Wel of geen slippende DSG

Joh@n

Forumguru
Zou kunnen, maar je mag wel verwachten dat je koppeling iets langer mee gaat als 100k km.
Van een distributieketting mag je ook wel een langere levensduur verwachten.....
Hier begon de boel al te dreunen in 5 en brommen in 3 bij 9000km. Overigens heb ik ook een distributieketting vervanging gehad destijds bij mijn Golf 6. Die begon bij 15000km oid ook al te ratelen...
 

haassie

Forumguru
Gisteren toevallig aan TVS gevraagd via app omdat ik wist dat ze gingen testen. De koppeling ligt er wel, niet getest, maar ze hebben er ook geen positieve ervaringen over gehoord van mensen die hem wel hadden getest....Beloofd dus weinig goeds ...helaas!
 

Joh@n

Forumguru
Zijn er inmiddels al ervaringen met de "nieuwe" koppelingen? Bij mij is het ook raak....
Heb hier ook een nieuwe er in zitten sinds 5 mei. Heb er ook 2000km mee gereden tot nu toe en moet zeggen dat hij nu weer echt als nieuw rijdt. Of dat ook zo blijft is nog de vraag... Blijft bizar eigenlijk dat er met 35000 km op de teller al zoiets als een koppeling vervangen is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

i2Paq

Senior Member
Ik heb sinds ruim 1 maand een nieuwe koppeling en hij rijd ook als nieuw.

Er is ook een software-update geplaatst tijdens het vervangen van de koppeling.
 

Rofffel

Forumguru
Je krijgt sowieso een adaptatierit en een software reset op het moment dat de koppeling vervangen wordt.
 
Mijn O3 1.0 TSI staat nu bij de dealer met een (erg) slippende koppeling, over de afgelopen weken een stuk erger geworden. Staat nu 50k km op de teller. Had eigenlijk een afspraak over twee weken maar gezien het feit dat ik > 1500km per week rijd en ik niet meer het idee had dat hij die twee weken zou gaan halen overeen gekomen om hem eerder te brengen. Ik ben benieuwd, in ieder geval op de korte termijn kan het niet erger worden dan dat hij nu is :D

Edit: overigens herken ik het probleem dat de dealer weinig kan vinden, elke keer als ik daar ben (dicht bij mijn werk) is de boel flink warm en is de slip flink minder. Gelukkig kunnen overtuigen met wat video's waar de slip erg duidelijk op zichtbaar is.
 

widojo

Actief lid
Ik vraag mij wel eens af in hoeverre het gebruik van start/stop systeem en lichtjes intrappen van rempedaal bij verkeerslichten zodat de motor net niet afslaat van invloed is op slijtage van de koppeling.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Tja, wat denk je zelf ..... remmen met slippende koppeling .... als het lang genoeg rood blijft, gaat het beginnen stinken.
 

Joh@n

Forumguru
Stop/start systeem staat hier permanent uit, dus het rempedaal zit altijd op de grond bij het stoplicht.. Ook zonder slippende koppeling komt het probleem dus vanzelf :) (iig bij mij)
 
Zojuist gebeld door de dealer, de koppeling is simpelweg op. Ze hebben geen problemen aan de mechatronica kunnen vinden. Lijkt me goed nieuws (liever een slijtageonderdeel als een koppeling dan een aansturingsunit - bij een probleem met die laatste zou meer structurele problemen verwachten). Afhankelijk van de drukte morgen kan ik 'm morgenavond of woensdag weer ophalen, ben benieuwd. Bij het ophalen zou ik ook te horen moeten krijgen wat hier de oorzaak van is, want een koppeling per 50k km lijkt me wat veel van het goede.
 

haassie

Forumguru
Slechte software af fabriek die te veel gericht is op het voldoen aan milieu eisen misschien? Hoop voor je dat het nog onder garantie valt.
 
Nou, zojuist de auto opgehaald met nieuwe koppeling. Was volgens de monteur versleten. Ik blij, en stap weer met plezier in mijn Octavia.

Bij het wegrijden voelde alles een stuk beter, maar bij het oprijden van de snelweg (paar honderd meter van de dealer af) voelde iets niet goed. Nog even aangezien, maar de koppeling slipt nog steeds (weer?). De koppeling mag dan wel versleten zijn geweest, maar dat zal blijkbaar niet de directe oorzaak van het probleem zijn geweest (de slijtage komt ergens vandaan...) :banghead:

Direct onderweg met de dealer gebeld, maar omdat ze er de komende dagen echt geen tijd voor hebben (de afgelopen keer moest ook al tussendoor) maar een afspraak gemaakt voor over twee weken. Als het eerder al veel slechter word kan ik net als vorige keer direct terugkomen. Heb het idee dat ik hier nog wel even mee kan doorrijden, ik heb immers een nieuwe koppeling die nog flink kan slijten :maakmegek:

Wordt vervolgd dus.
 
Nouja, de oude koppeling was versleten. Dus de eigenlijke oorzaak is dan inderdaad geen slijtagekwestie. Wellicht dat dat niet zo duidelijk uit mijn eerdere post naar voren komt.
 

Rofffel

Forumguru
Toevallig zijn vandaag mijn koppelingen ook vervangen.
Kan niet anders zeggen dan: perfect!

@jjkester : dit moet een gevalletje megatronic zijn. Wellicht is dat de volgende stap.
 
@jjkester : dit moet een gevalletje megatronic zijn. Wellicht is dat de volgende stap.
Jep, grappige is is dat ik dat gisteren toen ze me belden expliciet gevraagd heb, toen ook al gemeld dat de slijtage ergens door moet komen. Nouja, zal wel procedure zijn om eerst de koppeling zelf te doen. Vermoedelijk gaf de aansturing geen foutmeldingen, al gaf de chef werkplaats al wel aan dat DSGs lastig te diagnostiseren zijn omdat ze geen logfile hebben over slip e.d.
 
Bovenaan Onderaan