Columbus Columbus gestolen.....

MarcoO2

Forumguru
Mooi klote weer dit... je bent de zoveelste! Sterkte met de afhandeling!

Een voordeel: je krijgt gelijk weer de nieuwste versie :D
Is dat zo? Ik heb pas bij de vervanging er ook eentje terug gekregen die identiek was aan de oude.

Als je de Columbus verwijderd, zie je de oplossing al voor een zeer goede beveiliging.
Ik heb 'm nog nooit verwijderd, help me eens op weg?
 

Constant

Erelid
Ach ja, denk maar zo, voor iedere agent die een navigatiesystemendief vangt, heb je een agent minder die parkeer- of snelheidsboetes kan verzorgen.

En dat wil je natuurlijk niet hé? ;) :cheer:
Als ik moet kiezen, doe dan maar een stapel boetes in plaats van de ellende van een auto inbraak.

Is dat zo? Ik heb pas bij de vervanging er ook eentje terug gekregen die identiek was aan de oude.
Misschien was het wel je oude (geen gein, de gestolen waar moet toch ergens blijven).

Ik heb 'm nog nooit verwijderd, help me eens op weg?
If you take away the motive, you take away the crime. Of op zijn Nederlands: Alles van Waarde is Weerloos (Lucebert, staat ook op de gevel van een bekende verzekeraar).
 
Een paar blauwe flitslampen op het alarm aansluiten is. Reeds behoorlijk bewezen afdoende te zijn. Zelfs de politie dacht dat een collega een onopvallende auto had meegenomen. Hoorde dat veiligheids folie op de ramen korting op de verzekering opleverde. Iemand hier ervaring mee?
 

___JC___

Forumguru
Nou voor leasemaatschappijen maakt het schijnbaar niets uit. Heb mn alarm laten certificeren met stickers op de zijruiten en de reactie van de leasemaatschappij was dat het niets uitmaakte voor hun premie. Maar het was wel goed dat ik het even gemeld had...
:regels:
 

rbo

Senior Member
Mosterdgas granaten is het enigste middel !!
één nadeel is misschien dat je smorgens over het lechaam heen moet stappen om je wagen in te kunnen, maar dat is ook het enige !!

:ot:Waarom om heen stappen , met die sneeuw nu kan je mooi je voeten vegen voordat je in stapt.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik kwam op het forum van Tros Radar dit topic tegen. Het verhaal begint net zoals wij het hier ook al 100x langs hebben zien komen. Maar in de post van Powergummetje van 08-01-10 om 19,46 uur wordt iets interessants gezegd:

Zelfs etsen heeft geen zin, ze worden er gewoon uitgestolen.
Ook het gebruik van anti diefstal boutjes wordt ten zeerste afgeraden om meer schade te voorkomen.

VAG is nu bezig met systemen die deels geintregeerd zijn, het blijft nog wel de vertrouwde look houden van een RNS510, maar er zit een versterker in de auto welke alleen maar via de CAN-Bus werkt.

Halen ze de unit er uit hebben ze er geen ruk aan, alleen blijft het natuurlijk wel zuur voor degene waar de unit uitgejat is (voor de zoveelste keer).

Maar de slimmerikken kijken nu eerst of er een losse versterker in de auto zit, zo ja, dan laten ze de auto met rust.

Helaas alleen leverbaar op nieuwe auto's en niet achteraf in te bouwen.


Heeft iemand hier al iets over gehoord? Een oplossing in die sfeer zou uiteindelijk daadwerkelijk kunnen leiden tot een vermindering van gestolen navi's, als tenminste echt geborgd is dat de unit in een andere auto niet door een handige knutselaar aan de praat geslingerd kan worden.

Ben benieuwd!
 

Ronnie

Forumguru
Heeft iemand hier al iets over gehoord? Een oplossing in die sfeer zou uiteindelijk daadwerkelijk kunnen leiden tot een vermindering van gestolen navi's, als tenminste echt geborgd is dat de unit in een andere auto niet door een handige knutselaar aan de praat geslingerd kan worden.

Ben benieuwd!
Dit bestaat al sinds 2002, zelfs in mijn Fabia1 (2005) moest ik de navi per K-line(pin 7)(geen CAN-Bus) omprogrammeren, in onderstaande codering via VAG-Com zie je een eindversterker staan (Nokia soundsysteem VAG), deze moet dan middels VAG-Com of VAS geactiveerd worden. Zou je zo'n systeem jatten dan hoor je niets wanneer je hem aansluit, je moet hem eerst weer omprogrammeren als "stand-allone " systeem. De volgens mij enige mogelijkheid om diefstal tegen te gaan is een koppeling tussen auto en Navi via het chassisnr. of zoiets, maar het blijft electronica en is dus te kraken!

{Radiosystem (RNS)}
Steuergerät Codierung
STG 56 (Radiosystem) auswählen
STG Codierung -> Funktion 07

0 - keine CAN-Telefonsteuerung
2 - CAN-Telefonsteuerung
0xxxx: Lautsprecherkanäle
0 - keine passiven Lautsprecher (bei verbautem Soundsystem)
2 - passive Lautsprecher vorne, 0 passive Lautsprecher hinten
4 - passive Lautsprecher
0xx?x: Soundsystemkorrektur
0 - kein Soundsystem, d.h. keine Korrektur
1 - Soundsystem mit Stoffinnenausstattung
2 - Soundsystem mit Lederinnenausstattung
3 - Soundsystem mit Stoffinnenausstattung (ohne Unterbrechungserkennung
 

LenK

Forumguru
Halen ze de unit er uit hebben ze er geen ruk aan, alleen blijft het natuurlijk wel zuur voor degene waar de unit uitgejat is (voor de zoveelste keer).

Maar de slimmerikken kijken nu eerst of er een losse versterker in de auto zit, zo ja, dan laten ze de auto met rust.
Zou het? Er komen op termijn dan toch steeds meer VAG auto's die zo'n versterker hebben. Voor die "klanten" kan dan nog steeds gejat worden (of ze slopen die versterker er ook uit, als de vraag hoog genoeg is wordt er heus wel moeite voor gedaan)
 

MarcoO2

Forumguru
Heb aan de plaatser van het bericht gevraagd waar hij zijn informatie vandaan haalt, en dit is zijn reactie:

Ben inbouwspecialist en na diefstal van een RNS of ander achteraf ingebouwd dubbeldin systeem wordt er een origineel systeem teruggeplaatst i.c.m. alarm ingebouwd, of een aftermarket met afneembaar scherm en een kluisje in de auto.
Zo kwamen we er achter dat in de Golf VI, Skoda SuperB niet zo maar een after market apparaat ingebouwd kan worden i.v.m. deze versterker.
Die wordt namelijk aangestuurd door de CAN-Bus.

We hebben dit gemeld bij onze leverancier die de verloopkabels/interfaces maken, en die gaan nu een interface ontwikkelen om een after market apparaat er op aan te kunnen sluiten.

Als de dief nu dus de unit er uit jat, dan heeft hij er helemaal niets aan, want zonder de versterker doet hij dus helemaal niets.
Bij VAG zijn ze op de goede weg, alleen is het vanaf de buitenkant niet te zien of dit systeem er in zit, de "echte" dieven weten waar ze moeten kijken en laten hem dan zitten omdat ze er dan toch niets mee kunnen.

Dus nu alleen nog een aanpassing maken aan de layout van de RNS, dan weten binnen de kortste keren de "domme" dieven ook dat ze zo'n systeem met rust moeten laten.
 
Tja zolang je de Columbus \ RNS510 vrij kunt schakelen door twee opto coupler uitgangen te forceren zal dat ding gestolen blijven worden.

Het minste wat zou zouden kunnen doen is die K820P niet langer bereikbaar maken door iets van hars of zo over dat deel van die print te doen.

Maar het hard van de Columbus \ RNS510 op een andere (moeilijk toegankelijke) locatie in de auto plaatsen zou natuurlijk veel beter zijn en dan alleen het beeldscherm in of op het dashboard zoals Volvo heeft.
 

rbo

Senior Member
Maar de slimmerikken kijken nu eerst of er een losse versterker in de auto zit, zo ja, dan laten ze de auto met rust.


De domme nu ook denk ik.
 

Constant

Erelid
Bij de meeste diefstallen neemt men de tijd om de boel eruit te halen, aangezien de meeste dievenbendes erg geoefend waren, ben ik bang dat de versterker wordt meegestolen. Of zit die versterker op een moeilijke plek?
 
Nu weet ik ineens weer waarom ik in mijn huidige en volgende auto all ruite excl de voorruit weer voorzie van inbraakwerende folie... Het houd ze lang genoeg tegen om het op te geven en het scheelt rommel in de auto
 

LenK

Forumguru
Maar stel je jezelf dan niet bloot aan het gevaar dat je in noodsituaties niet uit de auto komt omdat je life hammer er ook niet doorheen komt?
 

Constant

Erelid
Dat soort folie is alleen inslag-afwendend tov de tegenoverliggende zijde. Dus folie aan binnenkant, dan zou je lifehammer er zo doorheen moeten kunnen slaan. Maar hulpverleners aan de buitenzijde krijgen het moeilijk.
 
Denk dat de kans op een ongeval ondertussen kleiner is dan dat je Columbus gestolen wordt... het houd dieven niet tegen, het vertraagd ze. Vaak voldoende icm met alarm om ze weg te jagen... En als je er uit wil kan dat altijd ;)
 

rcFred

Senior Member
Nu weet ik ineens weer waarom ik in mijn huidige en volgende auto all ruite excl de voorruit weer voorzie van inbraakwerende folie... Het houd ze lang genoeg tegen om het op te geven en het scheelt rommel in de auto
Ik dacht er ook over na tot ik hier ooit eens een berichtje tegenkwam van iemand waar alle ruiten sterren hadden van het proberen in te slaan en nog meer braaksporen, volgens mij zelfs in dit topic. En de folie heeft z`n werk wel goed gedaan tot een bepaald moment, de nieuwe eigenaar trok aan het langste eind en de Columbus was er uit.
Beste oplossing voor anti-inbraak lijkt me een garage aan het huis bouwen of een huis kopen met garage...
 
In mijn auto ligt vaak meer intressanter spul dan alleen de Columbus... Dus er wordt bij mij gewoon gefolied... Liever alle ramen met sterren dan de auto leeg... Er komt sowieso alarm op de auto en nog wat extra toeters en bellen ;)
 
Bovenaan Onderaan