Ik heb er ook niet zoveel moeite mee, heb nog geen auto gehad waarmee ik stil viel bij 0 km actieradius...Ach ja, ik maak me er niet druk om Als je weet wat de afwijking is dan is het probleem opgelost toch?
Als ze bij Pon weten wat de afwijking is kunnen ze het oplossen!Ach ja, ik maak me er niet druk om Als je weet wat de afwijking is dan is het probleem opgelost toch?
Herkenbaar. Ik reed ooit een van dienstwege verstrekte Audi 80D (1985, zo'n vierkante) met 70 liter tank. Op vrijdagochtend gooide ik die vol bij de bedrijfspomp - niet omdat het nodig was, maar gewoon omdat het vrijdag was. Kon ik weer minstens zo'n 1200 à 1300km vooruit.Tank ik meestal op donderdagmiddag, omdat ik vrijdags vrij ben en het weekend een volle tank wil hebben...
Ik heb afgelopen maandag getankt, bc gaf aan 16.8 km per liter. Uiteindelijk heb ik 16.7 km per liter gereden. Bij het tanken na de 1e klik stoppen met tanken, want zodra je probeert er meer in te proppen hoe meer de bc gaat afwijken.Ik heb nog nooit een benzinemeter gezien die exact het juiste aangeeft .......is toch ook een indicatie voor de gebruiker?
De afwijking van de bc heeft daar niet zoveel mee te maken. Of je nu altijd bij de eerste klik stopt, of altijd na de eerste klik afrondt op de eerstvolgende hele liter, of altijd probeert om 'm tot het randje te vullen: er kunnen (en zullen dus ook) toch altijd verschillen optreden door een iets andere stand van de auto, een achtergebleven luchtbel, iets meer of minder schuim op de diesel, etc.Bij het tanken na de 1e klik stoppen met tanken, want zodra je probeert er meer in te proppen hoe meer de bc gaat afwijken.
Mwa dat laatste lijkt me niet. Volgens mij haal je twee zaken door elkaar: actieradius en gemiddeld verbruik. Voor actieradius geldt wat je zegt. Hij kijkt naar laatste 50km. Bij gemiddeld verbruik hebben die laatste kilometers er niks mee te maken en wordt er gewoon gekeken vanaf start (van rit, na tanken of langdurig) wat er wordt verstookt. Hoe dit laatste gebeurt weet ik niet. Ik vermoed door de brandstof te meten die door de leiding stroomt. Zelfde methode als die voor het actuele verbruik.Het gemiddelde verbruik (en ook het actuele verbruik trouwens) volgens de bc wordt niet gemeten aan de tankinhoud, maar door wat er verstookt wordt. Dat houdt hij bij over een beperkt (mij niet bekend) aantal laatst-gereden kilometers.
Ik ben nu 3 tankbeurten onderweg en de waarde "nivelleert" zich vooralsnog rond 15% te gunstige weergave van het gebruik. Als ik de ingenieur was die dat heeft ontworpen zou ik niet trots op mezelf zijn.De enige manier om die verschillen "weg te nivelleren" is, het verbruik cumulatief bekijken over een groot aantal tankbeurten.
Als ik de ingenieur was die dat heeft ontworpen zou ik niet trots op mezelf zijn.
Tja, een mens moet wat te klagen hebben schijnt. Tijd is geld en 3x meer tanken op jaarbasis is schokkend eejj...Van mij mag dat gehele systeem eruit gehaald worden bij de O4
Gewoon een dagteller en een lampje tank haast leeg.
Lekker back to basis en geen gezeur over een litertje eerder of later tanken of iets langer of korter door kunnen rijden.
En dit is dan bericht 702