Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

MeneerB

Forumguru
@CharlesTucker De manier hoe de resterende actieradius wordt bepaald is mijns inziens helemaal niet verschillend tussen de O2 en O3. Hoe wordt dat bepaald ? Je hebt een indicatie hoeveel liter er nog in de tank zit en je hebt hebt het gemiddeld verbruik over de laatste paar km. Die deel je op elkaar en voila.....

Maar waar het hier aan schort is gewoon dat de meting van de hoeveelheid brandstof in de tank niet klopt.
Ik heb hier niemand gehoord waarbij er 0 km actieradius werd gepresenteerd terwijl het metertje nog in het rode of witte gebied stond.Of andersom, metertje helemaal op 0 en een actieradius groter dan 0.

Het is allemaal heel simpel: Metertje in het rood: het systeem weet hoeveel er nog in de tank zit en presenteert de actie radius. metertje op nul en hij geeft 0km actieradius.
Men gaat tanken en er moet de gespecificeerde hoeveelheid brandstof in kunnen. Gaat er veel minder in: Metertje deugt niet. :banghead: en dus de berekening het berekende resultaat ook niet.

Een ieder die het acceptabel vind dat als het metertje op 0 staat en er dan vrolijk nog 100km mee kan rijden onder het mom van "de reserve wordt aangesproken" heeft de essentie van metertjes en indicaties niet begrepen.
Bij mij is meter op 0 gewoon nul , niks', noppes brandstof.

En zo werkt het bij mijn O3 en heeft het bij al mijn voorgaande autos gewerkt. Bij iedere auto kon ik aan de hand van de stand van het wijzertje, samen met de afgelegde afstand precies zien hoe ver ik kon gaan.
(Toen had ik nog geen "compuper" in het dashboard die voor mij de deling resterende liters / momenteel verbruik presenteerde)
 
Laatst bewerkt:

Arnoldotje

Forumguru
De oplossing voor PON ligt dan voor de hand: wijzig de handleiding zodat er staat:

"Zodra het eind van de brandstofvoorraad volgens de teller is bereikt, wordt de reserve van 7l aangesproken."

Problem solved.

Dan vraag ik me in alle hevigheid af waarom PON deze kunstgreep niet allang gedaan heeft.
Want dat is een stuk goedkoper dan vlotters vervangen, dashboards vervangen etc.
 

Remakil

Forumguru
Volgens het boekje begint de reserve toch echt zodra je het rode gebied bereikt. Zie pagina 13

Er staat wel meer in boekjes, wat ver bezijden de waarheid is...
Fabrikanten bouwen veiligheidsmarges in, o.a. in hun boekjes... feit is dat onderaan het rode deel, de tank niet leeg is. Als het lampje bij 95-90 km gaat branden, dan weet jij net zo goed als ik dat je niet die 7 liter reserve in 90 km opstookt. Ik rij gemiddeld ruim 1:18, dus op 7 liter kan ik probleemloos 130 km rijden en geen 95 of 90 km, wat bc zegt op het moment dat het lampje aanspringt...

Dus, als je een beetje logisch nadenkt, weet je dat er geen probleem is. Maar kennelijk hebben een boel mensen liever metertjes die hun vertellen hoe of wat, waarbij sommige van die mensen weer niet op die lampjes en metertjes vertrouwen als het om hun oliepijl gaat. Die verklaren mij weer voor gek dat ik niet elke week ga meten of het gezakt is, omdat ik vanzelf het lampje zie oplichten, als het pijl op minimum staat...

Zo zie je, we zijn allemaal hartstikke gek... :tegek:
 

Oogje

Senior Member
Het heeft niets met die alcoholist te maken. Heel simpel en ongeacht wat er in het boekje staat:

Er zit een brandstofmeter in het instrumentenpaneel. Deze meter leest de hoeveelheid brandstof in de tank uit tot aan de reserve. Op basis van dezelfde hoeveelheid brandstof, dus exclusief de reserve, bepaalt de boordcomputer de actieradius.

Op enig moment bereikt de brandstofmeter het rode gebied. Er gaat een lampje branden en je wordt erop geattendeerd dat de tank leeg raakt. Dat kan je volhouden tot de meter bij 0 is. Op dat moment is ook de actieradius volgens de boordcomputer op 0.

Op dit moment ga je van de circa 7l reserve brandstof in de tank gebruik maken.

De auto geeft dus keurig aan wat de actieradius en de hoeveelheid brandstof is, zonder hierbij de reserve te betrekken. En mijns inziens is dit ook hoe het hoort. Anders is de kans groot dat men de reserve standaard aan gaat spreken en als je dan op 0 komt sta je ook echt stil.

Leg mij nu eens uit wat het probleem zou zijn, buiten dat je van mening kan zijn dat een reserve van 7l aan de hoge kant zou kunnen zijn, maar dat is iets waar Skoda voor gekozen heeft. It's not a bug, it's a feature.
 

Remakil

Forumguru
@CharlesTucker
Een ieder die het acceptabel vind dat als het metertje op 0 staat en er dan vrolijk nog 100km mee kan rijden onder het mom van "de reserve wordt aangesproken" heeft de essentie van metertjes en indicaties niet begrepen.
Bij mij is meter op 0 gewoon nul , niks', noppes brandstof.

Eeeh, wat heeft het voor zin om de "reserve" op te nemen in de brandstofvoorraad? Er is dan immers geen sprake van "reserve" meer... ;)

Als mijn vriendin vraagt hoeveel er nog op onze rekening staat, dan noem ik het saldo van die rekening en tel er niet het saldo van de spaarrekening bij. Die spaarrekening is immers onze buffer/reserve en in mijn ogen is iets pas reserve, als je het buiten de normale pot houdt... zo ook bij brandstof, je hebt een 50 liter tank, waarvan 7 liter reserve. Dus de meter gaat uit van 43 liter, anders kunnen we het woord reserve wel schrappen en gewoon spreken van een brandstofvoorraad van 50 liter en daar alles op afstemmen. Zodat je dus bij 0 actieradius ook daadwerkelijk stil valt...

Het probleem ontstaat dus in het hoofd van de gebruiker, want die wil aan de pomp gewoon persé 49 liter of meer tanken. Dat kan, maar dan moet je dus ff doorrijden na punt 0 en je reserves gebruiken. Wil je dat niet, dan moet je accepteren dat er hooguit 43 liter brandstof in gaat, of minder, als je geen rekening houdt met opschuimende diesel...

In feite heeft Skoda gewoon gelijk, er is helemaal geen probleem! Maar wil iemand er een probleem van maken, dan moet hij/zij dat maar lekker doen. Maar ga mij niet vertellen dat ik het ook moet doen, want ik zie echt het probleem niet en ik rij straks weer lekker ruim 70 km naar Arnhem toe met een actieradius van 60 km... :jaja:
 

MeneerB

Forumguru
Wat een vergelijking.... :sterretjes: toch niet serieus he ?

Het grote verschil is dat je spaarrekening wel een indicatie heeft: Saldo informatie
En als je die spaarrekening aanspreekt zie je het saldometertje dalen.

Als ik die vergelijking met de reserve voorraad doortrek ga je net zolang van de spaarrekening opnemen totdat de pin automaat niets meer uitgeeft...... vreemde redenatie.:pieker:

Wat ik ook vreemd vind is om 7 liter reserve buiten alle metertjes om te reserveren.
Trek ik ook hier de vergelijking met je banksaldo: Op je afschrift staat dat je bijvoorbeeld nog €300,- op je rekening hebt staan. Maar in werkelijkheid is het €550,- want de bank houd €250,- reserve voor je achter die je niet ziet. Krom toch ?

Metertjes zijn er om aan te geven hoever je nog kunt gaan. Je krijgt bij het bereiken van het rode bereik de waarschuwing om te gaan tanken. Dat moet gewoon kloppen en het kan niet zo zijn dat je een waarschuwing krijgt die je vervolgens systematisch moet negeren omdat die waarschuwing niet klopt. Je zegt het zelf: je gaat door nadat de meter op 0 staat, dus je negeert de waarschuwing en erkent dat deze niet klopt.

Ik blijf het een vreemde redenatie vinden...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: VWim

JeroenV19

Nieuw lid
Zou iemand mij dan uit willen leggen waarom er een verschil zit tussen de diesel en benzine versie? Beiden hebben ene 50L tank met 7L reserve.
- Bij de benzine versies gaat er bij 0 rijbereik 50L in;
- Bij de diesel gaat er met 0 rijbereik 43L in.

Als dit, zoals sommigen hier zeggen, normale werking is zou ik maar snel langs dealer gaan met mijn benzine O3. Want die is schijnbaar niet in orde.... :deuk:
 

Oogje

Senior Member
Doet er toch niet toe? Zijn verschillende motoren en een verschillende brandstof. Bij de diesels werkt het met een reserve van 7 liter. Bij de benzine auto's is er klaarblijkelijk geen reserve nodig.
 

Remakil

Forumguru
Wat een vergelijking.... :sterretjes: toch niet serieus he ?

Metertjes zijn er om aan te geven hoever je nog kunt gaan. Je krijgt bij het bereiken van het rode bereik de waarschuwing om te gaan tanken. Dat moet gewoon kloppen en het kan niet zo zijn dat je een waarschuwing krijgt die je vervolgens systematisch moet negeren omdat die waarschuwing niet klopt. Je zegt het zelf: je gaat door nadat de meter op 0 staat, dus je negeert de waarschuwing en erkent dat deze niet klopt.

Ik blijf het een vreemde redenatie vinden...

De vergelijking hoeft toch niet letterlijk te zijn? Gaat toch ff om het idee...

Het is niet zo moeilijk verder. Een benzinemotor loopt geen schade op, als deze met een lege tank komt te staan. Dan is het een kwestie van bijvullen en weer rijden. Bij een dieselmotor is de kans (let wel, de kans) dat er schade ontstaat wel aanwezig. Dus heeft Skoda er voor gekozen bij benzinemotoren de software e.d. zodanig af te stellen dat je dichter op de totale tankinhoud zit, dan bij de diesel. Omdat Skoda vindt dat de diesels niet zonder brandstof moeten komen te staan, vanwege mogelijke motorschade of schade aan het brandstofsysteem. Klaar...

Nu is het zo dat er mensen zijn die daar pissed om raken, want nu tanken ze met de wetenschap dat er nog 6 liter of meer in zit, hetgeen inhoud dat ze in theorie een x aantal keer vaker aan de pomp staan in een jaar. Terwijl ze ook gewoon iets verder kunnen rijden dan de bc zegt, maar dat durven ze niet, of ze willen het uit principe niet, want een metertje moet kloppend zijn...

Voor mij geldt, dat ik erken dat de meter WEL klopt. Immers, als deze op 0 staat, dan is de reserve pas aan de beurt. Dus er is niets mis met de meter en met de bc, deze vertellen me keurig wanneer ik aan de reserve begin, waarbij ik weet dat ik maximaal 7x18 km ver kan rijden...

Ieder zijn ding hoor, maar nogmaals, ik zie het probleem niet... ;)
Als anderen dat wel zien, best... maar ik zeg hier gewoon dat ik het niet zie...
 

Rick

Senior Member
Bijzondere discussie waar een groot gehalte doelredenering in zit. Alle recente VAG auto's werken zo dat bij actieradius 0 je in principe door de tankvoorraad heen bent (met misschien nog 1 a 2 liter ultieme reserve). Zo ook de benzine versie van de O3 en alle eerdere diesel auto's van VAG. Dit is zoals het hoort, logisch is en VAG rijders gewend zijn. De diesel versies van de O3 werken niet zo. Dat er een aantal mensen een work around bedacht hebben waarbij ze doorrijden nadat de meter op nul staat of dat het geen probleem is als men gemiddeld 10% kortere actieradius heeft is natuurlijk prima, maar doet niks af aan het feit dat het gewoon niet werkt zoals het hoort en dat PON/Skoda daar een softwareupdate voor zouden moeten bieden. Dit zal echter wel niet meer gebeuren want als je na die update alsnog gewoon 70km door rijdt bij actieradius 0 heb je wel een probleem.
 

Arnoldotje

Forumguru
@Rick Je verhaal klopt helemaal.

Dat zie jij, dat zie ik en anderen ook.
En je hebt erbij die het niet zien.
Niet zien heeft grofweg drie redenen:
- of je bent blind
- of er zit een obstakel tussen de ogen en het te bekijken object/subject
- of je kijkt de verkeerde kant op
 

VWim

Forumguru
@Remakil voor jouw redenatie heb ik maar één verklaring en dat is dezelfde als die in Den Haag ook veel wordt toegepast: Struisvogelpolitiek.

Het is goed om te lezen dat het merendeel van de mensen heel goed begrijpt wat het probleem is en ook begrijpt dat een tankmeter moet doen waarvoor hij gemaakt is, aangeven wat de hoeveelheid beschikbare brandstof is. Zeker gelet op alle ervaringen met alle eerdere auto's die ik van het VAG concern heb gereden werkt de tankmeter van de O3 niet naar behoren. Het merendeel van deze auto's was overigens diesel.

Verder stelde ik eerder een aantal vragen, iemand daar antwoord op?

Eerdere motor was een CAYC, de huidige is volgens mij een CLHA. Kan iemand nazien wat het verschil is in inspuitdruk?

Iemand een idee of dit tankprobleem ook speelt bij de Leon, A3 en Golfbroertjes? Dat zou de verklaring omtrent veiligheid namelijk behoorlijk onderuit schoffelen.
 

Remakil

Forumguru
Bijzondere discussie waar een groot gehalte doelredenering in zit. Alle recente VAG auto's werken zo dat bij actieradius 0 je in principe door de tankvoorraad heen bent (met misschien nog 1 a 2 liter ultieme reserve).

Dit is dus niet zo, want mijn Seat Ibiza was precies eender als wat ik nu met de O3 meemaak...
Ook mijn collega, die nu nog in een Ibiza rijdt kan dit bevestigen...

@Rick Je verhaal klopt helemaal.

Dat zie jij, dat zie ik en anderen ook.
En je hebt erbij die het niet zien.
Niet zien heeft grofweg drie redenen:
- of je bent blind
- of er zit een obstakel tussen de ogen en het te bekijken object/subject
- of je kijkt de verkeerde kant op
En bedankt... ;)
Maar misschien moet je zelf je ogen openen, ik maak namelijk heel bewust mee wat er in mijn auto's gebeurd. Mankeer niets aan mijn ogen, ben niet gek enz...

@Remakil voor jouw redenatie heb ik maar één verklaring en dat is dezelfde als die in Den Haag ook veel wordt toegepast: Struisvogelpolitiek.
Vanzelfsprekend...
Ik heb een ander inzicht, maar dan krijg je dus dit...
Je kan ook problemen maken, om het problemen maken. Doen ze ook in Den Haag... ;)
 

MeneerB

Forumguru
Bij een dieselmotor is de kans (let wel, de kans) dat er schade ontstaat wel aanwezig. Dus heeft Skoda er voor gekozen bij benzinemotoren de software e.d. zodanig af te stellen dat je dichter op de totale tankinhoud zit, dan bij de diesel. Omdat Skoda vindt dat de diesels niet zonder brandstof moeten komen te staan, vanwege mogelijke motorschade of schade aan het brandstofsysteem. Klaar...

De handleiding maakt daar overigens geen verschil in:

upload_2014-4-10_15-11-10.png

12 bladzijden verder staat:

upload_2014-4-10_15-10-1.png


Zo heeft Skoda het bedoeld en niet anders !
I rest my case.
 

peterbaarlo

Senior Member
De handleiding maakt daar overigens geen verschil in:

Bekijk bijlage 25101

12 bladzijden verder staat:

Bekijk bijlage 25100


Zo heeft Skoda het bedoeld en niet anders !
I rest my case.

het probleem is dat als je gaat tanken direct na aangaan lampje (range 95 km) er maar 39 liter diesel ingaat.

rij je nog flink door na range nul (gisteren ruim 60km) dan krijg ik er 47 liter in.

de tank is 50 liter.

50 liter - 39 liter = 11 liter

11 liter is NIET minder dan circa 7 liter

dat is het probleem.
 

henriz

Forumguru
It's not a bug, it's a feature.
Mijn inziens terecht dat de brandstofmeter de reserve niet meeneemt. Dus wanneer de brandstofmeter op 0 staat zit er alleen nog de reservebrandstof in.
Maar moet dat 7 liter zijn?
En zet dan gewoon in de handleiding dat de tankinhoud 43 liter is plus reserve.

Ik heb me er al een paar keer over verbaast dat er maar 41, 42 liter in de bijna lege tank gaat. Maar nu ik weet dat de tankinhoud 43 liter is i.p.v. 50 reageert de auto zoals ik verwacht: wanneer de teller op 0 staat kan ik 43 liter tanken. En o, ja. Ik sta niet meteen stil bij teller op 0, want er is een reserve. Net als bij andere auto's.

Ik verwacht van een auto dat wanneer de meter op 0 staat ik eigenlijk op dampen het benzinestation binnen zou moeten rijden. Maar dat dat niet zo is omdat de fabrikant stiekum nog 1 a 2 liter heeft gereserveerd.

Dat deze 1 a 2 liter bij mijn huidige auto 7 liter is, vind ik nogal aan de voorzichtige kant. Maar ach, het zij zo.
 
Bovenaan Onderaan