2016 - octavia combi vRS DSG en wat daarna kwam.

HarrieSkoda

Forumguru
Ik vind nochtans dat Nederlanders in belgie en Frankrijk meestal de rappere rijders zijn

Dat zijn niet alleen Nederlanders in België en/of Frankrijk. Dat zijn 'vreemden' in een ander land dan waar ze wonen meestal. Waarom? Omdat de omgeving anders is, de toegestane maximumsnelheden verschillen, etc., etc.

Maareuhh, mij gaat dat niet meer gebeuren hoor, als ik al 90 piek kwijt ben voor 2 km/h te hard :maakmegek::maakmegek:.
 

EdK

Forumguru
In Engeland word ik altijd door vrachtwagens ingehaald !!??
Heb vermoeden dat hun 45Km toch anders is dan mijn 45Km.....:pieker::pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
De jongens met flinke paarden onder de kap, denken er weer anders over als personen met een wat meer getemd motorcompartiment. Daarbij is er ook weer verschil in leeftijden van de bestuurders en de daarbij behorende bravoure ook een grote rol. Dan heb ik nog niet gesproken over (verkeers)inzicht, anticipering en het in acht nemen van de verkeersveiligheid in bepaalde situaties.
bwa, heeft weinig te maken met peekaas onder de motorkap. Zijn er genoeg met 100pk die ook 170 gaan rijden.
Gaat er mij gewoon om dat er teveel bestuurders zijn die rechter willen spelen op de baan omdat zij zich wel aan de snelheden houden en een ander niet. Ondanks dat er 308 paarden onder de motorkap zitten, vliegen er mij ook nog auto's voorbij terwijl ik 120 rij. Moet ik dan ook maar ineens inhalen om de andere een lesje te leren? En daarnaast zijn er blijkbaar ook genoeg die niet willen of niet kunnen de snelheid van een ander in te schatten.
Is dan ook de reden dat ik zorgvuldig mijn momenten eruit kies om de paardjes eens los te laten ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
maar eens in het verkeer acht je de kans klein en ga je er maar vanuit dat hij niet snel zal rijden??:nailbiting:
Nee, ik ga er vooral vanuit dat "hij", net als jij (toch?), snelheidsoverschrijdingen een beetje in het redelijke houdt.
De genoemde rekenvoorbeelden hebben betrekking op idiote snelheidsverschillen die in NL niet tot de gangbare en dus te verwachten praktijk behoren. Zal in DE natuurlijk iets anders liggen, maar daar hebben we het nu niet over...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik snap dat men bij zoveel paardjes deze wel eens los wil laten. Maar dan hebben we het niet over de eerder genoemde 140 p/u dunkt me. Dat kan ook prima! Bij onze oosterburen. Wanneer je dat in ons land doet met de vigerende snelheidsbeperkingen, is dat als het schieten met een vuurwapen op een voetbalveldje ipv op een schietbaan
 

leon-cupra

Forumguru
Nee, ik ga er vooral vanuit dat "hij", net als jij (toch?), snelheidsoverschrijdingen een beetje in het redelijke houdt.
De genoemde rekenvoorbeelden hebben betrekking op idiote snelheidsverschillen die in NL niet tot de gangbare en dus te verwachten praktijk behoren. Zal in DE natuurlijk iets anders liggen, maar daar hebben we het nu niet over...
dus als iemand 180 rijdt, ga je er maar vanuit dat hij max 140 rijdt?? :nailbiting:
Ik ga ervanuit dat iemand sneller kan rijden dan 120. En als iemand 180 rijdt ga ik niet even denken van "uhhm die gaat met de regelgeving toch niet meer dan 140 rijden". Jullie gedachtengang is een groter gevaar dan diegene die 180 rijdt. Inhalen is nog steeds een manouvre, dus diegene die een manouvre doet, dient ook correct het anderr verkeer in te schatten.

In DE houdt men er rekening mee dat er iemand +200 kan rijden, in NLD en BE blijkbaar niet en toch gebeurt het :nailbiting:
 

leon-cupra

Forumguru
Ik snap dat men bij zoveel paardjes deze wel eens los wil laten. Maar dan hebben we het niet over de eerder genoemde 140 p/u dunkt me. Dat kan ook prima! Bij onze oosterburen. Wanneer je dat in ons land doet met de vigerende snelheidsbeperkingen, is dat als het schieten met een vuurwapen op een voetbalveldje ipv op een schietbaan
kan in NLD en BE ook perfect zolang je maar een paar regels in acht neemt, maar eigenlijk tellen die in DE ook.
Bij druk verkeer = absolute no-go.
Rustig verkeer, geen middenbaanrijders en opletten = go
En zeer belangrijk, eigenlijk altijd ongeacht de snelheid, vooruit kunnen kijken en het verkeer kunnen inschatten. Heb jaar of 4 50.000/jaar gereden, daarvoor steeds autostrade gereden (naar hogeschool, naar vriendin , ..), ondanks dat ik nu veel minder km rij, rij ik practisch meer dan de helft van"mijn km autostrade, kan bij 8 van de 10 wagens/vrachtwagens zien of ze zullen inhalen nog voor ze richting aangeven. Mijn partner kan dat helemaal niet.
 

EdK

Forumguru
Jullie gedachtengang is een groter gevaar dan diegene die 180 rijdt.
Een ding is zeker we gaan er toch niet uitkomen in deze discussie, vandaar dat ik me er al niet meer inmengde
Maar met de tekst die ik van je geciteerd ga je bij een rechter het echt niet winnen en kun je gewoon je rijbewijs inleveren en op cursus die je zelf mag bekostigen, en ga ervan uit dat alles met elkaar dan aardig in de papieren loopt !
En vermoed dat het bij een Belgische rechter niet anders zal zijn.

En daar laat ik het weer bij.
 

Rosinfield

† In Memoriam
kan in NLD en BE ook perfect zolang je maar een paar regels in acht neemt, maar eigenlijk tellen die in DE ook.
Bij druk verkeer = absolute no-go.
Rustig verkeer, geen middenbaanrijders en opletten = go
En zeer belangrijk, eigenlijk altijd ongeacht de snelheid, vooruit kunnen kijken en het verkeer kunnen inschatten. Heb jaar of 4 50.000/jaar gereden, daarvoor steeds autostrade gereden (naar hogeschool, naar vriendin , ..), ondanks dat ik nu veel minder km rij, rij ik practisch meer dan de helft van"mijn km autostrade, kan bij 8 van de 10 wagens/vrachtwagens zien of ze zullen inhalen nog voor ze richting aangeven. Mijn partner kan dat helemaal niet.
Het essentiële verschil is dat het in NL niet mag en je dus de wet overtreedt. Dus waar praten we over. Een verdere discussie is dus eigenlijk zinloos. Zo kan men even goed beweren dat men zelf wel kan inschatten en bepalen of men al dan niet richting aangeeft of stopt voor rood. Wat velen helaas ook denken.

Het verschil in snelheid tov de rest van het verkeer is te groot en lang niet iedereen houdt er rekening mee. Daarmee wordt de kans op ongelukken verhoogd. Dat het meestal wel goed gaat en dat jij het idee hebt dat het allemaal in de hand is (laten we er maar even van uitgaan omwille van de discussie dat dat ook zo is), zegt niets. De kans op een (ernstig) ongeluk blijft natuurlijk relatief klein. Maar wordt wel substantieel groter.
 

Canon-Eye

Forumguru
dus als iemand 180 rijdt, ga je er maar vanuit dat hij max 140 rijdt
Ik probeer het nog één keertje...
180 is nog niet eens zo'n héél groot probleem, want dat is maar krap 14 m/s sneller dan iemand met braaf 130. Dus bij een afstand van 400 tot 500 meter (waarop het trouwens nog vrijwel onmogelijk is om in je spiegeltjes een redelijke inschatting van de snelheid te maken) is er nog ongeveer 28 à 35 seconden tijd om te reageren op iemand die met de wettelijke Vmax van 130 aan een inhaalmanoevre is begonnen. Dan kan de 180-er dus makkelijk van het gas af... "gedrag aanpassen aan de omstandigheden" dus.

Maar deze discussie werd getriggerd doordat iemand begon over snelheden van 250+ of zelfs 290, als ik me goed herinner (ik ben te lui efficiënt aangelegd om dat precies te gaan terugzoeken). Dat zijn simpelweg snelheden waarvan niemand in dit land hoeft te verwachten dat er asociale idioten zijn die 1) dat in flagrante strijd met de wet op de openbare weg rijden en 2) dan ook nog eisen dat de rest van de rijdende mensheid daarvoor aan de kant gaat, al was het maar omdat je daar dan nauwelijks de kans voor krijgt.
Men beware dat dus maar voor het circuit - dat is ervoor gemaakt en daar is men met soortgenoten.
 

Kurtje

Forumguru
Inderdaad ik was die persoon met snelheden die ver boven het toegestane liggen in België en Nederland...

Hou er wel rekening mee dat ik dit niet in België of Nederland getest heb vooraleer uitspraken te maken als asociale idioten die verwachten... maar dit in Duitsland getest is op plaatsen waar het gewoon toegestaan is. Rekening houdend met het andere verkeer. In situaties waar dit niet mogelijk is, zal geen haar op mijn hoofd eraan denken om dit te doen.

Ik zal ook nooit in iemand zijn gat gaan rijden om ervoor te kunnen, laat staan gaan flikkeren omdat ik met hogere snelheid afkom. Juist omdat de persoon die 120/130 aan het rijden is, volledig correct bezig is. Als ik zo iemand tegenkom die dat bij mij doet laat ik mezelf uitrollen en rij ik met iets meer als 90km/u langs de vrachtwagens af. Wil hij me langs rechts voorbij tussen de vrachtwagens, laat hem maar proberen... Hij stopt van alleen.

Ik laat alles en iedereen voorbij die sneller wil, maar op een correcte en beleefde manier.

@leon-cupra je grafiek en wagen zijn voorbij gekomen op hun pagina DVX Performance TSi/TFSi chiptuning.
 

leon-cupra

Forumguru
Een ding is zeker we gaan er toch niet uitkomen in deze discussie, vandaar dat ik me er al niet meer inmengde
Maar met de tekst die ik van je geciteerd ga je bij een rechter het echt niet winnen en kun je gewoon je rijbewijs inleveren en op cursus die je zelf mag bekostigen, en ga ervan uit dat alles met elkaar dan aardig in de papieren loopt !
En vermoed dat het bij een Belgische rechter niet anders zal zijn.

En daar laat ik het weer bij.
natuurlijk, maar als jij en ik een accident veroorzaken zal jij diegene zijn die in fout is. En mijn overdreven snelheid zal apart behandeld worden.

Laten we deze discussie maar stoppen.
De +200 rijders zullen asociaal blijven en de legale rijders zullen steeds vinden dat ze rechter mogen spelen op de baan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
maar als jij en ik een accident veroorzaken zal jij diegene zijn die in fout is.
Dat laten we dan wel aan de rechters over ! Maar als ik mijn normale snelheid rij als alle andere weggebruikers zoals ik steeds heb gezegd dan weet ik voor NL in ieder geval de uitspraak wel hoor....

Laten we deze discussie maar stoppen.

Die was ik al min of meer gestopt toch ? :pardon:
Dus ik reageer ook nu verder niet meer hoor !:D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik stop er ook mee. Rest me nog wel er mijn verbazing over uit te spreken dat er in het geheel niet wordt ingegaan op de kanttekening dat het hier gaat over overtreding van de wet in ernstige mate.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik stop er ook mee. Rest me nog wel er mijn verbazing over uit te spreken dat er in het geheel niet wordt ingegaan op de kanttekening dat het hier gaat over overtreding van de wet in ernstige mate.
rosinfeld, natuurlijk is +200 een ernstige overtreding omdat de wet het een ernstige overtreding ervan maakt. In Duitsland mag dit wel, ga je dan een Duitse +200 rijder plots niet meer asociaal vinden? En ga je in Duitsland er dan wel vanuit dat er +200 gereden kan worden?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja uiteraard. Simpelweg omdat het daar mag en hier niet. Dat zou wat worden als we hier allerlei dingen zouden gaan doen omdat het in andere landen wel is toegestaan
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

leon-cupra

Forumguru
Dat laten we dan wel aan de rechters over ! Maar als ik mijn normale snelheid rij als alle andere weggebruikers zoals ik steeds heb gezegd dan weet ik voor NL in ieder geval de uitspraak wel hoor ...
het mag in NLD mss anders bekeken worden, maar in BE zal de snelheid een losstaand feit zijn. Ik als overdreven snelheid rijder, ben gewoon op mijn baanvak gebleven en jij bent veranderd van baanvak, dus jij zal in fout gesteld worden.

Kennis van mijn ouders had jaren geleden een ongeval waarbij hij dronken was (absoluut niet goed te praten, rijden en drinken). Is in eerste aanleg ook in zijn recht verklaard. Dronken rijden had niets te maken met het feit dat het ongeval gebeurd was, want het was de niet-drinkende tegenpartij die het ongeval veroorzaakt heeft. Uiteraard is die kennis wel in edn ANDER proces veroordeeld voor dronken rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook die Duitse 200+ rijder zal daar met de omstandigheden (zoals. overig verkeer) rekening moeten houden om niet in de gerechtelijke problemen te komen...
 

leon-cupra

Forumguru
Ja uiteraard. Simpelweg omdat het daar mag en hier niet. Dat zou wat worden als we hier allerlei dingen zouden gaan doen omdat het in andere landen wel is toegestaan
dat vind ik gewoon heel het belachelijke aan je redenering. We gaan geen rekening houden omdat het wettelijk niet is toegestaan.
Dus je wagen doe je ook nooit op slot , de sloten van je huisdeur sluit je ook niet, ... want inbreken mag ook niet:sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan