Automatisch de kofferklep openen

deusjevo

Forumguru
Hmm, mijn bak gaat nu niet meer helemaal open met alleen de stempelveren maar nog iets van 30 cm denk ik
In het begin ging het overigens prima.
Gasveren zijn nu ruim 1 jaar oud, als ze het nu al niet meer trekken ga ik geen nieuwe kopen....

MacManiac78

Forumguru
Het is nu ook wat koud buiten, gassen die koud zijn, nemen minder ruimte in beslag. Dus de druk in de veren is lager.
;)

Rallye

Forumguru
Ik heb dit jaar ook mijn gasveren laten vervangen omdat de klep niet meer omhoog ging. De dealer vertelde toen dat de gasveren er niet tegen konden omgeholpen te worden. Ook de stempelveren helpen de gasveren en zouden deze dus kunnen beschadigen.

Figaro75

Senior Member
Volgens mij helpen de stempelveren de gasdempers niet hoor.
Ze geven bij het ontsluiten van het slot alleen het eerste zetje vergelijkbaar met het zelf opentrekken van de klep.
Zodra de stempelveren zijn uitgeveerd (een paar centimeter) doen ze helemaal niets meer en schuiven gewoon over de stang van de gasveer.

Als de gasdempers niet geschikt zijn om geholpen te worden hoe krijg je dan je achterklep open????

Je moet denk ik alleen niet helemaal tot volledige open stand blijven doorduwen tegen de druk van de cilinder in.
Dus voorbij het kantelpunt gewoon zelf laten open gaan.

deusjevo

Forumguru
Ja, zo denk ik er ook zo ongeveer over.
Ga als test eens een extra moertje/busje van ca 5 mm dik extra ertussen plaatsen en kijken hoe het gaat.

MacManiac78

Forumguru
Ik heb al vaker aangegeven: Scirocco puffers en sterkere gasveren. Youtube staat er vol van.

Stempelveren werken wel degelijk om de klep uit het dode moment te duwen (Opheffen van het zwaarste moment). [Ze zijn niet (altijd) noodzakelijk.] VB: --> ZONDER stempelveren --> http://www.youtube.com/watch?v=lg_OJsNYEyM&feature=related

Daarna moet de gasveer de klep open duwen. Met de hand de achterklep opentrekken (geheel trekkend/duwend "begeleiden") is indd niet goed voor gasveren, hier gaan ze door lekken. Het gas en de olie verspreid zich langzaam. Eigenlijk vergelijkbaar met zuigers in cilinders. Doorduwen (zonder olie) = slijtage!

D

Deleted member 6398

Ben er wel uit, wil ook een automatische klep, altijd makkelijk met de buggy en de boodschappen.
Voor ik bij Alcomex een dubbel setje bestel:
Heeft er iemand nog een extra setje van de veren liggen?

MacManiac78

Forumguru
Ik heb geen Octo.
Ik heb een Faab, ik moet het gewicht van de klep nog wegen. Ik heb daar nog geen mogelijkheid voor gehad.
Kracht van gasveren moet berekend worden. In het draadje voor de Faab heb ik naar een website verwezen.

Sux7!

de beste wensen allemaal,
bedankt voor je reactie,Mac. sorry wist niet dat je een fabia had, ging er van uit dat je een octo reed.
maar wel mooi dat je toch reageerd.
ben benieuwd wat er uitkomt bij de fabia, dit is natuurlijk nooit te vergelijken met een O2.
maar ervaring ,geeft we kennis...
thanx

MacManiac78

Forumguru
Toch wil ik de vraag wel beantwoorden.
Het is voor jullie een beetje pionieren... meet je huidige gasveer op. De huidige druk staat op de gasveer vermeld. (Anders is dit middels Winparts wel terug te vinden.) Vergelijk die waardes met de gasveren op winparts, zoek daar naar een set gasveren met vergelijkbare verhoudingen, met +/- 10%-15% meer Nm druk, installeer de puffers en de veren en het zou moeten werken.
De achterklep gaat met zwaardere gasveren wel iets moeilijker dicht.

Jochaim

Nieuw lid
Heeft er nog iemand een setje Alcomex stempelveren in de aanbieding. Of heeft er iemand belangstelling voor het tweede setje op het moment dat ik voor mezelf ga bestellen?

Lucasfox

Nieuw lid
Ook ik zoek nog een setje veren, daar ik in België woon, kan ik blijkbaar niet bestellen bij Alcomex (ivm ideal betaalsysteem).
Dus indien er iemand een setje heeft of gaat bestellen, en het ziet zitten dit te verzenden naar België dan graag een seintje.

heavy

Actief lid
Ook een setje( ehm twee setjes ) ST11540 bij Alcomax besteld, ben benieuwd naar de werkingsamen met de Exeo gasveren

heavy

Actief lid
[video=youtube;7YcdpzS86X0]http://www.youtube.com/watch?v=7YcdpzS86X0[/video]

Nu nog automatisch sluiten :-)

denk dat ik maar een touw aan de klep maak, en deze bij de midden console neerleg... ;)

Bovenaan Onderaan