Klinkt logisch. Dat VW standaard vasthoud aan 250nm is begrijpelijk want dan kan je weg komen met minder strakke afwijkingstoleranties op onderdelen. Maar volgens mij gaat het daar fout want klaarblijkelijk kunnen een deel van de bakken de 250nm niet eens aan na een paar duizend kilometer. Ik ben ervan overtuigd dat dit met software te comperenseren is, maar dan zou je voor elke auto de software anders moeten configureren. Dat een tuner dit doet voor een paar honderd euro is leuk, maar voor een fabrikant van een serieproduct is dit onbegonnen werk.
Of er zit een defect in de bak, want het zou met de standaard software goed moeten werken, of de standaard software is niet goed (of beiden). In beide gevallen moet Skoda/PON het voor de klanten oplossen, maar we weten hoe dat gaat.
Zojuist maar weer een afspraak gemaakt bij de dealer, maar of die iets voor me kan betekenen... Doorrijden tot het echt stuk is lijkt de enige mogelijkheid. En dan mag de leasemaatschappij opdraaien voor een nieuwe bak, of de volgende eigenaar, als hij het einde van de termijn haalt.
Wat betreft het gewicht: ik merk zeker een verschil tussen een beladen auto (4 personen plus wat bagage) of alleen een bestuurder en vlak of heuvelachtig terrein. Als de benodigde kracht stijgt wordt het slippen erger, wat zeer logisch is. Maar het verschil tussen een Leon ST en Octavia Combi (beiden 1.0 TSI DSG) is iets meer dan 100kg, ofwel 1,5 passagier. Dat zou niet zo veel uit moeten maken of je wel of niet een slippende koppeling hebt.