Wel of geen slippende DSG

Ik heb er zojuist op de terugweg op gelet en bij half gas is er wel wat onregelmatigheid in het optrekken, het is in ieder geval stukken minder en nauwelijks voelbaar. Lijkt me dat TVS de enige echte oplossing is dan.

De dealer heeft mijn auto nu al twee volle dagen terwijl ik gewoon een afspraak had, en ik zie op de Mijn Skoda app (jawel, hij werkt soms) dat ze er testritjes mee maken. Ben benieuwd waar ze mee gaan komen.
 

haassie

Forumguru
Het schakelen gaat vrij soepel alleen binnen de versnellingen doet het zich voor (1750-2250-2750 rpm)

weinig gas....weinig tot geen probleem, echter niet altijd mogelijk
vol gas....weinig tot geen probleem, geen optie, dan sloop je je auto ook als je dit koud doet.
half gas - oprit snelweg - dit laat het feest zeker beginnen (met name bij kouder weer)

heb ik tvs software? ja, is het probleem hiermee opgelost nee zeker niet. Volgens hen ligt het aan de gebruikte koppelingen waar er inmiddels meerdere soorten van zijn (dit zegt al genoeg, VAG weet het niet). De recentere types zijn slijtvaster (nadeel eerdere generatie) en kunnen niet goed tegen kou/vocht wat het spul laat slippen en daarmee als nog op den duur de boel sloopt! Koppeling vervangen en verhuizen naar een warm land lijkt de enige juiste optie als je dit type bak hebt haha
 

haassie

Forumguru
Ja goede gedachte....dat dacht de vorige eigenaar kennelijk ook.....2e hands auto is andermans problemen kopen. Daarnaast een ander auto kopen kost een hoop centen....
 

haassie

Forumguru
Hoe recent is "recenter" in dit verband? Vanaf jaar/maand...?

Als je het echt wilt weten, zou ik dit als ik jou was even aan TVS vragen. Recentelijk hebben ze zelfs weer een nieuwer type ontvangen (uit de noord europese markt, werd gezegd), deze is nog niet getest, maar ze hebben er ook geen goede resultaten van anderen over ontvangen, dus het probleem blijft. Zoek op DQ200 in combinatie met 0AM en je ziet aan de nummers en letters dat er al verschillende soorten zijn.
 

Joh@n

Forumguru
Brr brrr brr is geen slijtage of slip naar mijn weten. Dit doen zelfs de DSG500's.
Waarom deed hij het dan niet toen de koppeling er net in zat? Ik vind het maar raar en het klinkt gewoon niet echt lekker. Ik ga er vanuit dat een DSG-bak soepel en schokvrij rijgedrag oplevert, niet dit gerammel en gebrom :/
 

Rofffel

Forumguru
Het gebrom is een eigenschap van de DSG. Ik had net een nieuwe koppeling erin en ook toen deed de DSG dit.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik had alleen korte tijd gebrom met de standaard software in D. Bij alledrie de auto's. Bij de 1.0 was het echt bar en boos. Na aanpassing was het verdwenen. Puur een kwestie van te vroeg opschakelen.
Als het gebrom er na sw aanpassing is, is er natuurlijk iets anders aan de hand
 
Gebrom na te vroeg opschakelen is met een driecilinder wel te verwachten. De 2.0 TDI in de leen-Audi wordt door de DSG op 1100 toeren gehouden en ook dan is gebrom naar mijn idee normaal, als je dit met een handbak doet is de motor ook niet blij. Ik denk dan ook niet dat het gebrom in dat geval afkomstig is van de bak, maar eerder van de motor. (Dat de bak de toeren zo laag houd is dan wel minder ideaal, en dat is goed op te lossen met software.)

Het probleem dat ik met het systeem heb is niet dat de motor zo weinig toeren draait, maar dat bij stevig doortrekken dit niet lineair gebeurt, bijvoorbeeld van 50 naar 80 in 4 of van 100 naar 120 in 6. Toch dingen die je regelmatig doet. Als ik dit doe met mijn eigen O3 met de bak in manual merk je toch relatief veel slip, en de auto schokt tijdens het optrekken. De leen-Ibiza had hier ook last van, maar minder erg. Een nieuwe koppeling zou dit wellicht (tijdelijk) kunnen verhelpen omdat de wrijving van de platen dan beter is, maar het komt op mij heel erg over als te weinig druk op de koppeling. Moet ook op te lossen zijn. Ofwel de software is om wat voor reden dan ook geprogrammeerd om slip toe te laten (kan daar echt geen voordeel bij verzinnen) of de hardware is niet sterk genoeg om al het koppel (alle 200nm...) aan te kunnen zonder te slippen. In dat geval zou een sterkere bak plaatsen moeten helpen, bijv. een bak die volgens VW/Skoda 350 nm aan kan op een auto met 200 nm, enz.
 

haassie

Forumguru
Standaard hebben dsg bakken altijd slip. De dsg6 zelfs nog meer dan een dsg7 echter liggen de platen bij een 6 in de olie en merk je hier niets van. De droge bakken dsg7 hebben minder slip en zijn daarom minder soepel schakelend. De microslip kan tot een minimum worden beperkt echter lever je dan weer iets aan comfort in. De slip binnen een versnelling heeft te maken met het soort frictiemateriaal en verglazing hierop die ontstaat door het herhaaldelijk slippen met name door kou en vocht.
 

Joh@n

Forumguru
Ik had alleen korte tijd gebrom met de standaard software in D. Bij alledrie de auto's. Bij de 1.0 was het echt bar en boos. Na aanpassing was het verdwenen. Puur een kwestie van te vroeg opschakelen.
Als het gebrom er na sw aanpassing is, is er natuurlijk iets anders aan de hand
Heeft bij mij niets te maken met te vroeg opschakelen. Je hoort het tijdens accelereren, toerental zit tussen de 1500 en 2000 toeren en dat is voor een diesel echt niet te vroeg:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ok. Kunnen we ogv de ervaringen hier, een indicatie krijgen van de motoriseringen waarbij de dsg7 wel of niet dit probleem oplevert? Dat zou wel interessant zijn.
 

haassie

Forumguru
Idem hier...ik heb een 1.8tsi...heb nu voorbij zien komen 1.0 1.4 1.8 tsi....1.6 tdi...allen dsg7 dus lijkt mij motor onafhankelijk.....2.0 tdi zie je niet want die heeft een dsg6....volgens mij hebben de nieuwste modellen geen dsg7 dq200 maar een ander (gemodficeerd) model.
 
Ok. Kunnen we ogv de ervaringen hier, een indicatie krijgen van de motoriseringen waarbij de dsg7 wel of niet dit probleem oplevert? Dat zou wel interessant zijn.
Motorisering is 1 ding, model en bouwjaar kan ook nog wel uitmaken. En welk type koppeling. En nog wat meer dingen.

Zelfs de chef werkplaats bij mijn dealer kon niet al mijn vragen beantwoorden totdat hij gezien had welke specifieke DSG er in mijn auto zat aangezien er wat varianten schijnen te zijn. Model, motorisering en bouwjaar is daarvoor blijkbaar niet genoeg.

Wellicht dat een Google Form dat deze zaken vraagt hiervoor een goede manier is?
 

MaxN

Donateur
Meeste motoren zijn gekoppeld aan de DQ200(250nm standaard) en de 2 liters aan de DQ500(500nm volgens mij).
Kan zijn dat sommige nieuwe modellen de DQ380 of 381 hebben, maar dat zullen specifieke uitvoeringen zijn denk ik. Geen standaard bak voor de DSG7 auto’s.
 

dmfow

Lid
Even een update na de vervanging van de derde(!) koppeling, tot nu toe gedraagt ie zich prima. Dat ziet er dus goed uit. De vorige keer waren de symptomen na een week weer terug en nu sinds de vervanging op 14 mei nog geen issues.
Fingers crossed!!!
 

Joh@n

Forumguru
Even een update na de vervanging van de derde(!) koppeling, tot nu toe gedraagt ie zich prima. Dat ziet er dus goed uit. De vorige keer waren de symptomen na een week weer terug en nu sinds de vervanging op 14 mei nog geen issues.
Fingers crossed!!!
Interessant.. Dat klinkt een beetje hetzelfde als wat ik heb ervaren tot nu toe :pieker:
 
Bovenaan Onderaan