Wat verbruikt jouw niet greenline?

Cordoba

Forumguru
Ik kom de laatste paar tankbeurten net onder de 6,1 l/100km volgens spritmonitor. Daarbij rij ik vooral woon-werk (16 km enkele reis) en veel over smalle binnenwegen (tegemoetkomende auto's kunnen elkaar alleen passeren op zogenaamde passeerplaatsen, auto en brommer kunnen elkaar wel passeren, dus veel stoppen/optrekken).

Auto is een Fabia I combi met BBY blok (1.4 16V 55kW).

Ik rij ongeveer 1l op 20km / 4.99L per 100km. Dit is gemeten over 59.987km.

Het betreft trouwens een Fabia II 1.4 tdi

laagvlieger

Forumguru
Ik zit een beetje tussen twee topics ... 'Wat verbruikt jouw greenline' en 'wat verbruikt jouw niet-greenline'

In mijn Fabia combi zit een 1.2 TDI, maar dit is geen Greenline. Met bredere banden en met het ontbreken van een verlaging en start-stop, is dit voor de rest een normale Fabia.

Zo kan deze motor wel correct vergeleken worden met andere motorisaties van de Fabia.

Ik verbruik tot nu toe gemiddeld 1 op 22 (moet de laatste tank nog op spritmonitor plaatsen). Dit is gemeten over de eerste 2.700 km.

Huibert

Forumguru
:1884:Met woon/werk verkeer zit ik op 1 op 19.5 ongeveer, dit is dagelijks de A2 45km op en neer. Tijdens de vakantie lag het verbruik iets hoger 1 op 15 met grote stukken in Duitsland 150+ met vierkante dakkoffer gemonteerd. Het gaat trouwens om een FabiaII 1.9 TDI van 2007.

laagvlieger

Forumguru
@ Ronbe: Dat is een heel mooi cijfer! Ook nog weinig kilometers gereden. Hoe is je rijstijl?

Wat een vreselijk weer was het deze nacht. Erg veel wind en regen, resulterend in hevige regenvlagen. Daar komt nog bij dat er hier in België geen verlichting meer brandt op de autosnelwegen. Het zicht was vrijwel 0. We zaten met 4 stevige mannen in de Fabia en 105 op de CC (op sommige stukken veel trager omdat zelfs die snelheid onverantwoord was)
verbruik over 180 km was volgens de BC 5,3l/100km, m'n slechtste score tot nu toe. De airco stond ook op, anders kreeg ik de ruiten niet meer vrij.
Dat heeft het totaalgemiddelde van die tank serieus naar boven gebracht. Het leek eerst 4,2l/100km of 1 op 23,8 te worden, maar het is na die rit 4,6 of 1 op 21,8 geworden ...

webber

Lid
Mijn Fabia 2 loopt 1 op 10 op gas. Op benzine geen idee, daar start ik de motor alleen mee op :grin:
Ik maak hoofdzakelijk snelweg kilometers, ook regelmatig in Duitsland. Rijstijl is vlot...

Ronbe

Senior Member
@ Ronbe: Dat is een heel mooi cijfer! Ook nog weinig kilometers gereden. Hoe is je rijstijl?

Het karakter van de TSI motor zorgt ervoor dat je snel kunt opschakelen naar de volgende versnelling, zonder als een slak over de weg te gaan.
Wel merk ik op de autoweg dat bij snelheden boven de 120km het verbruik flink oploopt. Toen ik tijdens mijn vakantie wilde ervaren hoe de auto zich gedroeg op hogere snelheden (150km) zag ik op de boordcomputer het verbruik snel oplopen. De meerkosten voor de brandstof wegen voor mij niet op tegen de tijdwinst, zodat ik op de Duitse Autobahn in de regel met 120km rond tuf.

Mijn conclusie: Onder de 3000 toeren zuinig, daarboven loopt het verbruik snel op.
Teller staat nu op 2700km, ik verwacht eigenlijk dat de wagen nog iets zuiniger wordt.
Uiteindelijk bepaald de zwaarte van je voet het verbruik.:koffie:

Ron467

Actief lid
Toen ik tijdens mijn vakantie wilde ervaren hoe de auto zich gedroeg op hogere snelheden (150km) zag ik op de boordcomputer het verbruik snel oplopen. De meerkosten voor de brandstof wegen voor mij niet op tegen de tijdwinst, zodat ik op de Duitse Autobahn in de regel met 120km rond tuf.:

Ach de tijdwinst is idd erg relatief en altijd veel minder dan verwacht:shocked:
En lekker relaxed cruisen is op zijn tijd ook best aangenaam..........

Daarentegen de kick van hoge snelheid, (zeer) vlot optrekken en snelle bochten (en daar dan weer uit accelereren), daar heb ik dan soms best weer wel wat meer verbruik voor over :super:

En zo zijn we allemaal net niet gelijk:grin:

Ron467

Actief lid
De afgelopen 5 tankbeurten sta ik op de winterbanden, de rijstijl is echt niet veranderd, maar verbruik zit dan gemiddeld op 1:16 (15,987).
Andere buiten omtrek van de band kan dus zo maar een kilometer op een liter schelen (virtueel dus). Eigenlijk zouden de puristen (die prat gaan op zuinig rijden) de kilometers moeten bijhouden via de navigatie.....:koffie:

Hetzer

Forumguru
Dat wel, maar ik rij gewoon niet veel meer, van het weekend naar de efteling !!!!, dan komen er wel wat meer kilometers op

Fabia

† In Memoriam
Winter efteling? Ik zit nu al op 11.000, ben begonnen op 7.500 7 oktober dit jaar.

Canon-Eye

Forumguru
de kilometers moeten bijhouden via de navigatie
Moet je wel een systeem voor hebben dat de daadwerkelijk afgelegde afstand bijhoudt, want aan de "nog af te leggen afstand" heb je in dit verband niet veel.
Ik zou mijn watersport-GPS mee kunnen nemen (die kan dat) maar die kan ik onderweg niet opladen of aan een adapter hangen.
Gaat niet door, dus...

Hetzer

Forumguru
Zit de afgelopen tankbeurten op 1:12/13, eigenlijk alleen kleine stukken so far. Is wel wat anders dan de GL, maar goed, de TSI is gewoon te leuk om er niet mee te spelen....

Bovenaan Onderaan