Columbus Columbus gestolen.....

911gt2

Actief lid
Schade? De schade is vaak groter dan wat het gestolen goed oplevert! Maar ja, dat zal de crimineel een worst wezen.
Ik heb in het verleden diverse inbraken gehad (tot nu toe altijd in leaseauto's) En inderdaad, het interesseert de leasemij geen lor. Uiteindelijk wordt het allemaal doorberekend. Triest, maar waar.
Altijd zat er een alarm in die auto's. Maar OF niemand kijkt op, OF ze zijn zo snel dat de vogel (al dan niet met buit) al gevlogen is, maar de schade wel reeds veroorzaakt!

Van dom-doms in de auto ben ik niet gecharmeerd. Nooit een navi nodig gehad. (ben blijkbaar gezegend met een goed geografisch gevoel). In m'n huidige O2 zit een Audience (en daar zitten al meer functies op dan dat ik ooit gebruik). Blijkbaar niet interessant voor de boeven.
Maar vergis je niet, het zijn nu columbussen, de volgende keer is het je airbag, en als er weer ergens anders vraag naar is, wordt daarvoor gewoon een 1-2-3 snelle 'verwijderprocedure' voor bedacht.

Het grote probleem is de afzetmarkt voor dit soort spullen! Zolang die bestaat, blijf je de risico's houden. De hoge prijzen van vast ingebouwde navi-apparatuur speelt illegale handel in de kaart. En bij losse dom-doms is het gemak waarmee zo klein, handzaam apparaatje op de zwarte markt van hand tot hand gaat, het probleem.
Misschien moeten de fabrikanten van de elektronika wel iets verzinnen dat er een lock op die dingen zit waarmee hij gekoppeld wordt aan de 1ste eigenaar ofzo. Of het verkoopmodel omdraaien; het apparaat vrijwel voor niks weggeven, maar het gebruik ervan via een abonnementsmodel afrekenen. M.a.w. het apparaat zelf is werkingsloos zonder abonnement op de navi-dienst. Dan is het niet interessant om de hardware te stelen en te verhandelen (want daar zit dan geen financieel gewin meer op), maar alleen het gebruik ervan kost geld!
Gat in de markt! :super:
Het spijt me zeer hoor maar de echte dom-dom is degene die nog steeds meent altijd en overal te kunnen komen zonder navigatie. Of degene die niet realiseert dat sommige mensen niet steeds dezelfde route moeten rijden en dus dit soort apparatuur verrekte handig vinden.

Het probleem zit ook niet in de hardware of de prijzen er van maar inderdaad in de manier van inbouwen. Navigatiesystemen zijn modulair, net als veel andere opties bij auto's. Dat wil dus zeggen dat ze in de fabriek relatief eenvoudig geplaatst kunnen worden. Dit om kosten te besparen. Moesten ze inbraakproof moeten worden ingebouwd zou de prijs nog eens met een veelvoud toenemen.

Tom-Toms zouden in principe niet gestolen kunnen worden omdat deze gewoon meegenomen dienen te worden als je dat niet doet vraag je er om.

Ow en heb je wel eens gekeken naar de markt voor mobile telefoons? Die krijg je ook veelal gratis toch? Betalen via je abonement. Die worden zeker niet gestolen?:crazy:

breef

Lid
Het spijt me zeer hoor maar de echte dom-dom is degene die nog steeds meent altijd en overal te kunnen komen zonder navigatie. Of degene die niet realiseert dat sommige mensen niet steeds dezelfde route moeten rijden en dus dit soort apparatuur verrekte handig vinden.

Het probleem zit ook niet in de hardware of de prijzen er van maar inderdaad in de manier van inbouwen. Navigatiesystemen zijn modulair, net als veel andere opties bij auto's. Dat wil dus zeggen dat ze in de fabriek relatief eenvoudig geplaatst kunnen worden. Dit om kosten te besparen. Moesten ze inbraakproof moeten worden ingebouwd zou de prijs nog eens met een veelvoud toenemen.

Tom-Toms zouden in principe niet gestolen kunnen worden omdat deze gewoon meegenomen dienen te worden als je dat niet doet vraag je er om.

Ow en heb je wel eens gekeken naar de markt voor mobile telefoons? Die krijg je ook veelal gratis toch? Betalen via je abonement. Die worden zeker niet gestolen?:crazy:

Nou ja, het is blijkbaar niet moeilijk om diefstal-proof navi's in te bouwen, kijk maar naar mercedes, audi, opel... ik heb nu een cd70 met kleuren display in mijn vectra, die krijg je er echt niet uit, de navi unit misschien nog maar het scherm zeker niet...

Het grote nadeel is natuurlijk flexibiliteit, bij VAG kun je gerust eerst een bolero oid plaatsen en vervolgens makkelijk upgraden naar een columbus

Captain Hook

Forumguru
Ik kan overal komen (door heel Europa) zonder navi-apparatuur. En ik rijd zelden tot nooit verkeerd. En zeer zeker volg ik niet braaf de voorgeschreven routes die de dom-doms van deze wereld altijd voorschrijven. Ik heb al menig chauffeur (met dom-dom) vertwijfeld zien staren naar een doodlopend steegje, een niet bestaande zijweg of veranderde routering, blindeloos vertrouwend op dat diefstalgevoelige kastje.
Inderdaad, een pakjesbezorger, servicemonteur of bodedienst kan ik me goed voorstellen. Maar ik zie vaak iedere ochtend dezelfde mensen, dezelfde route naar hun werk afleggen met die kerstversiering van de navi-apparatuur op de voorruit geplakt.
Die waanzin dat we er allemaal eentje zouden MOETEN hebben.
Maar da's mijn mening. :grin:

Hoe deden we dat vroeger dan? :shocked:

Hoho, nu ga je de fout in!
Je vraagt er nooit om! Je dient gewoon met je poten van andermans spullen af te blijven! Dat het onverstandig is om gadgets in het zicht te laten, is een triest gevolg van de hedendaagse maatschappij.
Ik kom nog regelmatig op plekken in Europa waar men je vreemd aankijkt als je je auto op slot doet. En waar voordeuren van huizen gewoon open zijn...

Mobieltjes doen het nog als je ze steelt (want de SIM zit erin).
Men zal dus iets moeten bedenken in de trant van een stuk apparatuur dat EN op abonnementsbasis EN gekoppeld is b.v. aan het voertuig, alleen dan functioneert. Ik noem maar iets; net zoals de sleutels van auto's waar transponders inzitten en gekoppeld zijn aan die desbetreffende auto.
Tuurlijk zullen er altijd hackers zijn die ergens achter komen. Maar in de huidige situatie is het TE makkelijk.
Of dit de ideale oplossing is? Geen idee, maar zo eenvoudig als het misbruik nu plaatsvindt, is ook geen doen.

Vergelijk het met het feit van inbraken in woonhuizen.
Twee huizen naast elkaar; de een rondom voorzien van 3-sterren SKG hang- en sluitwerk. De buren niet. Wat pakt de gelegenheidsdief dan? Juist ja, daar waar hij snel in en uit is.

Captain Hook

Forumguru
Kijk en omdat mensen rechtstreeks bij de fabriek bestellen zitten dealers zo lang op hun Columbussen te wachten. Het verbaasd me dat dit dus kan...
Als je puur economisch redeneert (en dat is het trieste van het verhaal). Is al die diefstal gewoon goed.
Want per saldo moeten er dus nog meer Columbussen gefabriceerd worden. Verdienen nog meer handelaren er geld aan. Hebben nog meer inbouwstations c.q. garages er werk aan...
Gaan uiteindelijk verzekeringspremies omhoog, ergo de omzetten van verzekeringsmij-en en lease-mij-en. :eek:

Rare wereld leven we toch. :crazy:

911gt2

Actief lid
Ik kan overal komen (door heel Europa) zonder navi-apparatuur. En ik rijd zelden tot nooit verkeerd. En zeer zeker volg ik niet braaf de voorgeschreven routes die de dom-doms van deze wereld altijd voorschrijven. Ik heb al menig chauffeur (met dom-dom) vertwijfeld zien staren naar een doodlopend steegje, een niet bestaande zijweg of veranderde routering, blindeloos vertrouwend op dat diefstalgevoelige kastje.
Inderdaad, een pakjesbezorger, servicemonteur of bodedienst kan ik me goed voorstellen. Maar ik zie vaak iedere ochtend dezelfde mensen, dezelfde route naar hun werk afleggen met die kerstversiering van de navi-apparatuur op de voorruit geplakt.
Die waanzin dat we er allemaal eentje zouden MOETEN hebben.
Maar da's mijn mening. :grin:

Hoe deden we dat vroeger dan? :shocked:

Hoho, nu ga je de fout in!
Je vraagt er nooit om! Je dient gewoon met je poten van andermans spullen af te blijven! Dat het onverstandig is om gadgets in het zicht te laten, is een triest gevolg van de hedendaagse maatschappij.
Ik kom nog regelmatig op plekken in Europa waar men je vreemd aankijkt als je je auto op slot doet. En waar voordeuren van huizen gewoon open zijn...

Mobieltjes doen het nog als je ze steelt (want de SIM zit erin).
Men zal dus iets moeten bedenken in de trant van een stuk apparatuur dat EN op abonnementsbasis EN gekoppeld is b.v. aan het voertuig, alleen dan functioneert. Ik noem maar iets; net zoals de sleutels van auto's waar transponders inzitten en gekoppeld zijn aan die desbetreffende auto.
Tuurlijk zullen er altijd hackers zijn die ergens achter komen. Maar in de huidige situatie is het TE makkelijk.
Of dit de ideale oplossing is? Geen idee, maar zo eenvoudig als het misbruik nu plaatsvindt, is ook geen doen.

Vergelijk het met het feit van inbraken in woonhuizen.
Twee huizen naast elkaar; de een rondom voorzien van 3-sterren SKG hang- en sluitwerk. De buren niet. Wat pakt de gelegenheidsdief dan? Juist ja, daar waar hij snel in en uit is.
Ik ben het helemaal met je mee eens! Maar ik vond het alleen wat kort door de bocht om meteen aan te nemen dat tom-tom gebruikers meteen dom-doms zijn. Ik rij dagelijks hetzelfde stuk, dan gaat hij niet eens mee. Maar net als net even een ritje op en neer naar brussel (dat lukt nog wel) airport (toch handig om net even de goede afslag te pakken) gaat hij mee. Maar hij zal nooit bepalen waar ik heen ga, als ik vind dat ik linksaf moet doe ik doet, dan berekent hij maar een nieuwe route :grin:

Verder vind ik het erg genoeg dat ze alles zomaar overal vandaan jatten. Maar goed wat je zegt is waar, blijkbaar is dat de samenleving waar we in wonen

Tot slot, misschien 100% noodzakelijk, maar het ziet er wel gelikt uit zo'n columbus in je dash ;)

Ronnie

Forumguru
Je kunt de code bij de VW/Skoda dealer opvragen tegen vertoon van legitimatie, dit wordt dan genoteerd, en het onderdeelnr wordt in een register op diefstal gecheckt.
Althans zo ging het met mijn MCD, bij de VAG dealer in Gronau(D)

Huyzen

Lid
Grrr!

Vannacht was ik aan de beurt, slot eruit gehaald (lag netjes in de auto, bedankt jongens), hele Columbus eruit, ook handleiding gejat en ook nog mijn zonnebril waar ik zo blij mee was.:407:
Leuk begin van de week. Al mijn muziek op de Hdd kwijt, gek genoeg
hebben ze de navi-DVD laten liggen, maar die stond ook op de Hdd...

Tips iemand? Ik wil weer een Columbus, maar ik kan er natuurlijk op wachten dat ze dit nog even checken over een paar maandjes...dan blijf je bezig.

MrScratch

Nieuw lid
Vannacht was ik aan de beurt, slot eruit gehaald (lag netjes in de auto, bedankt jongens), hele Columbus eruit, ook handleiding gejat en ook nog mijn zonnebril waar ik zo blij mee was.:407:
Leuk begin van de week. Al mijn muziek op de Hdd kwijt, gek genoeg
hebben ze de navi-DVD laten liggen, maar die stond ook op de Hdd...

Tips iemand? Ik wil weer een Columbus, maar ik kan er natuurlijk op wachten dat ze dit nog even checken over een paar maandjes...dan blijf je bezig.
Ik kan uit ervaring vertellen dat dit een reele mogelijkheid is. 2x bij mij ingebroken op dezelfde plek en op dezelfde manier, beide keren navigatie uit het dashboard gesloopt.

Ik kreeg geen alarm van mijn leasemaatschappij, dus ik heb voor een simpele radio gekozen met losse uitneembare navigatie erbij. Anders zou ik zeker voor een alarm gaan.

Falcon

Donateur
Wat ik prettiger zou vinden is dat het alarm niet alleen af gaat maar ook mij gaat bellen op mijn mobiel. Daarnaast zie ik een combinatie van GPS los van Columbus. Waardoor je hem kunt traceren.

Ik zat te denken aan iets als het onderstaande maar dan in een iets minder opvallende verpakking ;)

Ik zie het dan als volgt:

1. Je columbus wordt gestolen
2. Je columbus is traceerbaar via de gpsreceiver en de dataverbinding die er voor zorgt dat locatie geupload wordt naar je internet/googlemaps. Dit is eventueel goed te regelen door gewoon gebruik te maken van een GSM signaal ipv GPRS/UMTS/HSDPA die niet overal aanwezig zijn.

/me is icter en vindt het leuk om zulke oplossingen te bedenken :)

911gt2

Actief lid
Ja en denk je dat dat soort technieken een columbus goedkoper of duurder zullen maken ;) Ze zitten niet eens standaard op je auto. Laat staan op een afzonderlijk onderdeel

Falcon

Donateur
I know, I know.. maar ik zat meer te denken aan Loctavia met daarin een special gemodificeerde Columbus met daarin dus een GPS locator.

En het leuke is het bestaat ook nog in nederland: http://www.trackster.nl

1. Je auto is gestolen
2. Je stuurd een sms naar de Trackster
3. Je krijgt de snelheid en gpslocatie terug.
4. GPS locatie voer je in Google Maps en je weet waar hij is.
5. Licht de politie in :)

I know, I know.. maar ik zat meer te denken aan Loctavia met daarin een special gemodificeerde Columbus met daarin dus een GPS locator.

En het leuke is het bestaat ook nog in nederland: http://www.trackster.nl

1. Je auto is gestolen
2. Je stuurd een sms naar de Trackster
3. Je krijgt de snelheid en gpslocatie terug.
4. GPS locatie voer je in Google Maps en je weet waar hij is.
5. Licht de politie in :)

Is dit niet een verplicht systeem voor hele dure auto's? Volgens mij moet je dan ook een maandelijks (of jaarlijks) abonnement afsluiten bij zo'n dienst. Maar zoiets voor aparte onderdelen?... zou wel mooi zijn maar volgens mij gaat het nooit gebeuren. Dan wordt de Columbus waarschijnlijk nog eens 1000 euro duurder.

Psioneer

Actief lid
Ik heb nog wel een Clifford alarm liggen dat je belt of sms't als het nodig is. Bijkomende leukigheid: je kunt ook je auto bellen en commando's geven! Op afstand starten per telefoon, airco of verwarming aan of uit,....
Neemt niet weg dat mijn auto ooit is afgesleept wegens fout parkeren (op een plekje gereserveerd voor de Luikse politie). Bij het afhalen kreeg ik klachten dat ie de hele weg heel veel lawaai had gemaakt haha. De sirene is wel legaal maar als je hem op een bepaalde manier inbouwt komt ie boven de norm uit.
Helaas werkt dit niet op een CANbus systeem.

Bovenaan Onderaan