Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Joske

Forumguru
iemand idee of de Golf 7 hetzelfde probleem heeft? maw of het platformgebonden is of werkelijk een Octavia issue is?
 

Remakil

Forumguru
Ach ja, ik maak me er niet druk om ;) Als je weet wat de afwijking is dan is het probleem opgelost toch?
Ik heb er ook niet zoveel moeite mee, heb nog geen auto gehad waarmee ik stil viel bij 0 km actieradius...
De Auto's die ik voor de O3 had gaven allemaal 0 aan en dan kon ik nog een aardig stuk doorrijden (tussen de 50 en 100 km). Dus zelf boeit me dit niet zoveel, ik tank als het me uitkomt en aangezien ik hier op de zaak een pompstation in de straat heb waar we een kortingspas hebben. Tank ik meestal op donderdagmiddag, omdat ik vrijdags vrij ben en het weekend een volle tank wil hebben... ;)
 

VWim

Forumguru
Ach ja, ik maak me er niet druk om ;) Als je weet wat de afwijking is dan is het probleem opgelost toch?
Als ze bij Pon weten wat de afwijking is kunnen ze het oplossen!

Vooral in het geval van afwijkend gebruik kun je namelijk niet meer vertrouwen op de reguliere afwijking. Ik noem dan bijvoorbeeld een situatie waarbij er een zware of grote aanhanger/caravan achter hangt of bij gebruik van een fietsendrager gecombineerd met hogere snelheden.
 

Jedewe

Forumguru
Vind het toch best luxe afwijking ;)
Bij mijn huidige auto, (Honda Civic Hybrid), gaat de tanklamp branden, soort van halogeen in je bakkes, en krijg ik er zeker wel 38 liter in, (50 liter tank) en kan ik met een "zware voet" zeker nog 150 km rijden ....
 

Canon-Eye

Forumguru
Tank ik meestal op donderdagmiddag, omdat ik vrijdags vrij ben en het weekend een volle tank wil hebben... ;)
Herkenbaar. Ik reed ooit een van dienstwege verstrekte Audi 80D (1985, zo'n vierkante) met 70 liter tank. Op vrijdagochtend gooide ik die vol bij de bedrijfspomp - niet omdat het nodig was, maar gewoon omdat het vrijdag was. Kon ik weer minstens zo'n 1200 à 1300km vooruit.
Het metertje (meer had ik niet) stond dan meestal overigens nog wel op ruim een kwart over... :)
 
Ik heb nog nooit een benzinemeter gezien die exact het juiste aangeeft .......is toch ook een indicatie voor de gebruiker?
Ik heb afgelopen maandag getankt, bc gaf aan 16.8 km per liter. Uiteindelijk heb ik 16.7 km per liter gereden. Bij het tanken na de 1e klik stoppen met tanken, want zodra je probeert er meer in te proppen hoe meer de bc gaat afwijken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij het tanken na de 1e klik stoppen met tanken, want zodra je probeert er meer in te proppen hoe meer de bc gaat afwijken.
De afwijking van de bc heeft daar niet zoveel mee te maken. Of je nu altijd bij de eerste klik stopt, of altijd na de eerste klik afrondt op de eerstvolgende hele liter, of altijd probeert om 'm tot het randje te vullen: er kunnen (en zullen dus ook) toch altijd verschillen optreden door een iets andere stand van de auto, een achtergebleven luchtbel, iets meer of minder schuim op de diesel, etc.
De enige manier om die verschillen "weg te nivelleren" is, het verbruik cumulatief bekijken over een groot aantal tankbeurten.

Het gemiddelde verbruik (en ook het actuele verbruik trouwens) volgens de bc wordt niet gemeten aan de tankinhoud, maar door wat er verstookt wordt. Dat houdt hij bij over een beperkt (mij niet bekend) aantal laatst-gereden kilometers. Die waarde wordt vervolgens weer gebruikt om een schatting te maken van de resterende actieradius op basis van de resterende tankinhoud - en dat laatste gaat blijkbaar nogal eens mis bij bepaalde voertuigen...

Ik heb nog nooit een boordcomputer meegemaakt die consequent een redelijk accuraat gemiddeld verbruik produceert. Een en dezelfde bc kan afwijkingen zowel naar boven als naar beneden vertonen - maar het valt me wel op dat ze als regel uiteindelijk allemaal gemiddeld structureel zuiniger waarden tonen dan de gemeten werkelijkheid.

Zie overigens ook nog hier.
 

Rick

Senior Member
Het gemiddelde verbruik (en ook het actuele verbruik trouwens) volgens de bc wordt niet gemeten aan de tankinhoud, maar door wat er verstookt wordt. Dat houdt hij bij over een beperkt (mij niet bekend) aantal laatst-gereden kilometers.
Mwa dat laatste lijkt me niet. Volgens mij haal je twee zaken door elkaar: actieradius en gemiddeld verbruik. Voor actieradius geldt wat je zegt. Hij kijkt naar laatste 50km. Bij gemiddeld verbruik hebben die laatste kilometers er niks mee te maken en wordt er gewoon gekeken vanaf start (van rit, na tanken of langdurig) wat er wordt verstookt. Hoe dit laatste gebeurt weet ik niet. Ik vermoed door de brandstof te meten die door de leiding stroomt. Zelfde methode als die voor het actuele verbruik.
 

VWim

Forumguru
Wat is het verband tussen de luchtmassa en de brandstofstroom? Een diesel werkt op een lucht overschot....

De PD wist destijds precies hoeveel gram er per slag werd ingespoten. Ik veronderstel dat de CR dit ook weet. Dan is het bepalen van het verbruik niet zo moeilijk meer.
 

stradje

Actief lid
De enige manier om die verschillen "weg te nivelleren" is, het verbruik cumulatief bekijken over een groot aantal tankbeurten.
Ik ben nu 3 tankbeurten onderweg en de waarde "nivelleert" zich vooralsnog rond 15% te gunstige weergave van het gebruik. Als ik de ingenieur was die dat heeft ontworpen zou ik niet trots op mezelf zijn.

Ik zie dat jij de Fabia Greenline rijdt, mijn voorganger. Die was gemiddeld redelijk "in de prik". Daarom stoort die onnauwkeurigheid van de Octavia des te meer.
 

MeneerB

Forumguru
Als ik de ingenieur was die dat heeft ontworpen zou ik niet trots op mezelf zijn.

Geloof me, die ingenieur die weet precies wat het probleem is en hoe dit op te lossen is, maar mag dit niet van het management. (is te duur of kost extra werk)

De correcte zin zou moeten zijn "Als ik de verantwoordelijke manager was zou ik niet trots zijn op het feit dat ik die ingenieur verrot gescholden heb toen hij met de eerste , achteraf betere, oplossing kwam"

nee hoor , geen frustratie ...... :pieker:

On topic: bij mij zie ik een afwijking van maximaal 3%
 

Canon-Eye

Forumguru
...en als extra voor de echte diehard-doorrijders dan nog zo'n nostalgisch reservekraantje uit de kever 1200N (tot begin jaren '70) om de allerlaatste 5 liter vrij te geven? :D
 

Remakil

Forumguru
Van mij mag dat gehele systeem eruit gehaald worden bij de O4
Gewoon een dagteller en een lampje tank haast leeg.
Lekker back to basis en geen gezeur over een litertje eerder of later tanken of iets langer of korter door kunnen rijden.

En dit is dan bericht 702
Tja, een mens moet wat te klagen hebben schijnt. Tijd is geld en 3x meer tanken op jaarbasis is schokkend eejj...

Het moet maximaal, omdat het moet kunnen. Mij maakt die 100 km meer of minder ook niets uit. Vind het drama om niets, maar men heeft nu eenmaal het recht op drama... ;)
 

EdK

Forumguru
Ach jaren terug sprak ik een surinaamse heer en die vertelde mij dat als een hollander niet meer moppert ( hij gebruikte het K woord ) dan is deze ziek.

Dus maw zitten wel allemaal gezonde hollanders hier op het forum :deuk:

bericht 707
 
Bovenaan Onderaan