Columbus Columbus gestolen.....

Captain Hook

Forumguru
... Daarnaast zie ik een combinatie van GPS los van Columbus. Waardoor je hem kunt traceren.
....
/me is icter en vindt het leuk om zulke oplossingen te bedenken :)
Vergeet je niet iets?

Zolang de Columbus achterin in de kofferbak van een auto met oostblok kenteken ligt heeft 'ie geen stroomvoorziening... Lijkt me een beetje lastig dat de Columbus dan zelfstandig z'n positie doorgeeft, toch?

Waarom zijn die dingen niet gekoppeld aan het chassisnummer van de auto? En alleen in die desbetreffende auto doet dat ding het.
Oh nee, wacht, dan valt ook weer te hacken... :(

HET probleem blijft, zolang er een (afzet)markt voor is, zullen zulk soort spullen gestolen worden. Op een of 't andere manier moet het niet meer lonend gemaakt worden om die dingen te jatten.
 

Constant

Erelid
Van een inbouwsysteem (zowel af fabriek als later inbouw) mag je eigenlijk verwachten dat hij zo stevig vastzit, dat je 'm er nooit uit kan breken zonder het navigatiesysteem mee te slopen.

En ik ben het met Capt Hook eens, zonder helers zaten we met minder stelers.
 

nomad

Senior Member
I know, I know.. maar ik zat meer te denken aan Loctavia met daarin een special gemodificeerde Columbus met daarin dus een GPS locator.

En het leuke is het bestaat ook nog in nederland: http://www.trackster.nl

1. Je auto is gestolen
2. Je stuurd een sms naar de Trackster
3. Je krijgt de snelheid en gpslocatie terug.
4. GPS locatie voer je in Google Maps en je weet waar hij is.
5. Licht de politie in :)

Optie 5 hoort niet in dit rijtje thuis. Gestolen spullen staan qua prioriteit niet zo hoog....
 

Constant

Erelid
Optie 6: u wordt aangehouden door de sterke arm der wet wegens uitlokking van een misdrijf. U gaat niet door naar Start maar direct naar de gevangenis :ahum:.
 

LenK

Forumguru
Optie 5a: alvorens politie in te seinen, gaat auto in slow mode en remt langzaam af tot 0 zodat ze kunnen parkeren. De deuren zijn ondertussen op super lock gegaan, in afwachting van de politie.
 

911gt2

Actief lid
Vergeet je niet iets?

Zolang de Columbus achterin in de kofferbak van een auto met oostblok kenteken ligt heeft 'ie geen stroomvoorziening... Lijkt me een beetje lastig dat de Columbus dan zelfstandig z'n positie doorgeeft, toch?

Waarom zijn die dingen niet gekoppeld aan het chassisnummer van de auto? En alleen in die desbetreffende auto doet dat ding het.
Oh nee, wacht, dan valt ook weer te hacken... :(

HET probleem blijft, zolang er een (afzet)markt voor is, zullen zulk soort spullen gestolen worden. Op een of 't andere manier moet het niet meer lonend gemaakt worden om die dingen te jatten.
Zowiezo denk ik al had hij eigen stroom, in een kofferbak heb je niet heel veel GPS signaal ontvangst :bye:
 
Klasse 3 alarm laten monteren en een nieuwe Columbus aanschaffen!

Grtz. Executive

Ik heb er een gecertificeerd alarm in zitten (incl. SCM-stickers op de ruiten) en toch heeft men mijn Columbus er destijds uit gestolen. Sterker nog .... binnen een week hebben ze het nogmaals geprobeerd, alleen zat er toen nog niets nieuws in.
Dus ook een alarm weerhoudt ze er niet van om je auto open te breken.
Tegen de tijd dat jij het alarm af hoort gaan en bij je auto bent, zijn de dieven reeds verdwenen.
Dit heeft ook mij doen besluiten om er géén Columbus meer in te zetten.
 

Falcon

Donateur
Is dit niet een verplicht systeem voor hele dure auto's? Volgens mij moet je dan ook een maandelijks (of jaarlijks) abonnement afsluiten bij zo'n dienst. Maar zoiets voor aparte onderdelen?... zou wel mooi zijn maar volgens mij gaat het nooit gebeuren. Dan wordt de Columbus waarschijnlijk nog eens 1000 euro duurder.

Nee hoor Polleke, zitten verder geen maandelijkse kosten aan. Je moet er alleen een prepaid/abbo sim-kaart in doen en via SMS geef je hem een commando. Bijvoorbeeld om zijn lokatie en snelheid door te geven. Deze lokatie vul je daarna in Google Maps.

Er is nog een andere (let niet op de namen hoor :D Snooper Tracker. Kosten zijn 150 euro.

Voor dat geld zou ik hem best willen inbouwen in mijn auto, gewoon om te kunnen achterhalen als de auto helemaal gestolen is.

Maar goed dat heeft natuurlijk niks met het stelen van de Columbus te maken.
 

TL@

Forumguru
Als ze nu gewoon de gps-ontvanger en het toestel los koppelen van elkaar en ver uit elkaars buurt in de auto steken en zorgen dat die tweed dingen enkel met alkaar werken en niet met een ander, wordt het toch al veel moeilijker hé.
Ach ja, dit is nu eenmaal geen prioriteit voor VAG, dus zal er niet snel iets aan gebeuren.
 

LenK

Forumguru
Vandaag in de krant:
DEN BOSCH - Delen van Den Bosch hebben sinds kort te maken met een golf van auto-inbraken. De afgelopen twee weken heeft de politie 175 auto-inbraken geregistreerd. Daarvan zijn er ruim 100 gepleegd in de binnenstad, Graafsepoort en Zuid-Oost.

In de meeste gevallen gaan de dieven er vandoor met laptops en navigatieapparatuur. De inbraken worden meestal gepleegd door ruiten te vernielen. Van oudere auto-modellen wordt het slot opengebroken met een schaar.

Volgens een woordvoerder van de politie is het gebruikelijk dat er in de laatste maanden van het jaar, net als bij woninginbraken, een piek ontstaat. De vroege duisternis is een goede camouflage voor inbrekers.

Wordt je niet vrolijk van. In de wijk rond het kantoor waar ik werk worden regelmatig verdachte scootertjes gesignaleerd. Altijd verkennend rondrijden.
Ook al diverse keren auto's open gebroken.
Ze moeten in DB ook maar eens een actie doen en al die gasten aanhouden en controleren.
 

yup

Lid
Kelere... het moet niet gekker worden... dit zijn er al een stuk of vijf alleen op dit forum binnen één week! Kan me die gevoelens mbt TNT wel een beetje voorstellen... iedere keer als ik bij mij auto kom is het een opluchting dat alle ruiten en mijn Columbus er nog in zitten!

Maar Higgy, ondanks dat het zwaar klote is als je ruit eruit ligt en het dus echt een narrow escape was, wees blij... het had erger kunnen zijn.

Maar toch.... BLIJF ALLEMAAL MET JE @#$$@#$@$-POTEN VAN ONZE AUTO's AF!!!

Er zijn lieden die alleen bezig zijn met het stelen van auto's en het omkatten ervan.

Ik ken 2 soorten: iemand heeft een oog op een auto, gaat in de nacht ernaar toe. Opent de wagen met professionele apparatuur. Start de auto ook (dit kan zonder probleem, geloof me). En neemt het mee naar een plek waar alles kan beginnen.

De chassisnummer word uitgeprint op een klein zwart plaatje, en word op de plaats van de chasissnummer geplaatst. Daarna worden er valse kentekenplaten gemaakt met de kenteken van een identieke wagen. Bijv. 4 deurs, zilver, 2.0 TDi etc. Daarna maakt een vriendje bij de RDW nep papieren kentekenbewijzen, geloof mij maar, dit is echt rete simpel om te doen.

Daarna word er een "slachtoffer" gezocht en de auto word meestal voor een prijs verkocht dat meestal niet kan (vooral bij populaire wagens word dit gedaan, want dan ben je hem in een paar dagen kwijt).

Na een paar wekne krijgt de eigenaar bericht dat er onregelmatigheden met het kenteken zijn geconstateerd en dat de auto naar het RDW moet voor onderzoek. Beide wagens (de "gekopieerde" wagen en de gestolen wagen) gaan naar de RDW stations in de buurt. Daaruit blijkt dat de "gekopieerde" auto alles klopt, en bij de gestolen wagen niks klopt: nep kentekenplaten, chassisnummer uitgeprint en VOOR HET RAAM GEPLAATST! En de chassissnummers elders in de wagen kloppen uiteraard niet.

Dit is de oom van een maat van mij overkomen. Dit is geen verzinverhaal want ik ben samen met hem naar het RDW gegaan.

Auto's en vooral onderdelen uit e VAG groep zijn bizar populair. De wagens rijden vaak rond in het oostblok en je bent die onderdelen zo kwijt. Meestal binnen een week. Snelle en makkelijke handel dus. Het is soms zelfs lucratiever om een Golf 5 TDI uitelkaar te halen en in onderdelen te verkopen. Want er rijden zo veel Golfjes rond...
 

Constant

Erelid
Het omkatten is ook bij Tros Opgelicht geweest, bij het postkantoor kan men het inderdaad niet zien en verricht een overschrijving, dus de koper denkt dat het ok is en overhandigt het geld aan de verkoper. Het serienummer op het raam is te makkelijk te vervalsen, men moet inderdaad de chassisnummers op de moeilijkere plekken opzoeken.

Wat betreft de onderdelen, ik heb op de BBC gezien hoe snel (2 uur oid) men een auto volledig kan verwerken tot onderdelen en vervolgens is het heel moeilijk voor de politie om te bewijzen dat de onderdelen gestolen zijn. Vandaar dat er een aantal initiatieven zijn (is men al tien jaar mee bezig om over te vergaderen) om ook auto onderdelen te voorzien van kenmerken zoals serienummers en microdots.
 

MarcoO2

Forumguru
Wat betreft de onderdelen, ik heb op de BBC gezien hoe snel (2 uur oid) men een auto volledig kan verwerken tot onderdelen en vervolgens is het heel moeilijk voor de politie om te bewijzen dat de onderdelen gestolen zijn. Vandaar dat er een aantal initiatieven zijn (is men al tien jaar mee bezig om over te vergaderen) om ook auto onderdelen te voorzien van kenmerken zoals serienummers en microdots.

't zal een keer tijd worden... denk dat dit wel een mooie manier is om de afzetmarkt voor de dieven in ieder geval binnen Europa af te laten nemen. In het Oostblok zal het nog niet heel erg volstaan met scanapparatuur om microdots uit te lezem vrees ik...
 

Constant

Erelid
De laatste keer dat ik iets over de microdots las, waren de autofabrikanten en de overheden nog aan het ruzien over de kosten (omtrent 50 Euro per auto). Ik snap de politiek niet, gewoon verplicht stellen en kosten (linksom of rechtsom) verwerken in de autoprijs.
 

Bakkertje

Forumguru
Vannacht was het dan zover, ook ik ben de klos. Een stapel glas in de auto, dashboard open gebroken en een groot gapend gat waar eens mijn Columbus zat!

:mad::mad::mad::mad:

Ze zijn nog op zoek geweest naar de code van de columbus, maar die bewaar ik bewust niet in de auto. Maar ja, dat zal ze ook niet echt boeien.

Ze zijn ook zo fijn geweest om de stekker af te knippen.

Afgelopen woensdag heb ik hem opgehaald van het schadeherstel bedrijf waar ze al hebben lopen brassen aan m'n auto en nu de columbus eruit, ik hoop dat de ellende voor 2009 nu achter de rug is!
 

Bijlagen

  • DSCF1436.JPG
    DSCF1436.JPG
    95,4 KB · Weergaven: 133

nomad

Senior Member
Wat een bende. Dat wordt een dure grap omdat alle bedrading opnieuw getrokken moet worden.
Ik bewaar niet eens het instructieboekje in de auto, als ze inbreken nemen ze toch alles mee. Er ligt echt niks van waarde meer in.
Lease of eigen auto ?
 
Bovenaan Onderaan