Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om na 14 off-topic berichten, nu weer on-topic verder te gaan!!!.[/MODERATORBREAK]
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tjonge jonge, NielsW, kan er niets aan doen, maar krijg hiervan, hoewel je het ongetwijfeld zo niet hebt bedoeld, associaties met apartheid, eigen volk eerst en wat dies meer zij. En dus een hele vieze smaak in de mond. Driewerf bah!

[moderatorbreak]Dit is niet alleen uitermate onrespectvol tegen NielsW (en gaat ook in tegen het moderatorverzoek om ontopic te gaan), maar ook een ernstige bagatellisatie van het leed van apartheid en racisme.[/moderatorbreak]
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn opmerking ging vergezeld van de toevoeging: "hoewel je het ongetwijfeld niet zo hebt bedoeld" en ik stelde daarnaast vast welke associaties bij mij werden opgedrongen, dus is slechts de vaststelling van een feit.

Maar ik zal me voortaan inderdaad buiten deze discussie houden. Er is zo nu en dan zeker sprake van "Yeti-babbel", hoewel er door Yeti rijders n.m.m. tevens vaak relativerende of anderszins zinnige dingen worden gezegd. Helaas leidt dat nooit tot een verhelderend inzicht en gaat de collectieve verbruiksmasturbatie maar door, resulterend in een aaneenrijging van trivia als: als de auto stil staat is het verbruik 0, als je gem. 70 rijdt haal je de fabrieksopgave wel, als je 120 of harder rijdt valt het verbruik behoorlijk tegen, enz. enz. Ik weet het nu wel, veel plezier verder!
 
Ik kan mij de irritatie van NielsW wel enigszins voorstellen.

Ik ben, zoals velen van jullie wel weten, voorstander van zelfregulering.
En we moeten daar allen aan blijven werken denk ik om een draadje redelijk schoon te houden.

Een off-topic plaatsen kan best een toegevoegde waarde hebben. Het maakt de discussie wat minder formeel.
Waar we wel voor moeten waken is dat zo'n off-topic gebeuren een bijna eigen leven gaat leiden, waarbij er a.h.w. alleen nog maar off-topic posts geplaatst worden.

Ik denk, dat als wij met elkaar zouden afspreken om daar op te letten, dat de irritatie bij forumleden en mods voor het overgrote deel weggewerkt kan worden.

Een concreet voorstel:
Geef niet een off-topic reactie op een off-topic bericht.
Wellicht doorbreken we zo het "gewoonte-stramien", door maar off-topic te blijven doorgaan.

En voor wie toch wat meer off-topic wil doorgaan; daar hebben wij toch de stamtafel of de kantine voor....:super::super:

J.m.t.c.
 

joergarms

Senior Member
Ok, hier dan weer een reactie op het echte topic-vraagstuk.

Een Fabia 1.2 tdi GL verbruikt;.................diesel. Hoeveel?? Dat hangt af van de bestuurder lijkt me zo.
 

EdK

Forumguru
[moderatorbreak]Kom Ed, je gaat nu weer off-topic door een persoonlijke vraag stellen openlijk op het forum, als je NielsW iets persoonlijk wilt vragen ,doe dat aub via de pm, ik verwijder dit beicht van jouw, omdat dit alleen maar meer off-topic uitlokt.
Het Skodaforum is primair opgezet om te kunnen praten over Skoda's, de techniek, de problemen die je wel of niet ermee hebt, het praten over de auto waar je trots op bent. Het forum is dus niet opgezet om als sociaal forum te dienen waarbij het merendeel van de postings niets meer te maken hebben met het beoogde doel.
[/moderatorbreak]
 

Hetzer

Forumguru
[Moderatorbreak]Heren, Het Skodaforum is primair opgezet om te kunnen praten over Skoda's, de techniek, de problemen die je wel of niet ermee hebt, het praten over de auto, of het nu een oude Favorit,een nieuwe Superb, Fabia of een Yeti is. Het forum is dus niet opgezet om als sociaal forum te dienen waarbij het merendeel van de postings niets meer te maken hebben met het beoogde doel, dus daarom graag nu weer on-topic, anders volgt ook hier helaas een slotje[/moderatorbreak]
 

van_der_P

Senior Member
Buiten meer diesel met dit weer, verbruikt de GL ook meer ruitensproeiervloeistof. Inmiddels al meer dan 7 liter. Mijn vrouw vind het lekker ruiken dus wordt er wel eens meer gebruikt dan nodig. (Een ruitensproeiervloeistof-junk:D:D)
 

NielsW

Lid
De reden dat ik dit topic ben gestart is omdat ik als Aspirant koper van een greenline toen erg nieuwsgierig was naar het verbruik van deze auto en onder welke omstandigheden dit verbruik zou toenemen of afnemen.
Mensen als FredV en Erik hebben laten zien dat wanneer je niet veel snelweg rijdt je de 1/24 haalt . Andere zoals ik die snelweg rijden halen gemiddeld zo'n 1/20.
Er zijn ook aardig wat mensen die hier vragen stellen aan elkaar hoe dit zou komen, waar ze op kunnen letten om dit te verbeteren. Ook lees je hier tussen de regels door dat het verbruik sterk omhoog gaat bij regen om onverklaarbare reden en dat de auto het bij koude lucht nog niet eens zo slecht doet. Dit in tegenstelling tot andere auto's die hier weer meer moeite mee hebben.

Nu de reden wat ik tegen het offtopic geklets heb. Dit heb is niets persoonlijks en ook niet bedoeld om een specifiek type autorijder op zijn vingers te tikken. Ik constateer alleen dat 3 medeforummers (en dat zijn toevallig yeti rijders) constant offtopic gaan. Ik wil dit topic graag open houden en dit overzichtelijk houden niet om mezelf te overtuigen dat de auto zo lekker rijdt of zuinig is, maar omdat men het hier :
A) toch graag over het verbruik van deze auto wil hebben (aangezien dit het paradepaardje is volgens PON).
B) Nieuwe aspirant kopers van de GL en niet leden die met dezelfde vraag zitten over het verbruik van onze ervaring te laten leren. Dit lukt niet als er 1000+ offtopic berichten tussendoor zitten.

Zoals de Mod al aangaf, het is een forum om over auto's te praten met natuurlijk wat humor in de mix. Voor slap geouwehoer heb je forums genoeg.

just my 2 cents als Topicstarter.
 

FredV

Banned
Buiten meer diesel met dit weer... etc
Vreemd, de reacties hier ijn dat een diesel bij koude juist zuiniger moet zijn.
Vandaag bij -3gr ca 100 km gereden op binnenwegen 80 km/h op cc.
Verbruik was gemiddeld 3.9l/100 km
Overigens een waarde die ik bij dik boven 10 gr ook behaalde.
 

van_der_P

Senior Member
Afgelopen maandag naar mijn ouders geweest ongeveer 40 km, rond de 5 liter. Eigenlijk valt mij dat niet eens zo tegen. Ik heb er vrede mee. De GL wordt toch vaak gebruikt voor boodschappen te doen in de regio.
Ritten van 100 km of meer zijn eerder uitzondering dan regel. Inmiddels heb ik +/-6000 km gereden op bijna een half jaar.
Het gemiddelde verbruik ligt rond de 4.6/4.7 volgens de spritmonitor.de
 

Trucker

Actief lid
Ik heb de gl vanaf 11 okt en heb er in 11 weken ruim 6500 km opgezet het verbruik valt mij tegen maar wat is het een heerlijke auto om in te rijden.
IK rij nu wel op winterbanden en dat rijd iets duurder.
 

erik2907

Actief lid
..... Erik hebben laten zien dat wanneer je niet veel snelweg rijdt je de 1/24 haalt . Andere zoals ik die snelweg rijden halen gemiddeld zo'n 1/20..........


Niels, mooi stukje en sluit me er helemaal bij aan.
En de 1:24,8 haal ik alleen maar door snelweg kilometers (300 km v.v. p.d.). Ik rij amper op 'normale' wegen. En het verbruik haal ik omdat ik hoofdzakelijk op de rechterbaan vertoef met een snelheid van 90 - 100 km per uur, m.a.w. in de flow van de vrachtauto`s e.d., maar niet boven op de bumper van de vrachtauto voor mij :). En voor het geval dat, mijn tijdstip op de snelweg is dusdanig dat de gemiddelde snelheid niet veel hoger is. De gemiddelde snelheid op mijn maxidot is nog altijd 77 / 78 km/u.
 

joergarms

Senior Member
@ noord26. Er zit wel degelijk verschil in verbruik tussen zomer en winterbanden. Winterbanden hebben door de andere, lees zachtere rubbersamenstelling, andere profielopbouw en meestal n hogere wanghoogte een hogere rolweerstand. Daardoor dus ook n hoger verbruik.
 

van_der_P

Senior Member
Wel veel korte stukjes door een nog koude motor..

Dat is het belangrijkste. Als je op spritzmonitor.de kijkt, dan blijkt dat de mensen die pak weg 1000 km of meer per week rijden de gunstigste verbruikscijfers scoren. En er relatief weinig voor hoeven te doen.
Bij ons is het vooral gemakkelijk om een auto te hebben, te zonder gaat ook wel, maar is vaak wat gecompliceerd. Denk bijvoorbeeld aan boodschappen doen en familiebezoek.
Het is een gebruiksvoorwerp en zo gebruiken we hem ook.
 

Noord26

Forumguru
Zachtere compound en profiel hebben niets met elkaar te maken. Zachter is vanwege de buitentemperaturen en profiel is meer open, zodat er geen sneeuw in blijft zitten. Een meer open profiel betekend minder contact met de weg en contact is weerstand. Dus het is maar de vraag welke band meer rolweerstand heeft.

Als je een hogere wanghoogte hebt dan heb je ook een kleinere inch-maat nodig om je kilometer-teller niet te weinig aan te laten geven. Een kleinere diameter velg met een hogere wanghoogte is altijd voordeliger voor je verbruik. Dus ook positief voor winterbanden. Hoe groter de velg, hoe meer de motor moet werken om het gewicht rond te krijgen.

Zelf heb ik 14" winterbanden en 15" zomerbanden. Verbruik is met de 14" winterbanden zelfs iets gunstiger. En dat terwijl het nu regelmatig rondom het vriespunt ligt. Ik houd dit zelf bij op spiritmonitor.de en mijn conclusie is dat er meer verschil in rolweerstand zit tussen merken en typen banden onderling als tussen een winter- of zomerband.

Gisteren veel korte stukjes gereden (<5km ongeveer 8x). Met een stevige rijstijl en olietemperatuur die niet boven 55 graden is geweest 1:19,2 volgens BC. Dat is netjes te noemen gezien de omstandigheden (stadsverkeer) en rijstijl.
 

FredV

Banned
@noord26, ik wil niet flauw doen, maar komt het lagere verbruik door de winterbanden of omdat een diesel bij vrieskou ook zuiniger is?
En gezien het minimale verschil, zou ik zo niet kunnen zeggen waar het aan ligt.
En de ene dag rij ik zuiniger dan de ander.
Ik heb ook 15inch zomer en 14 inch winterbanden.
 
Bovenaan Onderaan