Columbus Columbus gestolen.....

Bakkertje

Forumguru
Wat is er nis met het ding gewoon goed in te bouwen ? 4 stuks 1-toers torx erin en klaar. Heel veel succes met uitbouwen :-)

Ik heb verhalen gehoord van een vastgepopte columbus, dat dashboard wilde je niet zien na de diefstal.

Als ze hem kunnen zien breken ze in. De vervolgschade wordt alleen groter. En ga er maar vanuit dat als ze de columbus er niet uit krigjen je er zelf naderhand ook niets meer aan hebt..

Wat wellicht wel helpt is et zichtbaar belemmeren van het uitbouwen met stalen hoekijzers o.i.d. Of zoals bij veel andere merken een los scherm ergens in het dashboard en de unit los..

LenK

Forumguru
Linke soep dat extra borgen.
Dadelijk komen ze nog met een Dremel. Dan slijpen ze hem eruit.
Lijkt met dus geen goed idee.

Het antwoord tegen heling en dus tegen diefstal ligt bij de fabrikanten. Die moeten er wel toch voor kunnen zorgen dat een apparaat onbruikbaar wordt na demontage.

cloink

Actief lid
Of gewoon een combinatie van de twee, dan krijgt er echt niemand ideeen.

Het is nu simpelweg te makkelijk, zowel de code als de uitbouw.

Bakkertje

Forumguru
Hier in de buurt (regio Den Bosch) zal het hopelijk even wat minder zijn met de gestolen navigatiesystemen. Er zijn namelijk 2 "mannen" van 16 en 17 op heterdaad betrapt en aangehouden. Bij de huiszoeking zijn diverse navigatiesystemen aangetroffen. Dus wie weet zit daar mijn Columbus bij...

Ik hoop dat er een gepaste straf verzonnen wordt voor deze heren. (ik kan er wel een paar verzinnen, maar dan wordt het iets middeleeuws, vierendelen ofzo...)

Bakkertje

Forumguru
Ik hoop dat er een gepaste straf voor deze heren bedacht wordt en dat het een voorbeeld mag zijn voor wie het in z'n hoofd haalt om te gaan stelen. Maar ja, onder de 18, dus de rechter zal wel zeggen: " Foei jongens, dat mogen jullie niet meer doen!"

LenK

Forumguru
Bij de huiszoeking zijn diverse navigatiesystemen aangetroffen. Dus wie weet zit daar mijn Columbus bij...

Ik hoop dat er een gepaste straf verzonnen wordt voor deze heren. (ik kan er wel een paar verzinnen, maar dan wordt het iets middeleeuws, vierendelen ofzo...)

Straf naar rato geven. Dus bij 10 inbraken niet een beetje meer brommen dan bij 1 inbraak, maar gewoon 10x zo lang. En zeker niet voortijdig vrij.
En slachtoffers schadeloos stellen, levenslange terugbetaal verplichting.
(en ik geloof niet in kale kippen!)
Onder de 18: ouders moeten betalen, die hebben gefaald in toezicht en zijn verantwoordelijk.

Captain Hook

Forumguru
Volgens mij het enige wat helpt:
Volledig financieel plukken!
Dus alle braakschade, vervangschade, gevolgschade claimen en laten betalen door die hufters. En indien minderjarig, dan zullen de ouders motten dokken. Denk dat ze wel schrikken wat dan zo'n kraakje zetten kostte... :shocked:
Dat de ouders dan nog wel een keertje nadenken voordat ze hun kroost 's-avonds laat op straat laten rondhangen.

Denk je nou echt dat ze onder de indruk zijn van het "foei, niet meer doen hoor" van de rechter. Ze lachen hem achter z'n rug gewoon uit.
Financieel uitkleden' da's het enige wat werkt bij zulk soort figuren en dan ook met naam en toenaam aan de publieke schandpaal nagelen.

WillemJan

Forumguru
(...)
En slachtoffers schadeloos stellen, levenslange terugbetaal verplichting.
(en ik geloof niet in kale kippen!)
Correct me if I am wrong, maar je kunt ze - natdat ze door de rechten schuldig zijn bevonden - via een civiel rechtelijke procedure alsnog plukken door alle schade en vervolgschade, aangevuld met een flinke schadeclaim, vorderen?
Of werkt dat alleen als ze 18+ zijn?
En de leasemaatschappij heeft denk ik ook nog wel een appeltje met ze te schillen...

Groetjes... Willem-Jan

Als dat al kan, dan moet je ook nog aantoonbaar kunnen maken dat zij het zijn geweest die jouw auto hebben opengebroken. Dat kon wel eens erg moeilijk worden.

Steve

Senior Member
Als ik het goed heb gaan ze richting bureau Halt.
Ik heb hier verleden jaar ook mee te maken gehad toen ze mijn haag in de brand hebben gestoken.
De daders hebben ze gepakt na een uur en via bureau halt heb ik netjes alles vergoed gekregen om een nieuwe haag te planten.

Het duurde even voordat ik mijn geld had maar het is er uiteindelijk wel gekomen.

nomad

Senior Member
Als jij die Columbus in je auto zet en er wordt niet om een code gevraagd, dan is het de jouwe :D

MarcoO2

Forumguru
Correct me if I am wrong, maar je kunt ze - natdat ze door de rechten schuldig zijn bevonden - via een civiel rechtelijke procedure alsnog plukken door alle schade en vervolgschade, aangevuld met een flinke schadeclaim, vorderen? Of werkt dat alleen als ze 18+ zijn? En de leasemaatschappij heeft denk ik ook nog wel een appeltje met ze te schillen... Groetjes... Willem-Jan

Dat kan zeker! En het strafrechterlijke vonnis levert dan dwingend bewijs op, dus de civiele procedure win je op je sloffen. Onder voorwaarden kan dat ook als ze 18- zijn, dan hangt het af van de exacte leeftijd en de feitelijke omstandigheden.

Enne... zo'n vonnis verjaart pas na 20 jaar... en die verjaring kun je ook nog verlengen door tijdig te stuiten! Dat zal ze leren... :D

Bakkertje

Forumguru
Ze zijn gepakt nadat iemand ze op heterdaad had betrapt. Deze man kende 1 van de knapen en voordat ze op hun fiets thuis waren stond de politie al voor de deur te wachten. Ze kwamen aanfietsen met het navigatie systeem onder de arm, dus dat is in ieder geval 1 heterdaadje. Ik mag aannemen dat de overige systemen die tijdens de huiszoeking gevonden zijn ook door deze heren gestolen zijn.
Het gros van de systemen zal wel afkomstig zijn uit leaseauto's (ze zijn uiteindelijk toch te vinden in de business/executive uitvoeringen). Ik heb begrepen dat de totale schade al gauw oploopt tot 5000 euro. (nieuw systeem, nieuwe ruit, al het werk dat ze ermee hebben, enz...) laat ze dat geld maar terug betalen aan de gehele maatschappij, en dan niet door tig uur te schoffelen, maar gewoon werken zoals we dat allemaal moeten om onze centen te verdienen..

TL@

Forumguru
Die gasten worden toch niet gestraft, ze zijn nog geen 18. Ze krijgen een vingertje voorgehouden: 'Dat mag toch niet jongens' en that's it.

Financieel plukken helpt absoluut niet, het zijn toch marginalen zonder geld en levend van een vervangend inkomen (de ouders dan in dit geval, binnen een paar jaar, de jongens zelf ook) met een berg schulden. Typisch mensen die zich daar niks van aantrekken.

Werkstraf is de enige juiste weg om te gaan bij zo'n dingen (je kan ze niet in de gevangenis zetten want minderjarig), een 1000-tal uur of zo. Hebben ze al zeker geen tijd meer om nog navigatiesystemen te jatten.

Bakkertje

Forumguru
Sja, persoonlijk vind ik dat de ouders van deze minderjarigen ook neit vrijuit hoeven te gaan. Uiteindelijk zijn zij verantworodelijk voor ed daden van de heren. Het zou in ider geval mooi zijn als er een dusdanige straf zou zijn dat ze het zelf zeker niet meer doen en het daarnaast ook een dusdanig voorbeeld is dat anderen met hetzelfde plan het ook niet meer durven doen. (de voorbeeld functie)

Huyzen

Lid
2e keer Columbus gestolen, het wordt nu minder leuk

:mad: Vannacht was ik weer de klos, voor de 2e keer (1e keer was een half jaar geleden) is mijn Columbus gejat. Deze keer door een achterruit in te slaan. De schroefjes hebben ze laten liggen...echt onvoorstelbaar hoe makkelijk het is om dat ding te jatten. Eens denken wat ik er nu in moet zetten....
Had ik verdorie net heel veel muziek erop gezet, is allemaal weg.:407:
Volgende keer toch maar een BMW kopen, daar kan ie niet uit worden gejat.

Bovenaan Onderaan