Columbus Columbus gestolen.....

Hi EDK,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ben blij dat ik de JVC besteld heb.
Moet wel bekennen dat ik wat twijfels had over het grote afneembare front, maar onterecht als ik jou ervaring lees.:xyxthumbs:

EdK

Forumguru
Hi EDK,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ben blij dat ik de JVC besteld heb.
Moet wel bekennen dat ik wat twijfels had over het grote afneembare front, maar onterecht als ik jou ervaring lees.:xyxthumbs:

puur gewenning !! Maar waar heb je hem besteld en wat heb je betaald ??
want http://www.jncs.nl/index.asp heeft hem echt goedkoop
Heb ik hem zelf vandaan en is gewoon aan huis maar ging allemaal erg correct !! En heb het nergens goedkoper gezien !!

Ik heb de JVC als accessoire genomen omdat ik er dan geen bijtelling plaats vindt. Vanuit de onderhandelingen met de dealer is er een een all in prijs inclusief montage uit gekomen. Ik heb de dealer verder laten schuiven met de prijzen, zolang ik maar niet boven het gewenste lease bedrag zou uit komen. Dus het noemen v/d prijs is niet echt representatief. De prijs in de link is echter heel goed!

Bakkertje

Forumguru
Zojuist contact gehad met ING en de dealer in Den Bosch. Ing gaf aan dat er een JVC ingebouwd zal gaan worden (vanwege het afneembare front). Ik heb de dealer gebelt en die kunnen zowel een Zenec als JVC inbouwen. Daarbij heb ik gevraagd wat er voor mij nog inzit ter compensatie van het prijsverschil. (Columbus is aanzienlijk duurder dan de JVC of Zenec) Ook de cataloguswaarde dient naar mijn idee aangepast te worden omdat de JVC een assecoire is.

De dealer gaat voor mij navragen wat er mogelijk is, zelf zou ik het liefst een Zenec (die volgens de dealer nog niet gestolen zijn) willen in combinatie met een alarm.

Als het de JVC wordt vervallen meerdere functies t.ov. de zenec (stuurwielbediening en er treedt een foutmelding op zodra je in je maxi-dot voor multimedia kiest die alleen te verhelpen is door het loshalen van de accupool, dat lijkt me dus niet echt de bedoeling!!)

Rallye

Forumguru
Ook de cataloguswaarde dient naar mijn idee aangepast te worden omdat de JVC een assecoire is.

Je bedoelt de cataloguswaarde voor de bijtelling? Nee hoor, die wordt vastgesteld op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet en zal voor jou dus altijd inclusief Columbus zijn.

nomad

Senior Member
Je bedoelt de cataloguswaarde voor de bijtelling? Nee hoor, die wordt vastgesteld op het moment dat de auto op keneteken wordt gezet en zal voor jou dus altijd inclusief Columbus zijn.

Ben ik het niet mee eens. Die waarde geldt voor alle af-fabriek accessoires. Er is nu een af-fabriek accessoire van 2500 euro uit de auto. Het kan dan dus niet zo zijn dat je nog steeds de bijtelling daarover blijft betalen. Dat ING dat ziet als alternatief voor de ingebouwde navi, dat boeit niet. Ik zou dit zeker eens onder de aandacht brengen van de belastingdienst, want volgens mij mag dit niet eens.

Bakkertje

Forumguru
De cataloguswaarde zal aangepast worden. Echter ik werd gebelt door de dealer die weer contact heeft gehad met ING. Die melde weer dat er een Columbus in moet van ING. Nu moet ik zelf het eigen risico betalen en zit dus niet te wachten op een 2e inbraak. De dealer bevestigde ook dat als je columbus voor je huis gestolen is dat de kans zeer groot is dat ze nog een keer terug komen. Zenec's bouwen ze daar ook in en zijn nog niet gestolen. Ook de JVC behoord tot de mogelijkheden. Morgen ga ik dus weer bellen met ING om te kijken welke van de 3 het gaat worden de JVC, Zenec of Columbus. Als het de zenec os JVC wordt hebben ik nog een financiele uitdaging. De JVC en Zenec zijn veel goedkoper dan de columbus, dat prijsverschil zal toch gecompenseerd moeten worden.

Wat voor mij ook nog speelt is dat ik in het geval van een zenec of jvc functionaliteit inleveren. De maxi-dot werkt niet meer (in beide gevallen) bij de JVC werkt ook de stuurwielbediening niet meer. Maar ja een nieuwe columbus met alle risico's van dien is eigenlijk ook geen optie (of ik moet geen eigen risico meer hoeven te betalen..)

Los van wat het gaat worden, volgende week woensdag staat alvast het inbouwen gepland. Los van welke oplossing het wordt..

breef

Lid
Volgens mij is dit niet meer terug te draaien, als ik dure af-fabriek 18" velgen neem maar daarna uit comfort overwegingen er toch maar 16" onder leg kan ik dat bedrag niet meer van de catalogus waarde aftrekken... dan zou je ook een mooi gekloot krijgen van iedereen... ff navi eruit, waarde laten bepalen en thuis gelijk weer de navi erin :crazy:

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij is dit niet meer terug te draaien, als ik dure af-fabriek 18" velgen neem maar daarna uit comfort overwegingen er toch maar 16" onder leg kan ik dat bedrag niet meer van de catalogus waarde aftrekken... dan zou je ook een mooi gekloot krijgen van iedereen... ff navi eruit, waarde laten bepalen en thuis gelijk weer de navi erin :crazy:

Klein detail hierin is dat ik er niet voor gekozen heb om mijn columbus eruit te laten halen en het dus ook geen vrijwillige keuze is. Thuis navi eruit halen en waarde laten bepalen lijkt me een beetje lastig, de dealer is de enige die mag sleutelen aan mijn leaseauto. Navi eruit betekend ook aangifte doen, schadeformulier en het betalen van eigen risico.
Nee dat zou alleen een optie zijn als ik zou gaan handelen in columbussen (waar je overigens wel bijna toe geneigd raakt met de manier waarop alle partijen erover denken en naar handelen)

Overigens is het leasebedrag zelf wel vast voor 4 jaar, maar dat zegt niets over de fiscalewaarde.

breef

Lid
Klein detail hierin is dat ik er niet voor gekozen heb om mijn columbus eruit te laten halen en het dus ook geen vrijwillige keuze is. Thuis navi eruit halen en waarde laten bepalen lijkt me een beetje lastig, de dealer is de enige die mag sleutelen aan mijn leaseauto. Navi eruit betekend ook aangifte doen, schadeformulier en het betalen van eigen risico.
Nee dat zou alleen een optie zijn als ik zou gaan handelen in columbussen (waar je overigens wel bijna toe geneigd raakt met de manier waarop alle partijen erover denken en naar handelen)

Overigens is het leasebedrag zelf wel vast voor 4 jaar, maar dat zegt niets over de fiscalewaarde.

Ik overdrijf de mogelijkheden natuurlijk een beetje :smirk: Maar ik heb het iig nog nooit gehoord dat de cat. waarde aangepast kan worden

Rallye

Forumguru

Eens. Wellicht zuur voor Bakkertje, maar met je persoonlijke situatie (in jouw geval diefstal van de door de fabrikant ingebouwde onderdelen) wordt geen rekening gehouden. Dat zou ook onuitvoerbaar zijn, terwijl het autokostenforfait bedoeld als een vrij grove regeling. Kijk ook eens hier en hier.

Uiteindelijk verwijst de wet Inkomstenbelasting naar de BPM. Met name de leden 5 en 9 van art. 9 BPM zijn interessant: voor een nieuwe personenauto, (...) geldt de catalogusprijs bij aanvang van de dag waarop aan de personenauto, (...) een kenteken wordt toegekend. De waarde van namens fabriek of importeur ingebouwde extra's wordt in de catalogusprijs begrepen. Zie hieronder.

De wettekst:
Inkomstenbelasting (IB)
Artikel 3.20. Bijtelling privé-gebruik auto
1. Indien aan de belastingplichtige ook voor privé-doeleinden een auto ter beschikking staat, wordt op jaarbasis ten minste 25% van de waarde van de auto als onttrekking in aanmerking genomen.

(...)

8. Voor de toepassing van dit artikel wordt de waarde van de auto gesteld op de catalogusprijs in de zin van artikel 9 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 vermeerderd met de belasting van personenauto’s en motorrijwielen ingevolge de artikelen 9 tot en met 9c van genoemde wet.

De IB verwijst naar de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM):
"Artikel 9
1. De belasting bedraagt voor een personenauto of een bestelauto 40,0 percent van de netto catalogusprijs, verminderd met € 1 288, dan wel, in geval van een personenauto of een bestelauto die wordt aangedreven door een motor met een compressieontsteking 40,0 percent van de netto catalogusprijs, vermeerderd met € 366.

(...)

4. Onder catalogusprijs wordt verstaan de in Nederland door de fabrikant of importeur aan wederverkopers kenbaar gemaakte prijs welke naar zijn inzicht bij verkoop aan de uiteindelijke afnemer valt te berekenen. In die geadviseerde verkoopprijs is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen zelf niet begrepen. Is een zodanige prijs niet bekend, dan wordt hij door vergelijking bepaald.

5. Voor een nieuwe personenauto, een nieuw motorrijwiel of een nieuwe bestelauto geldt de catalogusprijs bij aanvang van de dag waarop aan de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto een kenteken wordt toegekend.

(...)

9. Wanneer een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto een bijzondere uitvoering heeft of is voorzien van extra toebehoren, wordt de waarde daarvan in de catalogusprijs begrepen, uitgezonderd de waarde van voorzieningen die niet zijn aangebracht door of namens de fabrikant of de importeur."

___JC___

Forumguru
9. Wanneer een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto een bijzondere uitvoering heeft of is voorzien van extra toebehoren, wordt de waarde daarvan in de catalogusprijs begrepen, uitgezonderd de waarde van voorzieningen die niet zijn aangebracht door of namens de fabrikant of de importeur."

Dit blijft toch byzonder. Dealeropties tellen dus niet mee behalve als die opties ook fabriek-af te bestellen zijn.

Dus, laat je je dealer bij aflevering een Skoda navigatiesysteem inbouwen telt ie WEL mee voor de bijtelling (namens de fabrikant). Laat je een Pioneer navigatiesysteem inbouwen telt ie NIET mee voor de bijtelling.

Captain Hook

Forumguru
Dit blijft toch byzonder. Dealeropties tellen dus niet mee behalve als die opties ook fabriek-af te bestellen zijn.

Dus, laat je je dealer bij aflevering een Skoda navigatiesysteem inbouwen telt ie WEL mee voor de bijtelling (namens de fabrikant). Laat je een Pioneer navigatiesysteem inbouwen telt ie NIET mee voor de bijtelling.
Nee, niet bijzonder.
Da's normaal voor de nederlandse overheid en haar belastingstelsel. :407:

Bakkertje

Forumguru
Zoals ik het lees, telt de waarde mee als het af-fabriek is ingebouwd en dus niet af-dealer. Als je een auto zonder colmbus besteld en later als assecoire alsnog een columbus in laat bouwen, telt deze niet mee in je fiscale bijtelling. Vanmorgen heb ik ook van ING bevestigd gekregen dat er een aanpassing komt op de catalogusprijs van mijn auto (er komt nu een JVC in).
ING kan (wil) alleen niet het contract aanpassen dus om mij tegemoet te komen in het waardeverschil tussen columbus en JVC kan ik assecoires uitzoeken. Ik heb gevraagd om een alarm systeem en sunny boys (samen met de JVC goed voor ca. 2000 euro) dit moet nog even afgestemd worden met onze ING account manager, maar de schade afdeling wist in ieder geval te melden dat ik daar recht op heb. Sterker nog, ik mag keizen wat voor systeem er geplaatst wordt. Zenec, JVC of Columbus, ING heeft alleen een voorkeuer voro een afneembaar front. De zenec valt voor mij af vanwege het ontbreken van TMC en geen afneembaar front. De columbus (wat mij betreft nog steeds het mooiste en beste van de 3) valt helaas af omdat ik dan kan wachten op de volgende inbraak.

Wat ik nu kwijt raak aan functionaliteit:
Maxi-dot
Stuurwielbediening
Harde schijf

Ik krijg terug:
Bluetooth Carkit (onderdeel van de JVC)
Alarm
Sunny boys
DVD kijken onder het rijden
Afneembaar front (hopelijk geen diefstal meer!)
USB aansluiting (waar alsnog een HDD aan kan, wat weer praktischer is dan een ingebouwde HDD)

Als het inderdaad doorgaat met het alarm en de sunny boys is het wat mij betreft een goede deal.

Dit ziet eruit als een prima deal! Alleen jammer dat je geen gebruik meer kunt maken v/d stuurwiel bediening. Ben benieuwt naar je ervaringen met de JVC

___JC___

Forumguru
Zoals ik het lees, telt de waarde mee als het af-fabriek is ingebouwd en dus niet af-dealer. Als je een auto zonder colmbus besteld en later als assecoire alsnog een columbus in laat bouwen, telt deze niet mee in je fiscale bijtelling. Vanmorgen heb ik ook van ING bevestigd gekregen dat er een aanpassing komt op de catalogusprijs van mijn auto (er komt nu een JVC in).

Dat is dus de grap. Een Columbus is ook een fabriek-af optie. Dus als de dealer m inbouwt telt ie OOK mee voor de bijtelling. Dat bedoelen ze in dat wetsartikel met 'namens de dealer'...

Bakkertje

Forumguru
Dat is dus de grap. Een Columbus is ook een fabriek-af optie. Dus als de dealer m inbouwt telt ie OOK mee voor de bijtelling. Dat bedoelen ze in dat wetsartikel met 'namens de dealer'...

Zo had ik het niet gelezen, dan heeft een columbus achteraf inbouwen inderdaad geen zin. De JVC is alleen geen fabriek-af optie, dus hopelijk kom ik ermee weg. Volgens ING (de schade afdeling) wel in ieder geval. Morgen weet ik het dan zijn zowel de wagenparkbeheerster als onze account manager van ING weer bereikbaar.

nomad

Senior Member

Dus je moet eerst je auto laten afleveren, de spullen elders bestellen en door een ander bedrijf laten inbouwen ?

DE JVC maakt geen onderdeel uit van de fiscale waarde. Wordt achteraf ingebouwd en is geen optie die af fabriek besteld kan worden.

Is ook niet opgenomen in de fiscale waarde die ik van de leasemij heb opgekregen.

___JC___

Forumguru
Een JVC is geen fabrieksoptie dus volgens mij zit je dan wel goed. Als je zelf je columbus besteld en dan ergens achteraf in laat bouwen zit ie ook buiten de bijtelling. Dan moet je m dus wel zelf betalen en wel ff aanmelden bij de leasemij voor de verzekering.

Bovenaan Onderaan