Corné z'n Skoda Superb Sedan 3.6 FSI V6 SUPERCHARGED 4x4 Elegance + Laurin & Klement Pack

Status
Niet open voor verdere reacties.

LT83

Forumguru
Ondanks dat ik het vermoeden heb, dat jullie het vermoeden hebben, dat Basgoor vermoedelijk iemand anders is, wat ik weer niet (kon) vermoed(d)e(n), maar daarvoor loop ik vermoedelijk te kort (of te weinig) rond hier..... :banghead::sterretjes::pieker::tegek:

Vond ik dit op zich nog best een interesssante vraag? Wat zijn de verwachtingen als je een dergelijke tuning uitvoert met betrekking tot levensduur van de motor en aanpalende componenten. Is daar iets zinnigs over te zeggen en adviseert TVS daar nog over of is dat koffiedik kijken en gewoon extra alert zijn op slijtage en wat extra zorg in de vorm van onderhoud?

Je had al gezegd dat je nu iedere 15k voor een beurt gaat ipv 30k longlife....

Persoonlijk zou ik met een gechipte of gemodificeerde motor uberhaupt nooit 30k met olie willen doen.
Gewoon lekker iedere 15k verse erop.
 

LT83

Forumguru
Waarschijnlijk gaat het in huize kluijver na een jaartje weer kriebelen (want zo gaat dat bij iedereen) en dan is het alweer redelijk gewoon. Heeft hij inmiddelsdie O3 combi voor de deur en
dan kan hij zich verder uitleven op een extreem uitlaatsysteem en de mods om de compressordruk omhoog te krijgen...:)
Wordt een mooi hobby project let maar op ;)
 

ertromp

Forumguru
@Luuk Thijssen +1! De motor zoals @Corné de Kluijver die in z'n auto heeft en de vele andere VAG motoren daar zit zeker "ruimte" in betreffende belastingen op onderdelen/componenten. In de normale rijmodus is er überhaupt geen verandering natuurlijk. Ook zul je de motor niet een 100 km achter elkaar continue hoog belasten. Hoe vaak zit je in die hoge belastmodus?? Ook het zorgvuldig warm rijden van de olie en absoluut het jaarlijks wisselen van die olie is van super belang. En gooi er niet een B-merk olie in maar een goede merkolie die zich bewezen heeft.
 

eddiea

Forumguru
Corne, we kunnen wel een testje doen volgende week zaterdag
Sprintje is altijd leuk, de RS is nog steeds niet verkocht dus het kan nog ;)

@eddiea gewicht doet boven de 100km/h wel aanzienlijk minder dan je in eerste instantie zou denken hoor.
Ik had een tijdje geleden bijvoorbeeld bij toeval een sprintje met Jimmy (golfgtiforum), gelukkig voor zijn turbo upgrade met dus nog 305pk in de gti6. Mijn Octavia is bijna 150kg zwaarder en hij heeft ook nog DSG, maar bij een 100-250km/h sprint waren we exact net zo snel. Van 0-100 en op korte tussensprintjes is een lager gewicht natuurlijk wel een veel groter voordeel.

Duidelijk Luuk. Maar toch acht ik me niet helemaal kansloos. Vergeleken bij de audi van me maatje ben ik bij elke sprint tot 200km/h sneller. Is een 2.7V6 biturbo. Boven de 200km/h zijn de rollen omgedraaid. Daarom ben ik benieuwd naar het koppelverloop van de compressor. Koppelkromme zou vlakker moeten zijn toch? Ik heb trouwens ook een 6 GTI maar dan een handbak. Jimmy's GTI is nu wel andere koek. De aanpassingen die hij heeft gedaan stonden bij mij ook op de planning en toevallig ook bij DVX.
 

CDK

Forumguru
@Vanenkelen, qua levensduur hoeft er niets te veranderen, alles valt of staat met onderhoud en juist gebruik, qua vermogen lijkt het heel wat, maar dat komt vooral omdat het blok met 3600cc al vrij riant bemeten is. Een turbomotor draait bijvoorbeeld dubbel zoveel druk, vandaar dat een getunede 2.0 TSI een hoger koppel heeft als mijn auto. Verder is het relatief betrouwbare en simpele techniek. Stel er treedt een probleem op met de compressor..., simpelweg de v riem doorknippen en we gaan weer atmosferisch verder, motormanagement past de inspuiting automatisch aan.
Als de berijder als een goed huisvader voor z'n auto zorgt zoals dat hoort is er geen overmatige of extra slijtage, op tijd servicebeurten laten uitvoeren, juiste olie gebruiken etc. En alert op slijtage moet je altijd zijn uiteraard, maar geloof me, daar zit ik bovenop ;)
 

LT83

Forumguru
Duidelijk Luuk. Maar toch acht ik me niet helemaal kansloos. Vergeleken bij de audi van me maatje ben ik bij elke sprint tot 200km/h sneller. Is een 2.7V6 biturbo. Boven de 200km/h zijn de rollen omgedraaid. Daarom ben ik benieuwd naar het koppelverloop van de compressor. Koppelkromme zou vlakker moeten zijn toch? Ik heb trouwens ook een 6 GTI maar dan een handbak. Jimmy's GTI is nu wel andere koek. De aanpassingen die hij heeft gedaan stonden bij mij ook op de planning en toevallig ook bij DVX.

Ik weet dat je een 6gti hebt, heb hem al weleens voorbij zien komen op het gtiforum, die grijze met dikke wielen en stoelen toch :)
Vergeet niet dat een S4 B5 ook nog wel behoorlijk wat extra aandrijfverliezen heeft met het quattro systeem, dat heft naast het gewicht wel een stukje pk-verschil op.
Denk wel dat Corne trouwens op hogere snelheden behoorlijk rapper wordt, maar hij heeft in verhouding geen extreem hoog koppel (wat de verwachting was) en daarom zal hij waarschijnlijk pas hoog in de toeren en hogere versnellingen echt stukken sneller gaan worden in vergelijk met onze lichtere wagens met iets explosievere vermogensopbouw
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Bedoel je mij soms? Ik geef niet zoveel om snelheid hoor, mijne is wel gechipt maar meer omdat hij nu gewoon beter rijd en een standaard 1.8tsi net even wat te kort komt voor een superb. Topsnelheid boeit mij totaal niet!:D;)
:maakmegek: Mijn opmerking sloeg alleen op het feit dat het over 'haantjes' ging, en die meestal geen ei leggen, was absoluut niet op enig persoon gericht, dus ook niet op jou. Het was meer bedoeld als woordgrap. (haantje-ei-kip)
 

Cordoba

Forumguru
gewicht doet boven de 100km/h wel aanzienlijk minder dan je in eerste instantie zou denken hoor.

Ja en nee, Luuk: de invloed van het gewicht blijft bij de diverse snelheden ongeveer gelijk, en ook de rolweerstand blijft ongeveer gelijk. Wat wel verandert is de luchtweerstand: die neemt kwadratisch toe met de snelheid. Bij 100-110 km/u is de luchtweerstand ongeveer gelijk aan de rolweerstand (waar ook het gewicht in meespeelt), en daarboven krijgt de luchtweerstand de overhand, waardoor de rolweerstand en het eigen gewicht naar verhouding 'minder gewicht in de schaal leggen'.

Stel dat bij 100 km/u luchtweerstand en rolweerstand gelijk zijn (dus ieder 50% van het motorvermogen dat nodig is om op die snelheid te blijven), bij 141 km/u is de luchtweerstand al verdubbelt, en vraagt dus 67% van het motorvermogen, en bij 200 km/u is dat al opgelopen naar 80% en bij 245 km/u 86%. Met andere woorden in het laatste geval vraagt het gewicht/rolweerstand nog maar 14% van het benodigde vermogen om op snelheid te blijven. Alle vermogen dat je meer hebt, dan wat er nodig is om op snelheid te blijven, kun je gebruiken voor acceleratie, waarbij een zwaardere auto wel meer vermogen nodig heeft om even snel te acceleren.

In deze post zijn de vermogens waar ik het over heb, de vermogens die je op de weg brengt, dus verliezen in de aandrijflijn zijn hierin niet verrekend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan