Wat verbruikt jouw niet greenline?

Ridley

Forumguru
Valt me op dat tegenwoordig alles draait om zuinige motoren, maar de Fabia die ik in 2003 kocht reed met gemak 1:18 stadsverkeer / snelweg, daarna met de twee volgende ongeveer 1:15 en als ik nu de cijfers zie van jullie TSI dan gaat het weer een stapje terug :crazy: rara politiepet...
 

Hetzer

Forumguru
Nou met eerste fabia een 1.4 mpi reed ik ook maar 500 km op een tank, met de Roomster en Fabia 1.2 htp ook, alleen de 1.9 sdi en de 1.2 tdi haalde het dubbelle op een tank
Probleem met de 1.2 TSI is gewoon dat je gauw en te makkelijk er vlot mee gaat rijden en dat is funest voor het verbruik
 

piair1982

Forumguru
Met moeite haal ik 1 op 21 op een vroege zomerochtend op een ritje Wageningen. Arnhem.

Dan geen enkel stoplicht tegen en veel op de motor afremmen en het gas pedaal met een veertje bedienen.

Theoretisch dus mogelijk met de juiste omstandigheden.

Maar met een 55kW 1.4 fabia combi in 2004 reed ik ook gemiddeld 1 op 14,5 ;)
 

Ridley

Forumguru
In 2003 was mijn rechtervoet toch echt zwaarder dan tegenwoordig gezien de bekeuringen :(. Kan me nog herinneren dat ik naar Oostenrijk reed en na 900 km toch pas moest tanken.
 

Hetzer

Forumguru
hmmm okay en wat voor motor had jij toen ?? Nee ik heb met een benzine Fabia nooit die waardes gehaald.
 

Ronbe

Senior Member
Mijn TSI is wel zuiniger (zie mijn handtekening)
Mijn vorige Fabia met 1.4 80pk kwam niet verder als 14,5 km per liter benzine.
Als ik dan nog het verschil in motorkarakter bekijk tussen de TSI en de 'oude' 1.4, dan ben ik heel blij met de TSI.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb (op de BC weliswaar) 1 op 20 gehaald. Mijn auto is nou net de 1500 gepasseerd. Met een rit 120 kilomter lang, en voornamelijk snelweg met 100 op de CC, temperatuur tussen 8 en 9 boven nul. Daardoor denk ik voor dit soort ritten 1 op 20 niet heel utopisch is. Daarbij zijn grote stukken snelweg toch al max 100 (check de A12 bijvoorbeeld), dus als je daar over moet win je op die paar flutstukjes waar je nog wel 120 toch geen tijd.

Verder schat ik dat 120 toch richting de 6,5L/100 km zal gaan, maar dat moet ik eigenlijk nog eens een keer goed uitproberen.

@piair1982: Kan het hogere verbruik ook niet komen omdat je kortere stukjes rijdt waarbij je toch nog redelijk wat moet optrekken en afremmen?
 

sitechris

Donateur
Turbo benzines zijn effectief in verbruik als je ze niet of nauwelijks belast. Dan kun je heel zuinig rijden. Ga je echter wel eens wat steviger op het gas staan of rijd je 140 op de snelweg, dan schiet het verbruik vaak exceptioneel fors omhoog. Bij een atmosferische motor is dat verschil duidelijk minder groot. Ze zeggen niet voor niets, wenn der turbo lauft, er sauft. Om een voorbeeld te geven. BMW vervangt zijn atmo 6 cilinders voor 4 cilinder turbo's. Op papier zijn de turbo's duidelijk zuiniger, maar in de praktijk wint de zescilinder het, omdat deze bij fors gebruik (veel volgas, autobahn etc) gewoon zuiniger is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb (op de BC weliswaar) 1 op 20 gehaald. Mijn auto is nou net de 1500 gepasseerd. Met een rit 120 kilomter lang, en voornamelijk snelweg met 100 op de CC, temperatuur tussen 8 en 9 boven nul.
Was dat de actuele verbruiksindicatie op de BC, of het gemiddelde over de rit? Dat maakt namelijk nogal verschil...
 

Skoody Boo

Actief lid
Nee, niet actueel natuurlijk, maar ritgemiddelde. Vandaag 4,6 gehaald, met ook nog wat in de file staan. De verkeersstroom was zulke dikke stront dat ik net zo goed achter een vrachtwagen kon hangen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vermoedde ik al wel, maar wilde 't even zeker weten.
Mijn BC maakt me regelmatig (en ten onrechte) blij met ritgemiddelden van 4,6 tot 4,8: ritje van 95km enkele reis, waarvan het stukje Emmeloord>Lelystad-Noord snelweg is met 120-125 op de satnav en de rest 80km wegen. Het tweede geheugen reset ik bij elke tankbeurt, zit meestal tussen de 4,8 en 5,3 en dat is vrijwel altijd minderrrr dan het werkelijke cijfer.
Het werkelijke cumulatieve gemiddelde verbruik over nu 22000km blijft overigens steeds boven de 5,0 hangen. En dan is 't nota bene wél een Greenline - voorlopig vind ik die dus niet spectaculair veel zuiniger dan (sommige) niet-Greenlines...
(Maar gelukkig wastie wel BPM-vrij, dat voordeel pakken ze alvast niet meer af)
 

laagvlieger

Forumguru
Ik bezit de zuinigste niet-Greenline van dit forum!! :grin: Nu na de koudeprik zakt het verbruik opnieuw naar 1 op 22/23 (aan de pomp gemeten).
 

Pollewop

Forumguru
Met mijn 1.2 TSI 86 pk haal ik ongeveer gemiddeld 6,2 l/100 km. (1:16), bij een normaal, dus niet heel zuinige, rijstijl. En dat bij een benzineprijs van, omgerekend, €.1,44 hier in zwitserland...:-)
 
Ik heb een 1.6 16v sport van 2008 op lpg (lpi) en na 2 maand rijden ongever gemiddelde van 1op11.7
Snelweg km en korte stukjes afwisselend met redelijk stevig door rijden op de snelweG(140+ km) Al met al zeer tevreden.
Tank vol voor 27 euro en ongeveer 500 km op de dagteller.
 

piair1982

Forumguru
@ skoody boo

Denk inderdaad dat het spitsrijden met veel stoplichten funest voor het verbruik is. :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan