Wel of geen slippende DSG

haassie

Forumguru
....gelukkig is en blijft het een leasewagen....eerste koppeling (1600euroojes bij VAG) en dan eventueel nog een mechatronic erachteraan (idem?). Had een dure grap geweest bij prive bezit....ook wel fijn dat ze auto voor aflevering even grondig getest hebben:D
 

O3-Rider

Senior Member
Volgende week 1.0 DSG ophalen. Als ik het zo lees kan ik me verheugen op nieuwe platen ter zijner tijd. Toch fijn een lease bak.

Tenzij er iets is aangepast in de laatste versie, maar ja dat weten we pas over x kilometers.
 
....gelukkig is en blijft het een leasewagen....eerste koppeling (1600euroojes bij VAG) en dan eventueel nog een mechatronic erachteraan (idem?). Had een dure grap geweest bij prive bezit....ook wel fijn dat ze auto voor aflevering even grondig getest hebben:D

Is onder garantie vervangen, dus zelfs voor de leasemij was niet niet al te duur. Wel vervangend vervoer (Seat Leon ST) van vrijdagmiddag tot vanmiddag, toch 900km gereden in die tijd.

Ik heb 'm "plotseling" afgeleverd (afspraak kon al niet eerder i.v.m. drukte), ze hadden niet veel tijd en wilden 'm wel graag snel terug geven, mede om de leenauto denk ik. Maar ja, het is slordig. Wel verder erg vriendelijk en behulpzaam personeel. Ik vermoed, gelet op verhalen van anderen, dat het vervangen van de koppeling altijd eerst gebeurt en daarna pas naar de mechatronics gekeken wordt.

Volgende week 1.0 DSG ophalen. Als ik het zo lees kan ik me verheugen op nieuwe platen ter zijner tijd. Toch fijn een lease bak.

Tenzij er iets is aangepast in de laatste versie, maar ja dat weten we pas over x kilometers.

Prima motor en de bak is ook prettig als hij werkt. Ik heb de auto pas ~9000 km dus weet niet hoe er de eerste 40k km mee gereden is. Daarnaast lijkt dit gewoon een hardware defect dat echt niet structureel is, anders had je veel mensen gehoord over de nieuwe DSGs. VAG heeft echt wel wat geleerd in de afgelopen 10 jaar.
 

haassie

Forumguru
Ik heb 'm "plotseling" afgeleverd (afspraak kon al niet eerder i.v.m. drukte), ze hadden niet veel tijd en wilden 'm wel graag snel terug geven

Dit zijn geen reparaties die even tussendoor uitgevoerd moeten worden....nu moet ie weer terug en kost het dus wederom tijd voor alle betrokken partijen....wellicht nogmaals een leuke vervangende auto.

bak is ook prettig als hij werkt
Precies in deze zin zit hem de crux...
 
Nou, de auto is weer bij de dealer. Ze zouden hem vanavond aan een monteur meegeven om een lange rit mee te maken.

Ondertussen in een Seat Ibiza 1.0 DSG leenauto ook enige vorm van slip gemerkt (~ 25000km), maar veel minder dan in mijn eigen auto. Die auto bijna direct weer omgeruild omdat ik met mijn lange, brede lijf niet in de sportstoeltjes paste. Nu een A4 mee (2.0 TDI), en dat is een prettige ervaring met een goed werkende DSG. Het is natuurlijk wel een andere bak, maar VW kan het dus wel*.

* (edit) een soepel werkende DSG maken
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
De vraag is wat soepel is. De leen BMW van laatst vond ik soepeler schakelen dan mijn Fabia 1.0. Maar toch heb ik geen klagen over de laatste
 
Volgende keer bij de dealer maar eens vragen om een blokje om in een demo met 1.0 TSI DSG, die zullen er vast geen last van hebben.
 

haassie

Forumguru
hmmm.....helaas kom ik met een 1.0 niet zover met de zaken waar de auto voor gebruikt wordt. Deze modellen hebben er waarschijnlijk minder last van omdat het koppel ondanks de aanwezige tuning niet dusdanig hoog is/wordt en de bak het goed kan handelen. Ben bang dat het gewoon een feit is (heet niet voor niets low torgue model) dat deze bakken bij meer koppel (300-340nm) met de bagger koppelingen gewoon vroeg of laat gaan slippen en dat geen ene vorm van software dit kan en gaat voorkomen, hoewel men anders beweert. Loop al een jaar (sinds aankoop auto) achter dit spook aan te jagen helaas nog steeds zonder een definitief resultaat en ben inmiddels een koppeling verder (vv Juli 2017 nu gereden 22000km!!!). Belachelijk gewoon.
 
@haassie: de 1.0 heeft het probleem dus wel, zijn dan ook uitgerust met een "zwakkere" bak die minder koppel aan kan, en dus goedkoper te produceren is. Ik rij zelf ook een 1.0. Mijn punt was dat een dealerdemo waarschijnlijk erg weinig kilometers gereden heeft en in topstaat verkeert. Als zo'n demo niet fantastisch is vervangen ze hem natuurlijk. Met een auto met slippende koppeling ga je geen mensen overtuigen.
 

haassie

Forumguru
@jjkester daar heb je gelijk in......meestal duurt het ook wel een tijdje voordat het probleem zich openbaart, en doet het zich wel voor dan kunnen ze altijd de bak nog even resetten om het te verdoezelen....aankoop gedaan, klant is het haasje. Bij mij kwam het in de garantie periode naar boven toen ik bij TVS was, koppeling versleten, koppeling is vervangen, software aangepast om nieuwe slijtage te voorkomen...en nu heb ik het weer! Zit nu in twijfel om de koppeling te laten vv of een andere auto te nemen waarbij het eerste alternatief goedkoopst is, mits het geen jaarlijks terugkerend iets wordt!!
 

TurboT

Forumguru
@jjkester daar heb je gelijk in......meestal duurt het ook wel een tijdje voordat het probleem zich openbaart, en doet het zich wel voor dan kunnen ze altijd de bak nog even resetten om het te verdoezelen....aankoop gedaan, klant is het haasje. Bij mij kwam het in de garantie periode naar boven toen ik bij TVS was, koppeling versleten, koppeling is vervangen, software aangepast om nieuwe slijtage te voorkomen...en nu heb ik het weer! Zit nu in twijfel om de koppeling te laten vv of een andere auto te nemen waarbij het eerste alternatief goedkoopst is, mits het geen jaarlijks terugkerend iets wordt!!

En het ergere is. Als het koud en vochtig weer is dan is de kans nog groter dat de slip optreed.
 

haassie

Forumguru
idem hier....koppeling was vv, en heeft de hele zomer prima gewerkt, bij koud weer is de ellende weer begonnen....nu is het warm en doet het zich minder voor maar de koppeling is nu niet meer helemaal vrij van slip, waar dat vorige zomer wel was....waarschijnlijk alweer teveel beschadigd geraakt? Wellicht vinden sommige mensen de zomerse slip acceptabel maar ik zeker niet, met name omdat wanneer het zich voor doet je ook nog eens een bonkend resonerend geluid hoort en de auto niet mooi vloeiend optrekt!....precies datgene waarvoor ik hem hebt laten tunen, verbetering prestaties en behoud van koppeling. Echter als de koppeling niet uit het juiste material is vervaardigd dan houdt het op.....
 
Ik heb alleen nog in de zomer gereden, en alleen met relatief veel slip, wat mij betreft onacceptabel. Zelfs met nieuwe koppeling was het niet weg... Als ik de auto terugkrijg met resterende slip zal ik toch met de leasemij moeten bespreken om langs TVS te gaan, op zijn minst voor contra-expertise.
 

TurboT

Forumguru
Ik heb alleen nog in de zomer gereden, en alleen met relatief veel slip, wat mij betreft onacceptabel. Zelfs met nieuwe koppeling was het niet weg... Als ik de auto terugkrijg met resterende slip zal ik toch met de leasemij moeten bespreken om langs TVS te gaan, op zijn minst voor contra-expertise.

De vraag is wat wordt er precies vervangen. Alleen de koppeling of ook de mechatronic? Is het een hardware issue of toch de software.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Met deze 1.0 nu 20 000km gereden, hiervoor met 2x1.2 iets van 90 000 elk. Alle getuned en dsg aangepast. Nooit enig slip probleem ondervonden.
Heb me idd wel eens afgevraagd in hoeverre het verstandig is bij een zwaardere motor te tunen ivm het dan wellicht te hoge koppel. Tuners zeggen dat het geen probleem is tot 340 Nm (dacht ik)
 
Tsja, mijn leaseauto heeft dus geen aangepaste software. 3300km/2 weken geleden is dus de koppeling vervangen en heb na het ophalen van de auto direct weer gebeld voor een nieuwe afspraak, probleem was niet opgelost. Ik neem aan dat ze nu meer gaan vervangen want een nieuwe koppeling heeft dus geen zin.
 

haassie

Forumguru
Of misschien niet gemerkt/waargenomen?....bij mij is het iig vaak onmiskenbaar aanwezig. Ik mag aannemen en denk ook dat de welbekende tuners zeker weten wat ze doen en dat de oorzaak meer bij VAG/Luk zelf ligt. Blijft wel een feit dat tijdens een van mn bezoeken aan TVS met een test zonder motortuning in mijn beleving de slip veel minder waarneembaar was (logisch minder koppel 250 ipv 330?). Daarna met milde tuning (ergens tussen standaard en op maat) weer iets meer....maar goed hier betreft het gewoon een standaard auto zonder al te veel vermogen. Gevalletje russich roulette soms gaat het goed en soms iets minder...
 

Joh@n

Forumguru
Heb hier ook een nieuwe er in zitten sinds 5 mei. Heb er ook 2000km mee gereden tot nu toe en moet zeggen dat hij nu weer echt als nieuw rijdt. Of dat ook zo blijft is nog de vraag... Blijft bizar eigenlijk dat er met 35000 km op de teller al zoiets als een koppeling vervangen is.
Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, maar ik heb het idee dat ik in 5 bij het invoegen op de snelweg nu hetzelfde ge-brr-brr-brr weer hoor als voor de vervanging... En de teller staat nu op 36k :pieker:
 

haassie

Forumguru
brrr...brrr....brrr.....bij mij is het gewoon zware resonantie welke duidelijk hoorbaar en zichtbaar door sprongetjes ....net of er een bass speaker in de koets staat....en nee dat is niet geval.....ramen open dan resoneert het niet zo:maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan