Columbus Columbus gestolen.....

Jasper02

Banned
Ik heb ook particulier een Bl elegance met de Columbus... Ik ken geen angst denk ik. Van Rome tot Madrid en Amsterdam. Hij zit er nog in.

Tot die er plots uit is..

Constant

Erelid
@ van der P. Wat een ontzettend domme reactie van je. Zou bijna zeggen dat ik hoop dat ze bij jou je hele kiet leegroven. Moet je maar niet ergens gaan wonen. Triest dit soort mensen op een forum.
Ik zou ook graag terug willen naar de tijd dat we de achterdeur van onze woning niet op slot hoefden te doen en dat fietsen geen slot nodig hadden, helaas is de maatschappelijke realiteit in NL anders........... Voor principes krijg je weinig tegenwoordig, er zit niets anders op dan realistisch te zijn dat alles van waarde weerloos is geworden.

Nadat we dertig (!) jaar lang autoradio's hadden met afneembaar frontje, is het natuurlijk compleet zot van VAG om een vreselijk duur en gewild navigatiesysteem met een paar simpele schroefjes in een auto te bouwen......

Verder lijken de Columbus diefstallen vooral een typisch Nederlands probleem te zijn, laten we vooral eens nadenken hoe dat kan (iets met lage pakkans, lage straffen en open grenzen).......

Van Rome tot Madrid en Amsterdam.
Wow, in Rome geweest en je auto is niet opengebroken?! Misschien eens Barcelona proberen als je van je Columbus bevrijdt wilt worden......

SweetRevenge

Actief lid
Ik denk dat men van der P niet goed begrijpt. Wat hij zegt is n.l. helemaal niet zo raar. Je weet, wanneer je een Columbus systeem in de auto hebt, dat dan de kans op diefstal substantieel is.

Ik blijf het toch een zeer rare redenering vinden. Volgens mij zitten er niet veel mensen op dit forum zonder auto, doch, je weet dat als je een auto koopt de kans op diefstal van die auto groter wordt dan als je geen auto hebt. Ik wacht de reactie af als hier iemands auto plots weg is, ik denk niet dat die persoon dan gaat zeggen: ik had dit kunnen weten, het was beter geweest om geen auto te kopen. Zo kun je nog wel even verder gaan: je televisie, je horloge, je mp3 speler... Er zal altijd wel iemand zijn die vindt dat wat jij hebt beter bij hem past dan bij jou. Dat geeft hem nog geen vrijgeleide om dit dan ook te doen, sterker nog het is zelfs geen verklaring waarom hij dit doet.

En dan kun allerhande lelijke dingen over de dader zeggen, dat helpt niet.

En ja, allerhande lelijke dingen zeggen over de dader helpt niet, maar het lucht wel op, zij het maar een beetje.

Canon-Eye

Forumguru
Ik blijf het toch een zeer rare redenering vinden.
Toch niet...
De idioot hoge prijs in combinatie met dit gebrek aan beveiliging maakt zo'n ding simpelweg tot een magneet voor de langvingers, zolang die ze makkelijk kwijt kunnen aan lieden die 'm graag vôh wènug overnemen.

Wat we wel "zeer raar" zouden moeten vinden (zie opmerking van Constant in #742) is het feit dat een autofabrikant het in z'n botte harses haalt om zo'n overmatig duur systeem af fabriek zo slecht beveiligd in te bouwen als met de Columbus blijkbaar het geval is.

Daar is volgens mij ook maar één oplossing voor: een kopersstaking. Gewoon massaal zulke dingen uit de auto laten verwijderen (vóór de aankoop bedoel ik dus, inplaats van erna:smirk:), dan gaan ze misschien eens nadenken over split-systemen waarvan een essentieel gedeelte op een voor onbevoegden erg ontoegankelijke plek zit (navilock-achtige toepassing in de motorruimte of zo, ik verzin maar wat).

Ik was allang begonnen met die kopersstaking, om meer dan eens uiteengezette redenen, en aan de reacties te zien ik ben niet helemaal de enige. Maar dat kan véél beter...

CharlesTucker

Forumguru
De inderdaad idioot hoge prijs was voor mij op zich al afdoende reden om voor wat betreft de navigatie aan je kopersstaking mee te doen. De verhalen hier op het forum betreffende de veelvuldige diefstal hebben er voor gezorgd dat ik bij de dealer niet eens geprobeerd heb of ie nog wat aan die prijs had kunnen doen.

Constant

Erelid
En als eBay zou stoppen met Columbus advertenties vanuit Letland, dan voorzie ik ook een opmerkelijke daling in de diefstallen.

CharlesTucker

Forumguru
Daar heb je denk ik volkomen gelijk in. Overigens weet iedereen dat het overgrote deel van de advertenties waar je op doelt gestolen waar betreft, waarmee eBay dus heling faciliteert. Ik ben geen jurist, maar is dat niet strafrechtelijk aan te pakken? Alleen die dreiging zou voor eBay toch al genoeg moeten zijn advertenties beter te screenen, maar toch gebeurt het nog steeds. Momenteel staan er ook weer een aantal, afkomstig uit de UK en uit Litouwen, alsmede een "code/decode service" voor 80 euro. Trouwens voor gestolen waar nog best forse prijzen, maar dan wel met de laatste firmware en Video in Motion enabled.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik blijf het toch een zeer rare redenering vinden. Volgens mij zitten er niet veel mensen op dit forum zonder auto, doch, je weet dat als je een auto koopt de kans op diefstal van die auto groter wordt dan als je geen auto hebt. Ik wacht de reactie af als hier iemands auto plots weg is, ik denk niet dat die persoon dan gaat zeggen: ik had dit kunnen weten, het was beter geweest om geen auto te kopen. Zo kun je nog wel even verder gaan: je televisie, je horloge, je mp3 speler... Er zal altijd wel iemand zijn die vindt dat wat jij hebt beter bij hem past dan bij jou. Dat geeft hem nog geen vrijgeleide om dit dan ook te doen, sterker nog het is zelfs geen verklaring waarom hij dit doet.

En ja, allerhande lelijke dingen zeggen over de dader helpt niet, maar het lucht wel op, zij het maar een beetje.

De vergelijking met een auto gaat natuurlijk volledig mank. Immers, ook in het geval van auto's is er een aanzienlijk verschil in diefstalgevoeligheid en samenhangend daarmee de wenselijkheid of soms zelfs verplichting van anti-diefstal maatregelen. Zo kun je een Fabia van een jaar of 5 oud denk ik met een gerust hart zonder alarm systeem op straat laten staan, terwijl dat met een bolide van €50 000 minder verstandig lijkt.

Constant

Erelid
Ik denk dat het grootste risico niet zit in de waarde van de auto, maar in de diefstalgevoelige inhoud. Dieven maken een analyse van pakkans, strafmaat, gemak van de diefstal, verhandelbaarheid en opbrengst van de diefstal, etc.

Een Fabia met Columbus erin geeft wellicht meer risico dan een Superb zonder Columbus? En als beide auto's een Columbus hebben, dan lopen ze waarschijnlijk allebei evenveel risico.............

SweetRevenge

Actief lid
Als die "anti-diefstal" maatregelen op je auto zo effectief zouden zijn, zou die Colombus er ook niet uitgehaald worden. Het is uiteraard een utopie om te denken dat een auto degelijk beveiligd wordt, dat is natuurlijk niet zo.

Mij gaat het vooral over de opmerking dat je ervoor kan kiezen om wel of geen Columbus te nemen, en als je ervoor kiest om er toch één te nemen je er ook in berust dat ie vroeg of laat gestolen wordt. Volgens dezelfde logica kan je er voor kiezen om allerlei dingen wel of niet aan te schaffen, maar dat is helemaal naast de kwestie. Het punt blijft dat iedereen met zijn p*ten van andermans dingen moet afblijven, losstaand van hoe diefstalgevoelig of hoe duur ze zijn.

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn punt was slechts dat je met het aanschaffen van een Columbus dient in te calculeren dat er een gerede kans op diefstal bestaat. Dat mensen niet horen te stelen lijkt me evident, maar valt buiten deze kwestie.

Rosinfield

† In Memoriam
dat hoeft ook helemaal niet, want er wordt helemaal geen verantwoordelijkheid neergelegd, doch slechts een uitspraak gedaan over een feitelijke statistische waarschijnlijkheid. Die morele aspecten (verantwoordelijkheid, stelen mag niet), haal jij er bij, niet ik of de overigen die een soortgelijke uitspraak deden. Sorry, dat het wellicht wat muggenzifterig overkomt, maar ik hecht wel erg aan zuiver redeneren.

SweetRevenge

Actief lid
Even wat muggenziften dan: als je een statistische waarschijnlijkheid wilt aantonen dan verwijs je naar het feit dan een Columbus meer gestolen wordt dan een andere navigatie, of gewoon veel gestolen wordt. Als je echter impliceert dat iemand "weet" dat hij gestolen gaat worden indien je deze aanschaft duid dat op bepaalde morele aspecten in deze. Dat is mijn menig, en die hoef je uiteraard niet te delen.

Ik ga er verder ook niets meer over schrijven want dit gaat helemaal niet meer over een gestolen Columbus. Mijn excuses, ik wist niet dat dit zo'n gevoelig punt was.

Canon-Eye

Forumguru
't Is ook niet handig om met je portemonnee half uit je kontzak hangend door een mensenmassa te gaan wandelen.
Komt globaal op hetzelfde neer als een Columbus open en bloot in je auto hebben zitten. Daar "moet" dan dus eigenlijk zo'n navilock overheen, en dat is al één doorslaggevende reden waarom ik zo'n ding niet wil. En dan heb ik er nog wel een paar...

Maar vooruit - eenieder is volledig bevoegd tot het maken van zijn eigen vergissingen, zeg ik altijd maar... :smirk:

Constant

Erelid
Uit een poll van 2 jaar terug bleek een diefstalgevoeligheid van minstens 20%, dan kun je altijd hopen dat je tot de overige 80% hoort, maar dat lukt mij niet.

van_der_P

Senior Member
Je kunt gaan voor zo'n navislot maar een nadeel het ziet niet uit. En iedereen die langs je auto loopt ziet dat er iets zit van waarden. Anders heb je dat ding niet nodig. Werkt dat dan juist niet als een rode lap op een stier ? En breekt men juist in en sloopt dan je hele dashboard, i.p.v. de helft, om je Columbus eruit te halen.
Misschien kun je maar beter de Columbus niet te degelijk bevestigen, dan valt de overige schade aan je dashboard nog mee. Als die gestolen wordt. Of haal hem er iedere keer weer uit en neem hem mee. (Ik weet niet hoe belangrijk dat is) Maar dan ziet natuurlijk niemand dat je zo'n Columbus hebt.
En nogmaals het stelen van spullen en het stuk maken is niet toegestaan in onze samenleving. Maar het gebeurt wel en dat is de realiteit en dat moet men onder ogen zien, zeker als je tot aanschaf van zo'n Columbus over gaat. Je kunt wel heel idealistisch zijn en de samenleving willen veranderen, en hopen dat andere je voorbeeld volgen, maar tot die tijd zul je er gewoon rekening mee moeten houden. Het is niet anders.
Als gisteren de wereld vergaan was , was het probleem vandaag al lang en breed opgelost.:xyxthumbs::laugh::smirk:

Constant

Erelid
Zoveel tijd kost dat niet, bij mij in de garage heeft iemand vier stuks in één keer in zijn achterzak gestoken. :icon_smile_dead:

Bovenaan Onderaan