Oknot

Forumguru
Ik heb op de een vd 2 usb's een dashcam aangesloten en op de andere een stick. Dat werkt dan weer prima.

Highway

Forumguru
Hebben jullie geen antenne adaptor meegeleverd gekregen? Ik had er 2 in de doos zitten. 1 met 2 losse connectoren (zoals de ebay link van @Oknot) en 1 met 1xdubbele connector. Deze kon ik zo in de radio plaatsen.

Ik begrijp dat de ontvangst van de ebay adaptor beter is dan de adaptor die is meegeleverd. Als dit zo is, dan bestel ik er ook een.

Op zich heb ik wel goed ontvangst - als ik stil sta. Als ik aan het rijden ben zit er soms wat ruis in.

michelover

Forumguru
De orginele van Joying had ik eerst in de radio , op zich had ik een redelijke ontvangst , nu met de adapter van 5 euries heb ik een top ontvangst. Had vooral problemen in de bebouwde kom , op de open weg was het goed.

Highway

Forumguru
@Oknot dat zei je ook toen ik de radio bestelde :maakmegek: Had er met al de rariteiten van radio+sound system wel bijna spijt van :sterretjes:.

Bijna dan he! Ben nogal volhoudend (volgens mijn collega's koppig :bloos:) met iets werkend krijgen.

Maar uiteindelijk ben ik wel tevreden met de radio (al ben ik nog niet helemaal klaar met alles installeren). Nu de leuke dingetjes gaan toevoegen (achteruit rijdt camera, DAB+ radio etc.).

Gister een custom ROM erop gezet, eens kijken of hier voordelen aan zijn.

FlavioX

Forumguru
Heeft iemand al DAB+ op deze Android radios goed werkend gekregen via een DAB+ USB stick?
Ik zit er aan te denken om die 10-inch versie te nemen.

Highway

Forumguru
DAB+ staat in de toekomst wel gepland (mits het niet teveel kost), maar ik wil eerst alles wat ik nu heb, goed werkend hebben.

Op nummer 1 van de nieuwe aanpassingen staat eerst een achteruit rij camera.

Op internet kan je wel h.e.e.a. terugvinden over DAB+ op deze units. Op de site van joying zelf en op het forum van xda.

michelover

Forumguru
Ben ook aan het kijken naar DAB+ , heb al een haaievin met DAB+ antenne gevonden , en ik denk dat het stickie zoals op de Joying site te zien is de oplossing is. Als ik tijd en euries over heb wordt dat een nieuw project.
@ Oknot , welke bekledings stukken heb je weg moeten halen om de achteruit rijcamera te plaatsen , en langs welke kant heb je de kabel naar voren getrokken?

FlavioX

Forumguru
Ik blijf wat rare problemen hebben met het sound system. Wat ik zo heb gevonden:

- sound system gebruikt de speaker uitgangen (high-uitgangen).
- blijkbaar worden alleen de 2 voorste speaker uitgangen gebruikt. Zet ik het geluid qua balans van voor naar achter, dan krijg ik minder volume qua geluid.
- vanwege de hogere spanning die op deze unit staat (is immers om de speakers direct aan te kunnen sturen), is het volume niet goed dosseerbaar en heb ik een ruis door de speakers bij stilte.

Heb je dit nog aan Joying gemeld? Ik heb altijd begrepen dat de Sound System versterker via de Canbus werd aangestuurd met 2 kanalen en dat de versterker er intern 4 kanalen van maakte. Met mijn huidige Kenwood DNX525DAB radio en NavInc Canbusmodule heb ik ook geen fader.
Een andere versterker inbouwen is voor mij geen optie.
Ik heb voor de Kenwood een Dynavin N6 gehad (ook uit China) en die had dat probleem niet. Het lijkt mij dus een kwestie van de juiste Canbusaansturing/module.

Highway

Forumguru
@FlavioX deze dingen heb ik gemeld aan Joying. Deze zou het doorgeven aan de ontwikkelaars, en wou me een andere canbus module toesturen zodra ze het uitgezocht hadden.

Allemaal erg netjes, maar het zou dan mijn 3de canbus module zijn geworden. De 2de koste me bijna 60 euro aan verzendkosten, douane en invoerbelastingen. Geen garantie dat de 3de module goed zou zijn (als die uiteindelijk gereed zou zijn). Mijn vermoeden was dat ik nog steeds last zou hebben van een te hard volume, al zouden ze de andere dingen wel oplossen.

Vandaar dat ik had besloten een andere versterker te plaatsen. Deze is voorzien van DSP, dus is die ook goed in te stellen voor in de auto.

Nu werkt de fader wel goed, deze versterker gaat correct aan en als extra, kan ik het geluid zelf met de DSP precies instellen zoals ik dat wil.

Oknot

Forumguru
@michelover , qua bekleding hoef je in principe niets te verwijderen op de manier waarop ik de camera heb aangesloten. Bij mij loopt zowel de signaalkabel (gele tulp) als de + draad (acc kabel vd radio) onderlangs het dashboardkastje langs de zijdorpels naar de achterbank en dan langs de zijkant vd kofferbak. Vanaf de camerakant ga je via 1vd kentekenlampjesbehuizing naar binnen. Daarvoor moet je de behuizing even verwijderen en met een hete schroevendraaier er een gat in maken wat groot genoeg is om de tulpconnector er doorheen te kunnen proppen en dan gewoon langs dezelfde weg als de daar reeds lopende bedrading naar binnen de kofferbak in. Binnen in de kofferbak sluit je de 2 connectoren op elkaar aan evenals de +draad. Voor de aarde heb ik aan de linkerzijkant vd het reservewiel gat een zelftappende moer geplaats met daaraan de aarde. Ik heb er niet voor gekozen om de camera aan de achteruitrijverlichting te koppelen omdat je dan ten eerste zit te kloten met de 2 delige kofferbak en ten tweede bleef het op die manier storen zodra ik de auto startte. Zoals het nu zit werkt het perfect maar staat alleen de camera constant onder spanning als de auto op contact staat. Niet dat je daar wat van merkt maar het zou eventueel de levensduur kunnen verkorten.

FlavioX

Forumguru
Was de montage van de Joying radio met de Canbus kabelset plug & play of moest je nog draden solderen of krimpen?

Oknot

Forumguru
@FlavioX, voor 99% van de mensen is het plug and play en hoeft er niks gesoldeerd te worden. Een enkeling trekt echter de hele auto uit elkaar en vervangt alles:deuk:.

Highway

Forumguru
Hm dat zit ik bij de 1% :tegek:

Maar - als je alleen de radio hoeft te vervangen, dan hoef je niets te krimpen/solderen. Wel was het een kleine uitdaging om alle kabels weg te werken. Er is niet zo heel veel extra ruimte waar de radio zit, dus heb je ook weer je stekkers en connectoren die je op ene manier weg moet kunnen werken. Ook de USB+GPS draden moet je weg kunnen werken. Die van mij liggen nog bij de passagier de voeten.

FlavioX

Forumguru
USB en GPS liggen er bij mij al dus dat is geen probleem. De Dynavin die ik heb gehad was plug & play maar de Kenwood heeft bij mekaar 10 uur geduurd voordat die werkte. Dat kan ook aan het inbouwstation hebben gelegen....

Bovenaan Onderaan