Columbus Columbus gestolen.....

Captain Hook

Forumguru
En het betreft hoofdzakelijk Volkswagens die getroffen worden !
Het is idd triest ja.
Maar aan de andere kant, er zijn gewoon veel VAG auto's in Nederland. M.a.w. het absolute aantal diefstallen, problemen, etc. daarmee is dan ook navenant hoog en valt op.

HET probleem zit 'm in de afzetmarkt. Zolang die er is/blijft, blijft het lonend voor de criminelen om zich hier in te specialiseren. :crazy:
 
Productie van airbags gewoonweg zo groot maken dat de prijs enorm gaat dalen tot een niveau dat het een heel makkelijk betaalbaar product gaat worden.
Wanneer dit product niet meer exclusief is, zal het dievengilde er niets meer mee kunnen omdat er geen grote waarde aan zit.
Eigenlijk geld dat voor de Columbus ook.
De Columbus zou je zo moeten uitvoeren dat hij alleen werkt met een chip die ook in je sleutel van de auto zit. Is deze sleutel niet in de buurt : Columbus zal niet aangaan. Eruit jatten heeft dan geen zin, want zonder de chip in je autosleutel zal de Columbus nooit gaan werken. Dat zou een oplossing zijn. Uiteraard moet de chip zo ontworpen zijn dat deze niet valt te kraken. Maar goed, ook dat is mogelijk.
Daarnaast zou je kunnen denken aan een Columbus die uitsluitend gaat werken met een vingerafdrukscanner. Ook dat is haalbaar.
Zonder vingerafdruk : geen werkende Columbus.

fingerprintcar.jpg
 

EdK

Forumguru
Zonder vingerafdruk : geen werkende Columbus.

Leuk, maar hoe wordt er dan door een dealer aan geserviced ?
Laat je dan je vinger achter ?
Maw er moet weer in de software een achterdeurtje zijn en daar is het dievengilde in no-time weer achter en lezen we weer bovenstaande krantenartikelen.
 
Heel eenvoudig.
In de software programmeer je een service tijd. Wanneer je de auto in de ochtend neerzet bij de dealer, activeer je dit met je vingerafdruk en stel je de tijd in voor hoeveel uur de Columbus actief mag zijn voor onderhoud. Zeg maar een soort tijdklok die aftelt. Als de afspraak is dat je auto aan het eind van de dag klaar is stel je de tijd in op : 8 uur bijvoorbeeld. Deze uren tikken dan weg en daarna gaat de lock er weer op.
 

hemi24

Forumguru
Zie de krantenkoppen al voor me: "Vinger geamputeerd bij stelen navigatiesysteem"

Jammer, hoe goed de beveiliging ook is: te kraken is deze gegarandeerd!

Neem een boef in dienst, als je boeven wilt vangen!!!
 
Ben ik niet helemaal met je eens.
Dat zou betekenen als de Columbus met een afneembaar forntje zou komen dat we gaan lezen:
Skodarijders worden op straat overvallen voor frontje.

Zoals je hier beneden ziet is het een ontwikkeling van Siemens die hierin toch al echt de goede richting heeft gevonden voor allerlei criminele praktijken.
En uhhh, vinger amputeren zie ik echt niet gebeuren.
 

ECV

Nieuw lid
Als ze je dan toch moeten overvallen dan kunnen ze ook je sleutels meenemen. Nu kunnen ze het doen zonder getuigen. Als vw gewoon vanaf het begin het geheel met een slot in het dashboardkastje bijvoorbeeld had beveiligd dan kon het voor de dieven al niet meer uit, want dan zijn ze te lang bezig met het slot omzeilen. Tuurlijk, als de auto echt afgelegen staat dan is een afneembaar front het beste.
 

LenK

Forumguru
Het is weer 1 device, dus als er geen extra anti-diefstal maatregelen zijn dan net zo jatgevoelig. Maar misschien minder aantrekkelijk omdat ie in minder auto's past?
 

LenK

Forumguru
Daar stond dus een plaatje van de nwe Touareg met die RNS850.
Kijken of deze het wel houdt:
VW_Touareg_2010_cockpit.jpg

Net als Columbus e.d. weer 1 apparaat in het dash. Alleen wat groter zodat ie in minder auto's past en dus minder afzetmogelijkheden voor het jattersgilde.
 

van_der_P

Senior Member
Je kunt natuurlijk zo'n Columbussysteem ontwerpen dat uit verschillende onderdelen bestaat die je verspreid in de auto monteert. Bijvoorbeeld deel 1 in het dashboard, deel 2 onder de motorkap op een moeilijke plek, deel 3 weer op een andere plek. Zonder deze onderdelen werkt het systeem niet, (je zou die onderdelen ook nog kunnen coderen). Dan kost het zowiezo meer tijd om het eruit te slopen. En een ding heeft zo'n dief niet, dat is tijd. Proberen het zo moeilijk mogelijk maken.
 

WillemJan

Forumguru
@van_der_P: ik ben het volmondig met je eens. Alleen zal dit kostprijsverhogend werken. En de vraag is nu of de consument dat extra bedrag ervoor over heeft.
Een betere manier is een soort van kaartje dat je in de navigatie stopt. Zonder dat kaartje doet de navigatie het niet.

For my few cents... Willem-Jan
 

Mistraller

Senior Member
Alles wat lijkt op een slot, zal te kraken zijn. Ook een pasje oid.

Enige wat werkt, is het weghalen van functionaliteit, simpelste en goedkoopste oplossing is dan gewoon het frontje.
 

cloink

Actief lid
Alleen zal dit kostprijsverhogend werken.
Nóg hoger? De Columbus is momenteel al be-la-che-lijk duur... Mocht ie niet in zo'n pack gezeten hebben, zou hij in elk geval niet op m'n optielijst gestaan hebben...

Neen, ik denk dat een echte inbouw-unit, uit verschillende delen, de enige oplossing is inderdaad. Maar goed, daar moet VW natuurlijk in meewerken, want ze vinden het momenteel wel goed zo (en verkopen extra Columbussen om de gejatte te vervangen, hmmm...).
 

van_der_P

Senior Member
@van_der_P: ik ben het volmondig met je eens. Alleen zal dit kostprijsverhogend werken. En de vraag is nu of de consument dat extra bedrag ervoor over heeft.
Daar zul je beslist gelijk in hebben, maar over hoeveel extra hebben we het dan. Die Columbus is zo duur wat maakt dan b.v. 100 euro extra uit ?
Kijk als je over de hond komt, kom je ook over de staart.
 

Captain Hook

Forumguru
Een navigatiegadget voor in een auto wat bijna 10 tot 15%(!) van de totaalprijs van de auto bedraagt, vind ik van de zotte... :biggthumpdown:
IMHO
 
Bovenaan Onderaan