Zuinigste Golf IV in aanbouw: project Mijn BlueMotion

Yoan

Lid
Vrijdag heb ik samen met Joep van Carrec Technocenter de ecomobiel rally gereden: http://www.mijnbluemotion.nl/in-de-prijzen-gevallen-bij-de-ecomobiel-rally-65

Op een haar na de rally gewonnen, het team met de VW Passat Groengas was ons net te slim af.

4674501014_55b6d4bfd2.jpg


Maar we hebben wel de originaliteitsprijs gewonnen!

4674480004_5ef403d693.jpg


Ben ik uiteraard heel blij mee!

Nog wat foto's:

4673882267_8fd9e3e997.jpg


4673865703_1cce68f1fb.jpg


Meer foto's op mijn Flickr-account: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/sets/72157624090018911/
 
Heel netjes man !! Dit had je zelf toch ook niet verwacht, of wel ??

Leuk dat ze ook aandacht geven aan originaliteit.

Gefeliciteert met je overwinning (ook al ben je klassements-2e).

Groeten,
Mischa
 

Yoan

Lid
De wagen is terug van de spuiter: http://www.mijnbluemotion.nl/nieuwe-gestroomlijnde-bumpers-67

De schade aan het achterscherm is gerepareerd en ik heb tegelijkertijd twee gecleanede bumpers mee laten spuiten en dit is het resultaat:

4695960222_3cf0453413.jpg


4695961716_3a9cd6c581.jpg


4695329525_597d2f8313.jpg


4695320631_a44f585861.jpg


De stootstrips zijn dus weggewerkt, de koplampsproeiers (afdekkapjes) bovenop de bumper zijn weg en er zit weer een originele strakkere onderlip aan de voorbumper die tevens eraan vastgelast is dmv kunststoflassen.
Lekker glad en strak voor weer wat minder luchtweerstand!
 
Ik weet niet of de grills aan de onderkant nog een functie hebben, maar ik verwacht dat je daar nog een cw-verbetering zou kunnen krijgen, vooral als je de onderkant van je auto nog wil gaan voorzien van beplating.

Groeten,
Mischa
 

Yoan

Lid
Die hebben zeker een functie. De middelste grill zorgt voor koeling van de radiateur en de linker voor de intercooler. De rechter heeft geen functie.
 

Bakkertje

Forumguru
Strak hoor die gecleande bumpers!

Misschien is het nog een idee om een diffuser te monteren om je CW waarde naar beneden te krijgen..
 

Bakkertje

Forumguru
Hmm.. Met een gecleande golf IV bumper vind ik hem ook al niet echt golf IV meer .. ;)
Die gecleanede bumpers wil ik dan wel voor onze IV ;)
 

bobby45

Actief lid
yoan@

Moet eerst goed in rijden.
De monteur en div site staat dit
Tips voor het inrijden

woensdag 23 december 2009
Vroeger moest het inrijden van een motor met de nodige zorg gebeuren. Tegenwoordig zijn motoren van steeds betere materialen vervaardigd. Is het inrijden van een nieuwe of gereviseerde motor eigenlijk nog wel nodig? En kan het voortijdig verversen van de motorolie kwaad? AMT geeft praktisch advies.

178788_657_1261565850121-auto-inrijden.jpg

Bij het inlopen gaat het vooral om de zuigerveren. In welke mate het inlopen moet gebeuren, hangt van de bewerkingsnauwkeurigheid en de gebruikte materialen af.
Voor nieuwe motoren geldt: als ze direct behoorlijk, maar niet te lang achtereen, worden belast des te beter. In de praktijk komt dit neer op kortstondig stevig optrekken, maar niet te lang achtereen zwaar belasten. Tijdens het inlopen mag er geen zodanig hoge temperatuur optreden op de hoge contactpunten van de nog ‘ruwe’ oppervlakken dat er kleine lasplekjes ontstaan. Door kort, maar stevig op te trekken komt de verbrandingsdruk wel achter de topveren te staan, maar niet lang genoeg om kleine vreetplekken te voorkomen.

Niet eerder verversen
Alle slijtagedeeltjes en fabricagevuil dat ontstaat of nog aanwezig is in de motor worden door het oliefilter opgevangen. De fijne deeltjes die niet uit de olie worden gefiltreerd, werken als ‘polijstpasta’ mee aan het inloopproces. Dus niet eerder olie verversen dan de motorfabrikant opgeeft.
Automotoren worden na de montage meestal gespoeld, motorfietsmotoren meestal niet. Daarom liggen de eerste verversingstermijnen behoorlijk ver uit elkaar. Ook maakt bij veel motorfietsmotoren de transmissie deel uit van hetzelfde smeersysteem. Daardoor ontstaan er meer slijtagedeeltjes.

Turbomotoren
Een bijzondere categorie vormen turbomotoren. Als deze motoren te voorzichtig worden ingereden, ontstaat er een olieverbruikprobleem. Vaak is het mogelijk met een speciale vloeistof (Running-In Compound) alsnog het inlopen tot stand te brengen. Het gaat om een vloeistof met aluminium-, sicilium- of ijzerzouten die oxideren tijdens de verbranding. Er worden dan microscopisch fijne, maar zeer harde deeltjes gevormd die het inlopen tot stand brengen.
Motoren die geheel of gedeeltelijk gereviseerd zijn, kunnen ook gebruik maken van zo’n inloopvloeistof die door sommige oliemaatschappijen wordt geleverd.

Geef goed advies
Al met al is het inlopen tegenwoordig niet meer zo’n probleem als voorheen. Met een goed advies op basis van het bovenstaande zullen er geen problemen ontstaan. Adviseer het oliepeil goed in de gaten te houden en geef de juiste motorolie mee.



staan nog meer tips

http://www.amt.nl/web/show/search?id=48388&prefix=webid%3A26098^0+AND+NOT+%28loginrequired%3Atrue%29+&from=&to=&webid=26098&searchid=46319&keyword=inrijden&default.x=0&default.y=0
 
Hou je ook bij welke prijzen je zou moeten betalen als je niet aan alle kanten gesponsord wordt?

Wat je haalt zijn mooie cijfers, maar staat e.e.a. nog in verhouding met de kosten die je maakt? Of te wel, Hoeveel kost 1 kilometer rijden nu echt met deze auto? Ipv alleen naar de verbruikscijfers te kijken?
 

Captain Hook

Forumguru
@marsepein: een heel terechte opmerking!

Het topic is "Zuinigste Golf IV in aanbouw..." Maar wat is zuinig? Alleen zuinig in verbruik aan brandstof of in z'n totaliteit zuinig in het rijden in het algemeen? :ahum:Of zuinig als zijnde 'zo min mogelijk milieubelastend?'
Dan gaat ook een rol spelen, waar haal je al die spullen vandaan (zoals speciale carbon onderdelen), hoe zijn die geproduceerd, getransporteerd, etc.
Want je kunt natuurlijk duizenden euro's aan technologisch hoogstandjes uitgeven, maar daardoor gaat de prijs per kilometer wel enorm omhoog.
Aan de andere kant zou je het kunnen zien als een innovatieproject. Van in hoeverre zijn bestaande technologieën bruikbaar en financieel haalbaar om in hedendaagse auto's toe te passen?
En gaan al die aanpassingen in de auto niet ten kosten van de veiligheid? Eigenlijk zou aan het einde van het traject de Euro NCAP deze auto moeten laten crashen om te zien of 'iet net zo goed of slechter is dan een originele Golf IV. ;)

Toevoeging: op de website staat als doelstelling "Het project 'Mijn BlueMotion' draait om brandstofverbruik". M.a.w. is alles (qua kosten en inspanning) geoorloofd om dit te bereiken?
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn auto is door een andere dieselspecialist onder handen genomen, verder is de auto standaard (Business edition) dus nog steeds lekker comfortabel met alles erop en eraan. Het heeft ook wat gekost maar ik deed het niet om zuiniger te zijn maar juist sneller. Het leuke is dat het dus wel zuiniger wordt als ik het vermogen niet aanspreek.

Gisteren na het tanken teller op 0 gezet.. vanmorgen met een gangetje of 100 rustig naar kantoor gereden (90% snelweg).
 

Bijlagen

  • IMAG0178.jpg
    IMAG0178.jpg
    16,5 KB · Weergaven: 31

Yoan

Lid
De kosten staan totaal in verhouding tot de baten. Het kost veel meer dan ik ooit met de brandstofbesparing terug zou verdienen. Het gaat er mij daarom ook niet om zo goedkoop of zo voordelig mogelijk te rijden. Het gaat mij puur om die 1 op 30. Niet vanuit milieu-oogpunt, maar alleen uit interesse in autotechniek en om idd te kijken hoever je met de huidige techniek kunt komen.
 
Bovenaan Onderaan