Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

EdK

Forumguru
Maar hoever ben je nu met Pon over dit probleem....? Of je dealer .?
Is de uitslag over enkele weken dat je er maar mee mag leven ?
Of krijg je een tank met minder liters inhoud dus ook kleinere reserve.?
Of slaat men een deuk in de bestaande tank in het reserve gedeelte van 3 liter.?

Want komt misschien over dat we t niet serieus nemen en dat klopt ook wel ten delen maar ben buiten het probleem wat nu wel tot in treuren bekend is ook benieuwd of er uiteindelijk een oplossing voor jullie komt

VWim

Forumguru
Is de uitslag over enkele weken dat je er maar mee mag leven ?

Die uitslag heb ik al gekregen. Daar heb ik alleen geen genoegen mee genomen.
De betreffende dealer neemt het probleem serieus en mocht er geen oplossing komen/zijn dan gaan we voor de beunoplossing en dat is de tankvlotter dermate manipuleren dat het wel werkt zoals het zou moeten.

EdK

Forumguru
Wel niet lullig wilen doen maar begin dan maar te beunen en maak er een how to van want dat zal de uitslag worden.
Want doet pon er niets mee dan doet je dealer dit ook niet kosteloos......alleen wil die je als klant behouden en doet meewerkend naar jou toe maar is verder door pon aan handen gebonden.

Remakil

Forumguru
Vooral klagen over het feit dat mensen die een manco hebben aan hun auto van 30k+ en daar graag een oplossing voor willen hebben.

Volgens mij ben jij hier de één van de weinige die klaagt. De rest die hetzelfde probleem ervaart deelt zijn ervaringen en ziet uit naar een oplossing.
Ik klaag niet, ik geef tegengas...
En dat wordt je hier meteen voor blind, volslagen debiel, gek enz. uitgemaakt en dat enkel omdat ik aangeef er geen probleem mee te hebben en er een andere visie op na hou...

En, gister 46 liter getankt met nog 10 km op bc. Denk dat er veel zijn die gewoon niet kunnen tanken. Maar neem het niet aan als zekerheid, ik schijn toch gek te zijn... :deuk:

VWim

Forumguru
Denk dat er veel zijn die gewoon niet kunnen tanken.

Laten we het daarop houden, dat is voor iedereen beter.
Kom jij volgende week tanken met mijn auto?

Zullen we nu weer ontopic gaan en het met de personen die het wel bezwaarlijk vinden zoeken naar een oplossing.

serum

Forumguru
Zou het er bij @Remakil mee te maken hebben dat hij hem herhaaldelijk voorbij zijn 'actieradius 0km' grens heeft getrokken, dat het probleem zichzelf corrigeert? Zou er dan echt iets van intelligentie mee gemoeid zijn?

turboturbo

Forumguru
Goeie vraag. Als dat zo is, kloppen volgens mij de beweringen dat 'het zo klopt' en dit 'hoort volgens het boekje' ook niet (de stelling dat de 7 liter reservebrandstof pas gaat tellen nadat de totaal maximaal berekende actieradius over 43 liter is 'opgeraakt')

joslia

Nieuw lid
Ik druk altijd mijn dagteller op 0 als het tanklampje gaat branden en rij dan nog minimaal 150 km door, soms tot 200 km door.
Dat doe ik al maanden en geen inleereffect. Iedereen kan zeggen wat die wil maar het blijft gewoon een fout in de diesels.
En pon blijft arrogant de andere kant opkijken. Meestal tank ik ongeveer 48 liter.

Tom RS

Forumguru
Er is volgens mij ook helemaal geen inleereffect. De resterende actieradius wordt gewoon berekent a.d.h.v. het gemiddelde verbruik op dat moment dat wordt uitgezet t.o.v. wat er nog in de tank zit (zonder reserve). Wanneer je 's morgens thuis vertrekt heb je bv. nog 110 km te rijden terwijl dat na 15 km ineens 150 km is geworden ('s morgens motor koud, verbruik veel hoger). Zelfde bij een lange rit vanuit Zuid-Frankrijk: Ik zou nog net tot in Luxemburg kunnen geraken (goedkoop tanken, weet je wel), actieradius stond op 30 km. Op dat moment kwam er een twintigtal km. voor de grens nog een vrij lange, steile beklimming en ineens actieradius op 0.

dummy

Lid
Gisteren opnieuw gaan tanken, zo'n 30 km doorgereden na actieradius 0 en toen kreeg ik er 47l in... Al bij al niet slecht. Wat mij wel opviel, is de afwijking tov de BC

grpq.jpg

Remakil

Forumguru
Even voor jullie hier en vanwege de uitspraken van sommigen...

Ik heb, nu mijn O3 bij Pon staat, een Rapid 1.2 TSi onder mijn kont. Gisteren getankt met nog 40 km actieradius over. Want ja, iedereen zegt dat de benzineversies kloppen. Dus naar huis rijden (70 km) is dan niet zo'n goed idee...

Pure bullsh#t dus... er ging slechts 49 liter in op een tankinhoud van 55 liter...
Het lampje ging al branden bij 110 km actieradius, bij 40 getankt, terwijl ik qua benzine nog wel 80-100 km verder had kunnen rijden. Nee, de VAG meting van een benzine klopt dus ook gewoon niet!

Zei de "gek"...

CharlesTucker

Forumguru
Dat zijn inderdaad forse afwijkingen. Ik heb zelf na ruim 100 tankbeurten met de O2 nooit een groter verschil gezien tussen de BC en het werkelijke verbruik dan 0.3 l/100km. In het begin was de BC overwegend te optimistisch (net als bij jouw), tegenwoordig is de BC over het algemeen zelfs te pessimistisch. De gemiddelde afwijking is slechts 0.03 l/100km.

Canon-Eye

Forumguru
Ik noteer bij elke tankbeurt de BC-aanduiding van het gemiddelde over die tankbeurt. M'n eigen excelletje biedt dan o.a. het werkelijke gemiddelde en presenteert de afwijking t.o.v. de BC in procenten.
Over de afgelopen ruim 120 tankbeurten gekeken zie ik vele variaties tussen de uiterste waarden -16,73 en +12,23%. Het zit vaa in de ordegrootte van 3 tot 5% te optimistisch; de uitschieters hebben vooral betrekking op "kleine" tankbeurten (even volmaken vóór een lange rit), daarmee komt een litertje meer of minder immers "harder aan". Ik tank nl. altijd tot de eerstvolgende hele liter na het afslaan, zodoende.

Het gemiddelde van al die verschillende waarden is -2,32% - let wel, dat is dus niet hetzelfde als de cumulatief-gemiddelde afwijking over al die tankbeurten/kilometers!
Grosso modo is de BC dus inderdaad duidelijk te optimistisch - net als bij al mijn vorige auto's met zo'n boordcomputer die het gemiddelde verbruik aangeeft.

Bovenaan Onderaan