Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

jos_br

Actief lid
1:16 bij 170 KM per uur? Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Toch is het echt zo, ik rijdt fors. Het idiote is dat bij zeer rustig rijden (130km/u, weleens geprobeert i.v.m. bekeuringen.......) was de auto in verhouding minder zuinig dan ik had verwacht.

Jos.

NielsW

Lid
Wel vreemd, Zo constateer je een stijging in verbruik bij regen. Maar bij extreme kou zoals de laatste dagen zie ik het verbruik weer niet toenemen.
Of zou dit komen omdat iedereen nu max 100 rijd?

joergarms

Senior Member
Bij forse regen heb je door t water op straat meer weerstand, met als gevolg een hoger verbruik.
Vergeet daarbij ook niet dat de meeste mensen bijzonder vreemd, onregelmatig rijden tijdens regen.
En je achterruit en spiegelverwarming, blower en ruitenwissers verbruiken ook meer energie.
Kou is minder funest, immers doet de intercooler niets anders dan lucht koelen, koude lucht bevat meer zuurstof vanwege kleinere moleculen en daardoor is de verbranding beter/ rendement hoger.

RobS

Lid
, koude lucht bevat meer zuurstof vanwege kleinere moleculen en daardoor is de verbranding beter/ rendement hoger.

Moleculen worden niet kleiner. Doordat er minder energie aanwezig is, kunnen er meer moleculen per inhoudseenheid aanwezig zijn omdat deze minder hard bewegen.

Ik weet het...zifteneuker :2133:

Ik heb laatst onder winterse omstandigheden tussen utrecht en amsterdam, met cruise control op ca 70km/u 3,4 l/100km gehaald .
Halleluja !
De beloofde EC waarde.

EdK

Forumguru
Wat mij verbaast is dat ik momenteel geheel geen gunstige verbruiks cijfers vermeld zie staan met die 50 /70 Km deken over delen van de Nederlandse wegen !!??
Komt dit omdat jullie verzuimd hebben massaal van het overgebleven geld winterbanden te kopen en dus nu niet de weg op kunnen.
Of staat die GL zo zuinig afgesteld dat hij door de kou niet meer stationair kan draaien en dus steeds afslaat ?

joergarms

Senior Member
@robs, aha zat het zo. Ben de stof een .klein beetje kwijt. Tnx voor de aanvulling.
Wat betreft het meerverbruiktijdens sneeuw, zondagavond vertrokken naar stuttgart met mijn magnum, normaal ist verbruik 26l op 100km, maar door zo.n 300km rijden door dikke sneeuw steeg het verbruik tot ruim 30l op 100km. Maar wel de grootste LOL gehad, heerlijk die sneeuw.

Noord26

Forumguru
Op mijn traject van Tilburg-Waalwijk-Den Bosch is geen sprake geweest van een deken. Wel van langzaam rijdend verkeer. Hierdoor 70-80km/h op de snelweg, resulterend in 1:26,5 gemiddeld over een halve tank. Rijd zelf sinds eerste week oktober als op wintersloffen.

Beetje nuance is wel op de plaats betreffende de opmerkingen richting winterbanden, afstelling van de GL en stationair lopen.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Ja hoor....:smirk: gewoon met een korrel zout nemen die opmerkingen Noord26.
Het is een yeti rijder (1 op 13 ), dus dan begrijp je het toch wel.... :473:

Noord26

Forumguru
Ik wil niet generaliseren, maar ik begrijp gewoon de gehele toegevoegde waarde niet van een dergelijke post waarin er zaken aangenomen worden welke totaal geen raakvlak hebben met de berijders van een Fabia II. En specifiek op GL rijders, want daar was de opmerking richting geplaatst.

Ik bedoel, iemand kan wel andere stomme opmerkingen maken over een Yeti rijder- (of de gemiddelde leeftijd van zijn berijd(st)er) maar, daar heeft niemand iets aan. We hebben allemaal andere behoeften, wensen en budgetten. Dat zie je terug in je voertuig-keuze. Persoonlijk zie ik mij niet 30K+ per jaar doen met 1:11 op benzine. Maar dan hoef ik toch niet meteen minachtige opmerkingen over de Yeti keuze van een ander te plaatsen? Ik ken die persoon en zijn behoeften totaal niet.

Kortom, het verbruik in winterse omstandigheden is juist gunstiger. Puur omdat de gemiddelde snelheid lager ligt.

Rosinfield

† In Memoriam
Men noemt dit ook wel humor en voor sommigen heeft dat geen toegevoegde waarde. Wat voor mij geen toegevoegde waarde heeft, is de mededeling dat het verbruik bij dergelijke lage snelheden extreem gunstig is. Dat is even evident als dat het verbruik 0 is als je je auto in de garage laat staan of extreem hoog als je op topsnelheid een tank leeg rijdt op de Autobahn

jan49

Actief lid
verbruik

Wij zijn met de fabia greenline van schoon ouders naar Engeland geweest met een tas op het dak en vijf personen tussen de 120/130 kilometers per uur het verbruik was 7l op 100km

gr jan:koffie:

Bovenaan Onderaan