kansberg
Forumguru
@PMT : Misschien verdwijnt de C5 uit je systeem, maar nooit uit je hart, althans bij mij niet. Dat heb ik overigens met vele Citroëns (niet allemaal) die ik in het verleden gehad heb (2CV - 3 stuks, BX, Xantia, Berlingo Multispace (ma femme), XM - 2 stuks en C5). De bijzondere vering en het b.b.h. comfort is en blijft uniek, dat is destijds al begonnen met de 2CV, en later de hydropneumatische uitvoeringen.
Je moet er van houden, dat dan weer wel. Ik kijk er met veel plezier op terug in ieder geval en sluit niet uit dat er in de toekomst weer een Citroën de dam siert alhier, al zal dat tegen die tijd een klassieker zijn, de hydropneumatiek is (bijna) verdwenen bij Citroën en dat is wat mij betreft wel een voorwaarde om weer een Citroën aan te schaffen.
Je zult je wellicht afvragen waarom ik nu Skoda rij, want 10 jaar geleden dacht ik alleen nog in Citroëns. Maar....toen het in 2011 economisch wat minder ging in huize kansberg kochten wij een Opel Astra en ruilden de C5 in, puur met het verstand. Geen verkeerde keuze uit economisch oogpunt, maar geen auto die mijn hart sneller deed kloppen.
In 2014 begon het weer te kriebelen en kwam de C5 weer in beeld. De 1.6 HDI viel direct af omdat ik weet dat daar veel EGR en turboproblemen mee zijn, en het zijn bescheiden caravantrekkers.
De 2.0 HDI zou dan het logische vervolg zijn, maar die uitvoeringen zijn zo zwaar dat dit een te grote aderlating zou zijn voor de portemonnee, en ik had duidelijk een kader gesteld waarbinnen de 'nieuwe' auto moest komen, financieel gezien dan.
Dus toch weer met het verstand een auto zoeken. Skoda had bij mij altijd al indruk gemaakt met de Superb en die vond, en vind, ik nog steeds bijzonder fraai. Dus toch een beetje met het hart.... Omdat de 1.6 TDI bijzonder betrouwbaar is en ook nog eens 1500 kg. aan de haak mag hebben, kon ik de verleiding niet weerstaan en ben gaan shoppen voor een knap exemplaar, die minstens zo luxe moest zijn als m'n C5 die bol stond van de opties.
Deze heb ik gevonden in de Superb die ik nu rijdt, en heb tot op de dag van vandaag geen spijt. De Superb vertroetel ik ook en heb mij verdiept in de ins en outs van Skoda, en niet te vergeten dit geweldige forum, een warm badje!, net als destijds bij de Citroëns, dat heb ik bij de Astra nooit gehad. De Superb is betrouwbaar, rijdt heerlijk en is zeer zuinig, de C5 was stiller, had een geweldig audio/navigatiesysteem van JBL en was zeker comfortabeler. Maar deze laatste was ook minder zuinig, en duurder in onderhoud en afschrijving.
Ben nog steeds lid van Citroexpert en volg het nieuws van Citroën nog vrijwel dagelijks, ben erg gecharmeerd van de DS modellen, met name de DS5. Het is ook de historie van het merk dat mij boeit, zeg maar het 'out of the box' (avant la lettre) denken van Citroën. dat heb ik ook heel erg (misschien nog wel meer) bij Jaguar en Engelse auto's in het algemeen, helaas (nog?) onbetaalbaar voor mij. Kopen is geen probleem....maar dan.....
In de autowereld waar ik werk is Citroën een niet zo gewaardeerd merk. Dat heeft met meerdere factoren te maken. De bijzondere techniek uiteraard, maar ook het imago. Citroën is min of meer het beetje 'geitenwollen sokken' imago nooit echt ontstegen. Dat is jammer en maakt het merk m.i. ondergewaardeerd.
Jaguar daarentegen heeft het imago van 'elitair' en dat vind ik onterecht, het is een merk met historie en zeker één voor mensen met een rijk gevulde portemonnee, maar dat heeft niets met elite te maken imho. Ik zeg altijd: "Beter stout dan fout". Persoonlijk heb ik niets tegen geitenwollensokken types of elitaire figuren. De combinatie van deze twee is echter dodelijk. Heb nog altijd dat beeld voor mij dat Al Gore in een Jaguar kwam aanrijden in Groningen om een lezing te geven. Veel fouter kan het niet wat mij betreft.
Maar goed, veel meer wordt het niet, dus sluit ik af met de conclusie dat aanpassing van de vering een must is als je een caravan gaat trekken. Dat geeft deze post toch nog een bijdrage aan het topic.
Je moet er van houden, dat dan weer wel. Ik kijk er met veel plezier op terug in ieder geval en sluit niet uit dat er in de toekomst weer een Citroën de dam siert alhier, al zal dat tegen die tijd een klassieker zijn, de hydropneumatiek is (bijna) verdwenen bij Citroën en dat is wat mij betreft wel een voorwaarde om weer een Citroën aan te schaffen.
Je zult je wellicht afvragen waarom ik nu Skoda rij, want 10 jaar geleden dacht ik alleen nog in Citroëns. Maar....toen het in 2011 economisch wat minder ging in huize kansberg kochten wij een Opel Astra en ruilden de C5 in, puur met het verstand. Geen verkeerde keuze uit economisch oogpunt, maar geen auto die mijn hart sneller deed kloppen.
In 2014 begon het weer te kriebelen en kwam de C5 weer in beeld. De 1.6 HDI viel direct af omdat ik weet dat daar veel EGR en turboproblemen mee zijn, en het zijn bescheiden caravantrekkers.
De 2.0 HDI zou dan het logische vervolg zijn, maar die uitvoeringen zijn zo zwaar dat dit een te grote aderlating zou zijn voor de portemonnee, en ik had duidelijk een kader gesteld waarbinnen de 'nieuwe' auto moest komen, financieel gezien dan.
Dus toch weer met het verstand een auto zoeken. Skoda had bij mij altijd al indruk gemaakt met de Superb en die vond, en vind, ik nog steeds bijzonder fraai. Dus toch een beetje met het hart.... Omdat de 1.6 TDI bijzonder betrouwbaar is en ook nog eens 1500 kg. aan de haak mag hebben, kon ik de verleiding niet weerstaan en ben gaan shoppen voor een knap exemplaar, die minstens zo luxe moest zijn als m'n C5 die bol stond van de opties.
Deze heb ik gevonden in de Superb die ik nu rijdt, en heb tot op de dag van vandaag geen spijt. De Superb vertroetel ik ook en heb mij verdiept in de ins en outs van Skoda, en niet te vergeten dit geweldige forum, een warm badje!, net als destijds bij de Citroëns, dat heb ik bij de Astra nooit gehad. De Superb is betrouwbaar, rijdt heerlijk en is zeer zuinig, de C5 was stiller, had een geweldig audio/navigatiesysteem van JBL en was zeker comfortabeler. Maar deze laatste was ook minder zuinig, en duurder in onderhoud en afschrijving.
Ben nog steeds lid van Citroexpert en volg het nieuws van Citroën nog vrijwel dagelijks, ben erg gecharmeerd van de DS modellen, met name de DS5. Het is ook de historie van het merk dat mij boeit, zeg maar het 'out of the box' (avant la lettre) denken van Citroën. dat heb ik ook heel erg (misschien nog wel meer) bij Jaguar en Engelse auto's in het algemeen, helaas (nog?) onbetaalbaar voor mij. Kopen is geen probleem....maar dan.....
In de autowereld waar ik werk is Citroën een niet zo gewaardeerd merk. Dat heeft met meerdere factoren te maken. De bijzondere techniek uiteraard, maar ook het imago. Citroën is min of meer het beetje 'geitenwollen sokken' imago nooit echt ontstegen. Dat is jammer en maakt het merk m.i. ondergewaardeerd.
Jaguar daarentegen heeft het imago van 'elitair' en dat vind ik onterecht, het is een merk met historie en zeker één voor mensen met een rijk gevulde portemonnee, maar dat heeft niets met elite te maken imho. Ik zeg altijd: "Beter stout dan fout". Persoonlijk heb ik niets tegen geitenwollensokken types of elitaire figuren. De combinatie van deze twee is echter dodelijk. Heb nog altijd dat beeld voor mij dat Al Gore in een Jaguar kwam aanrijden in Groningen om een lezing te geven. Veel fouter kan het niet wat mij betreft.
Maar goed, veel meer wordt het niet, dus sluit ik af met de conclusie dat aanpassing van de vering een must is als je een caravan gaat trekken. Dat geeft deze post toch nog een bijdrage aan het topic.