Automatisch de kofferklep openen

Mozza

Actief lid
Ik heb vorige week al 2 setjes ST11540 bij alcomex besteld en het 2de setje naar cilo gestuurd. Werkt perfect :laugh:

JLouman

Nieuw lid
Net een setje veren (de ST11540) besteld bij Alcomex voor mijn O2 combi die begin sept. geleverd wordt. Gezien het orderbedrag toch maar 4 veren besteld ipv 2. Dus als iemand nog interesse heeft zijn er 2 beschikbaar.

Update: 2e setje is reeds gereserveerd...

Wilko

Senior Member
@motomarz: Dat klinkt als een fors ingrijpender operatie waarbij een motortje tegen de kracht van die veren in gaat werken, al helemaal als je al "automatisch openen" hebt ingebouwd. :-)

motomarz

Senior Member
Dank u :)
Nou hebben wij dat automatisch openen nog niet ;)
Maar vrouwlief zag in de vakantie bij de boten weer wat auto's waar dus wel met een druk
op de knop de klep zowel open als dicht ging: lijkt haar toch wel handig...

Maar volgens mij moet je dan een totaal ander systeem hebben, en niet tegen de vering in willen werken.

Voor automatisch sluiten ben je iets langer bezig dan 2x5 minuten. Dan moet je echt andere zaken gaan inbouwen, als het al mogelijk is.

Zelf ben ik met de stempelveren al heel gelukkig, werkt erg goed. Nu lees ik over de krimpkousjes, dat lijkt me een mooie afwerking. De stempelveren zelf heb ik al zwart gespoten, is wat minder opvallend dan het originele groen ;) Met een klein stukje tape zitten ze vast aan de gascilinders zodat ze niet heen en weer glijden. Maar die krimpkousjes lijken me nog mooier. Waar kan ik deze kopen? En hoe werkt dat? Gewoon verwarmen?

Wilko

Senior Member
Ik heb de krimpkousjes bij een Chinese toko (dealextreme.com: zoek even op "heat shrink" heat shrink - Free Shipping - DX ) besteld, maar je kunt ze normaliter ook bij de electronicaboer om de hoek kopen.
Let wel even op de begindiameter en mate van krimp, zodat ze net om de veren passen en ook nog strak genoeg om de stang van de zuiger komen te zitten.

Meer info over krimpkous: Eingenschappen van Krimpkous is een wat dunne, flexibele buis van polymeer plastic -meestal PVC met een mix van Polyesther

de100kb

Nieuw lid
Hartelijk dank voor de informatie, ik heb de rode veren vandaag geïnstalleerd en het werkt perfect. Je moet de klep de laatste 20 cm nu wel dichtdrukken, maar dat kost weinig kracht dus ik denk dat het wel moet kunnen qua belasting van de ophanging van de dempers

de100kb

Nieuw lid
Nee ik heb een paar van de rode veren die op het engelstalige Octavia forum geadviseerd worden gebruikt. Voor een combi zouden die het beste werken zo heb ik begrepen ook na een langere tijd gebruik.

de100kb

Nieuw lid
Oeps een beetje een late reactie (had de notificatie over het hoofd gezien). Ik heb ergens op een Engelstalig skoda forum (ik geloof hier Automatic boot - Completed - Skoda Octavia II - BRISKODA.net - The Skoda Forum and Community gelezen dat iemand met de blauwe veren ze na een jaar heeft vervangen door de rode veren (van de Bearing Boys in de UK) omdat ze minder goed begonnen te functioneren.

Ik heb ze er nu ruim een maand opzitten en het werkt prima. Ik heb ze gewoon met een stuk zwarte tape vastgezet aan de onderkant van de demper.

Het enige nadeel is dat je de klep nu wel echt dicht moet drukken, de laatste 20-30 cm, maar dat is een kleine moeite in vergelijking tot het gemak dat je de tassen of koffers niet eerst neer hoeft te zetten maar ze gelijk in de auto gezet kunnen worden.

cilo

Nieuw lid
Heb een setje ST11540 veren van alcomex (die groene) over.
Heb ze een paar weken gebruikt maar ik vind het niks (vind het ongemak van het dichtduwen ipv rustig in het slot laten vallen/zakken niet opwegen tegen het automatisch openen)

bij interesse om ze over te nemen zie ik de pb wel verschijnen

MoZe

Lid
Heeft iemand een wat gedetailleerdere omschrijving en/of een paar foto's van hoe je de veren met krimpkous vastmaakt aan de dempers? Ik zie het nog niet helemaal voor me...

PS: cilo: heb je mijn reactie op je PB al gelezen? Misschien moeten we per e-mail verdergaan als dit niet werkt?

Evilcomputing

Senior Member
Heeft iemand een wat gedetailleerdere omschrijving en/of een paar foto's van hoe je de veren met krimpkous vastmaakt aan de dempers? Ik zie het nog niet helemaal voor me...

Ik heb er geen fotos van, maar kan je wel precies vertellen hoe :)

Krimpkous precies op de maat van de stempelveer, de lengte wat langer (behoorlijk lang, want het krimpt :D
Over de stempelveer, de rest over de demper. Fohn erbij en laten krimpen.
Past precies, mocht je het toch nog niet vertrouwen, pak je wat zwarte tape en zit zeker alles vast.

MoZe

Lid
Aaaah, OK!
De krimpkous gaat over de complete veer. Ik dacht dat je hem over de hele spiraal heenschoof (dus een veel kleinere diameter krimpkous).

Thx, ik weet genoeg.

MoZe

Lid
Ze zitten erop!
Helaas hebben mijn gasveren teveel druk verloren en gaat de klep dus maar een klein stukje open. Weet iemand of de gasveren zijn bij te vullen?

Ik heb mijn krimpkous nog niet gekrompen, maar vraag me ook een beetje af of de veer daar niet te stijf van wordt? Wat is jullie ervaring? En andersom: als de krimpkous iedere keer wordt ingedrukt en uitgerekt, scheurt hij dan niet heel snel kapot?

Bovenaan Onderaan