Columbus Columbus gestolen.....

Blommetje

Nieuw lid
Bij mij vannacht de columbus eruit gehaald door een stel mongolen. Ook aan de binnenzijde beplakt met folie maar de ruit was netjes omgerold naar beneden, geeft dus geen enkele beperking behoudens minder glasscherven.
Weet iemand of een pioneer navgate systeem werkt met de parkeersensoren en gegevens van verwarming die normaal op het columbus scherm komen?
 

Fabia

† In Memoriam
Shit, het houdt maar niet op zeg. Dit is alweer de zoveelste die gejat is. En toch nog steeds geen goede oplossing hoe je dit kan verkomen.
 

Constant

Erelid
Ik zie dat soort opschepperij zo vaak voorbij komen op briskoda.net dat ik vind dat in Hoek van Holland en IJmuiden alle van de veerpont komende Engelse Skoda's gecontroleerd moeten worden.

:ot:Mag ik nu deurwaarder worden :D
 

Tallguy

Forumguru
Je zou bijna op voorhand al je eigen Columbus willen verkopen zodat je niet het slachtoffer wordt van een poging tot diefstal van het ding. Het is echt in en in triest voor die mensen wiens auto wordt opengebroken (zoals een aantal van jullie is overkomen).

Nu dacht ik ook gezien te hebben op een folder van de Yeti, waar je ook de Columbus in kan doen, dat er een mogelijkheid in 2010 komt om het ding eruit te halen ofzo. Hoewel diefstal niet de schuld is van Skoda, zou het een mooi gebaar zijn als ze toch de huidige Columbuseigenaren die mogelijkheid gratis zouden vertrekken. Ik verwacht er echter niks van.

Hoewel het niet reëel is zou jij eigenlijk toekomstige verkopers willen adviseren: koop geen Columbus. Erg jammer zoiets.
 

flip

Lid
Op Briskoda maakte ik me ooit eens druk over die 'koopjes' die men kon doen in de UK en de tips die men elkaar gretig doorgaf. En dat het geweten toch wel héél vlug gesust was, bij de gedachte dat ZIJ een goede zaak deden. Dat voor die lage prijzen de zaken toch overduidelijk niet kosjer waren. Meteen een reactie van een ander (lees Brits) member, in de trant van 'lang geduurd voor ze vanuit Europa reageerden' en 'dat wij hen geen lessen te leren hadden'. Wat alleen maar mijn opmerking bevestigde over dat sussen en dat (of geen) geweten. Het probleem, btw, schijnt vooral in Nederland voor te komen. Is daar een plausibele verklaring voor?
 

Constant

Erelid
De verklaring zit erin dat auto inbraak in NL wordt gezien als "kleine criminaliteit" gepleegd door "arme boefjes". Dat de werkelijkheid anders is, is helaas nog niet doorgedrongen bij justitie. Voor zover ik weet zijn alle arrestaties tot op heden toevaltreffers bij routinecontroles.

Internationale criminelen maken risico berekeningen: pakkans maal strafmaat en gaan vervolgens naar het land van keuze. En natuurlijk gaan ze naar locaties waar veel potentiële buit is.

Het is opvallend dat Nederland en Italië een groot risico kennen op auto inbraak, dat heeft alles te maken met lage pakkans en belachelijk lage straffen (die men vaak niet hoeft uit te zitten).
 

flip

Lid
Rottig voor de slachtoffers, dat is zeker. Maar als die kopers nu eens met hun fikken van die 'zaakjes' bleven, dan zou dat toch ook al wat oplossen. Want zo is het nu dweilen met de kraan open. Liever géén Amundsen dan één die veel te goedkoop is om waar te zijn uit de (obscure) aftermarket...
In een thread was er trouwens de vraag hoe je 'zuiver' van 'verdacht' kon onderscheiden. Koop officieel, liefst bij aankoop wagen, en je zit veilig, dunkt me.
 

Constant

Erelid
Ja, dat denk ik ook, bij een officiele Skoda dealer mag je verwachten dat hij een controle op herkomst heeft uitgevoerd alvorens te verkopen. Bij particulieren kun je dit soort goederen alleen vertrouwd kopen als je de vorige eigenaar goed kent en weet dat hij 'm ooit legaal heeft aangeschaft. Het zou me niets verbazen als 99% van de tweedehands Columbussen van diefstal afkomstig is, zelfs bij een dealer zou ik nog een bewijs van herkomst eisen (ookal zit je juridisch veilig bij koop bij een dealer).

Maar daar zijn sommige Britten blijkbaar niet in geinteresseerd bij een leuk koopje van het vaste land. Ik heb ook discussies op Briskoda gezien waarin men zei dat dealers te hoge prijzen vroegen want in Estland waren de Columbussen zoveel goedkoper :icon_smile_dead: Oh, er waren ook nog klachten over de after-sales uit Estland, eenmaal verkocht werd er geen support meer gegeven.
 

Blommetje

Nieuw lid
FF een simpele vraag, mijn columbus is eruit gejat. Is de Amudsen ook net zo gewillig en makkelijk eruit te halen???
 

Rictavia

Actief lid
FF een simpele vraag, mijn columbus is eruit gejat. Is de Amudsen ook net zo gewillig en makkelijk eruit te halen???

Ja, je steek een platte schoevendraaier achter de omlijsting waar hij inzit, trekt die eraf en schroeft vervolgens alle schroefjes los, stuk of 4, koppelt dee stekkers los en je hebt hem!
1 minuut werk.
 

WillemJan

Forumguru
@Nomad: ik heb het bij de dealer gezien: de monteur had hem zo eruit. Alleen hebben de dieven nog iets nodig dat aan de kabelboom vastzit. Vraag me niet naar wat dat is.
 

nomad

Senior Member
@Nomad: ik heb het bij de dealer gezien: de monteur had hem zo eruit. Alleen hebben de dieven nog iets nodig dat aan de kabelboom vastzit. Vraag me niet naar wat dat is.

Ze hebben niets nodig. Ze rukken de quadlock eruit, knippen de rest door en daaaaaaaaaaaag Columbus. :bye:

Maar.... er is wel goed nieuws. De inbraakbeveiliging waar ik het eerder over had gaat zeer waarschijnlijk in productie en met een beetje mazzel zullen de eerste prototypes binnen een dikke maand er zijn. Even geduld nog.
 

andrehj

Forumguru
Maar.... er is wel goed nieuws. De inbraakbeveiliging waar ik het eerder over had gaat zeer waarschijnlijk in productie en met een beetje mazzel zullen de eerste prototypes binnen een dikke maand er zijn. Even geduld nog.

Wat voor beveiliging is dat dan? En weet het tuig dat ook (grootste schade is vaak de braakschade...)
 
Bovenaan Onderaan