Accessoires Fabia facelift

Newbee

Actief lid
Inmiddels heb ik een winterband als reservewiel achterin liggen. Hierbij een plaatje hoe dat er dan uitziet.

Edit: de blauwe hoes had ik nog van VW om alle winterbanden netjes op te bergen...

Bijlagen

• Fabia GL reservewielbak.jpg
    Fabia GL reservewielbak.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 151

paulus474

Senior Member
Ziet er heel netjes uit!! :xyxthumbs:
Lijkt wel of het wiel er precies in past. Moet het wiel aan bepaalde maten voldoen dat je weet (er kan vast geen 16" reserveband in)?
En het lijkt dus uit 2 gedeeltes te bestaan: 1 gedeelte waar het wiel in komt en een 2e gedeelte waar de krik ingaat (2e gedeelte past in het 1e gedeelte?)? En dan nog een 3e gedeelte waar het compressortje inzit...
Wat waren de kosten voor deze mooie oplossing? Wil ik oooook!

Newbee

Actief lid
Het reservewiel zit niet in een bak maar gewoon in de metalen uitsparing van de auto zelf. Wel zit er een centraal schroefdraad waar je een borgmoer opdraait. Vervolgens borg je het reservewiel met de moer rechtstreeks aan de auto.
In het reservewiel past een vorm van gietschuim waarin de krik, etc. ligt.
De ruimte ten zuiden van het wiel (dus tussen wiel en achterbumper) wordt door een 2e schuimvorm opgevuld.
Als je dezelfde oplossing wilt zul je dus beide schuimvormen uit de GL moeten halen en vervangen door 2 nieuwe.
Ik schat de kosten op €325,- minus een reserveband+velg (ik heb immers 1 van de 4 winterbanden erin liggen), maar precies weet ik het niet omdat ik ook een set winterbanden heb gekocht met inruil van mijn oude set (is het nog te begrijpen??)...

Hierbij een nieuwe foto. De borgmoer ligt rechts op het reservewiel, de centrale schuimvorm heb ik er links naast gezet. Het wit/zwarte bandje wordt gebruikt om de schuimvorm in het wiel te houden; en wordt gewoon door de gaten van de velg gestoken.

Ohja, Ik heb er nu 185/60R15 inliggen. Ik denk dat een 195 er ook wel in past maar begin te twijfelen of 205 niet te hoog wordt. Vergeet niet dat de schuimvorm in de band ook een paar cm hoog is en op de velg van het wiel ligt. Maar als je het niet erg vindt dat de vloer van de bagageruimte iets hoger ligt, past natuurlijk iedere band eronder...:2133:

Bijlagen

• Fabia GL reservewielbak 2.jpg
    Fabia GL reservewielbak 2.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 144

Newbee

Actief lid
Alles via dealer besteld. Nee, zitten er niet bij want in de GL uitvoering heb je schuimvormen met een recht middenstuk.

LenK

Forumguru
Als je dezelfde oplossing wilt zul je dus beide schuimvormen uit de GL moeten halen en vervangen door 2 nieuwe.
Ik schat de kosten op €325,- minus een reserveband+velg
Meer dan € 200 voor de schuimvormen dus.
Zijn de oude niet met wat handig knutselen zelf op maat te snijden/zagen?

paulus474

Senior Member
Dus, als ik het goed begrijp:
- Wiel zit gewoon in de stalen uitsparing.
- Borgmoer zal aangebracht moeten worden, of zit die er al in?

En dan betaal je dus voor de gietschuimen vorm waar krik etc. in gaat + gietschuimen vorm waar compressortje etc. (of krijg je die al standaar bij de GL aangeleverd) in gaat 200 euro?
Pfff, best duur...

ik wilde in eerste instantie ook een reserve wiel bij bestellen, maar zag er ook vanaf toen ik de prijs hiervoor doorkreeg, het geheel zou bij mijn dealer ook € 200,- gaan kosten.

paulus474

Senior Member
Zit zo'n borgmoer wel standaar in de Fabia GL?
Want anders doe ik het wel zonder die schuimvormen :winkie:
Kan me ook niet voorstellen dat een krik zo duur is...

GJS

Senior Member
Simpele schaarkrik kost € 15 à € 20, je hebt natuurlijk ook een wielmoersleutel nodig, maar ik heb al kruissleutels gezien voor € 4,95.
Stalen velg met band zal toch ook ruim onder de € 100 zijn, dus dat schuim kost, als ik uitga van wat de dealer van FiatGP er voor vraagt, tussen de € 75 en € 100.
Volgens mij kan je dan beter zelf zoiets maken met een mal en een bus purschuim o.i.d., lijkt mij stukken goedkoper.

van_der_P

Senior Member
Alles via dealer besteld. Nee, zitten er niet bij want in de GL uitvoering heb je schuimvormen met een recht middenstuk.

Dat klopt niet, bij mijn GL zat de schuimvorm aan de bumperzijde zoals op de foto van NielsW. Het enige dat ik uit de RR overgenomen heb is het reservewiel + schuim in de velg waar de krik en wielmoersleutel in passen.

wim-ned

Actief lid
Op mijn rekening staat (incl. BTW):

artikenummer:
6Q0011031H Krik € 27,25
5J0012115A Gereedschaptas € 5,60
1J0803899AC Bout € 5,95

De gereedschaptas is de schuimen houder (voor in het wiel), de bout heeft een grote plastic kraag waarmee je het wiel vastzet.

ik heb via marktplaats een krik, wielmoersleutel en sleepoog voor 15 euro gekocht.

nu even kijken of 1 van de zomer / winterwielen van de ibiza 2005 erin en eronder passen. (195/55/15) steek 5x...?

als het past bestel ik alleen nog de borgmoer en leg de rest wel goed ingepakt in het wiel.

paulus474

Senior Member
Wim, heb jij ook een reservewiel achterin liggen? Misschien piccie daarvan?
Heb jij de oorspronkelijke schuimen vorm eruit gehaald, of aangepast zodat het reservewiel erin past? Of kun je het wiel dan niet meer vastdraaien met die grote plastic kraag?

paulus474

Senior Member
Ja, leek mij ook al. Maar dan heeft hij gewoon het hele pakket voor die 15 euro bekocht. Tweede sleepoog is altijd handig ;). Is overigens geen geld: goede koop!

wim-ned

Actief lid
Paulus474, orgineel liggen er in de GL 2 shuimvormen in de reservewielbak. Als je een reservewiel plaatst moet de grote schuimvorm eruit, hier komt het reservewiel.
Het reservewiel komt met de voorkant naar beneden te liggen en wordt dan vastgezet door het centrale gat middels de bout met plastic ring. In het wiel komt dan de nieuwe schuimvorm met ruimte voor de div. zaken.
Plaatje heb ik helaas niet van.

Bovenaan Onderaan