Dus! Naar de garagist geweest want m'n "gelieve te tanken lampje" begon te branden na exact 550km te rijden. Ik zat toen aan een gemiddeld verbruik sinds tanken van 6,5l/100km. Een snelle berekening levert me op dat ik dan 35,75l heb verbruikt en er mij nog 14,25 liter rest, aan het huidige verbruik kon ik dus nog 219km rijden een totaal van 769km.
Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en ben richting m'n dealer gegaan. Ik leg hem daar voor de 2de maal het probleem uit en dat ik het niet kan slikken dat na 550km gereden mijn lampje al staat te branden. Ook liet ik hem weten dat ik op de hoogte ben van de 7l reserve in de tank en ook liet ik hem verstaan dat er in het boekje staat dat van zodra dat lampje gaat branden je begint aan je reserve.
Nu, de auto binnen, op de brug, aan de computer, ontluchting van de tank enz enz... De garagist komt na een kleine 30min terug met een nieuwe berekening. Die liet me weten van kijk, op onze computer kunnen we zien dat je bij je laatste tankbeurt de tank maar hebt gevuld tot aan de 47,5l. Heel eigenaardig, daar ik het pistool 3/4x heb doen afspringen, net zoals ik de eerste maal deed toen ik m'n wagen kreeg en toen kon er 49,5l in, nu maar 42l. Ook kon hij zien op zijn computer dat er in de tank nog exact 8,2l aanwezig was. (Volgens mij al 1,2l te vroeg op rood dan, maar tot daar). Ik was iets te kwaad en zijn papiertje waar hij mee kwam was een geharrewar aan berekeningen. Ik ben in m'n auto gestapt en gewoon vertrokken, mezelf kennende zou ik me toch laten gaan in een al te domme discussie.
Nu ik echter op mijn gemak thuis ben en de cijfers er weer bij haal kan zijn berekening toch ook niet kloppen? Toen ik bij de garagist stond brande m'n lampje al 20km lang oranje. Dus 570km gereden, aan een verbuik van 6,4l/100km toen ik bij hem kwam, wil zeggen dat ik 36,48 liter heb verbruikt. Als ik daar zijn 8,2 liter bij tel die nog in de tank rest kom ik aan een totaal pakket van: 44,68l. Lijkt het er mij toch op dat er 5l gaan vliegen dan is?
De huidige stand toen ik gisteren naar huis reed is als volgt:
Wijzertje volledig plat na 627km te hebben gereden. Een gemiddeld verbruik van 6,5 wil dus zeggen een verbuik van 40,755 liter... als ik de tank maar heb gevuld tot aan de 47,5 liter wil dat zeggen dat ik nog steeds een kleine 5l over heb... Lijkt me toch serieus mis te lopen?
Ik ga nog maar eens terug, tot ze het snappen. Ik heb ze overigens ook dit forum aangeraden. Benieuwd of ze meelezen nu.