joergarms
Senior Member
Een band met een zachtere rubbersamenstelling en een hogere wang, zoals eigenlijk de meeste winterbanden t.o.v. zomerbanden zijn, heeft altijd een hogere rolweerstand.
Een "sportieve" band heeft niet voor niets een zo laag mogelijke wang, dat is niet alleen voor de zijdelinge stevigheid, maar ook om met zo min mogelijk vervorming van de band, het vermogen op de ondergrond te kunnen overbrengen.
Vervorming = verlies!!
Hoe opener het profiel, des te meer het ook kan vervormen, daarbij zijn de lamellen in de banden ook nog eens flexibel.
Kortom, een winterband heeft meer vervorming, dus een hoger verbruik.
Dat grotere wielen vaak tot een meerverbruik leiden komt omdat er met de grotere band vaak ook "overdreven" brede banden worden gemonteerd, en ja die hebben meer weerstand.
Maar simpelweg gezien heeft een wiel met een kleinere inchmaat maar wel een zelfde omtrek een grotere rolweerstand.
Een "sportieve" band heeft niet voor niets een zo laag mogelijke wang, dat is niet alleen voor de zijdelinge stevigheid, maar ook om met zo min mogelijk vervorming van de band, het vermogen op de ondergrond te kunnen overbrengen.
Vervorming = verlies!!
Hoe opener het profiel, des te meer het ook kan vervormen, daarbij zijn de lamellen in de banden ook nog eens flexibel.
Kortom, een winterband heeft meer vervorming, dus een hoger verbruik.
Dat grotere wielen vaak tot een meerverbruik leiden komt omdat er met de grotere band vaak ook "overdreven" brede banden worden gemonteerd, en ja die hebben meer weerstand.
Maar simpelweg gezien heeft een wiel met een kleinere inchmaat maar wel een zelfde omtrek een grotere rolweerstand.