Windgeruis SIII combi

carfreak24

Forumguru
Ook ik stoor me aan het overmatige windgeruis, met name op hogere snelheden (160+), ik rij zo'n 70% van de tijd in Duitsland, en dan met name lange afstanden, vaak met hogere snelheden. Dat windgeruis is dan irritant, vermoeiend en past totaal niet bij een auto in dit segment. Mijn S3 is een van de vroegere (heb de dealerdemo indertijd overgenomen), en heb reeds diverse malen de dealer aangesproken op overmatig geluid. Tot op heden hebben ze geen oplossing, en volgens zeggen van de receptionist is er vanuit Pon/fabriek geen schrijven. Ergo, ze gaan er ook niks uit zichzelf aan doen. Heb afgelopen vrijdag, toen ik er even moest zijn voor een aantal andere zaken, aangedrongen op actie. Zo te lezen op dit forum en Duitse forum zijn er meer klachten. Omdat windgeruis dus geen officieel probleem is, is er ook geen stappenplan of recall. De dealer moet het zelf uitzoeken, of beter; de klant moet zelf een oplossing aandragen/uitzoeken. Vindt het storend dat een dergelijk issue niet beter wordt opgepakt door de totale Skoda-organisatie. Heb dat de dealer ook gezegd, en aangegeven dat ik graag zou willen dat ze zelf eens goed gaan informeren bij Pon. Dat laatste zouden ze doen. Daarnaast gecontroleerd mbt de deurrubbers, in mijn beleving komt daar het probleem vandaan. De deurrubbers op de carrosserie zijn vanaf introductie dezelfde, de deurrubbers op de deur zijn inmiddels 4 verschillende bestelcodes van. Met de dealer overeengekomen dat als de laatste versie inderdaad beter is, dat gaan ze eerst navragen bij de importeur/fabriek, dan laat ik een set nieuwe monteren, alleen voor of rondom, daar ben ik nog niet uit. Als ik meer hoor mbt de reden waarom de betreffende rubbers 3x zijn gewijzigd zal ik dat hier melden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Middag

Forumguru
Heb ook nergens last van. Wel heb ik altijd veel gemasturbeerd en volgens m'n opa word je daar doof van
 

Bakkertje

Forumguru
@carfreak24 heb je de truc met iets achter de rubber rand al geprobeerd? Bij mij (en anderen) heeft dat de oplossing gebracht. Het is vrij eenvoudig te proberen en als dat inderdaad het gewenste resultaat brengt, kun je ermee naar de dealer.
Het gaat om de 2 rubberranden die aan de binnenkant tegen het glas aandrukken (eentje helemaal bovenin), ik er eerder eens een foto van geplaatst in die draadje.
 

carfreak24

Forumguru
@carfreak24 heb je de truc met iets achter de rubber rand al geprobeerd? Bij mij (en anderen) heeft dat de oplossing gebracht. Het is vrij eenvoudig te proberen en als dat inderdaad het gewenste resultaat brengt, kun je ermee naar de dealer.
Het gaat om de 2 rubberranden die aan de binnenkant tegen het glas aandrukken (eentje helemaal bovenin), ik er eerder eens een foto van geplaatst in die draadje.

Toevallig hebben ze bij de Deen nu een actie waarbij je hele mooie parakoordjes krijg. Zal het zeker proberen, ben nu een paar dagen in NL, maar vertrek dinsdag voor een 'rondje' Dronten - Vierssen - Osnabrück - Zabzre - Dronten, kilometers genoeg om te testen
 

carfreak24

Forumguru
Dat touwtje van de Action geloof ik zeker, die dingen van de Deen heb ik liggen. Net alle 4 de ramen gedaan. Om het echt goed te doen zou je eigenlijk rondom moeten gaan per raam, toch? Nou ja, eens zien of dit al beter is.
 
Tijdens het zoeken naar een oplossing voor het windgeruis ben ik beginnen kijken naar de dichting aan de voorkant van de bestuurdersdeur.
Met geopende deur kan je zien hoe aan de binnenzijde de dichting eindigt met een flapje dat op de deur gehouden wordt door een rubber uitsteekseltje in een gaatje.
Toen ik het geheel even naar me toe trok, op hoogte waar de chroom strips op de buitenkant samen komen, kon ik gewoon tussen beide strips naar buiten kijken.
Dat betekend dus dat de rijwind die afgebogen wordt door de spiegel (en dat gebeurd al een stuk vóór de spiegel) daar gewoon in de dichting kan "blazen".
Verder zag ik dat dat rubber flapje ook niet mooi aansluit zodat de rijwind die eventueel tussen spatbord/motorkap en deur naar binnen stroomt ook gewoon in de dichting en onderste deel van de deur kan.

Omdat ik snel een oplossing wou ben ik zelf maar aan de slag gegaan met kit.
Eerst de opening tussen de chroom strips opgevuld en daarna ook aan de binnenkant het flapje vast gekit op de deur/binnenkant chroom strip. Want ook de onderste chroom strip is aan de voorkant wat open, of eigenlijk zit de dichting er niet mooi tegen.

Als ik ondertussen niet gek ben geworden van al het luisteren onderweg (natte baan ook) lijkt het wel of er geen windgeruis meer is.

Enkele foto's van de buitenkant en daarna een foto van een Audi of VW ter vergelijking. Daar loopt de bovenste strip in een uitsparing van de onderste strip en dicht dus beter af. Bovendien steken ze helemaal niet uit zoals bij de Superb in veel gevallen.
 

Bijlagen

  • 02.jpg
    02.jpg
    131,9 KB · Weergaven: 318
  • 03.png
    03.png
    384,2 KB · Weergaven: 351
  • 04.jpg
    04.jpg
    131,9 KB · Weergaven: 352
  • IMG_0667.jpg
    IMG_0667.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 263

CDK

Forumguru
@LucasFPV, wel automotive kit gebruikt? Anders kan je wel eens nare neveneffecten krijgen, invreten van lak en chroomstrips en zelfs corrosie door zure of basische bestanddelen die in gewone kit kunnen zitten.
 
Nog wat beter foto's van het resultaat.
Verder heb ik nog wat dichtingen besteld zoals Bakkertje (Z type tussen spatbord en deur, en de dikke tussen voor- en achterportier)
 

Bijlagen

  • Kit buiten.jpg
    Kit buiten.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 185
  • Rubber binnen.jpg
    Rubber binnen.jpg
    123,1 KB · Weergaven: 172

willemk

Senior Member
Beste @LucasFPV als ik zo je eerste foto,s bekijk dan schrik me rot hoe troosteloos slecht de naden van je carrosserie lopen. Ten eerste ligt je deur in gesloten toestand niet in lijn met het voorspatbord, maar ligt er een halve cm boven. Daarnaast zitten je chromen lijsten los. Bij mijn superb ligt alles in lijn, de carroserie van deur en spatbord liggen in een vlak en de chromen strippen zitten netjes diepliggend. Ik zou zeggen terug naar de garage met die zooi, je gaat toch niet op een dergelijke wagen met een kitpistool aan de slag. Ze moeten eerst eens beginnen om de carosserie in lijn met elkaar te leggen. Daarnaast moet je eisen dat de strippen of nieuwe worden gemonteerd zoals het hoort. Zien ze er bij de skoda garage geen mogelijkheid in ( wat natuurlijk best mogelijk is) laat het dan op hun kosten bij een gerenomeerd schadeherstelbedrijf uitvoeren. Die weten wel hoe je delen van een auto moet afstellen.

Beste mensen, stop toch met die touwtjes, kitpistool, alibabba rubbers. :banghead:Ga daarheen waar ze er verstand van hebben. Bijgevoegd hoe bij mijn Superb de naden lopen en de strippen zitten. Zo hoort het
 

Bijlagen

  • IMG_0072.JPG
    IMG_0072.JPG
    1,3 MB · Weergaven: 224
  • IMG_0073.JPG
    IMG_0073.JPG
    978,2 KB · Weergaven: 209

Bakkertje

Forumguru
Beste mensen, stop toch met die touwtjes, kitpistool, alibabba rubbers. :banghead:Ga daarheen waar ze er verstand van hebben. Bijgevoegd hoe bij mijn Superb de naden lopen en de strippen zitten. Zo hoort het

Ik moest hier wel even om lachen, van de andere kant ben ik juist terug geweest naar de mensen die er verstand van zouden moeten hebben (de dealer). Die is een dag met mijn auto bezig geweest waarbij ze zelfs de buitenkant dicht getapet hebben en zijn gaan rijden maar men kon er niets aan vinden. Vervolgens is er vergeleken met een demo Passat in gelijke uitvoering als de mijne en was het geluid gelijk. Daarmee was het voor de "experts" klaar. Met het touwtje (in mijn geval installatiedraad) achter het rubber en het rubber tussen de portieren is mijn auto voor 10 euro een stuk stiller. Dat is het mij meer dan waard en om daarvoor nog tig keer zonder succes terug te gaan naar de zogenaamde specialist is in mijn ogen redelijk kansloos.
Nee de echte specialisten zitten hier op het skodaforum :deuk::D:dankje:

Overigens ben ik het wel met je eens dat deur niet netjes gemonteerd is en de chromestrip er ook gammel bijhangt. Daar zou ik inderdaad mee teruggaan.
 

willemk

Senior Member
@Bakkertje ik was een beetje gefrustreerd toen ik die jongen zijn deur op de foto's zag. Mijn excuus, maar ik vind het in jullie plaats gewoon frustrerend dat het bij de ene blijkbaar wel is en de andere niet. Van al die duizenden superbs en passats die de lijn aflopen zitten echt geen honderden verschillende rubbersoorten dat kan gewoon niet. Mogelijk dat er bij de toeleverancier van deze rubbers een probleem is ingeslopen en dat het om bepaalde series auto's gaat. Dat is voor mij natuurlijk ook gissen. Wat ik wel zeker weet, en dat bewijzen de foto's, is dat wanneer een deur zo slecht is afgehangen dat hij buiten de carrosserie ligt, deze als een windvanger werkt. Dat probleem zouden ze toch echt moeten kunnen verhelpen, zeker een schadeherstelbedrijf (maar dan wel een goede).
 
Bij mijn wagen is de deur ook al helemaal afgeplakt en volgens de dealer ook gesteld, zonder resultaat.
Vervolgens is de raamdichting vervangen, wat enige verbetering bracht.

Ik heb dit probleem vanaf de eerste week na ontvangst gemeld, nu 11 maanden geleden.
Telkens ben je de auto enkele dagen kwijt, en zo kan ik inderdaad nog enkele keren doorgaan.
Waarschijnlijk zonder resultaat en een vervelende situatie tussen mij en de dealer, die overigens erg behulpzaam is.

Ik ben het eens met het feit dat de chroom strips wat meer naar buiten zitten, maar zitten zeker niet los.

Het voornaamste vind ik dat het probleem NU (en niet ooit misschien met wat geluk) opgelost is, en dat er weinig of niets (voor diegene die het niet weet) van te zien is.
Kan ik eindelijk 100% genieten van een verder prachtige wagen.

Over die alibaba rubbers: Dit zit er soms bij andere merken standaard op, blijkbaar zelfs bij andere VAG wagens.
Dus ga ik zeker kijken of dit nog wat extra comfort brengt. Voor die prijs kan je al eens wat proberen.
 

Bakkertje

Forumguru
@willemk, ik kan er wel om lachen hoor :thumbsup: no worries en excuses hoeven echt niet hoor:bloemen:, maar de specialisten weten het vaak minder goed dan de mensen hier. Want die gaan met draadjes achter de rubbers aan de slag hahahaha

Maar de lijst met dingetjes bij mijn Passat (ik heb 1 van de eerste van het nieuwe model) is dermate dat ik eigenlijk wel klaar ben met de dealers in NL (en Pon erbij). Als ik dan mijn windruis ergernis op kan lossen met een stukje koperdraad en een rubber uit China ben ik een tevreden mens. Zo heb ik bijvoorbeeld ook het bonken van het onderstel zelf opgelost door wat antidreun materiaal op een koker te plakken.

Begrijp me niet verkeerd, zeker in het begin heb ik echt momenten gehad dat ik dacht (en tegen de dealer heb gezegd) dat mijn klachten niet passen bij een auto van 40.000 euro. Maar na alle bezoeken zonder resultaat ben je op een gegeven moment er wel klaar mee en vind je dus hier een oplossing die wel werkt.
 

willemk

Senior Member
@LucasFPV als je dealer de deur op deze manier heeft afgesteld en ze zijn zoals je aangeeft bereidwillend om je te helpen, dan moeten ze zich diep, diep schamen. Geloof me je deur zit te ver naar buiten, of je spatbord te ver naar binnen, dat kan natuurlijk ook. Ik heb me wellicht een beetje vervelend uitgedrukt maar dat heb ik ook tegen bakkertje gezegd. Ik bedoel het goed, heb niet voor niks foto's van de mijne gemaakt. Laat die maar eens aan je dealer zien. ik ben een miereneuker als het om de naden van de carrosserie van een auto gaat, stoor me daar bijzonder aan als zo een mooie auto er zo uitziet. Maar ja dat ben ik. Ik ben ervan overtuigd dat het correct afhangen van deze beide carrosseriedelen een stiller effect zal geven. Je moet je realiseren hoeveel geluid wind produceert wanneer je nog maar 120 rijd. De motorrijders onder ons weten wat ik bedoel. Een halve cm open carrosserie forseert de wind naar binnen langs de naad. Ook die strippen zitten duidelijk anders dan bij de mijne. Wat een meer negatief effect zal geven.

Mijn advies laat die dealer voor wat betreft dit specialistische afstelwerk liggen en wend je tot een gerenomeerd schadeherstelbedrijf. Die hebben deze delen binnen een half uur op de plek waar deze horen te zitten. Succes! :jaja:
 
Geen probleem hoor Willem. Iedereen wil mekaar helpen toch?
Denk eerder dat de foto's een verkeerd beeld geven.
M'n deur loopt gewoon gelijk met de andere panelen.
Andere hoek:
 

Bijlagen

  • linkerzijde.jpg
    linkerzijde.jpg
    156,6 KB · Weergaven: 152
Bovenaan Onderaan