Detailen van je auto, kennis nodig?

Kippie-style

Forumguru
De top in quartz-coating
Q2 MOHS is de hardste beschermende coating die tot nu toe gemaakt is. Een gemiddelde autolak is 3-4 Mohs hard. Q2 MOHS voegt daar 3H aan toe, waardoor de combinatie extreem bestand is tegen krassen, ontsieringen en vervaging. Door de hardheid van de coating wordt de kwaliteit van de lak langer beschermd. Zo beschermt u bijvoorbeeld het kostbare resultaat van een lakherstelbehandeling.

Duurzaamheid en hardheid: de standaard voorbij

Q2 MOHS is een absoluut topproduct en de hardste lakcoating die tot nu toe is ontwikkeld. Laboratoriumtests bewijzen dat de hardheid van een goed aangebrachte coating komt tot 8 in de 10-staps schaal van Mohs. Daarmee laat deze coating standaard quartz / SiO2 coatings met gemak achter zich. Uit de testresultaten blijkt ook dat een coating met Q2 MOHS de hardheid van een standaard lak met 3-4H verhoogt. We hebben een test uitgevoerd om het uithoudingsvermogen van Q2 MOHS te toetsen met een test-schoonmaakmachine die slijtage als gevolg van normale wasbeurten nabootst. De resultaten toonden de enorme duurzaamheid van Q2 MOHS coating.

Zeer duurzaam
Duurzaamheid is een van de belangrijkste voordelen van deze quartz-coating. Over een periode van 12 maanden neemt de waterafstotendheid slechts met 20% af! Het biedt een maximale bescherming tegen allerlei omgevingsfactoren. In vergelijking met traditionele natuurlijke kwaliteitswaxen, gaat Q2 MOHS drie keer langer mee.

Een krimp van minder dan 5%
Q2 MOHS overklast de concurrenten ook als het gaat om de maximale krimp van de laagdikte na het aanbrengen. De meeste fabrikanten claimen een superdikke coating van 0,5 micron met 1 laag. Maar dat gaat over de dikte meteen na het aanbrengen. Waar Q2 MOHS na 12 uur stopt met krimpen, blijft bij andere merken de dikte van de coating teruglopen, te wijten aan de verdamping van de gebruikte oplosmiddelen. De meeste SiO2 coatings krimpen tijdens het uitharden van 0,5 micron naar 0,15 micron. Q2 MOHS houdt de krimp binnen de 5% van 0,2 micron naar 0,19 micron.

Flexibiliteit en een diepe, glanzende afwerking
Afhankelijk van de luchtvochtigheid en de temperatuur past Q2 MOHS zich aan de omgeving aan en gaat de coating meewerken met de lak. Die elasticiteit en flexibiliteit voorkomen ook dat er micro-barstjes in de coating ontstaan die eventueel de bescherming kunnen verminderen. De Q2 MOHS coating geeft een diep, glanzend resultaat. Het visuele effect is anders dan bij Q2 PRIME, dat een glas-effect geeft. Q2 MOHS zorgt voor een wetlook en een natuurlijk stralende
 

CDK

Forumguru
Eerst alle ervaringen maar eens afwachten en een jaartje of wat aankijken, met de middelen die ik nu gebruik krijg ik ook een mooie glans, je moet het alleen wat vaker herhalen ;)
 

Cordoba

Forumguru
Juist gisteren ook even een gesprek gehad met iemand van Nanolex, die ook een aantal punten aangaf die voor mij niet nieuw waren, maar voor 90% van de detailers verbijsterend zijn.

Die genoemde hardheid van die coatings: is leuk, en alleen als je een dekkende coating hebt met die deeltjes heeft het echt effect, ik zal dat even toelichten. Zo'n coating bevat harde deeltjes die de hardheid van de coating verzorgen. Stel dat zo'n hard deeltje 1 micron groot is, en als je een laag aanbrengt zitten die deeltjes een meter uit elkaar. Het is een extreem voorbeeld, maar iedereen begrijpt, dat deeltjes ter grootte van 1 micron, die een meter uit elkaar zitten, je lak niet echt kunnen beschermen tegen krasjes, omdat de kans dat zo'n deeltje op de juiste plaats zit erg klein is. Als er zoveel deeltjes (nog steeds van 1 micron) in de coating zitten, dat bijvoorbeeld 50% van het oppervlak is bedekt met die harde deeltjes, dan gaat het echt helpen om krasjes te voorkomen. Volgende punt is de hechting van de coating: op het moment dat de wrijving tussen een voorwerp en de beschermende coating groter is dan de hechting tussen coating en lak, dan wrijft het voorwerp de coating er gewoon af, en heeft het ook niet zoveel effect.

Dan heb je nog het volgende aspect, zoals ook door Kippie-style al gepost: de interne spanning (stress) in de coating. Als door variaties in temperatuur, of door omstandigheden van aanbrengen de interne stress in de coating te hoog wordt, krijg je óf scheurtjes in de coating, óf loslating van de coating. In theorie heb je dan ook nog de mogelijkheid dat de loslating gebeurt tussen lak en metaal, als de hechting tussen coating en lak sterker is, of in hele extreme gevallen zou er in theorie ook nog scheuren in het plaatswerk kunnen komen, maar doordat de coating veel dunner is, dan alles eronder zie je scheuren/loslaten altijd in de coating of direct eronder. Wat de stress in de coating betreft: je kunt je misschien voorstellen dat een coating opgebracht op een donkere auto in de zon (temperatuur lak kan ook in NL goed oplopen naar bijv. 80 graden), een totaal andere interne stress heeft dan een coating die wordt opgebracht op een auto die net boven de nul graden is. Gedurende het hele jaar moet de coating de lak volgen in uitzetten/inkrimpen. Een coating die aangebracht is op een hete auto, zal een groot deel van de tijd onder drukspanning staan: het metaal/lak koelt af en krimpt, de coating moet mee, en wordt als het ware 'ingedrukt' in afmetingen. Een coating die aangebracht is op een koude auto, zal juist meestal onder trekspanning staan: plaatwerk/lak zullen meestal meer uitgezet zijn, dan tijdens het aanbrengen van de coating waardoor de coating als het ware wordt 'uitgerekt'.
Bij trekspanning ontstaat de neiging dat er scheurtjes in de coating ontstaat, en de coating niet meer één geheel is, maar een verzameling eilandjes, met kleine tussenruimte. Bij drukspanning, heb je kans dat er lokaal wat loslating is tussen coating en lak, en de coating op die plaatsen omhoog gaat staan, en barst (craquelee effect). Met deze uitleg is hopelijk duidelijk wat het belang is van elasticiteit van de coating, maar tegelijk wil je juist dat die coating helemaal niet elastisch is, omdat ie juist zo hard mogelijk moet zijn om de lak te beschermen.

Wat de dikte van de coating betreft: de dikte bij aanbrengen is niet zo van belang, het gaat om de uiteindelijke dikte. Daarnaast is het zo dat de fysieke dikte van de coating in combinatie met de optische dichtheid bepaald wat het kleureffect is van de coating. In elk geval heeft zo'n coating effect op de kleur van je auto zoals je die ziet, en die kan met de hoek waaronder je naar de auto kijkt behoorlijk anders zijn. Eigenlijk het effect van parelmoer lak: afhankelijk van de hoek waaronder je kijkt, zie je een andere kleur.
 
Bovenaan Onderaan