Columbus Navigatie gestolen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Canon-Eye

Forumguru
Al met al heb ik heel veel bevestiging gelezen voor mijn afkeer van Amundsen, Columbus of welke andere vastingebouwde navi dan ook.
Nog steeds erg blij met mijn simpele tomtommetje: makkelijk meenemen in andere auto (dus ook huurauto's op verre vliegvelden), veel goedkopere kaartupdates (waar je ook de deur niet voor uit hoeft), zovaak je maar wilt gratis gps positie-updates en flitspaalupdates en map-share info (effe een minuutje of 3 aan de computer) en hij past in m'n jaszak(*). Geen aandacht trekkende antennes. Al 3 auto's lang geen enkel probleem qua diefstal...

(*) Trouwens, al laat je 'm er wel in liggen - wie wil zo'n ding nou nog vandaag de dag... is hoegenaamd geen markt meer voor, dus alleen al daarom doen ze de moeite niet (meer), vermoed ik.
 
Mmm wel een beetje met je eens ja. Heb dus de amundsen+ maar eerste ritje met navi aan van werk naar huis resulteerde in de melding "off-road" in mijn maxidot. Een weg (4-baans) die al een ruim jaar open is (juli 2010) stond er niet nog niet op...

Ik gebruikt voor navigeren dus ook nog steeds (zoals in mijn prive auto) gewoon mijn android navigatie. Altijd up to date, via stem adres ingeven en traffic info dus alles wat ik nodig heb.

Zal nu weet on-topic blijven overigens, sorry :-$
 

Rallye

Forumguru
Trouwens, al laat je 'm er wel in liggen - wie wil zo'n ding nou nog vandaag de dag... is hoegenaamd geen markt meer voor, dus alleen al daarom doen ze de moeite niet (meer), vermoed ik.

Mijn TomTom van drie jaar oud is in april nog gejat. Ruit stuk etc. Een markt lijkt er dus nog wel te zijn.
 
Even een tegengeluid:

Misschien is het al gezegd, maar mensen waarvan de amundsen/columbus NIET gestolen word zullen dit niet zo snel gaan melden op een forum. Je krijgt dus snel een negatief beeld hier.

Verder ben ik erg te spreken over de V3 kaarten van de Amundsen.
Weinig wegen tegengekomen die hij niet kent. Niet veel anders dan met de TomTom die ik vroeger had.
 

Constant

Erelid
@Markieman: we hebben een poll gehad, waarin ook leden konden reageren die niet bestolen waren. Ik heb ook een keer navraag gedaan bij mijn dealer. De Columbus wordt relatief veel gestolen. En vanuit Letland zijn de Columbussen op eBay voor verdacht lage prijzen te verkrijgen.

@Kyomity: Alles van enige waarde wordt in de Randstad uit auto's gestolen. Bij het appartementencomplex naast me zijn in één nacht 17 auto's opengebroken, gewoon om te kijken of er iets te stelen valt.
 

mister9

Actief lid
Denk dan echt niemand dat er (adres)info gelekt wordt door de dealer / poetsbedrijf / importeur / leasebedrijf / mannetje dat bij dealer post rondbreng / de stoelen zuigt / de auto's wast....
Zelfs in dorpen waar echt nooit wat gebeurd (noem het op: stadskanaal ofzo) worden Columbus / RNS 510 systemen gejat binnen een maand ofzo.
Prima als de schoften van dieven systematisch nederland doorkammen, maar dan nog is het toch een kans op 1 op weet ik hoe klein dat ze zo snel in zo'n klein gehucht aankomen of de boel leeg te trekken? Het lijkt er verdacht veel op dat ze gewoon weten waar ze heen moeten.
 

Bakkertje

Forumguru
sja die verdenking heb ik ook gehad toen m'n columbus gestolen was. Ik had de auto op woensdag terug van een schadeherstel bedrijf en hetzelfde weekend was ik aan de beurt en was de columbus weg. Zet je toch aan het denken inderdaad.
 
Die verdenking van dealers importeur enz... lijkt me een beetje vergezocht hoor mister9. Criminelen lopen gewoon wijken af en noteren wat er waar te halen valt en plannen gewoon een inbraak. Het blijft vervelend maar er is weinig tegen te doen behalve stallen in een garagebox, nachten lang patrouilleren of iets dergelijks.
 

Constant

Erelid
Waarom zouden de dieven moeilijk doen als er in elke straat wel een VAG auto te vinden is met Columbus?

Er zit een groter verband tussen gelegenheid, pakkans en de diefstal. En natuurlijk: zonder helers zaten we met minder stelers.
 

mister9

Actief lid
Het probleem is uiteindelijk natuurlijk dat die systemen MP opgaan, (en anders onderhands op een parkeerplaats ergens ) en verkocht worden aan die prutsers die het nog steeds helemaal niet verdacht vinden om een RNS voor 400 euro te kopen. Een daarmee alles in stand houden.

Het enge vind ik dus wel dat de dealer / reparatiebedrijf, etc. er voordeel bij heeft deze info per ongeluk te laten lekken aan een "vriendje"... Het is voor hun lucratiever om wel te lekken dan niet...

Ze blijven extra systemen verkopen / reparatiewerkzaamheden uitvoeren. Dus ideale markt.

Zelfde waarom VW / AUDI / SKODA niks aan de beveiliging doet. De keus is: beter beveiligen, en geen (minder) extra systemen verkopen, of lekker laten zoals het is, en elke auto 2 of 3 keer voorzien van een nieuw systeem $$...
 

MacManiac78

Forumguru
Dat weet ik zo net nog niet. Als er geen alarm in zit, valt het erg weinig op. Bij een loeiend alarm trekt het wel veel meer de aandacht. Ik heb er zelfs aan gedacht om de sirene niet onder de motorkap te plaatsen, maar in de auto zelf. Ik wil de eerste wel eens zien die dan lekker op zijn gemak gaat zitten schroeven. De mijne doet 117 dB. Hoe lang kun je daarin zitten zonder gehoorbeschadiging ?

Ik ben net zoals jullie zien even het 'verleden' van dit topic ingedoken.
Het plaatsen van de horn in de auto lijkt mij ook wel een leuke optie, die doeltreffend werken kan. Maar.... staat het auto alarm er niet om bekend dat deze vaak zonder reden gaan loeien? Heb je kinderen? heb je motion-detection op je alarm? Laat je je kind(eren) wel eens in je auto zitten?
Gaat het om een gecertificeerd alarm? --> Dan is het plaatsen van de horn IN de auto meteen afkeur.

Je kan aan je navigatie ook een geschakelde draad monteren (solderen) die middels een relais een hoorn activeerd zodra deze draad doorgeknipt wordt. Als de sleutel op contact staat, zal het alarm niet geactiveerd worden, als de draad losgehaald wordt. Een losse horn monteren op alleen deze relais behoud de certificering van het alarm en voorkomt waarschijnlijk de mogelijke storingen erop.

Benodigdheden:
Een dik stalen kabel, die moeilijk door te knippen is.
Deze als lus 'tussen' de navigatie monteren.
(kabel - navi - kabel = MASSA)
Relais (ergens op een vast punt, waar je niet makkelijk bij kan monteren en de kabel daar stevig op vastzetten)
Schakeldraad vanaf de sleutel.
Horn op permanente plus.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zelfde waarom VW / AUDI / SKODA niks aan de beveiliging doet. De keus is: beter beveiligen, en geen (minder) extra systemen verkopen, of lekker laten zoals het is, en elke auto 2 of 3 keer voorzien van een nieuw systeem
Daarom hou ik het maar bij m'n eigen systeem - geen Columbus of Amundsen of welk ander vast systeem dan ook... (#221).
  • Goedkoper (ook in gebruik/updates)
  • positie in linker onderhoek van voorruit: geen last van en toch dichter bij mijn normale ''kijk-as'' dan laag midden in het dashboard
  • minder kans op splinters...
 

Bakkertje

Forumguru
Die geschakelde draad kun je beter aan een dodelijke (nou ja verlammende in ieder geval) hoeveelheid elektrische energie koppelen..
 

Canon-Eye

Forumguru
Die geschakelde draad kun je beter aan een dodelijke (nou ja verlammende in ieder geval) hoeveelheid elektrische energie koppelen..
Een beetje nette dief (huh?) zal toch wel een geïsoleerd kniptangetje gebruiken?
 

mister9

Actief lid
Een beetje nette dief (huh?) zal toch wel een geïsoleerd kniptangetje gebruiken?

Ik las laatst ergens dat iemand een stun gun achter zijn Columbus / RNS had geinstalleerd. Op het moment dat het systeem verwijderd werd, schoot de stun gun (hij had het getest en alles). 's ochtends vind je dus je systeem keurig terug nog in de auto (wel in de handen van een inmiddels smeulende dief, maar dan had hij maar geen dief moeten worden :1439:...)
 

MarcoO2

Forumguru
Toch blijft het beroerd dat wij allerhande ongein moeten bedenken om te voorkomen dat onze apparatuur gejat wordt, terwijl daar ook gewoon aan de voorkant (lees: door de fabrikant) over negedacht zou moeten worden...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan