Columbus Columbus gestolen.....

Zoals ik het lees, telt de waarde mee als het af-fabriek is ingebouwd en dus niet af-dealer. Als je een auto zonder colmbus besteld en later als assecoire alsnog een columbus in laat bouwen, telt deze niet mee in je fiscale bijtelling. Vanmorgen heb ik ook van ING bevestigd gekregen dat er een aanpassing komt op de catalogusprijs van mijn auto (er komt nu een JVC in).
ING kan (wil) alleen niet het contract aanpassen dus om mij tegemoet te komen in het waardeverschil tussen columbus en JVC kan ik assecoires uitzoeken. Ik heb gevraagd om een alarm systeem en sunny boys (samen met de JVC goed voor ca. 2000 euro) dit moet nog even afgestemd worden met onze ING account manager, maar de schade afdeling wist in ieder geval te melden dat ik daar recht op heb. Sterker nog, ik mag keizen wat voor systeem er geplaatst wordt. Zenec, JVC of Columbus, ING heeft alleen een voorkeuer voro een afneembaar front. De zenec valt voor mij af vanwege het ontbreken van TMC en geen afneembaar front. De columbus (wat mij betreft nog steeds het mooiste en beste van de 3) valt helaas af omdat ik dan kan wachten op de volgende inbraak.

Wat ik nu kwijt raak aan functionaliteit:
Maxi-dot
Stuurwielbediening
Harde schijf

Ik krijg terug:
Bluetooth Carkit (onderdeel van de JVC)
Alarm
Sunny boys
DVD kijken onder het rijden
Afneembaar front (hopelijk geen diefstal meer!)
USB aansluiting (waar alsnog een HDD aan kan, wat weer praktischer is dan een ingebouwde HDD)

Als het inderdaad doorgaat met het alarm en de sunny boys is het wat mij betreft een goede deal.

Hallo Bakkertje,

Ook ik heb na de diefstal van mijn Columbus een JVC in laten bouwen. Ik kan je dan ook meedelen, dat de stuurbediening gewoon werkt met de JVC. Daarnaast kun je in de JVC een SD-kaartje stoppen met bv. MP3's en tot slot heb je (inderdaad) ook nog een USB-aansluiting (dit kabeltje komt bij mij uit in het dashboardkastje) waar je eventueel een USB-stick of harde schijf kunt aansluiten. Western Digital heeft bv. mooie kleine harde schijven (bv. My Passport Elite), die hebben geen externe voeding en krijgt z'n stroom dus via de USB-aansluiting.
De functionaliteiten die je kwijt raakt vallen dus nog wel mee.

Tip: Neem tevens een "kluisje" waar je (als je ergens naartoe gaat) het frontje even in kunt opbergen. Zo'n kluisje kost niet zoveel, wordt verankerd aan je chassis en je hoeft niet te lopen zeulen met het frontje, want dat is toch wel redelijk groot en zwaar.

Hallo Bakkertje,

Tip: Neem tevens een "kluisje" waar je (als je ergens naartoe gaat) het frontje even in kunt opbergen. Zo'n kluisje kost niet zoveel, wordt verankerd aan je chassis en je hoeft niet te lopen zeulen met het frontje, want dat is toch wel redelijk groot en zwaar.

Kun je mij vertellen waar die kuisjes te koop zijn? Heb je dit gedaan via de dealer?

Alvast bedankt!

Fabia

† In Memoriam
Zoek even op internet onder: autokluisjes dan kom je genoeg sites tegen.

AUTOKLUIS.jpg

Bedankt internet lag al voor de hand! Was alleen benieuwt wat TurboPower voor kluisje heeft gemonteerd.

Ga gelijk zelf ook maar even surfen.

Bakkertje

Forumguru
Hallo Bakkertje,

Ook ik heb na de diefstal van mijn Columbus een JVC in laten bouwen. Ik kan je dan ook meedelen, dat de stuurbediening gewoon werkt met de JVC. Daarnaast kun je in de JVC een SD-kaartje stoppen met bv. MP3's en tot slot heb je (inderdaad) ook nog een USB-aansluiting (dit kabeltje komt bij mij uit in het dashboardkastje) waar je eventueel een USB-stick of harde schijf kunt aansluiten. Western Digital heeft bv. mooie kleine harde schijven (bv. My Passport Elite), die hebben geen externe voeding en krijgt z'n stroom dus via de USB-aansluiting.
De functionaliteiten die je kwijt raakt vallen dus nog wel mee.

Goed te horen dat het een goed alternatief is voor de columbus en dat de stuurwielbediening werkt! Dat leek me wel een dik nadeel. Ik denk dat de HDD via USB voro mij wel praktisch is. Dan wordt het heel eenvoudig om MP3's in de auto mee te nemen. Zo'n kluisje is inderdaad wel een goede tip.

Hoe bevalt de navigatie van het systeem? Daar ik verschillende verhalen over (zowel positief als negatief)

Rallye

Forumguru
Dat is dus de grap. Een Columbus is ook een fabriek-af optie. Dus als de dealer m inbouwt telt ie OOK mee voor de bijtelling. Dat bedoelen ze in dat wetsartikel met 'namens de dealer'...

Er staat niet "namens de dealer", maar "namens de fabrikant of de importeur". Dealeraccessoires lijken dus niet mee te tellen. Ik meen mij te herinneren dat het ook te maken heeft met de aanwezige accessoires op het moment van tenaamstelling: alles wat later is aangebracht zou niet meetellen voor de BPM en dus ook niet voor de IB. Een achteraf ingebouwde Columbus telt dan ook niet mee, een af-fabriek of namens de importeur ingebouwde Columbus wel.

MarcoO2

Forumguru
Er staat niet "namens de dealer", maar "namens de fabrikant of de importeur". Dealeraccessoires lijken dus niet mee te tellen. Ik meen mij te herinneren dat het ook te maken heeft met de aanwezige accessoires op het moment van tenaamstelling: alles wat later is aangebracht zou niet meetellen voor de BPM en dus ook niet voor de IB. Een achteraf ingebouwde Columbus telt dan ook niet mee, een af-fabriek of namens de importeur ingebouwde Columbus wel.

VOlgens mij heeft Rallye helemaal gelijk. De fiscus zegt hier namelijk zelf over op haar website:

Berekening van de bijtelling

Voor de berekening van de bijtelling privégebruik auto gelden dezelfde regels als voor een personenauto. Dat is niet zo als het kenteken van de bestelauto is toegekend vóór 1 juli 2005. Dan moet u uitgaan van de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto, inclusief de omzetbelasting en zonder de bpm. Deze grondslag is in de regel inclusief de accessoires die ‘af fabriek’ en door de dealer of de importeur zijn aangebracht vóór de datum van de toekenning van het kenteken, ongeacht of u de auto dan al aan uw werknemer ter beschikking hebt gesteld.

Let op!
Accessoires die waren vrijgesteld voor de bpm tellen ook mee voor de vaststelling van de grondslag voor de bijtelling privégebruik auto. Voor bestelauto's waarvan het kenteken is toegekend voor 1 januari 2003, tellen accessoires die op de dag van toekenning van het kenteken zijn aangebracht ook mee.

Rallye

Forumguru
Zoals ik het lees, telt de waarde mee als het af-fabriek is ingebouwd en dus niet af-dealer. Als je een auto zonder colmbus besteld en later als assecoire alsnog een columbus in laat bouwen, telt deze niet mee in je fiscale bijtelling. Vanmorgen heb ik ook van ING bevestigd gekregen dat er een aanpassing komt op de catalogusprijs van mijn auto.

Je eerste twee zinnen kloppen. De laatste niet: je bijtelling kan niet wijzigen (zie de wettekst hieronder). Als je ooit de nu gestolen Columbus niet "door of namens de fabrikant of importeur" hebt laten inbouwen (maar bijvoorbeeld apart hebt besteld via de dealer of de een ander) zat hij al niet in de catalogusprijs voor de BPM en de bijtelling. Die was dus al "laag" en hoeft niet gewijzigd te worden. Heb je hem wel "door of namens de fabrikant of importeur" in de auto dan daalt je catalogusprijs niet omdat die wordt vastgesteld op het moment van tenaamstelling.

N.B. dat ING een lagere catalogusprijs doorgeeft (al kan dat eigenlijk niet), ontslaat jou niet van de verplichting de catalogusprijs aan te geven zoals in de wet omschreven, dus indien de Columbus af-fabriek erin zat, inclusief de Columbus.

Bakkertje

Forumguru
Ik kan het even niet meer volgen. De columbus is af-fabriek gemonteerd, maar is nu ontvreemd. Hierdoor wordt de waarde voor de fiscale bijtelling dan toch lager? De JVC (of Zenec) is geen af-fabriek optie en telt dus niet mee voor de bijtelling. Dus als 1 van die laatste 2 geplaatst wordt ter vervanging van de columbus, zou er logischer wijs ook een correctie op de fiscale waarde plaats moeten vinden.

Maar goed de columbus is onderdeel van de speciale EAB uitvoering en niet als losse af-fabriek optie erbij geleast, dus daar zal het ook wel eens op stuk kunnen lopen..

Daarnaast krijg ik nog een discussie met ING over het lease-contract, mijns inziens heb ik recht op vervanging ter waarde van een columbus. Of ze moeten mijn leasebedrag aanpassen en mijn maandbedrag verlagen. Maar dat willen ze absoluut niet natuurlijk. De verzekeringsmaatschappij (NN) zal hier wellicht ook nog een rol in spelen..

Maandag word ik gebelt door ING met uitleg, ben erg benieuwd.

LenK

Forumguru
Je frustratie over de gestolen navigatie kan ik begrijpen, maar inzake de bijtelling draaf wel je door.
Valt me nog mee dat je niet spreekt over het geval van wel een nieuwe Columbus. Want die 2e Columbus is ook niet af-fabriek en zou in jouw theorie ook niet fiscaal belast mogen worden.
Ook het leasebedrag verlagen omdat er een misschien een goedkoper apparaat in komt. Hoeveel zou dat volgens jou moeten schelen op de leaseprijs. En betaal je die lease zelf?

Bakkertje

Forumguru
Je frustratie over de gestolen navigatie kan ik begrijpen, maar inzake de bijtelling draaf wel je door.
Valt me nog mee dat je niet spreekt over het geval van wel een nieuwe Columbus. Want die 2e Columbus is ook niet af-fabriek en zou in jouw theorie ook niet fiscaal belast mogen worden.
Ook het leasebedrag verlagen omdat er een misschien een goedkoper apparaat in komt. Hoeveel zou dat volgens jou moeten schelen op de leaseprijs. En betaal je die lease zelf?

Een stukje geschiedenis waardoor je mijn standpunt wellicht beter zult begrijpen. Ik was in de gelukkige positie om in juli vorig jaar te mogen gaan leasen. De brandstof was toen enorm duur en maakt ook deel uit van ons lease budget. Daardoor moet ik nu bijbetalen voor een EAB terwijl collega's die een paar maanden eerder (of nu) een gelijke auto zouden leasen, minder betalen. Dus ja ik betaal zelf bij, iedere maand 50 euro om precies te zijn. Daar komt nog bij dat toen ik mijn auto kreeg ik direct aangegeven heb (na alle verhalen hier op het forum over gestolen columbussen) dat er een alarm op de auto moest ter preventie. Daar wilde ING niet aan meewerken. Ja, je kunt het als accesoire laten monteren en zelf NOG meer betalen om extra kosten voor ING te voorkomen.

Daar komt nog bij dat ik het eigen risico dat aan mijn werkgever doorbelast wordt zelf mag betalen a 135 euro per keer dat ie gestolen wordt.

Dus ja het komt uit MIJN portomonee!

Oh ja, het liefst had ik nu een columbus in mijn auto en de originele zijruit nog. Ook als vervanging het liefst een columbus, met bijtelling!

Michel

Forumguru
Een beetje kortzichtig van ING en misschien is het ook wel het geval bij veel andere leasemaatschappijen. Veelal krijg je namelijk ook weer korting op de verzekeringspremie als de auto in kwestie met een Klasse 3 of hoger alarminstallatie is/wordt uitgerust.

Rallye

Forumguru
Ik kan het even niet meer volgen. De columbus is af-fabriek gemonteerd, maar is nu ontvreemd. Hierdoor wordt de waarde voor de fiscale bijtelling dan toch lager? De JVC (of Zenec) is geen af-fabriek optie en telt dus niet mee voor de bijtelling. Dus als 1 van die laatste 2 geplaatst wordt ter vervanging van de columbus, zou er logischer wijs ook een correctie op de fiscale waarde plaats moeten vinden.

Jij lijkt uit te gaan van de waarde van de auto. Dat is onjuist: uit de wettekst en de toelichting van de site van de Belastingdienst, zie een aantal postings hieronder, blijkt dat de fiscale bijtelling gebaseerd wordt op de catalogusprijs, inclusief opties, op het moment van tenaamstelling. Alles wat er dan gemonteerd is telt mee, alles wat daarna gemonteerd wordt niet. Jouw auto is af fabriek voorzien van een Columbus, dus die Columbus zit in de catalogusprijs die voor jouw auto gehanteerd wordt. Die catalogusprijs staat vast. Montage of, zoals bij jou, demontage van opties heeft geen enkele invloed meer op de catalogusprijs die jij bij je aangifte dient te hanteren.

Even in het belachelijke: als je nu de metallic lak van de auto schuurt en hem in gewone lak laat spuiten heeft dat geen invloed op de bijtelling. Als je nu leren bekleding laat aanbrengen heeft dat echter ook geen invloed. Ook prijsverhogingen of verlagingen van het model, na het moment van tenaamstelling, hebben geen invloed op jouw bijtelling.

Kortom: de in je aangifte te hanteren catalogusprijs (inclusief opties) wordt vastgelegd op het moment van tenaamstelling en verandert NOOIT meer.

Goed te horen dat het een goed alternatief is voor de columbus en dat de stuurwielbediening werkt! Dat leek me wel een dik nadeel. Ik denk dat de HDD via USB voro mij wel praktisch is. Dan wordt het heel eenvoudig om MP3's in de auto mee te nemen. Zo'n kluisje is inderdaad wel een goede tip.

Hoe bevalt de navigatie van het systeem? Daar ik verschillende verhalen over (zowel positief als negatief)

Op zich bevalt hij prima. Er zijn mensen, die vinden de stem irritant, maar daar raak je vanzelf aan gewend. Wat ik persoonlijk een handige optie vind, is dat je de files kunt oproepen die op jouw route liggen.
Hij geeft dan niet alle files weer, maar alleen diegene die op de door jou geplande route liggen. Daarnaast krijg je ook een gesproken waarschuwing indien er een file op je route ligt.
Het enige probleem wat ik met de JVC heb is, dat de bluetooth verbinding niet goed werkt. Ik heb een HTC Touch HD telefoon en die is gewoon verbonden met de JVC, maar als ik via de JVC wil bellen, krijg ik een foutmelding. Door toeval ben ik erachter gekomen, dat als ik het scherm van mijn telefoon aanzet, er wel gebeld kan worden via de JVC.
Op het moment dat de JVC gaat bellen, zou het scherm van de HTC gewoon aan moeten gaan en dan is er niets aan de hand. Of het probleem aan de HTC ligt of aan de JVC?????
Zowel HTC als JVC legt de "schuld" bij de ander.

Mocht iemand hier op het forum een oplossing weten voor dit probleem, dan hou ik me aanbevolen.

Totdat er een oplossing komt voor dit probleem, zet ik het scherm eerst even aan als ik wil bellen.
Het is overigens niet gezegd dat dit probleem ook met andere telefoons zal spelen hoor.

LenK

Forumguru
Dit is de autokluis die mijn dealer heeft geleverd en gemonteerd:
MobiSafe MS1020 (autokluis)
Heb je geen kans op grof geweld met zo'n autokluis. Dat kluis en al uit je auto gesloopt wordt en je met flinke schade blijft zitten. Ook als het mislukt.

EdK

Forumguru
Dus ja ik betaal zelf bij, iedere maand 50 euro om precies te zijn.

Daar komt nog bij dat ik het eigen risico dat aan mijn werkgever doorbelast wordt zelf mag betalen a 135 euro per keer dat ie gestolen wordt.

Dus ja het komt uit MIJN portomonee!

Tja met lease heb je bijtelling , maar prive rijden blijft duurder !
En de bedragen die je bovenstaand vermeld kun je ook weer opgeven aan de belasting en afschrijven tov de bijtelling
Dus al met al mag je nog steeds niet klagen ! :koffie:

Bakkertje

Forumguru
Nou zojuist contact gehad met ING. Probleem met het vervangen van de Columbussen is dat de verzekeraar (Nationale Nederlanden) een nieuw navigatie systeem vergoed. Het is dus niet zo dat je voor de waarde van een Columbus kunt gaan shoppen. Wat ik af heb kunnen spreken is dat er een JVC + alarm inkomt op kosten van ING. De Sunnyboys waren net iets teveel gevraagd..

Om terug te komen op de fiscale waarde, die wordt niet aangepast, dus ook die vlieger gaat helaas niet op. Voel me toch ergens genaaid (en het was niet lekker).

Oh ja, ook leuk om te weten. Dadelijk zit er een alarm om m'n O2 en heb ik een afneembaar front, dan nog wordt er een eigen risico in rekening gebracht ook al heb je het frontje nog! (lekker makkelijk die leasemaatschappijen..)

nomad

Senior Member
Nou zojuist contact gehad met ING. Probleem met het vervangen van de Columbussen is dat de verzekeraar (Nationale Nederlanden) een nieuw navigatie systeem vergoed. Het is dus niet zo dat je voor de waarde van een Columbus kunt gaan shoppen. Wat ik af heb kunnen spreken is dat er een JVC + alarm inkomt op kosten van ING. De Sunnyboys waren net iets teveel gevraagd..

Om terug te komen op de fiscale waarde, die wordt niet aangepast, dus ook die vlieger gaat helaas niet op. Voel me toch ergens genaaid (en het was niet lekker).

Oh ja, ook leuk om te weten. Dadelijk zit er een alarm om m'n O2 en heb ik een afneembaar front, dan nog wordt er een eigen risico in rekening gebracht ook al heb je het frontje nog! (lekker makkelijk die leasemaatschappijen..)

Daarom zou ik er gewoon weer een Columbus in laten zetten. Daar heb ik voor gekozen en betaal ik voor.

Bovenaan Onderaan