Het spijt me zeer hoor maar de echte dom-dom is degene die nog steeds meent altijd en overal te kunnen komen zonder navigatie. Of degene die niet realiseert dat sommige mensen niet steeds dezelfde route moeten rijden en dus dit soort apparatuur verrekte handig vinden.Schade? De schade is vaak groter dan wat het gestolen goed oplevert! Maar ja, dat zal de crimineel een worst wezen.
Ik heb in het verleden diverse inbraken gehad (tot nu toe altijd in leaseauto's) En inderdaad, het interesseert de leasemij geen lor. Uiteindelijk wordt het allemaal doorberekend. Triest, maar waar.
Altijd zat er een alarm in die auto's. Maar OF niemand kijkt op, OF ze zijn zo snel dat de vogel (al dan niet met buit) al gevlogen is, maar de schade wel reeds veroorzaakt!
Van dom-doms in de auto ben ik niet gecharmeerd. Nooit een navi nodig gehad. (ben blijkbaar gezegend met een goed geografisch gevoel). In m'n huidige O2 zit een Audience (en daar zitten al meer functies op dan dat ik ooit gebruik). Blijkbaar niet interessant voor de boeven.
Maar vergis je niet, het zijn nu columbussen, de volgende keer is het je airbag, en als er weer ergens anders vraag naar is, wordt daarvoor gewoon een 1-2-3 snelle 'verwijderprocedure' voor bedacht.
Het grote probleem is de afzetmarkt voor dit soort spullen! Zolang die bestaat, blijf je de risico's houden. De hoge prijzen van vast ingebouwde navi-apparatuur speelt illegale handel in de kaart. En bij losse dom-doms is het gemak waarmee zo klein, handzaam apparaatje op de zwarte markt van hand tot hand gaat, het probleem.
Misschien moeten de fabrikanten van de elektronika wel iets verzinnen dat er een lock op die dingen zit waarmee hij gekoppeld wordt aan de 1ste eigenaar ofzo. Of het verkoopmodel omdraaien; het apparaat vrijwel voor niks weggeven, maar het gebruik ervan via een abonnementsmodel afrekenen. M.a.w. het apparaat zelf is werkingsloos zonder abonnement op de navi-dienst. Dan is het niet interessant om de hardware te stelen en te verhandelen (want daar zit dan geen financieel gewin meer op), maar alleen het gebruik ervan kost geld!
Gat in de markt! :super:
Het probleem zit ook niet in de hardware of de prijzen er van maar inderdaad in de manier van inbouwen. Navigatiesystemen zijn modulair, net als veel andere opties bij auto's. Dat wil dus zeggen dat ze in de fabriek relatief eenvoudig geplaatst kunnen worden. Dit om kosten te besparen. Moesten ze inbraakproof moeten worden ingebouwd zou de prijs nog eens met een veelvoud toenemen.
Tom-Toms zouden in principe niet gestolen kunnen worden omdat deze gewoon meegenomen dienen te worden als je dat niet doet vraag je er om.
Ow en heb je wel eens gekeken naar de markt voor mobile telefoons? Die krijg je ook veelal gratis toch? Betalen via je abonement. Die worden zeker niet gestolen?:crazy: