Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

joergarms

Senior Member
Een band met een zachtere rubbersamenstelling en een hogere wang, zoals eigenlijk de meeste winterbanden t.o.v. zomerbanden zijn, heeft altijd een hogere rolweerstand.
Een "sportieve" band heeft niet voor niets een zo laag mogelijke wang, dat is niet alleen voor de zijdelinge stevigheid, maar ook om met zo min mogelijk vervorming van de band, het vermogen op de ondergrond te kunnen overbrengen.
Vervorming = verlies!!
Hoe opener het profiel, des te meer het ook kan vervormen, daarbij zijn de lamellen in de banden ook nog eens flexibel.
Kortom, een winterband heeft meer vervorming, dus een hoger verbruik.
Dat grotere wielen vaak tot een meerverbruik leiden komt omdat er met de grotere band vaak ook "overdreven" brede banden worden gemonteerd, en ja die hebben meer weerstand.
Maar simpelweg gezien heeft een wiel met een kleinere inchmaat maar wel een zelfde omtrek een grotere rolweerstand.
 

Noord26

Forumguru
Ik zie dat we beiden op UltraGrip 7+ rijden.

Mijn ervaring is dat ik geen verschil merk in de zomer of winter qua verbruik. Dat is al sinds ik een kleine 10 jaar op winterbanden rijdt. Hierbij de nodige auto's en banden versleten.

Daarom vind ik het vreemd dat mensen met winterbanden wel opeens meer zouden verbruiken. Het is dan te wijten aan de lagere opstart-temperatuur van de motor en niet aan de banden. Vooral korte ritjes zijn in de winter een stuk nadeliger voor het verbruik.

Als ik kijk naar F1 dan worden er juist enorm kleine velgen met enorm brede banden gemonteerd. Zo licht mogelijk houden van de velg is de opzet, niet een zo groot mogelijke velg met zo plat mogelijke band.
 

FredV

Banned
Ja, maar zou dat niet meer te maken hebben met de rijkwaliteiten, strakker sturen? Ik denk niet dat ze dat doen voor een lager verbruik
 

Noord26

Forumguru
Strakker sturen liggen meestal in dezelfde zin met grote velgen en platte banden?

Het verschil tussen verbruik zomer- of winterband is nihil, is mijn eigen ervaring. Wat je wel goed terug merkt in je verbruik is het goed op de juiste spanning houden van je banden.
 

Hetzer

Forumguru
Ik merk sowieso weing verschil tussen mijn lichtmetalen zomer velgen (16 inch) en mijn stalen winter velgen (15 inch).
conclusie is al eerder hier in dit draadje getrokken, dat 90% van het verbruik aan de rijstijl en gebruik van het gaspedaal ligt, in ieder geval wel bij mij.
Mijn auto heeft nu 17K kilometer achter de rug, ik kan nog steeds heel zuinig rijden, maar doe dat steeds minder, of eigenlijk nauwelijks meer.
Bij mij huidige verbruik inclusief af en toe vlot doorrijden op de snelweg haal ik een keurige 1 op 21, met winter of zomerbanden dus.
 

FredV

Banned
Eigenlijk merk ik geen verschil tussen zomer en winter.
Als winterbanden een hoger verbruik hebben, wordt dit wellicht gecompenseerd door t lagere verbruik van diesel bij kou. Dat is dan de verklaring die ik ervoor heb.
Met de benzinemotor heb ik wel een hoger verbruik, door de kou.
 

van_der_P

Senior Member
De opwarmfase is langer bij lage buiten temperaturen, en daardoor heb je meer verbruik bij korte afstanden. Bij mij scheelt het 3 a 4 km per liter.
 

peperskoda

Forumguru
Ik merk wel een verschil in het verbruik tussen m'n zomer en m'n winterbanden. Mijn winterbanden zijn breder als de zomerbanden van de GL( 185 tegen 195) dit omdat ik de winterbanden ook al gebruikte voor de Roomster. Het verschil is niet groot maar wel aanwezig. Tegelijkertijd merk ik dat de auto in de opwarmfase echt veel meer gebruikt als 's zomers, dus minder als 40km rijden betekent een fors hoger verbruik. Het afgelopen najaar kon ik zelfs op korte ritten nog weleens een 3 voor de komma krijgen nu met alle kou red ik het vaak niet eens om een 4 voor de komma te krijgen. Bij de langere ritten waarbij de motor echt goed warm wordt wordt het verbruik wel lager als in de zomer. De 1 na laatste tank 1120 km afgelegd op iets meer dan 42 liter(3,9 liter/100km ofwel 1 op 25,6) deze afstand wel afgelegd in slechte weersomstandigheden en dus met een lage snelheid....
 

wanderer

Senior Member
ben zojuist terug uit Portugal, in 1 ruk gereden, 2000 km, netjes overal aan de max snelheid gehouden, veel op cc gereden, verbruik gemiddeld 5,2 l per 100 km, dat haalde mijn Focus van dik 10 jaar oud ook.....dus geweldig is het niet...maar ja elke maand wel ca 100€ besparing op de mrb....
 

henm

Lid
jaja...
Wij hebben onlangs onze "oude" skoda fabia diesel uit 2002 verkocht. Deze verbruikte op lange snelwegritten 4,0 op 100km, en in kort-lang gecombineerde ritten niet meer dan 5,2 op 100km.
We begrijpen niet hoe het kan dat met al die nieuwe technieken, en vooral ook niet met de speciaal daarop toegeruste greenline, het verbruik van die nieuwe auto's hier (gemiddeld genomen) niet onder lijkt te komen!
Gelukkig blijft het voordeel van de mrb, anders gingen we toch spijt krijgen want ipv de nu bestelde fabia hatchback diesel waren er voor een hoop minder geld ook genoeg zuinige benzineauto's geweest...
 

EdK

Forumguru
De grootste factor in het verbruik is en blijft de rechtervoet in combinatie met de hersens.
Al het andere zal gerust een positief effect hebben, maar zijn en blijven kleine procenten in het geheel
En de grootste bezuinigings klapper maak je al zoals je zegt met de BPM en geen MRB tot ergens rond 2013.
 

Polvo

Actief lid
@ Henm en Wanderer,
Ik weet niet of dit soort vergelijkingen wel helemaal eerlijk is.
Ik heb zelf tussen 1987 en 1994 een Daihatsu Charade gehad, ook een 3 pitter diesel.
Deze reed normaal 1:21, maar op lange ritten, zoals op vakantie (1988) van Friesland naar Belgie haalde ik zelfs 1:25, en dat met afgeladen auto en drie kinderen achterin.
De Fabia zal gemiddeld iets zuiniger kunnen rijden met 1:22 of 23, maar de auto is wel een halve meter langer en bijna 400 kg zwaarder.
De Charade had geen turbo en een top van 125km/h
Als je alleen puur naar het verbruik kijkt lijkt er niet veel verbeterd, maar je praat wel over een totaal andere auto vol met techniek voor de veiligheid die in de Charade ontbrak.
Eén ding had de Charade wel, wat we bij de Fabia nog maar moeten afwachten: hij liep altijd, bij -20 en +30 sleutel omdraaien en knorren maar, ook toen er 250.000 op de teller stond.
 

henm

Lid
ik vergelijk een skoda fabia diesel 2002 met een skoda fabia diesel 2010...

vergelijking nog niet helemaal zuiver, want ouze "oude" was een hatchback, en jullie spreken over de combi. maar allà... onze nieuwe hatchback komt in februari en zal mogelijk iets zuiniger zijn dan de combi (meer gewicht?), hoewel ik eigenlijk geen grote verschillen in verbruikcijfers verwacht, betreft toch dezelfde motor.
straks zullen er ook cijfers gaan verschijnen voor de hatchback.

maar goed, je zou toch verwachten met de huidige nieuwe technieken dat eenzelfde auto in deze moderne tijd (!) intussen zuiniger zou moeten kunnen lopen!
 

FredV

Banned
Wacht eerst maar tot je je HB hebt en oordeel dan zelf over je verbruik.
Want de ervaringen zijn zeeeeer divers en zoals edK zgt, je rechtervoet bepaalt!
 

NielsW

Lid
Ben het met Henm eens.
Verbruik valt me met name op de snelweg nogal tegen.
Verwacht trouwens ook geen groot verschil tussen de hatchback en de combi.
 

stradje

Actief lid
Eén ding had de Charade wel, wat we bij de Fabia nog maar moeten afwachten: hij liep altijd, bij -20 en +30 sleutel omdraaien en knorren maar, ook toen er 250.000 op de teller stond.
Afgelopen week ben ik in Dresden geweest met temperaturen die niet ver boven de -20 bleven. Weliswaar een van de stootrubbers op de deur "losgevroren", maar wel probleemloos starten. Die +30 gaat ook wel lukken ;) !!
 

Polvo

Actief lid
Afgelopen week ben ik in Dresden geweest met temperaturen die niet ver boven de -20 bleven. Weliswaar een van de stootrubbers op de deur "losgevroren", maar wel probleemloos starten. Die +30 gaat ook wel lukken ;) !!

Daar twijfel ik ook niet aan, maar die fabia is nog geen 10 jaar oud en heeft ook nog geen 250.000 km gereden.
Ook gaat het verbruik bij auto's van die leeftijd omhoog, zou de faab dan nog steeds 1:22 willen rijden?

Offtopic:
Ik heb vanwege het lange wachten tijdelijk maar een 10 jaar oude Sirion gekocht (opvolger van de Charade) , ik was gelijk weer helemaal verknocht aan de kleine driepitter, al klinkt hij alleen maar bij het starten als mijn oude knorrepotje. :)
 
Bovenaan Onderaan