2016 - octavia combi vRS DSG en wat daarna kwam.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou het eerder om willen draaien. Wees blij dat velen wel zo verstandig zijn om, terwijl zij daar in feite totaal niet toe verplicht zijn, op zij gaan of even wachten. En heb enige consideratie met de sukkels die het allemaal niet zo goed kunnen inschatten of zich genoodzaakt voelen tot enige ego boosting. Verkeer is een kwestie van geven en nemen. En zeker wanneer je meer neemt dan is toegestaan, past enige bescheidenheid
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ga er niet vanuit dat iedereen 120 rijdt
Ik ga uit van de praktijkervaring dat er wel mensen zijn sneller dan 130 rijden, maar toch niet heel vaak en als regel ook niet heel veel sneller dan 130 (op de 130-stukken).
Als ik in de spiegel een auto op zo'n 400 of 500 meter achter me zie, reken ik er simpelweg niet op dat die na 15 seconden of zo al op m'n trekhaak zit.

Ik hou de weg achter me behoorlijk goed in de gaten en als ik die waarneming doe op het moment dat ik aan een inhaalmanoevre wil beginnen, mag ik er vanuit gaan dat ik bij een snelheidsverschil tot 6 m/s (wat inhoudt dat de achteropkomer al boven de 150 zit) toch nog ruim de tijd heb voor mijn inhaalmanoevre, namelijk méér dan een minuut. In Nederland hoef ik er helemaal iet bij voorbaat vanuit te gaan dat die tijd slechts een kwart daarvan kan worden - in elk geval niet zolang die naderende auto geen zwaailichten voert...
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , ik heb genoeg keer vermeld dat IK dergelijke snelheden NIET aanhoud net omdat het zo gevaarlijk is. Ben er mij genoeg bewust van. Enerzijds omdat het inschatten van dergelijke snelheden stukken moeilijker wordt maar ook omdat je ook de "wetvolgende associale dikke middelvinger" bestuurders op de baan hebt. En dat hoeft niet altijd aan +200 zijn, rij maar eens gewoon 130, 140.
 

leon-cupra

Forumguru
Sorry hoor, maar vind dit te gek voor woorden. Jullie zijn je er van bewust dat er sommige meer dan 120 kunnen rijden , maar eens in het verkeer acht je de kans klein en ga je er maar vanuit dat hij niet snel zal rijden??:nailbiting:
 

Rosinfield

† In Memoriam
@leon-cupra: ik spreek ook niemand persoonlijk aan en ja de situatie die je beschrijft herken ik en ik vind het ook irritant. Maar je kunt je er beter bij neerleggen dan je er over opwinden.
Beter voor de gezondheid en de verkeersveiligheid. Mind you, ik sta hier tegenwoordig duidelijk anders in dan in vroeger jaren
 

Cordoba

Forumguru
Discussie over dergelijke zaken hou je altijd, maar je ziet toch ook mensen die in zulke gevallen vinden dat ze ineens de linkerbaan op moeten om een ander te corrigeren, en daardoor levensgevaarlijke situaties creëren. Dat een hardrijder bijvoorbeeld ook arts, brandweerman of wat dan ook kan zijn die met zijn prive auto onderweg is omdat ie is opgeroepen, of bijvoorbeeld iemand die onverwachts bij iemand op bezoek moet bij iemand die in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt, lijkt bij dergelijke 'politie-agenten' nooit op te komen.

Zelf ooit meegemaakt dat ik op een mooie zondagmiddag op een vrijwel lege snelweg er flink de sokken in had (rond de 200 km/u), met als enige andere auto binnen zicht een klein wit koekblik dat met 80-90 km/u over de rechterbaan voorthobbelde. Op zeer ruime afstand (200-300 m achter het koekblik) al de linkerbaan gekozen, ben ik zo'n 40-50 m achter het koekblik gooit de kamikaze-piloot ineens het stuur naar links, om op de linkerbaan mij te blokken. De enige mogelijkheid om een ongeluk te voorkomen was er rechts langssturen, terwijl het kamikaze-koekblik luid toeterend en lichtend zijn ongenoegen liet blijken. (voor de duidelijkheid het eerstvolgende voertuig reed meer dan 500 m voor dit koekblik, dus dit was absoluut geen inhaalactie)

Aan de andere kant zijn er ook grote aantallen coureurs die hun eigen rijstrook gereserveerd lijken te hebben om met grote snelheid (of overdreven snelheid voor de Vlamingen) te kunnen rijden, zonder enige rekening te houden met medeweggebruikers, die misschien ook wel eens een langzamere medeweggebruiker willen inhalen.

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als mensen (veel) harder willen rijden dan ik, zolang er de ruimte voor is, en dit verantwoord kan. Ook met mensen die rustiger willen rijden, en een ander die sneller wil gewoon de ruimte geven heb ik geen moeite, net zo min als met fietsers of landbouwvoertuigen zolang ze zich maar aan de regels houden en rekening houden met anderen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar wanneer je de max snelheid substantieel overschrijdt, is er dus geen sprake van "zich aan de regels houden"
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , ik wind mij niet op. Het is mij gewoon duidelijk dat mijn vaststelling wel degelijk klopt. Maar als je dergelijk feit aanhaalt, ben ik wel de associale die illegale snelheden wilt rijden zonder dat mij iemand zou mogen hinderen. :nono:

En trouwens, ik vind geruime tijd +200 zelf niet comfortabel rijden. Mijn wagen kan dit perfect aan, zitten remmen onder waarvan ik vind dat ze die onder iedere wagen moeten steken (hebben onlangs het leven van een katje(kon even goed een kindje geweest zijn ) gered, was toen legale snelheid aan het rijden van 60km/u), maar met dergelijke snelheden moet je enorm gefocused zijn. Is verre van relaxed rijden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik had het over mensen die met zeg 160 180 aan komen stuiven. Dat vind ik asociaal ja. Afgezien van het feit dat het illegaal is. Overigens denk ik dat je je niet persoonlijk aangesproken hoeft te voelen hoor;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja voor enkele kms te hard. Drie stuks in 45 jaar. Degene die zich ervoor gooit houdt zich niet aan de regels en brengt het verkeer in gevaar. Maar omdat in Amsterdam fietsers en voetgangers zich niet aan de regels houden, rijd ik ze niet te pletter, terwijl ik me dan zelf wel aan de regels houd
 

leon-cupra

Forumguru
Ja voor enkele kms te hard. Drie stuks in 45 jaar. Degene die zich ervoor gooit houdt zich niet aan de regels en brengt het verkeer in gevaar. Maar omdat in Amsterdam fietsers en voetgangers zich niet aan de regels houden, rijd ik ze niet te pletter, terwijl ik me dan zelf wel aan de regels houd
dus eigenlijk ook wel beetje asociaal rijgedrag :tongue: ;)

Heeft er hier iemand gezegd dat we diegene die zich ervoor gooit ook maar dan gewoon gaan rammen? Nee toch.
Vind het gewoon een beetje simpel gesteld dat je iemand die eens harder wilt rijden, direct asociaal gaat vinden maar blijkbaar vinden we het wel ok dat iemand die een legale snelheid aanhoudt het recht heeft om de asociale rijder een lesje te leren. :pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee maar wat je praktisch altijd ziet, op een enkeling na, in zo'n geval en wanneer iemand bv niet tijdig op zij kan is het volgende: geen enkele vermindering van snelheid en er boven op blijven zitten. Vaak ook nog eens begeleid door licht signalen. Van die dingen ja ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk trouwens dat je iets gemist hebt. Ik had al aangegeven dat de ervoor gooiers verkeersgevaarlijk zijn en de regels overtreden. En Ja, ook dat is asociaal
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

HarrieSkoda

Forumguru
Wauw.. Het balletje dat je hebt opgegooid is echt een 'never ending story'.

De jongens met flinke paarden onder de kap, denken er weer anders over als personen met een wat meer getemd motorcompartiment. Daarbij is er ook weer verschil in leeftijden van de bestuurders en de daarbij behorende bravoure ook een grote rol. Dan heb ik nog niet gesproken over (verkeers)inzicht, anticipering en het in acht nemen van de verkeersveiligheid in bepaalde situaties.

Om ook maar mijn mening even te ventileren;

Ik heb een gruwelijke hekel als mensen minder snel rijden als dat ik rijd, en vroegtijdig (lees: honderden meters) op de linkerstrook komen om een vrachtwagen in te halen. Want stel je eens voor; je zult even af moeten remmen achter de vrachtwagen, om het overige verkeer (beter) te laten doorstromen...

Even een kanttekening bij deze situatie; ik houd mij vrijwel altijd aan de verkeersregels, maar ben ook geen heilig boontje en mijn snelheid ligt ook wel eens hoger als de toegestane snelheid.

Door bovenstaande situaties wordt het op de Nederlandse (autosnel)wegen momenteel verpest. Vreemd, waar al die 'spook' files vandaan komen, ik heb geen flauw idee!

Overigens; een of andere mafkees, want ja zo noem ik ze, die met gruwelijk hoge snelheid en al knipperend met zijn grootlicht aankomt, hoeft weinig medewerking van mij te verwachten op de linkerstrook. Vaak word je dan zowat in de bumper gereden, dat is ook de reden waardoor veel mensen tegenwoordig zelfs een dashcam naar achter gericht hebben, het moet niet gekker worden!

Maar verder zijn we gewoon stikjaloers op al die Belgische RS'en, omdat wij ze niet kunnen betalen :tongue::tongue::tongue:.
 
Bovenaan Onderaan