Columbus Columbus gestolen.....

Bakkertje

Forumguru
De kans op herhaling is inderdaad de reden om het niet meer te doen. De columbus is voor m'n huis gestolen, dus ze weten hem nu te vinden. Er doen al verhalen de ronde van mensen bij wie de RNS 510 tot 7x toe is gestolen. Het kost me toch iedere keer weer 135 euro..

Moet er wel bij zeggen dat de Columbus echt een perfect systeem is!

Bakkertje

Forumguru
Als ie ergens anders dan hier thuis was gestolen had ik waarschijnlijk een nieuwe columbus gekozen. Aangezien het hier voor de deur is gebeurd en verderop in de straat ook een passat ten prooi is gevallen (een paar dagen na mij) aan de dievenbende kies ik eieren voor m'n geld.

Gestolen

Ook bij mij is mijn colubus gestolen.
Bij de garage zeiden ze dat ze zonder de code niks aan de radio hebben.
Ruit en veel schade aan de auto ggggrrrr:407:

Maarten

Forumguru
Erg fijn allemaal.
Dit soort systemen en airbags zijn weer helemaal 'hot' bij het dievengilde op dit moment.

Roco

Lid
hoe duur zou een los frontje van radio Dance zijn?
Als je die nou over de Columbus zet.......('s nachts)

Bakkertje

Forumguru
Het enige wat helpt tegen diefstal van je columbus is de auto in een garage parkeren. Het is te gek voor woorden maar goed.

Overigens wordt er door iemand op marktplaats een columbus, een rns 510 en een Audi navigatiesysteem aangeboden. 1 06 nummer, verschillende namen. Op de foto is het Vagcom kabeltje (waarmee ze waarschijnlijk de code uit kunnen lezen) nog duidelijk te zien en het audi systeem heeft duidelijk braaksporen. Uiteraard de politie op de hoogte gesteld en die gaan alleen wat doen als ik eerst zelf ga kijken en kan bevestigen dat het mijn columbus is. Dus al heb je aanwijzingen, de politie doet er niks aan :mad:. Ik denk dat ik ook maar columbussen ga stelen, levert meer op dan werken voor de baas.. Echt waardeloos, los van de diefstal kan ik me daar echt kwaad om maken!

WillemJan

Forumguru
Ook bij mij is mijn colubus gestolen.
Bij de garage zeiden ze dat ze zonder de code niks aan de radio hebben.
Ruit en veel schade aan de auto ggggrrrr:407:

Dat is - helaas - klinkklare onzin... :(

Mijn dealer zei dat dus ook: zonder code hebben ze niets aan de radio. Dus dat is alweer achterhaald. Ggggrrhhh....

Maar ik zat me net te bedenken: je hebt van die laptopkabels. (Zie bijlage)

Is het niet mogelijk om met zo'n laptopkabel de Columbus aan het chassis vast te maken? Moet er wel zo'n opening in zitten waarmee je de laptopkabel aan de Columbus vast kunt maken.

For my few cents...

Groetjes... Willem-Jan

Bijlagen

• 980000_BB_00_FB.EPS.jpg
    980000_BB_00_FB.EPS.jpg
    5,7 KB · Weergaven: 26

breef

Lid
Het enige wat helpt tegen diefstal van je columbus is de auto in een garage parkeren. Het is te gek voor woorden maar goed.

Grappig, dat was ook het eerste wat een dealer mij vroeg toen ik naar de Columbus aan het kijken was, heb je wel een garage?

Bakkertje

Forumguru
De code is uit te lezen. Met wat google-werk kwam er zelfs een naam boven van iemand die het kan (en ook doet waarschijnlijk) dus dat is een beveiliging van lik-me-vestje.

Zo'n laptopkabel gaat waarschijnlijk alleen werken als je hem in het zicht monteerd. Anders is je ruit toch stuk en ligt de columbus er toch uit en dan trekken ze hem (lees de Columbus) alsnog kapot ben ik bang..

Maar op zich is het natuurlijk we een idee om een paar beugels ofzo langs de randen te monteren. Of een stalen frame ipv het plastic ding. Misschien laten ze hem dan wel zitten..

Ik begreep overigens van ING dat ze in overleg zijn met Pon om te kijken wat er aan te doen is. Misschien dat daar ook nog een oplossing vandaan komt..

Roco

Lid

Overigens wordt er door iemand op marktplaats een columbus, een rns 510 en een Audi navigatiesysteem aangeboden. 1 06 nummer, verschillende namen. Op de foto is het Vagcom kabeltje (waarmee ze waarschijnlijk de code uit kunnen lezen) nog duidelijk te zien en het audi systeem heeft duidelijk braaksporen. Uiteraard de politie op de hoogte gesteld en die gaan alleen wat doen als ik eerst zelf ga kijken en kan bevestigen dat het mijn columbus is. Dus al heb je aanwijzingen, de politie doet er niks aan :mad:. Ik denk dat ik ook maar columbussen ga stelen, levert meer op dan werken voor de baas.. Echt waardeloos, los van de diefstal kan ik me daar echt kwaad om maken!

dit is wellicht iets om bij een of ander tv programma onder de aandacht te brengen. Misschien dat die er in springen en wat gaan uitzoeken. "Nee" heb je en de Columbus heb je niet meer....of zoiets

Hallo allemaal,

Afgelopen nacht is uit mijn Octavia van net een week oud mijn Columbus gestolen.....:mad: Grrrr. Compleet met alle schade van dien. Ingeslagen ruit etc.

Nu ben ik vandaag bij de dealer geweest en die meldde mij dat het systeem minimaal 6 weken levertijd heeft omdat de fabriek de "vraag" niet aankan. Dit blijkt te liggen aan de productie van nieuwe auto's en vervanging van toestellen die gestolen zijn.

Heeft iemand van jullie nog een idee waar ze dit systeem op voorraad hebben?? (ik ben natuurlijk wel op zoek naar een legale dealer, maar dat spreekt denk ik voor zich)

Het blijkt ook dat de dealer niets kan met het serienummer van het oude toestel (blokkeren ofzo) Als er iets is wat ik de onrechtmatige nieuwe eigenaar niet gun is een werkend toestel.

Tips zijn van harte welkom...

Hallo, dat is heel vervelend voor je maar klik eens op onderstaande site misschien heeft die hem op voorraad.
http://www.navparts.nl/index.php?ca....html&XTCsid=3bc1777deee95965d71770cba12acdc7
Veel succes er mee, Groet Wim.

Captain Hook

Forumguru
Het loopt echt de spuigaten uit met die diefstal van de columbussen (ook de aanverwante types van andere VAG auto's). :biggthumpdown:
Maar (helaas) is alles een kwestie van vraag en aanbod, dus blijkbaar (triest, maar waar) is er veel 'vraag' naar 'gebruikte' columbussen...

Nou ben ik zelf een beetje anti-navigatie apparatuur (maar dat doet er nou ff niet toe). Naar mijn idee zijn die apparaten te montagevriendelijk gemonteerd. Want ze kunnen blijkbaar heel snel (en zonder al te veel schade aan het apparaat) verwijderd worden.
Maar wat is nou de oplossing? Toch iets van een abonnementsvorm op navigatie gegevens, alleen mogelijk met officieel verkochte apparaten?
M.a.w. het apparaat doet het alleen als je een abonnement afsluit op een navigatiedienst met een officieel serienummer? Dan zou de basisprijs van het apparaat omlaag kunnen (wordt immers niet-werkend geleverd) en pas als je een abonnement afsluit doet 'ie het. (zo omzeil je in 1 keer ook alle illegaal gekopieerde software).
Of? :icon_smile_question

cloink

Actief lid
Wat dacht je van een waterdichte code?

Het ganse probleem is dat de huidige bescherming helemaal niet werkt zoals het zou moeten. Je zou bij het "verliezen" van je code gewoon NIET meer met de Columbus mogen kunnen werken, ook niet via VAG-workarounds of wat dan ook. De ENIGE die alles terug tot leven moet kunnen blazen is bv. je eigen dealer/invoerder/VW zelf, die een "backup" lijst van codes heeft. Bijvoorbeeld.

Het is nu gewoon te makkelijk om effe de code uit te lezen of te herprogrammeren, wat - i.c.m. met het wel erg makkelijk uitbouwen - de Columbus (oftewel de RNS510) gewoonweg een briefje van 500€ maakt, dat erg zichtbaar in je wagen ligt.

Dus ofwel een waterdicht code-systeem, ofwel moeten ze maar eens werk maken van een écht ingebouwd systeem, hetwelke je simpelweg niet kan uitbreken (zonder de halve wagen te demonteren).

Psioneer

Actief lid
Dus het display (met SD en USB) in het dashboard en de rest ergens onzichtbaar aan het chassis vast lassen. Gecodeerde draadloze verbinding (bluetooth of zo) er tussen of via CANbus en het wordt een hels karwei het hele systeem nog ooit uit te bouwen. Wisselaar achterin voor cd's, navi software via SD kaartjes naar de HD.
Heeft ook zo z'n voordelen voor de warmte huishouding aangezien die dingen nogal heet worden bij gebruik.

nomad

Senior Member
Wat is er nis met het ding gewoon goed in te bouwen ? 4 stuks 1-toers torx erin en klaar. Heel veel succes met uitbouwen :-)

Psioneer

Actief lid
Ook dat kan het nog lonen om te proberen het ding eruit te slopen. Als het lukt bof je, als het mislukt neem je de volgende auto.
Wanneer je de onderdelen scheidt en ver uit elkaar onderbrengt is de kans dat je het hele spul er binnen acceptabele tijd eruit hebt vele malen kleiner.
Een andere mogelijkheid zou een soort van startonderbreker zijn, dus een klein onderdeel ergens anders in de auto onderbrengen ter vervanging van de huidige code. Maar ja, dan moet je de communicatie wel dusdanig versleutelen dat ie niet is te tappen.
Think outside the box.

Bovenaan Onderaan