Dacia, het nieuwe Skoda

EdK

Forumguru
Maar Dacia is dikke prima, vind ik, tof hoor @EdK dat je het, misschien, een kans gaat geven.

Bij mij heel simpel !
Ik heb een bepaald bedrag dat ik bij wil leggen en meer niet.
En een auto is voor mij een vervoersmiddel om van A naar B te komen.
En daar mag een beetje luxe inzitten maar een dure wagen hoeft van mij niet (ook niet 2e hands) ondanks dat ik het makkelijk kan betalen...
En de eerste Dacia's deden me nog niet echt veel, maar als ik naar de wagen kijk die ik heb samengesteld dan past dat prima in me budget en vind ik het er zeker niet slecht uitzien.
Dus ja waarom er niet voor open staan en het een kans geven met een proefrit als het zover is ?
En ja mocht het inderdaad zover komen dan verheug ik me nu al op de commentaren in de straat en in de familie ,kennissenkring.
Terug naar me Fabia 1 combi tijd.....:maakmegek:

Cordoba

Forumguru
Voor de lol eens een wagen samengesteld bij Dacia... 1OHMQG
En moet zeggen dat kwa prijs ik toch een 3000+ eurie lager zit dan ik voor de Fab heb neergelegd 3 jaar terug.
Maar goed wat mis ik tov de Fab3 ?
Valt op zich mee, zover ik nu kan bepalen mis ik dan stoelverwarming.
Een stoel in hoogte verstelbaar voor de passagier.
En wat betreft het media systeem is er wat onduidelijkheid voor me.
Leveren ze nu wel of niet een DAB+ radio mee ?
In de accessoire lijst zie ik nog wel één en ander terug mbt de audio maar dit gaat zover ik zie alleen over speakers.
Ook daar vind ik niets terug over DAB+
Tsja en dan zoals hier al geroepen het geluid van de wagen in de cabine !!
Kun je alleen bepalen door proefrit aan te vragen, en dan kun je ook voor jezelf bepalen of de stoelen naar jouw wensen zijn.
Dit is toch een geheel persoonlijk iets, de één heeft een beter zitvlak dan de ander. en de één heeft een betere rug dan de ander...

Voor mezelf sprekende ben ik nog al wat gewend door dat ik vele bedrijfswagens ( bestelwagens) heb gereden en nog steeds rij.
En die stoelen zijn in algemeen toch iets minder dan in een personenwagen.

Maar goed, eerst maar eens de Fab 4 combi afwachten en de prijzen daarvan !
Lopen die echt de spuigaten uit, dan kan ik altijd eens een bezoek brengen aan een Dacia dealer voor een vergelijk......

Voor zover dat vooraf te bepalen is, denk ik dat je ook een flink verschil in afschrijving hebt als je de auto weer inlevert. Hoewel dat met de opkomst van EV's nu lastig te voorspellen is, wanneer je dat echt gaat merken aan de inruilprijzen. Eigenlijk vergelijkbaar met hoe de diesel in korte tijd op het strafbankje is terechtgekomen.

RonaldSkodiaq

Donateur
Vroegah betekende de afkorting van Renault; Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd.
Mijn vader zei over de motorisering (40 jaar terug) voor elke 100Kg moet je 10 PK hebben dan heb je een vlotte auto die goed met het verkeer mee komt. Zit volgens mij wel wat in.

Canon-Eye

Forumguru
Vroegah betekende de afkorting van Renault; Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd
Alsof die grappig bedoelde afkortingen gebaseerd waren op de realiteit... :nono:
Nee, het was meer van "wat kunnen we ervan maken?"
Voorbeelden te over:
  • Stinkt Hard en Loopt Langzaam
  • Vele Onderdelen Liggen VerderOp
  • Das Kommt Wieder (terug nar de fabriek c.q. werkplaats, werd daarmee bedoeld)
  • Etc., etc, ...

moniquevos

Nieuw lid
Bwaaa 17000€ … voor dat geld kan je iets leuker rijdende wagens kopen, niet nieuw maar met net de kop af : fiat tipo stationwagen , Opel Astra wagon, Hyundai I30 sw , fabia break …. Ik zou het wel weten

Ik ben het eens met Leon. Wel wat aan de hoge kant, terwijl je op de markt voor nieuwe voertuigen bij Dacia terecht komt. Als je het natuurlijk hebt over 'veel auto voor weinig geld.' Voor de rechtlijnige, rationele nieuwkoper is de Dacia de beste keuze. Aan de andere kant kun je sowieso voor die prijzen leukere alternatieven vinden.

Eltjo

Forumguru
En aan 12.000 heb ik ongeveer mijn Superb gekocht, wat wel een uitzonderlijke steal was qua prijs. Maar niet iedereen wilt dat neertellen voor een 5 jaar oude Diesel met onzekere toekomst.
Jouw 12.000 zijn “Belgische Euro’s” voor een auto. Die van mij kostte 11.500 “Belgische Euro’s” met 147dkm op teller, maar daar kwamen nog bijna 2500 “Nederlandse Euro’s” bij van de BPM en wat RDW kosten.

Leuk verhaal over Dacia.
Ik stapte over naar de Superb omdat deze stiller was dan de 2003 Passat. Dat is vooral fijn als je lang onderweg bent. Dat zal je bij een Dacia niet zo snel vinden.
Ik heb veel respect voor auto’s die veel voor weinig bieden. En 2 of 3? modellen van hun stonden in de top 5 van weinig mankementen met idd de opmerking wat er niet op zit, gaat ook niet kapot.

Een paar straten verderop staat nog een hele oude lelijke Dacia. De versie die goeddeels gelijk is aan de Renault 12...
Ja, zo een die hier al zo’n 45 jaar niet meer verkocht wordt. En daar dan een latere Dacia versie van....

Fabia 123

Forumguru
Bron Autoblog

Dacia Sandero: best verkochte auto Europa
U hoort het goed: het is Dacia ein-de-lijk gelukt om bovenaan te staan met de Sandero. Waarom eindelijk? Omdat dit eigenlijk het soort auto is waar Europa van zou moeten smullen. Spotgoedkoop, tegenwoordig met een aantal leuke opties beschikbaar en vooral zoals gezegd echt zo goedkoop dat Jan Modaal gewoon een nieuwe auto kan betalen. In juli 2021 wist de Sandero – redelijk ruim – de best verkochte auto van Europa te worden. Chapeau!

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang dat die verkoopcijfers voor de Sandero voor de maand juli gemanipuleerd zijn. Op zich doen autofabrikanten dat vaker door bijvoorbeeld in een korte periode veel auto's op voorraad bij de dealer te zetten en van een kenteken te voorzien, en voor de statistieken zijn ze dan verkocht. Wat ook nog wel eens mee kan spelen is de lange levertijd voor veel auto's door een tekort aan computerchips, en als een auto minder gadgets en moderne fratsen heeft, heeft ie ook minder chips nodig, dus beperken de beschikbare chips minder snel de productie/verkoop.

• Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba de reden staat gewoon in het artikel. De golf is met met dan 30% gedaald in verkopen. Golf kopers hebben veel meer alternatieven gekregen binnen het merk vb T-roc, tiguan, … of zijn kleiner gaan rijden nl polo.
Dus eigenlijk zo een grote winnaar is de sandero niet. :pardon:

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat ook de beperkte productie door gebrek aan chips serieus meetelt. Kijk eens naar de fabrieken die 1 of 2 weken stilliggen vanwege tekort aan chips.

JeSko

Forumguru
Straf, dat Dacia er wel in slaagt zulke betrouwbare auto's te bouwen, wat me echter nog meer verbijsterd, is het feit dat Lexus ondanks de vele toeters en bellen op hun wagens toch nummer 1 blijft. Heb het altijd gezegd, als er ooit minder behoefte is aan ruimte en er een auto gekocht moet worden, is Lexus kanshebber.

MacRembrandt

Forumguru
CCD231-CE-02-B9-468-A-B7-D5-4-BE504-B9-A4-F5.jpg
Morgen wordt de Jogger officieel voorgesteld.
Verwacht wordt dat dit weer een zevenzits MCV wordt. Leuke en interessante auto, zeker in deze “Stepway”-uitvoering

Captain Hook

Forumguru
Hmmm. De Dacia Duster schijnt qua betrouwbaarheid, volgens onze Duitse buren toch niet zo'n beste beurt te maken.
TÜV vindt nogal wat problemen met verlichting, stuurinrichting, wielophanging, olielekkage, en problemen met de remmen. :(

https://www.autobild.de/bilder/tuev-report-2021-gebrauchte-suvs-kaufen-18366627.html#bild12

bei der Hauptuntersuchung besonders mit Beleuchtungsmängeln sowie einer anfälligen Lenkung und Achsaufhängung auf. Auch Ölverlust sowie Mängel an der Funktion der Bremse sind bereits bei der zweiten HU schon Thema.
...
Schlechtestes SUV der 6-und 7-jährigen: Dacia Duster • Billig kann auf die Dauer richtig teuer werden, wie man am Dacia Duster erkennen kann. Denn Deutschlands preiswertestes SUV fällt bei der Hauptuntersuchung mit einer überdurchschnittlichen Mängelquote auf.

Het 'goede' nieuws is dan weer dat de VW Tiguan en de Nissan Qashqai bijna net zo slecht scoren.

Bovenaan Onderaan