Columbus Columbus gestolen.....

Kensel

Forumguru
Ik heb zelf gekozen voor het zekere voor het onzekere en de originele Skoda navigatie vervangen door een Kenwood DNX5210BT met afneembaar front. Dan parkeer je je auto (ondanks alarm) toch met een geruster hart..
Is alleen wel een duurdere optie dan een navilock.

WP_000167.jpg
Heb je inmiddels de navilock gemonteerd? Hoe is het resultaat? Ben wel benieuwd!

Hij zit er al een aantal weken in, en het voelt een stuk beter!
Zoals eerder gezegd parkeer ik bij het surfen vaak op afgelegen plekken. Regelmatig wordt er ingebroken bij collega surfers, als het dievengilde denkt dat er wat te halen valt.

Hier een foto!

De lock is vrij zwaar, en zit mooi ingebouwd.
Het is even wennen dat je iedere keer dat ding eraf moet halen, en erop moet doen. Hij past prima in je dashboardkast.

De zog. paddestoelen waarmee de plaat vast zit zijn erg klein, en zitten niet in de weg of zijn op een of andere manier storend.

Het blijft triest dat VAG hier gewoon niets aan doet. Bij o.a. Ford, BMW, Toyota zit een vergelijkbaar systeem in de auto waar men wel af kan blijven op een of andere manier.

frits030

Nieuw lid
Diefstal columbus navigatiesysteem

Gisteren is uit mijn Ocatvia het columbus navigatiesysteem gestolen. Wie heeft ervaring met een navilock om een nieuwe diefstal te voorkomen?

willemk

Senior Member
Gestolen Columbus

Beste forumleden,

waar ik altijd al angst voor had is mij nu ook overkomen, mijn Columbus systeem is vannacht uit mijn superb gestolen. Het alarm is blijkbaar tweemaal afgegaan volgens een straatbewoner maar heb zelf niets gehoord !! Tering wat een bende heb je dan in de auto en schade aan dashboard. Mochten jullie een navigatiesysteem aangeboden worden waar nog een sd kaart en een cd van mijn kinderen in zit laat het dan even weten. Ik weet dat het niet veel zin heeft maar probeer het hier toch maar. Nu maar kijken wat de verzekering doet.

overigens iemand ervaring met een soort stalen slotplaat die je over het systeem kan zetten tegen diefstal of heeft dit ook geen zin.

grt

Willem

Skodasuperb2011

Actief lid
Erg vervelend!! Ik heb zo'n navilock door de dealer laten inbouwen bij aflevering van mijn auto beetje zwaar en log maar werkt perfect!
Bij mijn overbuurman hebben ze de RNS510 uit zijn Passat gehaald enkele maanden terug, sinds de inbouw van de navilock heeft hij nergens meer last van....
Kosten excl. inbouw en btw 159,66

SweetRevenge

Actief lid
Toch erg dat er mensen zijn die niet van iemands spullen kunnen afblijven. In elk geval succes met de verzekering.

Zo'n navilock heeft voor en nadelen. Ik heb al gehoord dat ze geprobeerd hadden de Nav er alsnog uit te halen, met alle schade vandien. Uiteidelijk hebben ze hem er niet uit gekregen maar je blijft wel met een behoorlijk beschadigd dashboard zitten. Trouwens, het is wel apart dat je nu schade hebt. Meestal kan je de Nav er in no time uit halen zonder enige schade aan het dashboard.

Skodasuperb2011

Actief lid
Denk dat de kans op diefstal/schade veel kleiner is met de Navilock dan zonder.Het zal inmiddels ook bij het "dievengilde" bekend zijn dat
de navilock er niet "zonder slag of stoot uitgaat".
Bij mijn overbuurman hebben ze de RNS510 in ieder geval niet vakkundig uitgehaald, dashboard beschadigd alsmede de leren stoel én de
deur moest overgespoten worden..... :(

willemk

Senior Member
Jongens bedankt voor de reacties. Auto staat nu bij dealer morgen komt schadeexpert kijken. Ik hoop dat het leer van mijn bijrijdersstoel niet beschadigd is lag vol glas. Als je daar op gaat zitten dan weet je het wel. Ik was overigens niet de enige vannacht, nog 2 andere skoda's ook Columbus weg. Waarschijnlijk een boevenclubje bezig. Zal de komende tijd De boel in de gaten houden. Als ik er een te pakken krijg nijp ik de stront uit zijn darmen............woedend ben ik.

van_der_P

Senior Member
Je kunt er ook voor kiezen om geen Columbus te kopen, dan wordt die ook niet gestolen. Je weet nu als je zo'n ding aanschaft dat je vroeg of laat aan de beurt bent En dan kun allerhande lelijke dingen over de dader zeggen, dat helpt niet.
Het is net hetzelfde als geen glasgordijnen voor de ramen van je huis, dan kan toch ook iedereen zien wat je hebt. En of het de moeite waard is om een ongepland bezoek te brengen.

Maarten

Forumguru
Dus als een vrouw in een kort rokje over straat loopt is dat uitdagend en als zij dan aangerand (of erger) wordt, is dat haar eigen schuld? Sorry, jouw logica ontgaat me en is volgens mij de omgekeerde wereld.
Iedereen blijft van de spullen van een ander af...
Je vraagt nooit opzettelijk om je spullen te laten stelen, vernielen etcetera.

Dat er middelen zijn om het het boevengilde moeilijker te maken is mooi meegenomen en absoluut aan te raden. Maar 'eigen schuld, dikke bult' is te makkelijk.

Stakie75

Senior Member
@ van der P. Wat een ontzettend domme reactie van je. Zou bijna zeggen dat ik hoop dat ze bij jou je hele kiet leegroven. Moet je maar niet ergens gaan wonen. Triest dit soort mensen op een forum.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat men van der P niet goed begrijpt. Wat hij zegt is n.l. helemaal niet zo raar. Je weet, wanneer je een Columbus systeem in de auto hebt, dat dan de kans op diefstal substantieel is. Men kan er om deze (en andere) reden idd voor kiezen een los navigatie-systeem te gebruiken. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het uiterst vervelend is wanneer zo'n systeem gejat wordt bij iemand die een andere keuze heeft gemaakt en dat men dat niet hoort te doen. Ongetwijfeld vindt van der P dat ook. Maar deze twee zaken dient men wel uit elkaar te houden.

Michel

Forumguru
Destijds bij de bestelling van mijn huidige Octavia, en dat is inmiddels alweer bijna 4 jaar geleden, was ik ook huiverig voor diefstal van de Columbus. In min of meer bedekte termen adviseerde mijn dealer toen ook om in ieder geval niet de Elegance Businessline te bestellen, want dan kreeg ik deze Columbus erbij. En mijn dealer kreeg destijds minimaal twee auto's per week binnen, waarvan de Columbus was gestolen.

Het is jammer dat je hier rekening mee moet houden, want men moet gewoon van je spullen afblijven. Aan de andere kant pleit dat ook de fabrikant niet vrij, die een vrij simpel te verwijderen apparaat heeft ontworpen. Triest, maar blijkbaar onvermijdelijk dat je je aankoopgedrag hierop moet aanpassen. Of je moet het risico willen nemen. Mijn auto is particulier aangeschaft en ik zit niet te wachten op dit soort trammelant. Dus in plaats daarvan rijd ik met een Swing radio rond. Voor de navigatie gebruik ik een losse Tomtom.

Canon-Eye

Forumguru
Wat een ontzettend domme reactie van je. Zou bijna zeggen dat ik hoop dat ze bij jou je hele kiet leegroven. Moet je maar niet ergens gaan wonen. Triest dit soort mensen op een forum.
...en dit vind ik nou weer totale onzin. Artikel 7 lid 2 van de Grondwet geldt ook van Van_der_P...
Daar hoef je 't niet mee eens te zijn (want voor jou geldt 't dus ook :smirk:) maar da's nog geen reden voor dit soort negativisme.

Terzake: De extreme diefstalgevoeligheid van een Columbus maakt dat je er eigenlijk een metalen antidiefstalvoorziening bij moet nemen, die je dan steeds moet (de-)monteren en onderweg ook weer ergens moet laten waar hij niet heen en weer gaat liggen schuiven. Die troep hoef ik ook niet, mij allemaal veel te bewerkelijk.

Dit is m.i. alvast een heel legitieme reden om zo'n ding niet te willen - en ik weet er nóg wel een paar, die maken dat ook ik heb gekozen voor een Swing radio i.c.m. een losse makkelijk en véél vaker + goedkoper te updaten TTom die ik ook al weer een jaar of 5 in gebruik heb. dus een te oud type om makkelijk te verpatsen: d'r is hoegenaamd geen markt voor, dus die laten ze wel zitten. En mij brengt-ie waar ik wezen wil.

Rosinfield

† In Memoriam
ik heb zelfs een geheel losse Pioneer radio (met CD, USB) waar ik zeer tevreden mee ben en een losse Nuvi. Verder goed te zien dat er meer met gezond verstand zijn hier. Je zou bijna aan jezelf gaan twijfelen soms.

@Canon-eye volledig mee eens wat betreft de TT sommige denken een superb :uitlachen:zonder Columbus..........stja en?
Het blijft natuurlijk jammer dat sommige vinden dat alles van hun is :(

CharlesTucker

Forumguru
Diefstalgevoeligheid maar veel meer nog de redelijk absurd hoge prijs van zo'n Columbus waren bij mij ook redenen om voor een niet BL Elegance te gaan. Die Swing doet het prima voor wat betreft het geluid, navigeren doe ik zelf wel. Als ik denk dat het spannend gaat worden neem ik de TT mee, die dan nog in de meeste gevallen in de tas blijft zitten. De laatste keer dat ik blij was met de TT was toen ik in de winter ergens diep in Duitsland een garage moest gaan zoeken. Maar ja, toen had ik nog een Opel, met de Skoda ga ik er van uit dat ik onderweg geen garages nodig heb :)
Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat het gajes gewoon van de ingebouwde Columbussen af heeft te blijven!

andrehj

Forumguru
Ik heb mijn auto "gewoon" particulier aangeschaft, en dan bedenk je je wel 10 keer voor je een Columbus koopt. De Amundsen was namelijk zo'n 1000 (ja DUIZEND!) euro goedkoper en kan eigenlijk maar weinig minder (grootste verschil is de DVD afspeelmogelijkheid, maar wie heeft dat nou nodig in een auto. DVD's kijk ik wel thuis op de bank...). Bovendien is de Amundsen een stuk minder diefstalgevoelig (volgens mij is er bij dit forum nog nooit eentje gejat). Dus dan is de keus wel makkelijk.

Bovenaan Onderaan