereerd om een filmpje je maken van degenen die zuinig rijden opdat anderen kunnen zien dat een relatief zuinig verbruik haalbaar is bij een vlot rijgedrag.

Ook is al eerder vermeld dat accelereren beter is bij3/4 gasgeven. Nou, dan trek je echt niet traag op.

En verbruik bij hogere snelheid neemt met iedere auto erg toe, en zoals eerder aangehaald, procentueel valt t wel mee, maar als je in absolute getallen rekent, lijkt het meer.
 

Bertm

Actief lid
.......Maar bij een auto die 4l/100 rijdt is een afwijking van 20% ineens 4,8l/100km en dan is Leiden in last...
dus zeg t maar....

En weer vergoeilijken we de onzin die Skoda uitkraamt bij zijn reclame uitingen.
En (mijn woorden) zeuren we.
Eerder las ik dat een afwijking van 10% acceptabel zou zijn. En als je dan
toch met die 20% wilt rekenen, wees dan eerlijk. Reken dan met met de oorspronkelijke 3,4l/100km. Dan kom je op 4l/100km.
 

FredV

Banned
Oke Bertm, t ging mij als voorbeeld, dus met 33% verschil is 10/100 km dus 13,3l/100 km, en dat is ook nog steeds een reele waarde voor een midenklasser tov het laagste verbruik vergeleken met 120km/h
 
Vroeger reed ik met mijn skoda octavia 1.6 benzine gemiddeld 6,5 l/100km.
en met grote inspanning 5,9. Volgens de ece opgave heeft de octavia een verbruik van 7,0 l/100km.
Mijn Nissan primera 1.6 reed 6,8 l/100km ece verbruik 7,2.
Met de Fabia GL rijd ik 4,2l/100km en met moeite 3,5 l/100 ece verbruik 3,4.
 

busje

Lid
QUOTE=FredV;208739 en als iedereen nu eens goed leest wat er staat, ... dan kan dit topic dicht en hoef de nieuwe lezer alleen ff die 20 ter zake doende reacties te lezen.
Punt.

verbuik 2de dag mee op vakantie naar oostenrijk over 2500 km 1 0p 27,5
in nederland woon werk verkeer 1 op 25,4 (is nog zuinig)
zeer goede waardes bij 120 km op snelweg met cruisecontrol
ik ben geen racer (tijd genoeg) en gebruik wel start/stop
 

Bertm

Actief lid
Oke Bertm, t ging mij als voorbeeld, dus met 33% verschil is 10/100 km dus 13,3l/100 km, en dat is ook nog steeds een reeele weaaree voor een midenklasser tov het laagste verbruik vergeleken met 120km/h

Een afwijking van 33% is niet mijn ervaring bij mijn vorige auto's (10 stuks). Nog bij benzine, nog diesel. De laatste reed zelfs zuiniger dan in het boekje. Buiten de bebouwde kom zou de GL volgens het boekje 3 l/100km halen............. Dat heb ik ook nog nooit gezien. Gewoon over de vogelweg in Flevoland op de cruiscontrol 80 km/u
 
Wat ik begrijp is dat de verouderde ece test criteria onderhand aan vernieuwing toe zijn.
Alleen zullen daar GL rijders (en alle andere vrijgestelde auto bezitters) niet zo blij mee zijn.
 

joergarms

Senior Member
Misschien een idee voor iedereen die het niet eens is met het verbruik om een petitie te gaan tekenen en die indienen bij PON.
IK volg het Skodaforum al een behoorlijk tijdje, maar sinds de GL op de markt is heb ik nog nooit zoveel geklaag gezien over het verbruik.
Nee natuurlijk rij je gemiddeld niet op op 29. Maar waardes tussen de 1 op 22 a 24 zijn harstikke netjes voor doorsnee gebruik. En zoals al eerder door meerdere mensen aangegeven, de metingen die zo'n beetje voor de hele industrie gebruikt worden, zijn achterhaald en schetsen altijd een veel mooier beeld dan in werkelijkheid haalbaar is.

Als je een pot jam koopt waarop staat, Nu nog lekkerder, dan proef je echt geen groot verschil hoor, en zo wordt bijna in alle reclame misleidend gepraat. Niet alleen bij de GL.

Misschien een idee voor een nieuw topic; Ondanks het "hoge" verbruik van mijn GL bespaar ik veel geld. Wat daarmee te doen?
 
En zoals al eerder door meerdere mensen aangegeven, de metingen die zo'n beetje voor de hele industrie gebruikt worden, zijn achterhaald en schetsen altijd een veel mooier beeld dan in werkelijkheid haalbaar is.
QUOTE]

Bij mijn vorige autos was het geen probleem de ece normen te halen.
 

joergarms

Senior Member
@Amadeus, dan snap ik dat je nu wel iets teleurgesteld bent. Maar ik denk dat je wel een uitzondering bent qua het halen van ece-verbruiken. Maar onmogelijk acht ik het absoluut, begrijp me niet verkeerd.

Persoonlijk let ik helemaal niet zoveel op het verbruik, leeg is leeg en gelukkig zit de Tango 1km verderop.
 

peperskoda

Forumguru
De conclusie van de laatste pagina's kan dus zijn dat waar de één tevreden is over het verbruik de ander (zwaar) teleurgesteld is. Volgens mij hebben we hier een "glas is half vol of half leeg" discussie te pakken. Daar komen we nooit uit. Zullen we ons vanaf nu beperken tot het publiceren van de door ons gerealiseerde verbruiken?
 

FredV

Banned
Alleen zullen daar GL rijders (en alle andere vrijgestelde auto bezitters) niet zo blij mee zijn.
Waarom niet? Dat is nu juist de hele tijd de veronderstelling, vooroordeel, waardeoordeel en wat dies meer zij..waarop reactie op reactie komt.
Hou nu eens op met die waardeoordelen.

En joergarms, hear hear.
 
Ik ben volkomen tevreden met het huidige verbruik en was er voor de koop van bewust dat de ece norm onhaalbaar was.
Maar ik blijf me toch afvragen hoe het Skoda gelukt is dit ece cijfer neer te zetten zonder ook maar eco banden te gebruiken.
Terwijl bij vroegere 3l autos allerlei dure technieken gebruikt moesten worden.
 
Ik bedoel alleen dat als het werkelijke verbruik bekend zou worden wij misschien onze vrijstelling kwijt raken.
 
Bovenaan Onderaan