Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

EdK

Forumguru
't Is ook maar net waar je een probleem van maakt, hè... :)

(Beetje blijven hoofdrekenen onderweg houdt het brein ook lenig - kun je niet jong genoeg mee beginnen en je hebt er op latere leeftijd nog plezier van!)
Wel ik heb t probleem dan niet met de brandstof maar wel met de ruitenwisser tank met inhoud meter
Tank is 5 liter en als me lampje gaat branden van leeg pak ik me jerrycan van 5 liter en ga me tankie vullen en elke keer hou ik een liter over in de jerrycan omdat er nog geen 5 liter inkan !!
En dat is wel zo irri !!
 

Canon-Eye

Forumguru
Gelukkig weet ik niet hoe groot mijn RWV-tankje is.
Ik heb vloeistof uit geconcentreerde voorraad verdund naar literflessen gebruiksklaar spul. Daarvan heb ik er twee achterin liggen als noodvoorraad, de rest staat in een krat in de garage.
Dus áls dat lichtje aan gaat, dan pak ik er een paar uit de garage en vul gewoon bij tot het randje. Maar zover komt het eigenlijk zelden of nooit, want ik heb 't meestal al een keertje bij een tussentijdse controle bijgevuld.
 

serum

Forumguru
Ben ook nieuwsgierig wat ik met de greenline 'score'. Het is met een passat B7 sedan met 2.0tdi 140pk. Vind het vooral erg ontspannend rijden. Als ik de behoefte heb me uit te leven, pak ik de fiets wel. Fysieke inspanning werkt lekker ontnuchterend.
 
Dat lijkt erop, met nog 40 km actieradius 47,5 liter tanken... :-)
hysehu7y.jpg
6ehyvu7y.jpg
 

woutur

Lid
Op vakantie nog redelijk peentjes gezweet toen de naald op het laatste rode streepje stond. Bij de pomp ging er echter nog 45.38 liter in. Voel me nu minder angstig als de naald in het rode gebied komt..
 

TedVlemmings

Forumguru
Vandaag ook dit 'probleem' bij mij opgevallen. In het boekje staat dat de O3 een tank heeft van +- 50 liter en dat het reservelampje gaat branden bij 7 liter over. Vanochtend ging mijn lampje branden, actieradius 95km, eenmaal op het werk was dit nog zo'n 50. Hiermee haal ik het dus niet om naar huis te rijden, dus ik ga tanken, krijg ik er nog geen 42 liter in. Actieradius van 50L is maximaal 3 liter, wat wil zeggen dat ik er toch echt zo'n 47 in had verwacht. Waar zijn die 5 liters die tussen de 42 en 47 in liggen gebleven :sterretjes:?
 

Fiek

Lid
Hallo allemaal,

Ik rij sinds een week een OIII 1.6 tdi 110 pk en heb voor het eerst getankt met 50 km actieradius over. Ik heb er exact 43.8 liter in gekregen. Ik heb op de eerste tank 756 km gereden.
Inmiddels weer getankt en de score is stukken beter dan de vorige keer:

Aantal km gereden: 899
Actieradius: 75 km
Getankt: 42,78 ltr
 

TedVlemmings

Forumguru
Dit zitten er dus gewoon nog in - toch? :pieker:
Wat jij nog niet wist, is dat de actieradius gewoon door blijkt te tellen tot min zoveel...
Dat lijkt me ook, en inderdaad wist ik niet. Volgende keer toch maar eens proberen om door te rijden tot het echt spannend begint te worden! Helemaal droog rijden zit ik natuurlijk ook niet op de wachten.
 
Dus! Naar de garagist geweest want m'n "gelieve te tanken lampje" begon te branden na exact 550km te rijden. Ik zat toen aan een gemiddeld verbruik sinds tanken van 6,5l/100km. Een snelle berekening levert me op dat ik dan 35,75l heb verbruikt en er mij nog 14,25 liter rest, aan het huidige verbruik kon ik dus nog 219km rijden een totaal van 769km.

Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en ben richting m'n dealer gegaan. Ik leg hem daar voor de 2de maal het probleem uit en dat ik het niet kan slikken dat na 550km gereden mijn lampje al staat te branden. Ook liet ik hem weten dat ik op de hoogte ben van de 7l reserve in de tank en ook liet ik hem verstaan dat er in het boekje staat dat van zodra dat lampje gaat branden je begint aan je reserve.

Nu, de auto binnen, op de brug, aan de computer, ontluchting van de tank enz enz... De garagist komt na een kleine 30min terug met een nieuwe berekening. Die liet me weten van kijk, op onze computer kunnen we zien dat je bij je laatste tankbeurt de tank maar hebt gevuld tot aan de 47,5l. Heel eigenaardig, daar ik het pistool 3/4x heb doen afspringen, net zoals ik de eerste maal deed toen ik m'n wagen kreeg en toen kon er 49,5l in, nu maar 42l. Ook kon hij zien op zijn computer dat er in de tank nog exact 8,2l aanwezig was. (Volgens mij al 1,2l te vroeg op rood dan, maar tot daar). Ik was iets te kwaad en zijn papiertje waar hij mee kwam was een geharrewar aan berekeningen. Ik ben in m'n auto gestapt en gewoon vertrokken, mezelf kennende zou ik me toch laten gaan in een al te domme discussie.

Nu ik echter op mijn gemak thuis ben en de cijfers er weer bij haal kan zijn berekening toch ook niet kloppen? Toen ik bij de garagist stond brande m'n lampje al 20km lang oranje. Dus 570km gereden, aan een verbuik van 6,4l/100km toen ik bij hem kwam, wil zeggen dat ik 36,48 liter heb verbruikt. Als ik daar zijn 8,2 liter bij tel die nog in de tank rest kom ik aan een totaal pakket van: 44,68l. Lijkt het er mij toch op dat er 5l gaan vliegen dan is?

De huidige stand toen ik gisteren naar huis reed is als volgt:



Wijzertje volledig plat na 627km te hebben gereden. Een gemiddeld verbruik van 6,5 wil dus zeggen een verbuik van 40,755 liter... als ik de tank maar heb gevuld tot aan de 47,5 liter wil dat zeggen dat ik nog steeds een kleine 5l over heb... Lijkt me toch serieus mis te lopen?

Ik ga nog maar eens terug, tot ze het snappen. Ik heb ze overigens ook dit forum aangeraden. Benieuwd of ze meelezen nu.
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2014-01-24 at 14.30.01.png
    Screen Shot 2014-01-24 at 14.30.01.png
    588,3 KB · Weergaven: 36
OIII GLBL HB... mijn meter geeft aan dat de tank leeg is, terwijl de auto net is afgetankt! Win ik de wedstrijd van grootste afwijking? :)
 

thekawa

Forumguru
15km over volgens bc en kreeg er met veel keer navullen 45,54 l in. Dus zeg 3,5l over als die op 0 staat.. geen vag waardes maar tevrede mee.
 

portefam

Actief lid
Als de bc te weinig aangeeft, kan ik nog veel meer km maken op een tank diesel.
 

Bijlagen

  • 2014-01-24 17.49.42.png
    2014-01-24 17.49.42.png
    739,9 KB · Weergaven: 65

EdK

Forumguru
Misschiem moeten jullie het lid w.r de forum jurist eens een pb sturen en collectief een proces beginnen richting pon.
Want alleen worden jullie één voor één gewoon afgescheept met een dealer berekening..:lezen:
 
Bovenaan Onderaan