Digitale weergave van allerlei waarden suggereert een nauwkeurigheid die in de praktijk zelden of nooit bereikt kan worden.
Neem nou de actieradius: die wordt berekend op basis van het gemiddelde verbruik over de laatste X km. Maar, zoals wel vaker, geldt ook hier dat "in het verleden behaalde resultaten geen garantie [bieden] voor de toekomst"...
Dat is alvast één reden om in de brandstoftank een hoeveelheid tot "reserve" te benoemen.
Een andere reden zou kunnen zijn dat de feitelijke afstand tot het eerstvolgende tankstation wel eens kan tegenvallen - bv. omdat ze net de bodem aan het saneren zijn op de plek waar je van plan was om te gaan tanken, wat je nog niet wist...
Voor de resterende inhoud in liters geldt eveneens dat een digitale aanduiding een nauwkeurigheid suggereert die zo'n systeem heel lastig of helemaal niet kan bieden, tenzij je brandstoftank een mooie cilinder- of rechthoekige blokvorm heeft - hetgeen niet het geval is. Gezien de plaats waar die tank moet worden weggemoffeld (ergens bij de achteras, zo laag mogelijk, rekening houdend met de ophanging en allerlei andere noodzakelijke ijzerwaren) heeft-ie een nogal grillige vorm. Dat komt de nauwkeurigheid van de "meting" niet ten goede; logisch dat de fabrikant dan een beetje aan de veilige kant zal blijven.
Kortom: het blijft uiteindelijk toch een tamelijk globale aanduiding. Die
kunnen we gebruiken - maar dan toch altijd in combinatie met ons eigen boerenverstand en onze opgebouwde ervaring.
Maar ja, dan moeten we dus ineens toch weer zélf gaan denken. Misschien zit dáár wel het
echte probleem?