Automatisch de kofferklep openen

Figaro75

Senior Member
Ik zou niet meer zonder willen. Elke keer als ik hem automatisch open voel ik me weer als een kind zo blij.
Moet wel een keer de veertjes (deze week ofzo, in ieder geval voor de vakantie) er even afhalen en even zwart spuiten.
Beginnen een beetje te roesten omdat ze eigenlijk onbeschermd zijn.
Las ook iemand die ze met een krimpkousje had ingepakt, doe ik misschien ook nog wel.

En zwart is ook mooier dan groen want ik heb verder toch geen Greenline.

Ik heb toen ook de gasveren vervangen door een iets zwaarder type van Seat.
De 6 jaar oude gasveren hadden toch niet altijd voldoende kracht om de klep te openen.

De verkoper van de dealer is ook nog steeds tevreden.
Die heeft toen na een beurt van de auto (waar heel de werkplaats naar de werking van die twee veertjes heeft staan kijken) mijn 2e set overgenomen.
Heeft het op zijn eigen auto en op een model bij hun in de showroom gedaan.
Ook hebben ze al 1 of meerdere klanten zo geholpen.....

Wat 2 veertjes al niet teweeg kunnen brengen.

Hadden het ook bij een Fabia geprobeerd maar daar ging de klep niet meer dicht.
 
Oke oke ik hoor dus goeie verhalen dus over deze veertjes. Reden genoeg om ze aan te schaffen dus, nu rest mij alleen de vraag nog ; zijn nou de complete gasveren die vervangen zijn of enkel kleine hulpveertjes die tussen de originele gasveren geplaatst worden?

En waar zijn de benodigde materialen te verkrijgen?

(nu ik goed kijk naar dat blauwe veertje op de 1e pagina.. Lijkt verdacht veel op de veertjes die wij gebruiken in een machine. Laat ik nu net vorige week zo'n machine gereviseerd te hebben en 12 van zulke veertjes vervangen te hebben in 2 verschillende sterktes.. Morgen eens paar oude veertjes meenemen en thuis knutselen)
 

Figaro75

Senior Member
Het idee is om alleen de veertjes te plaatsen op de bestaande gasdempers.

- dus dempers loshalen
- kopje losdraaien
- veertje plaatsen
- kopje er weer vast opdraaien
- dempers weer plaatsen.

Veertjes zijn via de verenleverancier te kopen via internet en ideal.
Minimum afnamebedrag is 20 euro dus dan kom je op 2 setjes van 2 veren, dus 4 in totaal.
Kan je met 1 iemand een set delen en deel je ook de verzendkosten.
Linkje van het bedrijf staat ergens in dit topic.
Bij deze linkje
Neem de stempelveren met artikelcode: ST11540

Als je een oude(re) octavia hebt kunnen de bestaande gasveren wat kracht hebben verloren en kan het gebeuren dat ze niet meer genoeg kracht hebben om de klep over het 'dode punt' heen te krijgen. Dan zou je ze kunnen vervangen door nieuwe, je zou ze ook door nieuwe en iets krachtigere kunnen vervangen (zoals ik heb gedaan). Ik had uitgezocht dat die van de Seat Exeo iets sterker zijn en voor de rest hetzelfde.
Deze kan je bij de dealer bestellen (gewoon VW onderdeel) of bij een van de vele onderdelenhandels online in NL (DL is soms iets goedkoper, afhankelijk van de verzendkosten)
linkje

Succes
 

Zwapp

Forumguru
Ik heb het eerst geprobeerd op mijn oude gasveren, doordat de zon op de achterklep stond werkte dit... toen de zon weg was bleef de klep naar beneden hangen. Heb toen de gasveren van een exeo st erop gemonteerd zoals eerder in het topic is te lezen. Dit werkt nu al een aantal maanden erg goed en inderdaad zo blij als een kind als je de klep van afstand open gooit :yeah:
 

djmshell

Senior Member
Voor mensen met een Fabia II combi en dit topic ook volgen......

Ik heb het met mijn FABIA II Combi voor elkaar gekregen:yeah:.

kijk maar op het FABIA II forum ( HIER)
 
Ik heb het sinds vandaag ook eindelijk voor elkaar :yeah:

Na lang zoeken in het 2ehands onderdelenhok op het werk de goeie veer gevonden, wel moest ik er 4 sluitringen M8 bij tussen doen en nu is ie precies goed.
Al zit er wel aan te denken om er aan beide kanten 1 veer te doen om de krachten wat mooier te verdelen.
 
Haha had ik veren over, had je ze gekregen. Toen mijn collega's er lucht van kregen..... Nu moeten er nog 11 octavia's gebeuren en de veren zijn al op :D
 

Figaro75

Senior Member
Heb ze deze week woensdag weer verwijdert, schoon gemaakt, roest verwijdert, in de grondverf gespoten, 2 keer in de zwarte lak gespoten, blanke lak aangebracht, met een krimpkous aan de demper vastgezet en weer gemonteerd gisterenavond.........:cool:
 
Vreemd. Bij de fabia en bijv, de golf zou het moeten werken zonder die stempelveren. Had je ook de Scirocco stootveertjes gemonteerd?
 

MacManiac78

Forumguru
Jep ook de puffers.... (Maar ik heb een combi) klep komt hiermee slechts uit het slot. De Gasveren nemen de klep pas omhoog nadat deze +/- 10 cm uitgestoten is.
En helaas waren de stempelveren te groot. Hiermee ging de klep niet dicht. Dus de boel verwijderd.
 

Wilko

Senior Member
Ik Heb de veren van MacManiac78 over genomen en vandaag meteen gemonteerd (fluitje van een cent).

Met 1 stempelveer aan 1 zijde kwam de klep al helemaal omhoog.
Ik heb dus even getwijfeld of ik de tweede er ook op zou zetten, zeker omdat de achterklep sluiten dan moeilijker gaat.
Aangezien ik verwacht dat de gasveren na een paar jaar weer minder goed gaan werken toch maar de tweede veer er ook op gezet.
Ik heb de (groene) stempelveren wel in een zwarte krimpkous gevat, om de ergste oxidatie iets te beperken.
Maar eens kijken hoe goed dit werkt... :-)
 

MacManiac78

Forumguru
Wilko,
Goed dat je beide veren gemonteerd hebt, schuin wegtrekken geeft te veel druk op 1 zijde van de scharnierpunten.
Heb je de stempels meteen met de krimpkous aan de gasveer gemonteerd? Dit voorkomt het heen en weer schuiven. Wat sommigen wel eens vervelend kunnen vinden.
In ieder geval heel veel plezier ermee!
-
MM
 

Wilko

Senior Member
@lexje3: Een 2006 O2 combi.

@Madmaniac78: Ze schuiven nog wel een beetje, omdat de krimpverhouding van het kousje dat ik nog had liggen niet genoeg was om ze helemaal strak tegen de stang te krimpen.Toch klinkt dat lang niet zo luid als wanneer het hele metalen veertje tegen een gasveer stuitert.
 
Bovenaan Onderaan