Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

henriz

Forumguru
@Remakil
Dat ga ik ook eens proberen, na de klik langzamer tanken.
Ik ben wel benieuwd hoe jij die 65 km hebt afgelegd; in de Alpen met de caravan en de airco vol aan? ;)
 

Remakil

Forumguru
@Remakil
Dat ga ik ook eens proberen, na de klik langzamer tanken.
Ik ben wel benieuwd hoe jij die 65 km hebt afgelegd; in de Alpen met de caravan en de airco vol aan? ;)
Gewoon met een snelheid van 130 tot 140 km/u op de snelweg met ff een sprintje op een geheel leeg stuk naar de 210 km/u op de teller...

Geen zweetdruppeltje op m'n hoofd hoor... ;)
 
VWim, zijn jullie ondertussen al verder komen met het zoeken naar de oorzaak?

Even een kort berichtje over wat men bij De Waal heeft gedaan. Vlotter is uitgebouwd en getest. Er zou iets fout zijn met de vlotter en daarom is deze vernieuwd. Het is nu even afwachten of dit de oplossing is. Daarover is men ook bij De Waal nog niet helemaal zeker. Als dit niet de oplossing is gaan ze zeker verder kijken. We gaan zien hoe het af gaat lopen, maar gezien de benadering van de dealer heb ik er wel vertrouwen in.
 

VWim

Forumguru
Ja, bericht van de werkplaats anex Pon: Het betreft een producteigenschap die bedoeld is om de motor te beschermen. Ik kreeg één of ander kletsverhaal over hoge inspuitdrukken en het risico van het eventueel zonder brandstof te komen staan. Aangegeven dat ik het niet geloofwaardig acht en dat dit opmerkelijk is daar het probleem zich niet voordeed bij mijn eerdere auto met vrijwel dezelfde 1.6TDI. Eerdere motor was een CAYC, de huidige is volgens mij een CLHA. Kan iemand nazien wat het verschil is in inspuitdruk?

Werkplaatschef zou terugkoppelen aan Pon en bericht volgt, wordt vervolgt....

Iemand een idee of dit tankprobleem ook speelt bij de Leon, A3 en Golfbroertjes? Dat zou de verklaring omtrent veiligheid namelijk behoorlijk onderuit schoffelen.
 

Remakil

Forumguru
Nou, laat ik het zo zeggen...
Ik heb nog nooit een auto gehad die leeg was bij actieradius 0...

Mijn Ibiza niet, de 3008 niet, de Fabia niet en de PR Cruiser niet. Zowel benzine als diesel lieten me altijd minstens 50 km verder rijden. Dus ik zie het probleem dan ook niet... ;)
 

VWim

Forumguru
Je hebt gelijk, alleen het verschil is wel dat wanneer in mijn vorige auto's op de tankmeter werd aangegeven dat hij leeg was er dan tenminste de volledige opgegeven tankinhoud kon worden bijgetankt. Wanneer ik nu ga tanken wanneer het tanklampje net brand dan red ik het net om een liter of 40 bij te tanken. Dat is een hoeveelheid die ik in een A of B segmenter verwacht en toch zeker niet in het C segment.
 

turboturbo

Forumguru
Eens. Het aantal liters dat als reserve gehateerd wordt is een relatief erg veel.
 
Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
Tja, ook dat probleem ken ik niet...
Meestal als ik rond 0 zit gaat er 44-45 liter in, voor hij afslaat en dan wacht ik een paar seconden en tank er 2 liter bij op een rustiger tempo en dat past precies. Laatst had ik ca. 70 km doorgereden en toen ging er op die manier 49,95 liter in... mij hoor je dus niet klagen... ;)
 

VWim

Forumguru
Prachtig, en ga nu eens tanken gelijk nadat je tanklampje gaat branden. Dat is het moment dat je feitelijk in reserve bent gekomen. Alle liters die je nu niet kunt tanken is je reservetank + dan nog een liter of 2 a 3 die niet is opgegeven maar die normaal gesproken wel in je tank past.

Ik vind het overigens onbegrijpelijk dat jij het normaal vindt dat je in een tank waarvan de meter aangeeft dat je nog 0 km te rijden hebt er nog ruim 10%!! van de totale hoeveelheid in de tank aanwezig is.

Voor zover ik kan nagaan wil je dit probleem (net als PON overigens) stelselmatig bagatelliseren. Ik vraag me af welke reden je daarvoor hebt. :pieker:
 

CharlesTucker

Forumguru
Nou, laat ik het zo zeggen...
Ik heb nog nooit een auto gehad die leeg was bij actieradius 0...
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar heb sterk het idee dat bij m'n O2 (1.6TDI) de tank wel degelijk leeg zal zijn als ik bij de 0 km actieradius uitkom. Dit werd me ook bij aflevering zo uitgelegd.

Waarom denk ik dat dat klopt: gisteren weer eens getankt, na 1121 km gereden te hebben. de BC gaf nog een actieradius van ruim 130km aan. Er ging bijna 49 liter in, dat betekent dus dat er nog ruim 6 liter inzat, omdat de O2 een 55 liter tank heeft). Die tank zou 130km verder dus echt wel vrijwel leeg geweest zijn (4.6 liter/100km). De wijzer stond op de grens van het rode vlakje, het waarschuwingslampje lampje brandde nog (net) niet. Uit ervaring weet ik dat die waarschuwing wel snel gekomen zou zijn. Dit sommetje heb ik bij eerdere tankbeurten ook wel gemaakt, klopt altijd.

Wat mij betreft is dit zoals het hoort, en wat ik hier over de O3 (1.6TDI) lees zou ik persoonlijk wel degelijk als een probleem ervaren, praktisch gezien scheelt het toch een dikke 200km actieradius (en zo leuk is tanken niet, dus dat doe ik het liefst zo weinig mogelijk).
 

Oogje

Senior Member
In mijn O3 2.0 TDI heb ik twee maal getankt, beide keren kort na de melding, dus kort na het eerste rode streepje. Volgens de boordcomputer had ik toen beide keren nog zo'n 70 km kunnen maken. Beide keren ging er 40 liter in. Ik denk dat als ik door rijd naar het tweede rode streepje (dus wanneer de naald aangeeft dat de tank echt leeg zou zijn), dat ik er dan bijna 45 liter in zou krijgen. Lijkt me dus dat mijn tank, rekening houdend met de 7l reserve, en de inhoudsindicatie, gewoon klopt.

(overigens had ik er beide keren 700 km in gemaakt, hetgeen goed overeenkomt met het door de boordcomputer aangegeven gemiddelde verbruik van 1 op 17,5)
 

Arnoldotje

Forumguru
Nou lijkt mij dat wat je hier schetst niet te kloppen.
Je zegt kort na de melding nog een actieradius van 70 km te hebben.
Je tankt vervolgens 40 liter, dus er zit nog 10 liter in de tank.
En met die tien liter haal je dus maar 70 km met een verbruik van 1:17,5?

Hoe ik ook reken, ik krijg het niet kloppend....
 

Oogje

Senior Member
Nou lijkt mij dat wat je hier schetst niet te kloppen.
Je zegt kort na de melding nog een actieradius van 70 km te hebben.
Je tankt vervolgens 40 liter, dus er zit nog 10 liter in de tank.
En met die tien liter haal je dus maar 70 km met een verbruik van 1:17,5?

Hoe ik ook reken, ik krijg het niet kloppend....
Er zit een reserve van 7 liter in de tank. Die wordt dus niet meegerekend in de resterende kilometers. Het uitgangspunt voor de te rijden kilometers is dus 43 liter.

Op ongeveer 40 liter krijg ik de melding dat ik een pomp op moet gaan zoeken. De wijzer staat dan bij het eerste rode streepje, als de schaalverdeling van de brandstofmeter klopt, zit er dan nog 1/8 in de tank (+ de reserve 7).

Als ik door zou rijden tot actieradius 0, dus tot 43 liter gebruik, zou ik zo'n 750 kilometer hebben gereden. Daarna kan ik de 7 liter reserve dus nog aanspreken, die reserve is en om die reden niet in de (reguliere) actieradius meegenomen wordt.

Volgens de boordcomputer rijd ik 1 op 17,5. Doe dat maal de 43 liters die getankt worden en ik zit op de 750 kilometer. Ergo: mijn meter klopt.
 

Remakil

Forumguru
Prachtig, en ga nu eens tanken gelijk nadat je tanklampje gaat branden. Dat is het moment dat je feitelijk in reserve bent gekomen. Alle liters die je nu niet kunt tanken is je reservetank + dan nog een liter of 2 a 3 die niet is opgegeven maar die normaal gesproken wel in je tank past.

Ik vind het overigens onbegrijpelijk dat jij het normaal vindt dat je in een tank waarvan de meter aangeeft dat je nog 0 km te rijden hebt er nog ruim 10%!! van de totale hoeveelheid in de tank aanwezig is.

Voor zover ik kan nagaan wil je dit probleem (net als PON overigens) stelselmatig bagatelliseren. Ik vraag me af welke reden je daarvoor hebt. :pieker:
Je reserve begint niet als de lamp gaat branden. Dan staat de meter net in het rode gebied. Je reserve begint onderaan het rode gebied...

Welke reden ik heb? Er is wat mij betreft geen probleem, dat anderen er wel een probleem van maken is wat anders. Moeten ze zelf weten. Zoals ik het zie, is er geen probleem en het feit dat ik na 0 nog 70 km kan rijden geeft aan dat ik gelijk heb. Reserve begint bij 0...

Met de Ibiza die ik hiervoor had idem. Sprong hij vlak voor huis op 0, reed ik de volgende dag gewoon 70 km naar de zaak en daar tanken. En dat met een 45 liter tank...

Zelfs met de Fabia 1.4 benzine uit 2006 kon dat. Dus vertel mij maar dat ik gek ben en jouw probleem bagatelliseer net als Skoda. De praktijk bewijst mijn gelijk en dat is waarom ik er geen probleem in zie!

Dat jij denkt dat reserve begint bij een brandend lampje en aan het begin van het rode gebied, verklaart waarom jij er een probleem van maakt. Ik heb een andere visie en ik merk steeds dat ik daarmee gelijk heb. Heb immers nog nooit zonder brandstof gestaan, terwijl ik na 0 nog doorreed... ;)
 

Jstruijk

Senior Member
Je reserve begint niet als de lamp gaat branden. Dan staat de meter net in het rode gebied. Je reserve begint onderaan het rode gebied...
Volgens het boekje begint de reserve toch echt zodra je het rode gebied bereikt. Zie pagina 13
De tankinhoud bedraagt circa 50 liter. Als de brandstofvoorraad het reservegebied
bereikt (de wijzer bereikt het rode gedeelte van de schaal), gaat het controlesymbool branden »
 

CharlesTucker

Forumguru
Er zit overduidelijk een groot verschil in de manier waarop de actieradius bepaald wordt tussen de O2 en de O3. Of dat een probleem is of niet moet uiteraard iedereen voor zichzelf uitmaken.

Op mij komt het over als dat bij de O2 de "reserve" wel meegenomen wordt bij de bepaling van de resterende actieradius, bij de O3 niet. Iemand heeft een paar berichtjes hiervoor gemeld wat volgens Skoda daarvoor de reden is.

Als ik zou overstappen van een O2 naar een O3 zou dat voor mij wel flink wennen zijn. Ik ben nu gewend om ruim voor de 0km actieradius te gaan tanken, en dat moet ik ook, bij 0 stopt ie. Met de O3 kun je kennelijk prima doorrijden tot de 0km, en daarna pas eens rustig op zoek gaan naar een nieuwe voorraad diesel. Ik zou me die laatste km's niet lekker voelen trouwens in de auto. Dus waarschijnlijk zeker in het begin zou ik toch vroeg gaan tanken (waarmee de actieradius dan wel flink korter is dan van de O2). Ik zou het persoonlijk dus wel degelijk als een probleem zien, maar geen groot probleem.
 

Arnoldotje

Forumguru
@Jstruijk Jij geeft het enige juiste antwoord, namelijk dat de reserve begint zodra het lampje gaat branden.
Is reeds meerdere malen in dit topic duidelijk gemaakt.
Dat anderen dit niet als probleem zien, moeten ze zelf weten.
Van mij krijgen ze niet alleen ongelijk, ze hebben het ook.

Over mogelijke oplossingen? Die gaat er niet komen met de kop-in-het-zand-tactiek van PON.
Wel krijg je een helebullshit. Onzin als producteigenschap enzo.
Maar ja, als je niet mans genoeg bent om je dealer meteen met tegenargumenten om de oren te slaan, dan komt die er mee weg ook nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim

Oogje

Senior Member
De oplossing voor PON ligt dan voor de hand: wijzig de handleiding zodat er staat:

"Zodra het eind van de brandstofvoorraad volgens de teller is bereikt, wordt de reserve van 7l aangesproken."

Problem solved.
 
Bovenaan Onderaan