Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

MeneerB

Forumguru
het probleem is dat als je gaat tanken direct na aangaan lampje (range 95 km) er maar 39 liter diesel ingaat.

rij je nog flink door na range nul (gisteren ruim 60km) dan krijg ik er 47 liter in.

de tank is 50 liter.

50 liter - 39 liter = 11 liter

11 liter is NIET minder dan circa 7 liter

dat is het probleem.

Je probleem is dat het metertje afwijkt..... reken maar na: nog 95+60km door gereden = bijna 8 liter (bij 1:20)
39liter bij aangaan lampje + 8 liter die er zeker nog in zit en voila.... precies de 47l die je getankt hebt.
Je had nog eens 60km door kunnen rijden. Stond je stil na die 1e 60km ?
En het metertje stond toch helemaal onderin het rode gebied op het moment dat de 60km begon?

Canon-Eye

Forumguru
Digitale weergave van allerlei waarden suggereert een nauwkeurigheid die in de praktijk zelden of nooit bereikt kan worden.

Neem nou de actieradius: die wordt berekend op basis van het gemiddelde verbruik over de laatste X km. Maar, zoals wel vaker, geldt ook hier dat "in het verleden behaalde resultaten geen garantie [bieden] voor de toekomst"...
Dat is alvast één reden om in de brandstoftank een hoeveelheid tot "reserve" te benoemen.
Een andere reden zou kunnen zijn dat de feitelijke afstand tot het eerstvolgende tankstation wel eens kan tegenvallen - bv. omdat ze net de bodem aan het saneren zijn op de plek waar je van plan was om te gaan tanken, wat je nog niet wist...

Voor de resterende inhoud in liters geldt eveneens dat een digitale aanduiding een nauwkeurigheid suggereert die zo'n systeem heel lastig of helemaal niet kan bieden, tenzij je brandstoftank een mooie cilinder- of rechthoekige blokvorm heeft - hetgeen niet het geval is. Gezien de plaats waar die tank moet worden weggemoffeld (ergens bij de achteras, zo laag mogelijk, rekening houdend met de ophanging en allerlei andere noodzakelijke ijzerwaren) heeft-ie een nogal grillige vorm. Dat komt de nauwkeurigheid van de "meting" niet ten goede; logisch dat de fabrikant dan een beetje aan de veilige kant zal blijven.

Kortom: het blijft uiteindelijk toch een tamelijk globale aanduiding. Die kunnen we gebruiken - maar dan toch altijd in combinatie met ons eigen boerenverstand en onze opgebouwde ervaring.
Maar ja, dan moeten we dus ineens toch weer zélf gaan denken. Misschien zit dáár wel het echte probleem? ;)

om1

Senior Member
Bij mijn Rapid SB kloppen de getallen, Skoda kan het dus wel ;)

Volgens het boekje is de tank 55 liter waarvan ongeveer 7 liter reserve. Het metertje is opgedeeld in 8 delen. Het 1e deel is rood. 55/8 is net geen 7. Dat komt al mooi uit! Getankt toen de meter net in het rood stond, het lichtje ging branden en er een melding op de maxidot stond (actieradius < 100km). Er ging 47,19 liter in....

De getallen kloppen zo goed dat een topic in het Rapid gedeelte van dit forum al snel zou doodbloeden ;)

VWim

Forumguru
Ik zie hier echt een zeldzame partij bullshit voorbij komen, waaronder de laatste post van @Canon-Eye.
Ook van een grillige vorm kun je zonder problemen de inhoud berekenen, daar bestaan allerlei handige computerprogramma's voor.

Van @om1 zou ik graag vernemen wat voor motor hij heeft.

EdK

Forumguru
Tsja @MeneerB daar word je door besmet hier in het topic ..........

Het is bij mij heel simpel, je gaat het regelen collectief met PON / VAG of je accepteert het gegeven
En ik denk zo dat het simpelweg word accepteren voor jullie allen want ze doen er toch niets aan als het softwarematig niet is aan te passen.
Dus ben je ff pissig een tijdje en daarna ga je het accepteren offf je koopt een Dacia.
Maar er over door mekkeren is voor je gezondheid niet goed, tsja ik zou er zeker geen problemen mee hebben want ik tank toch als ik rond de 5 a 600 km hebt gereden.
Want een nieuwe rit wil ik dan met volle tank beginnen, en wil ik volgooien bij me lokale tankmeisje voor de sociale contacten..

EdK

Forumguru
Ach de volgende generatie gaat zeiken over de capaciteit van de accus die niet voldoen aan de fabrieks opgave.
En dan heb je geen reserve maar is die al leeg terwijl die nog halfvol aangeeft..........

VWim

Forumguru
Vooral klagen over het feit dat mensen die een manco hebben aan hun auto van 30k+ en daar graag een oplossing voor willen hebben.

Volgens mij ben jij hier de één van de weinige die klaagt. De rest die hetzelfde probleem ervaart deelt zijn ervaringen en ziet uit naar een oplossing.

Bovenaan Onderaan