Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

cvegreen

Forumguru
Zou dit ook betekenen , dat als er een nieuwe maatstaf om te testen komt ook bij de bestaande modellen gelijk de F2GL daar ook aan onderworpen wordt? Zodoende niet meer aan de eisen kan voldoen met als gevolg geen vrijstellingen meer hebben ? Of zouden ze hun ogen sluiten en de GL rijders laten rijden met vrijstellingen van wat is het allemaal in Nederland ?
 

Gerke

Forumguru
@CVEGREEN dat risico zal er wel degelijk zijn, of de criteria moeten worden aangepast.

Het mooie van spritmonitor is dat ze ook daar een berekening geven van de daadwerkelijke uitstoot aan de hand van het daadwerkelijk verbruik. Mijn Fabia heeft dan een uitstoot van 122 gram, dus ruim 27gram meer dan de waarde van de vrijstelling.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik neem aan dat er in een dergelijk geval wel een overgangsregeling zal zijn. Ik zou niet al te bang zijn dat je straks in één klap al je voordeel kwijt bent. En bovendien: welk systeem er ook gebruikt zal worden om zuinige auto's te stimuleren, in elk geval ben je met een GL spekkoper. Ook al haalt'ie de testwaarden niet, hij is en blijft wel degelijk erg zuinig. Dus ik denk dat de GL-rijders in ieder geval financieel wel met een lach zullen blijven rondlopen.
 

FredV

Banned
Het mooie van spritmonitor is dat ze ook daar een berekening geven van de daadwerkelijke uitstoot aan de hand van het daadwerkelijk verbruik. Mijn Fabia heeft dan een uitstoot van 122 gram, dus ruim 12 gram meer dan de waarde van de vrijstelling.
Ja, maar dat zegt dus niets over evt toekomstige vrijstelling.
1. de Spritmonitor is niet betrouwbaar, want je vult zelf de gegevens in. En zijn die eerlijk ingevuld?
2, de verbruiks-/uitstootcijfers die bepalen of je een vrijstelling danwel een verlaagde bijtelling hebt, zijn in laboratoria gemeten en die gelden dus, niet de praktijkcijfers
3. hetzelfde geldt voor tuning. Men claimt lager verbruik, maar als je die gaat meten in t laboratorium met de bekende cyclus, dan is het een ander verhaal.

Of de metingen laboratorium tov praktijk fair is, doet niet ter zake. Zo is het nu eenmaal vastgesteld als onderlinge vergelijking.
 

cvegreen

Forumguru
@FredV ,
Als jij je verbruik wilt gaan bijhouden op bv. spiritmonitor.de , ga jij je dan zelf gaan bedotten om een lager cijfer uit te komen . Dacht het niet , dus op dit gebeid zal het wel oprecht zijn denk ik . Jezelf iets voorliegen is toch het laagste van het laagste , niet ?
@Gerke , inderdaad wel leuk dat spiritmonitor aanheeft hoeveel CO² je auto wel verbruikt .
@Marco , het zou inderdaad leuk zijn , indien dit het geval zou zijn dat er een overgangsmaatregel uitgewerkt word . Maar dat was van mij dus enkel nog maar eens luidop denken en dus moeten onze GL rijders hun nog geen zorgen gaan maken .
 

FredV

Banned
@cvgreen: klopt, dat is bedotten. Maar je weet dat men alles ervoor doet om bovenaan de lijst te komen.
Bovendien, welke info geeft het nu? Het zijn altijd wisselende omstandiheden die voor iedereen niet gelijk zijn, dus statistisch onbetrouwbaar.
Hoe zwaar beladen, welke afstand, temperatuur, welke banden, lang/korte ritten, warme motor, etc.
In ieder geval is die lijst geen uitgangspunt voor maatregelen. En niet heilig. Dat wil ik ermee aangeven.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Correct. Vergeet ook niet dat men in Duitsland veelal harder zal rijder dan 120. En wat bedotten betreft, daar moet terdege rekening mee worden gehouden. Bewust of door foutief invullen. Zie maar eens de zuinigste Yeti 1.2 rijder, dat bestaat gewoon niet.
 
Ik ga eerst proberen met de Fabia (als ik hem ooit krijg...) om 1:16 te halen.
Is een heel mooi streven vind ik, omdat C. er ook mee rijdt!
Alles wat zuiniger is/wordt , klap ik voor in m'n handjes..... :smirk:
 

Trucker

Actief lid
Ik ga eerst proberen met de Fabia (als ik hem ooit krijg...) om 1:16 te halen.
Is een heel mooi streven vind ik, omdat C. er ook mee rijdt!
Alles wat zuiniger is/wordt , klap ik voor in m'n handjes..... :smirk:

Dat moet zeker lukken,ik ben niet lager gekomen dan 16.5
 

Mixh

Lid
Dat moet zeker lukken,ik ben niet lager gekomen dan 16.5
Niet lager dan 16,5? Da's pas echt een prestatie :crazy:

Ik denk trouwens dat we de komende tijd weer wat positievere verhalen gaan horen. Minder koud, en zie: voor het eerst 1:27 op mijn 50km woonwerk vandaag. :489: Ik geef toe: de omstandigheden zijn ideaal want ik rijd buiten de spits en vrijwel alleen snelweg maar het is wel zo druk dat 80-90 de normale snelheid is...
 

jos_br

Actief lid
De uitstoot is verbonden aan de typegoedkeuring, deze blijft altijd zo. Het blijft een vreemde berekening, dit uit zich bijv. ook in het kenteken gewicht. Dit klopt nooit met de werkelijkheid. Hoe de importeurs het flikken weet ik niet, de auto´s zijn altijd lichter op kenteken dan in werkellijkheid. Ik vondt het een mooi voorbeeld dat mijn TT na ombouw van benzine naar diesel tijdens de keuring aan dezelfde eisen van de typekeuring qua geluid en co uitstoot moest blijven voldoen. Wat gewicht betreft is de TT wel erg zwaar geworden na de ombouw...........

Jos.
 

peperskoda

Forumguru
Vorige week een tank leeggereden. Verbruik: 3,4l/100km dat is 1 op 29,4. Het kan dus wel, hier mijn methode: zorg dat er vrienden in je omgeving zijn die ineens gaan verhuizen naar het noorden van Italië en rij(om ze te helpen) rustig achter de verhuiswagen aan. Snelheid? Ongeveer 87km/h. Afstand? 1180km. Hoeveelheid brandstof? 40,15 L. Omdat de verhuiswagen niet hoefde te stoppen en voorzien was van 2 chauffeurs hebben we de tocht in 1 keer kunnen volbrengen en daardoor was het dus mogelijk om een dergelijk verbruik te realiseren. De terugweg was het verbruik aanmerkelijk hoger, maar lag ook mijn snelheid aanmerkelijk hoger. De rit terug afgelegd in iets minder als 11 uur en dus daar waar mogelijk het prestatiepotentieel van de GL ten volle benut. Top? 174km/h GPS. Verbruik? 5,9l/100km dat is 1 op 16,9. De afstand was gelijk gebleven, maar nu wel een keer moeten stoppen om te tanken.
Gemiddeld is mijn verbruik nu 4,3l/100km dat is 1 op 23,55 en daar ben ik toch redelijk tevreden over.
 
Nu, dat vind ik zeker netjes.
Daar kom ik straks zelf echt niet bij in de buurt!
Als ik C. een beetje in de hand kan houden, halen we misschien 1:19 of zelfs 1:20.
Ben ik dik tevreden....
 
Even over zuinig en MBR-vrij rijden.

Laten wij hopen dat onderstaande uitlating, waarvan ik het letterlijke citaat hier plaats met bronvermelding, geen gemeengoed wordt.

Citaat:
"We moeten de banden lek steken van al die auto's die gratis op de openbare weg rijden,ook zij veroorzaken file's,ook zij maken gebruik van de weg. De subsidie's die deze auto's genieten worden door de andere automobilisten opgebracht. Als er zo'n zuinig autootje voor me rijdt probeer ik 'm de berm in te drukken,weg met die profiteurs. Geplaatst door: Domme Rik , Winkel | 19:55 | 10.01.11
(bron: http://www.telegraaf.nl/autovisie/8691835/__Kleine_auto_s_minder_zuinig__.html)."


Het verontrust mij in die zin, dat ik al eerder gehoord heb van MRB-vrijgestelde eigenaren van auto's, dat hun voertuigen opzettelijk worden beschadigd door lieden die er kennelijk bovenstaande mening op na houden.
 

MarcoO2

Forumguru
Wat een eikel... gelukkig heeft'ie nog zelfkennis genoeg, aan zijn gebruikersnaam te zien... :grin:

Ik hoop in ieder geval dat dat inderdaad geen gemeengoed wordt. 't Is natuurlijk wel zo dat er ieder weekend auto's beschadigd en vernield worden. Als het mij gebeurt, heb ik geen idee wat de reden is. Is dat bij een GL-rijder anders? Hebben die een kaartje onder de ruit "omdat je geen MRB betaalt heb ik je auto gesloopt" ? Of denken die eigenaren alleen maar dat dat dan de reden wel zal zijn, in plaats van gewoon kansloos en nutteloos vandalisme?

Kortom, is het een probleem of maken we er een probleem van?
 

vinshi

Lid
Als er al mensen zijn die problemen hebben met berijders van een mrb en bpm vrije auto dan kopen ze er zelf toch een is alles opgelost.
en moeten ze maar stoppen met zeuren, Er is niemand die hen tegenhoud ook een dergelijke auto aan te schaffen.
 
Bovenaan Onderaan